Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin saada toimeentulotukea ja olen hämilläni

Vierailija
07.06.2019 |

Viime vuoden lopulla kuulin ensimmäistä kertaa että on olemassa sellainen asia kuin toimeentulotuki. Luin siitä sitten netistä ja hain sitä. Nyt olen saanut toimeentulotukea joitain kuukausia. Tämä on hämmentävää. Olen ymmärtänyt, että elämäni olisi useiden vuosien ajan ollut aivan toisenlaista jos olisin tiennyt toimeentulotuesta jo aiemmin. Siis ainakin nämä jutut:
1. En olisi joutunut kodittomaksi. Työttömänä jouduin kerran työttömyystuen karenssiin. Rahani eivät sitten riittäneet vuokran maksamiseen joten jouduin luopumaan asunnostani ja asumaan kadulla useita kuukausia.
2. Minun ei olisi tarvinnut nähdä nälkää ja sairastaa. Työttömänä minulla ei ollut varaa ostaa riittävästi ruokaa eikä käydä lääkärillä eikä hammaslääkärillä eikä ostaa lääkkeitä.
3. Minun ei olisi tarvinnut varastaa. Toimeentulotuen ansiosta minulla on nykyään varaa ostaa välttämättömät vaatteet ym.
4. Minun ei olisi ollut pakko suostua kyseenalaisiin töihin, siis pimeisiin töihin ja töihin jotka rikkoivat lakeja sekä työehtosopimuksia.
Aivan älytöntä miten paljon huonompi elämä minulla on vuosien ajan ollut vain koska en ole tiennyt yhden tuen olemassaolosta. Todella outoa.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vitua?

Vierailija
2/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain omistuksia, joutuu elämään noin.

Perintö äkkiä en halua myydä, sillä se on menossa lapsilleni aikanaan. Koen, että en voi sitä tässä välissä myydä ja käyttää elämiseen. Ei sitä siihen tarkoitettu, kun se mulle annettiin. Se oli tarkoitus kulkea suvussa.

Jotenkin outoa, että mun olisi pakko antaa se lapsilleni jo etukäteen, että saisin tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että asia selvisi lopulta! On oikeasti hankala yhteiskunnallinen ongelma, että apua eniten tarvitsevat eivät ole saaneet riittävää opastusta kasvaessaan mm. yhteiskunnan tukiverkosta. Ei niitä huonossa jamassa osaa tai jaksa selvitellä.

Vierailija
4/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä mäkin oon hämilläni. Uskooko tota kukaan?

Vierailija
5/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tynnyrissä olet kasvanut.

Vierailija
6/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tynnyrissä olet kasvanut.

Olin kirjoittamassa samaa, ehdit ensin. 

Vierailija
7/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista asioista opastus yhteiskunnassa on tosiaan riittämätöntä, mutta mulle kerrottiin kyllä ysiluokan yhteiskuntaopin kirjassa, mikä on toimeentulotuki.

Vierailija
8/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia, josta olen hämilläni, on se, ettei joku vuonna 2019 tiedä toimeentulotuesta. Joka paikassahan siitä puhutaan. 

Vierailija
9/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, ei edes kukaan tuttu sulle moisesta tuesta maininnut, vaikka olit asunnoton?

Vierailija
10/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tulla omilla tienesteillään toimeen kuin tukeutua sosiaalisiin. Ryhdistäydy ap.

Vierailija
11/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerrottiin toimeentulotuesta ihan työkkärissä, kun olin työtön. 

Vierailija
12/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei edes tajua kuin iso merkitys sillä on jos saa kuussa 150-200 euroa ylimääräistä käytettäväksi elämiseen jos on oikeasti todella pienituloinen tai työtön Kelan perusrahalla.

Vierailija
13/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä se ryhmä, joka tietää, että tukia on saatavissa, mutta eivät kehtaa hakea.

Vierailija
14/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin, ei edes kukaan tuttu sulle moisesta tuesta maininnut, vaikka olit asunnoton?

Minkälaisella asunnottomalla muka on tuttuja?

Itse ihmettelen samaa kuin ap. Vasta vähän aikaa sitten aloin hakea tt-tukea. Nyt saan noin 250 €/kk enemmän kuin ennen. Hullua.

Vierailija
15/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri, joka päätyi asunnottomaksi, koska työttömänä ei saanut vuokria maksettua ja pitkään luulin, ettei hän oikeasti tiennyt, että on olemassa sellaisia juttuja kuin asumis- ja toimeentulotuki. Sain myöhemmin tietää, ettei ollut perintönsä vuoksi oikeutettu niihin, ja perintö oli juotu ajat sitten.

Vierailija
16/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen samaa kuin ap. Vasta vähän aikaa sitten aloin hakea tt-tukea. Nyt saan noin 250 €/kk enemmän kuin ennen. Hullua.

Asunnottomalla ei ole tuttuja?? Ja jos ei olisi, niin esim. sosiaalityöntekijät ym.

Vierailija
17/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintö äkkiä en halua myydä, sillä se on menossa lapsilleni aikanaan. Koen, että en voi sitä tässä välissä myydä ja käyttää elämiseen. Ei sitä siihen tarkoitettu, kun se mulle annettiin. Se oli tarkoitus kulkea suvussa.

Jotenkin outoa, että mun olisi pakko antaa se lapsilleni jo etukäteen, että saisin tukia.

Anteeksi, siis *perintömökkiä

Ärsyttää, että toimeentulotuki ei tule tulojen vaan omaisuuden perusteella myös.

Minusta toimeentulotuen pitäisi tulla vain tulojen mukaan.

Mini vanhus joutuu antamaan kaiken ennakkoperintönä lapsilleen tais sisarusten lapsille. Kohtuutonta, että omaisuudestaan pitää luopua ennen kuolemaansa, kun taas mitään koskaan omista maton saa kaiken noin vaan.

Vierailija
18/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut sulla oli tuttuja, niin et päätynyt kadulle. Asunnottomilla kun ei voi olla tuttuja.

Vierailija
19/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, siis *perintömökkiä

Ärsyttää, että toimeentulotuki ei tule tulojen vaan omaisuuden perusteella myös.

Minusta toimeentulotuen pitäisi tulla vain tulojen mukaan.

Mini vanhus joutuu antamaan kaiken ennakkoperintönä lapsilleen tais sisarusten lapsille. Kohtuutonta, että omaisuudestaan pitää luopua ennen kuolemaansa, kun taas mitään koskaan omista maton saa kaiken noin vaan.

Se se vasta kohtuutonta olisi, että miljoonatalon omistaja saisi tuet samalla tavalla kuin vuokrayksiössä asuva, jonka suurin omaisuus on sänky. 

Vierailija
20/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut sulla oli tuttuja, niin et päätynyt kadulle. Asunnottomilla kun ei voi olla tuttuja.

Ehkä kirjoittaja ajatteli, ettei kukaan päätyisi asunnottomaksi, jos on tuttuja, joiden luokse voi muuttaa? No, mulla on asunnottomia tuttuja. Vaikka he nukkuisivatkin lattiallani, asunnottomia he silti edelleen olisivat, eivät he kaikki voisi olla luonani kirjoilla. Ja kun on tarpeeksi monta kertaa allergisena tullut töistä kotiin ja löytänyt sisällä tupakoivan kaverin sammuneena oksennuksen keskeltä, tavaroita on myös hävinnyt ja viety kaniin, niin jostain kumman syystä tämä tuttu on pistänyt kaverinsa pihalle ja yömajaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan