Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin saada toimeentulotukea ja olen hämilläni

Vierailija
07.06.2019 |

Viime vuoden lopulla kuulin ensimmäistä kertaa että on olemassa sellainen asia kuin toimeentulotuki. Luin siitä sitten netistä ja hain sitä. Nyt olen saanut toimeentulotukea joitain kuukausia. Tämä on hämmentävää. Olen ymmärtänyt, että elämäni olisi useiden vuosien ajan ollut aivan toisenlaista jos olisin tiennyt toimeentulotuesta jo aiemmin. Siis ainakin nämä jutut:
1. En olisi joutunut kodittomaksi. Työttömänä jouduin kerran työttömyystuen karenssiin. Rahani eivät sitten riittäneet vuokran maksamiseen joten jouduin luopumaan asunnostani ja asumaan kadulla useita kuukausia.
2. Minun ei olisi tarvinnut nähdä nälkää ja sairastaa. Työttömänä minulla ei ollut varaa ostaa riittävästi ruokaa eikä käydä lääkärillä eikä hammaslääkärillä eikä ostaa lääkkeitä.
3. Minun ei olisi tarvinnut varastaa. Toimeentulotuen ansiosta minulla on nykyään varaa ostaa välttämättömät vaatteet ym.
4. Minun ei olisi ollut pakko suostua kyseenalaisiin töihin, siis pimeisiin töihin ja töihin jotka rikkoivat lakeja sekä työehtosopimuksia.
Aivan älytöntä miten paljon huonompi elämä minulla on vuosien ajan ollut vain koska en ole tiennyt yhden tuen olemassaolosta. Todella outoa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Muistin vielä lisää toimeentulotuen isoja vaikutuksia elämääni:

5. En olisi joutunut vankilaan ja en olisi saanut sakkoja ja en olisi joutunut mihinkään muihinkaan ongelmiin poliisin kanssa.

-ap

Vierailija
22/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5. En olisi joutunut vankilaan ja en olisi saanut sakkoja ja en olisi joutunut mihinkään muihinkaan ongelmiin poliisin kanssa.

-ap

Nyt tulee jo sellaista tekstiä, että tuota ei usko kukaan. Ei tosin tuota aloitustakaan .Ei kukaan voi olla noin yksinkertainen ja tietämätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuohan ei ole mahdollista ilman kontaktia sosiaalitoimen kanssa. Ja aivan varmasti sosiaalitoimessa kerrotaan heti kättelyssä toimeentulotuesta ja muista yhteiskunnan tarjoamista tukitoimista. 

Vierailija
24/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jotain omistuksia, joutuu elämään noin.

Perintö äkkiä en halua myydä, sillä se on menossa lapsilleni aikanaan. Koen, että en voi sitä tässä välissä myydä ja käyttää elämiseen. Ei sitä siihen tarkoitettu, kun se mulle annettiin. Se oli tarkoitus kulkea suvussa.

Jotenkin outoa, että mun olisi pakko antaa se lapsilleni jo etukäteen, että saisin tukia.

Anteeksi, siis *perintömökkiä

Ärsyttää, että toimeentulotuki ei tule tulojen vaan omaisuuden perusteella myös.

Minusta toimeentulotuen pitäisi tulla vain tulojen mukaan.

Mini vanhus joutuu antamaan kaiken ennakkoperintönä lapsilleen tais sisarusten lapsille. Kohtuutonta, että omaisuudestaan pitää luopua ennen kuolemaansa, kun taas mitään koskaan omista maton saa kaiken noin vaan.

Se se vasta kohtuutonta olisi, että miljoonatalon omistaja saisi tuet samalla tavalla kuin vuokrayksiössä asuva, jonka suurin omaisuus on sänky. 

Kenellä vuokrayksiössä asuvalla muka on sänky? Lattialla me nukutaan. Ja jos lattia on liian kylmä niin pitää vaihtaa asuntoa. Ja jos ei sopivaa asuntoa löydy niin pitää hankkiutua putkaan nukkumaan, siellä ei palellu.

Vierailija
25/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 Holhous-Suomessa ei yksinkertaisesti ole mahdollista olla tietämätön tarjolla olevista tuista. Se on sitten omaa tyhmyyttä, jos niitä ei tarvittaessa hyödynnä. 

Vierailija
26/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että asia selvisi lopulta! On oikeasti hankala yhteiskunnallinen ongelma, että apua eniten tarvitsevat eivät ole saaneet riittävää opastusta kasvaessaan mm. yhteiskunnan tukiverkosta. Ei niitä huonossa jamassa osaa tai jaksa selvitellä.

Kaikki nyt kuitenkin on saaneet käydä sen peruskoulun ja siellä opetettiin yhteiskuntaoppia.... Tokihan teini sanoo ettei koske mua eikä kiinnosta. Mutta sittenpähän löytää edestään.

Vierailija
27/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulin vasta viime vuonna että on olemassa sellainen juttu kuin hammasharja. Nyt mun hampaat on paljon puhtaammat kuin ennen. Todella outoa.

Olen kyllä miettinyt että vielä puhtaammat mun hampaat olis jos olisi jotain ainetta jota voisi käyttää siinä hampaita harjatessa. Siis niinkuin jonkinlaista voidetta tai geeliä tai tahnaa joka auttaisi siinä puhdistusprosessissa.

Vierailija
28/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintö äkkiä en halua myydä, sillä se on menossa lapsilleni aikanaan. Koen, että en voi sitä tässä välissä myydä ja käyttää elämiseen. Ei sitä siihen tarkoitettu, kun se mulle annettiin. Se oli tarkoitus kulkea suvussa.

Jotenkin outoa, että mun olisi pakko antaa se lapsilleni jo etukäteen, että saisin tukia.

Ärsyttää, että toimeentulotuki ei tule tulojen vaan omaisuuden perusteella myös.

Mini vanhus joutuu antamaan kaiken ennakkoperintönä lapsilleen tais sisarusten lapsille. Kohtuutonta, että omaisuudestaan pitää luopua ennen kuolemaansa, kun taas mitään koskaan omista maton saa kaiken noin vaan.

Mikäs tuossa on kohtuutonta? En minä halua verojen muodossa maksaa rahaa jollekin, jolla on omaisuutta mutta ei vain halua sitä realisoida/haluaa antaa lapsillleen.

Minä en ole saanut perintöä keneltäkään (enkä saa) mutta minusta on silti itsestään selvää se, että oma omaisuus käytetään ennen, kuin käydään muiden kukkarolla. Käsittämätön ajatusmalli.

Ja jos jollakin vanhalla ihmisellä on omaisuutta, miksi yhteiskunnan pitäisi tulla loputtomasti apuun hoitokuluissa? Siksi, että perilliset pääsisivät rahoihin käsiksi? Otetaan siis muilta pois jotta ahneet lapset voittavat?

En vain tajua joitakin ihmisiä ja heidän oman napansa ympärillä pyörivää maailmaa.

Vierailija
29/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voisi olla jollakin tavalla uskottava tarina, jos kuulisin sen muualla kuin av:lla. Jos vaikka joku kadunmies/nainen sen kertoisi, voisin uskoa. Mutta jos ihminen osaa tulla av:lle tekemään aloituksen, hän ei voi olla tietämätön toimeentulotuesta. Täällä kun on päivittäin useita avauksia tuista ja jos löytää tiensä av:lle, osaa takuulla mennä myös Kelan sivuille katsomaan tieto tuista. 

Vierailija
30/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuohan ei ole mahdollista ilman kontaktia sosiaalitoimen kanssa. Ja aivan varmasti sosiaalitoimessa kerrotaan heti kättelyssä toimeentulotuesta ja muista yhteiskunnan tarjoamista tukitoimista. 

Luuletko todella että kaikki vangit joutuvat juttusille sosiaalitätien kanssa ja että ne tädit kertoo perusteellisesti kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista?

Mäkin ihmettelen miksi yhteiskuntamme järjestää vaikka mitä sitäsuntätä palvelua kun niistä palveluista ei kuitenkaan kerrota ihmisille joten palvelut sitten jäävät saamatta.

Vierailija
31/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se se vasta kohtuutonta olisi, että miljoonatalon omistaja saisi tuet samalla tavalla kuin vuokrayksiössä asuva, jonka suurin omaisuus on sänky. 

Kenellä vuokrayksiössä asuvalla muka on sänky? Lattialla me nukutaan. Ja jos lattia on liian kylmä niin pitää vaihtaa asuntoa. Ja jos ei sopivaa asuntoa löydy niin pitää hankkiutua putkaan nukkumaan, siellä ei palellu.

Näillä helteillä tuollaista kylmää yksiötä vuokraamalla vois tehdä hyvät rahat!

Vierailija
32/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Luuletko todella että kaikki vangit joutuvat juttusille sosiaalitätien kanssa ja että ne tädit kertoo perusteellisesti kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista?

Mäkin ihmettelen miksi yhteiskuntamme järjestää vaikka mitä sitäsuntätä palvelua kun niistä palveluista ei kuitenkaan kerrota ihmisille joten palvelut sitten jäävät saamatta.

En ainoastaan luule, vaan tiedän että käyvät juttelemassa. Suomi on sen verran holhoava yhteiskunta, ettei täällä tukitoimia pimitetä keneltäkään. Niitä tarjotaan jopa liiaksi asti ja osa sitten tottuu täyteen palveluun eikä osaa ottaa itse vastuuta omasta elämästään. 

Vierailija
33/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin epäuskottava tarina ap:lta, se on ihan totta että monet ei tiedä, eikä heille kukaan ehkä kerro kun ei tiedä ettei toinen tiedä, monista tuista koska niitä on ainakin 200 erilaista kelalla ja vielä sosiaalitoimen tuet päälle. Mutta sitä että joku ei tiedä työttömyyskorvauksesta, asumistuesta ja toimeentulotuesta, niin sitä en usko sekunttiakaan, kaikki pahvilaatikossa asuvat juopotkin ne tietää vaikka aivot olisi miten muuten huurussa.

Olen monenlaisiin törmännyt mm. facessa jossa työttömät ja köyhät eivät tiedä kaikkea tuista, oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, heillä saattaa olla vääriä luuloja asioista tai vaan vanhentunutta tietoa. Yleensä kuitenkin kaikki ovat jossain tekemississä jossain vaiheessa vähintäänkin kelan kanssa, usein myös kaupungin asumiseen liittyvissä asioissa tai vaikka terveyskeskuksessa, joten jonkun viranomaisen pitäisi tietoja antaa. Nykyään kaikki viranomaiset olettavat että ihmiset näkevät kaiken tiedon kätevästi netistä, mutta jotkut eivät edes itse hoksaa mitä pitäisi etsiä ja mistä kun eivät tajua omaa tietämättömyyttään.

Vierailija
34/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään kohtuutonta. Eihän yhteiskunnan kuulu maksaa toimeentulotukea sellaiselle, jolla on realisoitavaa omaisuutta. Toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi silloin, kun elämäntilanne on heikko. Älytön ajatus, että yritetään säästää jotain perintömökkejä ja taloja lapsille yhteiskunnan rahoilla.

Eläkkeellä oleva sukulaisnainen myi velattoman omakotitalon ja muutti vuokralle. Eläke on pieni, koska ei ole tehnyt juurikaan töitä vaan elivät miehen palkalla ja eläkkeellä. Mies kuoli, joten hänen eläke ei ole enää käytettävissä. Sukulaiset miettivät, miten epäreilua on, kun ei saa asumistukea vuokra-asuntoonsa. Miksi pitäisi saada asumistukea, kun tilillä on sievoinen summa talon myynnistä saatuja rahoja?

Vierailija
35/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä se ryhmä, joka tietää, että tukia on saatavissa, mutta eivät kehtaa hakea.

En kehtaa loisia, kun pärjään muutenkin.

Vierailija
36/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Suomessa ap:n (tarinan) kaltaisia henkilöitä, yleensä heillä on kyllä edunvalvoja...

Vierailija
37/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintö äkkiä en halua myydä, sillä se on menossa lapsilleni aikanaan.

Mikä on äkki?

Vierailija
38/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos tämä tarina on tosi niin voi hyvä luoja! eikö kukaan virkailijakaan ole neuvonut sinua?? (en kyllä ylläty jos ei) , mutta aivan käsittämätöntä jos näin on päässyt tapahtumaan. Onneksi olet nyt saanut sen mitä sulle kuuluu!! Tuli ihan paha olo puolestasi.

Vierailija
39/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mitenköhän muutaman kymmenvuotta sitten suomalaiset selvisivät ilman rikosrekisteriä, vaikka toimeentulotukea ei ollut. Ihan parikymmentä vuotta sitten toimeentuloa ei kehdattu hakea, vaikka tiukkaa olisikin ollut. Muistan omasta lapsuudestani äitini käyneen -90 luvun laman aikoina pari kertaa sossussa kysymässä apua. Oli häpeällistä ja hyshys asia. Tiukkaa oli monta vuotta, silti eivät vanhempani joutuneet vankilaan, asunnottomiksi tms.

Provohan tän on pakko olla, kun palstalle-kirjoittava ei voi olla kuulematta tttuesta ja osaa kyllä googlettaa. Mutta joku raja näihin "teen, mitä lystään ja vika on muiden".

Vierailija
40/62 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tynnyrissä olet kasvanut.

On olemassa kahdenlaisia ihmisiä: ne jotka elää tynnyrissä ja ne jotka elää kuplassa. Tällä palstalla huomaa tosi helposti kummassa kunkin viestin kirjoittaja elää.

PS. Mitä se sellainen "toimeentulotuki" oikein on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi