Aloin saada toimeentulotukea ja olen hämilläni
Viime vuoden lopulla kuulin ensimmäistä kertaa että on olemassa sellainen asia kuin toimeentulotuki. Luin siitä sitten netistä ja hain sitä. Nyt olen saanut toimeentulotukea joitain kuukausia. Tämä on hämmentävää. Olen ymmärtänyt, että elämäni olisi useiden vuosien ajan ollut aivan toisenlaista jos olisin tiennyt toimeentulotuesta jo aiemmin. Siis ainakin nämä jutut:
1. En olisi joutunut kodittomaksi. Työttömänä jouduin kerran työttömyystuen karenssiin. Rahani eivät sitten riittäneet vuokran maksamiseen joten jouduin luopumaan asunnostani ja asumaan kadulla useita kuukausia.
2. Minun ei olisi tarvinnut nähdä nälkää ja sairastaa. Työttömänä minulla ei ollut varaa ostaa riittävästi ruokaa eikä käydä lääkärillä eikä hammaslääkärillä eikä ostaa lääkkeitä.
3. Minun ei olisi tarvinnut varastaa. Toimeentulotuen ansiosta minulla on nykyään varaa ostaa välttämättömät vaatteet ym.
4. Minun ei olisi ollut pakko suostua kyseenalaisiin töihin, siis pimeisiin töihin ja töihin jotka rikkoivat lakeja sekä työehtosopimuksia.
Aivan älytöntä miten paljon huonompi elämä minulla on vuosien ajan ollut vain koska en ole tiennyt yhden tuen olemassaolosta. Todella outoa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin. Muistin vielä lisää toimeentulotuen isoja vaikutuksia elämääni:
5. En olisi joutunut vankilaan ja en olisi saanut sakkoja ja en olisi joutunut mihinkään muihinkaan ongelmiin poliisin kanssa.
-ap
Mitenköhän muutaman kymmenvuotta sitten suomalaiset selvisivät ilman rikosrekisteriä, vaikka toimeentulotukea ei ollut. Ihan parikymmentä vuotta sitten toimeentuloa ei kehdattu hakea, vaikka tiukkaa olisikin ollut. Muistan omasta lapsuudestani äitini käyneen -90 luvun laman aikoina pari kertaa sossussa kysymässä apua. Oli häpeällistä ja hyshys asia. Tiukkaa oli monta vuotta, silti eivät vanhempani joutuneet vankilaan, asunnottomiksi tms.
Provohan tän on pakko olla, kun palstalle-kirjoittava ei voi olla kuulematta tttuesta ja osaa kyllä googlettaa. Mutta joku raja näihin "teen, mitä lystään ja vika on muiden".
Sun äiti sai jotain rahaa yhteiskunnalta. Muuten ette asunnon vuokria olisi maksellut.
En tiedä miten nykyään, mutta tietoa toimeentulotuesta on ainakin aikaisemmin pimitetty sikamaisesti. En minäkään tiennyt toimeentulotuen mahdollisuudesta aluksi nuorena, ahdistus oli hirveä kun opintoviikkoja ei kertynyt tarpeeksi ja luulin joutuvani asunnottomaksi. Kelan sivustolla mikään ei viitannut sellaiseen mahdollisuuteen ja koulussa ei ollut puhuttu sanaakaan toimeentulotuesta. Opintotuki ei sitten kuitenkaan lakannut.
Myöhemmin kun olin työmarkkinatuella, en tiennyt että voin saada toimeentulotukea sen lisäksi, ennenkuin sattumalta luin hesarin kommenttipalstalla kommentin, jossa sanottiin että useimmat saavat lisäksi toimeentulotukea. Oli muuten aikamoista köyhyyttä se aika, mm. matkustin kaikki junamatkat pummilla ja kyttäsin ovella onko tarkastajia tulossa kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos tämä tarina on tosi niin voi hyvä luoja! eikö kukaan virkailijakaan ole neuvonut sinua?? (en kyllä ylläty jos ei) , mutta aivan käsittämätöntä jos näin on päässyt tapahtumaan. Onneksi olet nyt saanut sen mitä sulle kuuluu!! Tuli ihan paha olo puolestasi.
Ei virkailijoiden työ ole neuvoa asiakkaita vaan täyttää lomakkeita ja päästä asiakkaasta mahdollisimman nopeasti eroon jotta päästään täyttämään muiden asiakkaiden lomakkeita. Virkailija ei ole olemassa asiakkaita varten vaan lomakkeita varten.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten nykyään, mutta tietoa toimeentulotuesta on ainakin aikaisemmin pimitetty sikamaisesti. En minäkään tiennyt toimeentulotuen mahdollisuudesta aluksi nuorena, ahdistus oli hirveä kun opintoviikkoja ei kertynyt tarpeeksi ja luulin joutuvani asunnottomaksi. Kelan sivustolla mikään ei viitannut sellaiseen mahdollisuuteen ja koulussa ei ollut puhuttu sanaakaan toimeentulotuesta. Opintotuki ei sitten kuitenkaan lakannut.
Myöhemmin kun olin työmarkkinatuella, en tiennyt että voin saada toimeentulotukea sen lisäksi, ennenkuin sattumalta luin hesarin kommenttipalstalla kommentin, jossa sanottiin että useimmat saavat lisäksi toimeentulotukea. Oli muuten aikamoista köyhyyttä se aika, mm. matkustin kaikki junamatkat pummilla ja kyttäsin ovella onko tarkastajia tulossa kyytiin.
Nykyisin Kelan sivustolla on heti etusivulla linkit kaikkiin yleisimpiin tukiin. Eli jos osaa mennä Kelan sivulle, ei voi olla löytämättä tietoa. Lisäksi Kelalla on puhelin palvelu ja ihan fyysisiä virastojakin, joista voi mennä kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5. En olisi joutunut vankilaan ja en olisi saanut sakkoja ja en olisi joutunut mihinkään muihinkaan ongelmiin poliisin kanssa.
-ap
Nyt tulee jo sellaista tekstiä, että tuota ei usko kukaan. Ei tosin tuota aloitustakaan .Ei kukaan voi olla noin yksinkertainen ja tietämätön.
Juurikin Suomessa joku on väistämättä noin tietämätön. Joku muu puhui Holhous-Suomesta. Mitä enemmän yhteiskunta holhoaa niin sitä tietämättömämpiä ihmisistä tulee ja sitä pahempaan pulaan ne joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tuohan ei ole mahdollista ilman kontaktia sosiaalitoimen kanssa. Ja aivan varmasti sosiaalitoimessa kerrotaan heti kättelyssä toimeentulotuesta ja muista yhteiskunnan tarjoamista tukitoimista.
Kummallinen väite.
Keksitty tarina!
Toimeentulotuki on vihon viimeinen tuki ja sitä ennen on käytettävä muut tuet esim. työttömyyskorvsus. Toimeent.tuki on muös harkinnanvarainen.
Ja miten olet nähtynyt työttömänä nälkää, koska työttömyyskorvaus on suurempi kuin tt.tuki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tasan samanlaista kokemusta mulla.
Kauan sitten jäin työttömäksi ja menin kiltisti työvoimatoimistoon. Siellä kerrottiin että en voi moneen kuukauteen saada työttömyystukea, en nyt muista miksi, olikohan jokin karenssi tms tai johtuikohan siitä kun olin niin nuori. No, sitten vain olin monta kuukautta ilman tukea, ilman rahaa, ilman ruokaa. Eivät todellakaan maininneet että on olemassa myös sellainen kuin toimeentulotuki.
Myöhemmin tajusin jo hakea työttömyystuen lisäksi toimeentulotukea. Sitten sain työpaikan ja lopetin toimeentulotuen hakemisen. Taloudellisesti teki tosi tiukkaa koska töitä oli niin vähän että palkka oli vain jotain 50 euroa kuussa. Kunpa olisin silloin tiennyt että voisin lisäksi saada toimeentulotukeakin. Jouduin toisinaan pyytämään Kelalta työttömyystukea tavallista aikaisemmin. Toisinaan Kela suostui pyyntööni, toisinaan ei suostunut. Koskaan he eivät maininneet että voisin hakea toimeentulotukea.
Yksi harvoista Sipilän hallituskautena tapahtuneista positiivisista muutoksista oli se kun toimeentulotuki meni kunnilta Kelalle. Luojan kiitos meni. Eihän järjestelmä vieläkään erinomainen ole, mutta silti miljoona kertaa parempi kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mitenköhän muutaman kymmenvuotta sitten suomalaiset selvisivät ilman rikosrekisteriä, vaikka toimeentulotukea ei ollut. Ihan parikymmentä vuotta sitten toimeentuloa ei kehdattu hakea, vaikka tiukkaa olisikin ollut. Muistan omasta lapsuudestani äitini käyneen -90 luvun laman aikoina pari kertaa sossussa kysymässä apua. Oli häpeällistä ja hyshys asia. Tiukkaa oli monta vuotta, silti eivät vanhempani joutuneet vankilaan, asunnottomiksi tms.
Provohan tän on pakko olla, kun palstalle-kirjoittava ei voi olla kuulematta tttuesta ja osaa kyllä googlettaa. Mutta joku raja näihin "teen, mitä lystään ja vika on muiden".
Sun äiti sai jotain rahaa yhteiskunnalta. Muuten ette asunnon vuokria olisi maksellut.
Ei me mitään vuokria maksettu. Omistusasunnossa asuttiin ja lainaa oli paljon. Lamassa isä jäi työttömäksi ja äiti myös. Kerran tai kaksi äiti kävi hakemassa ja sai kertaluontoisen avustuksen. Kuten sanoin vuosia oli tiukkaa ja apua ei haettu eikä saatu. Luetun ymmärtäminen! Katto pidettiin päällä omalla sitkeydellä, leivistä lähtien kaikki tehtikn itsr. Ei syöty juustoa, jogurttia, maitoa ym, jotka nykyään ovat ihan peruselintarvikkeita. Ensimmäiset uudet vaatteet/kengät sain teini-iässä, kun mummo osti. Kunniallisempaa oli maksaa vanhempieni mielestä maksaa lainaa, sähköt ym. laskut kuin jättää maksamatta ja tuhlata muuhun. Nykyään onkin erilainen moraali. Rahat tuhlataan ja uhriudutaan kun oman tuhlaamisen menettää luottotiedot, ennen pitkää asunnon, kun ei maksa vuokraa ja sitten syytetään muita, kun tekee rötöksiä.
Kyllä, yhdyn alkuperäiseen puhujaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla ei köyhyyksissäsi tullut mieleen vaikka joltain kysyä että olisko mitään mistä saisi apua? Minulla on sellainen kokemus että kun on tiukilla niin kääntää kaikki kivet koska nälkä ja pelko asunnon menettämisestä pakottaa siihen.
Kyllä se kuuluu yleissivistykseen tietää että on olemassa toimeentulotuki ja että sen määrä on mitoitettu niin että viitisensataa euroa pitäisi vuokran ja sähkö jälkeen jäädä elämiseen. Tämä opetetaan jo peruskoulussa ja siitä on tietoa jatkuvasti joka paikassa jossa puhutaan mitään aihetta sivuavaakaan, pitää oikeasti kulkea silmät kiinni jos siihen ei esim. netissä törmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei me mitään vuokria maksettu. Omistusasunnossa asuttiin ja lainaa oli paljon. Lamassa isä jäi työttömäksi ja äiti myös. Kerran tai kaksi äiti kävi hakemassa ja sai kertaluontoisen avustuksen. Kuten sanoin vuosia oli tiukkaa ja apua ei haettu eikä saatu. Luetun ymmärtäminen! Katto pidettiin päällä omalla sitkeydellä, leivistä lähtien kaikki tehtikn itsr. Ei syöty juustoa, jogurttia, maitoa ym, jotka nykyään ovat ihan peruselintarvikkeita. Ensimmäiset uudet vaatteet/kengät sain teini-iässä, kun mummo osti. Kunniallisempaa oli maksaa vanhempieni mielestä maksaa lainaa, sähköt ym. laskut kuin jättää maksamatta ja tuhlata muuhun. Nykyään onkin erilainen moraali. Rahat tuhlataan ja uhriudutaan kun oman tuhlaamisen menettää luottotiedot, ennen pitkää asunnon, kun ei maksa vuokraa ja sitten syytetään muita, kun tekee rötöksiä.
Itseppä ihmettelit miten ennenvanhaan selvittiin ilman rikosrekisteriä vaikka tekisi tiukkaa.
AP kertoi että oli karenssissa TT-tuella eikä tiennyt toimeentulotuesta. Kenellä siis luetunymmärtämisessä vikaa? (tästä johtuen kierre asunnottomuus/varkaudet)
Ja ihan turhaa ylpistelet sillä että äiti ei teille kuuluvia tukia hakenut. (ja millähän te niitä lainoja/sähköjä yms kuluja talostanne maksoitte?)
Toimeentulotuki on tarkoitettu peruselämiseen eikä siinä ole mitään hävettävää hakea.
Ja ehkä säkin olisit saanut ne kengät ja normi vaatteet ja ruokaa mitä lapsille nyt kuuluu.
Luuletteko te, että joku mystinen "virkailija" käy läpi ihmisten tilannetta ja neuvoo hakemaan tukia? Valitettavasti ei. Nykyään voi olla vuosia työtön näkemättä kertaakaan ketään virkailijaa kasvokkain, päätökset tulevat lähes automaattisesti, ei niitä kukaan käy läpi miettien missä tilanteessa tuensaaja mahtaa olla.
Tämä on ihan oikea ongelma Suomessa. Arviolta puolet toimeentulotukeen oikeutetuista ei hae sitä. Eivät joko tiedä, osaa tai kykene. Tästä aiheutuvia kustannuksia voi vain arvailla. Yhteiskunnalle tulisi paljon halvemmaksi, jos ihmisillä olisi sen verran rahaa että voisivat hoitaa sairautensa heti, pitää asuntonsa, syödä edes vähän terveellisemmin jne.
Toimeentulotuen alikäyttö - syystä tai toisesta- on alan ihmisille erittäin tuttu ilmiö, vaikka enemmän hehkutetaankin tukien väärinkäyttöä.
Tukien ymmärtäminen ja hakeminen on hämmästyttävän monimutkaista sellaiselle, joka ei ole aiemmin ollut tukien tavoittama. Moni kituuttaa ihan turhaan vain siksi, että ei osaa/ymmärrä hakea tukia, joihin olisi oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla ei köyhyyksissäsi tullut mieleen vaikka joltain kysyä että olisko mitään mistä saisi apua? Minulla on sellainen kokemus että kun on tiukilla niin kääntää kaikki kivet koska nälkä ja pelko asunnon menettämisestä pakottaa siihen.
Kyllä se kuuluu yleissivistykseen tietää että on olemassa toimeentulotuki ja että sen määrä on mitoitettu niin että viitisensataa euroa pitäisi vuokran ja sähkö jälkeen jäädä elämiseen. Tämä opetetaan jo peruskoulussa ja siitä on tietoa jatkuvasti joka paikassa jossa puhutaan mitään aihetta sivuavaakaan, pitää oikeasti kulkea silmät kiinni jos siihen ei esim. netissä törmää.
En ole tuo jolta kysyt mutta olen samanlainen. Siis opiskellessani pelkäsin asunnottomaksi joutumista, oli tosi ahdistavaa, oli kauhea hätä opiskella ja valmistua riittävän nopeasti. Ja sama karmeus jatkui myöhemmin työttömänä. Sinä kysyt että miksi en kääntänyt lisää kiviä löytääkseni apua. Mitä kiviä? Miten minä olisin niistä tiennyt? Hain jo tukia (opintotuki, asumistuki, työttömyystuki,...). Joitain tukia sain, siinä se, niillä rahoilla tuli pärjätä. Ei muita tukia ollut olemassa, ei muuta apua ollut olemassa, muita kiviä ei ollut, ei ollut mitään paikkaa mistä kysyä, ei ketään keneltä kysyä... tai siis niin minä luulin. En todellakaan tiennyt että jotain muutakin olisi olemassa. Turha kääntää kiviä kun kiviä ei ole, turha pyytää keneltäkään kun ketään ei ole, turha tuhlata aikaa etsimiseen kun mitään löydettävää ei ole. Oli vain sinniteltävä niillä vähillä rahoilla mitä minulla oli.
Olen sinnikäs, ahkera, järjestelmällinen, lainkuuliainen, tunnollinen, säästäväinen ja kunnioitan auktoriteettia. Ilmeisesti nuo ominaisuuteni ovat yhteiskuntamme tukiviidakossa heikkouksia. Ei saisi koskaan uskoa mitä tukivirkailija sanoo, tulisi aina epäillä että virkailija jättää jotain kertomatta, tulisi aina arvella että on vielä jotain muitakin mahdollisuuksia. Mutta ei, kun virkailija sanoo minulle "et voi pariin kuukauteen saada työttömyystukea" niin minä uskon häntä ja menen kotiin pelkäämään kodittomuutta koska eihän mulle voi tulla mieleen että siltä virkailijalta voisi pyytää jotain muuta tukea.
Toimeentulotuesta kuulin vasta vuosia myöhemmin sattumalta. Ne vuodet älyttömästä köyhyydestä huolimatta ahkerasti keskityin työntekoon ja työnhakuun. Työllähän se köyhyys taltutetaan, niin minä olin oppinut, niin minä aina luulin, se oli minun työmoraalini. Mulle ei tullut mieleenkään että työnhakuun käyttämääni aikaa olisi sen sijaan pitänyt käyttää siihen että olisi alkanut ottaa selvää tukiviidakosta. Ajan voi käyttää fiksusti hakemalla töitä ja tekemällä töitä. Aivan älytöntä jos aikaa tulee tuhlata sen selvittämiseen että mitä tukia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty tarina!
Toimeentulotuki on vihon viimeinen tuki ja sitä ennen on käytettävä muut tuet esim. työttömyyskorvsus. Toimeent.tuki on muös harkinnanvarainen.
Ja miten olet nähtynyt työttömänä nälkää, koska työttömyyskorvaus on suurempi kuin tt.tuki.
Sitä tt-tukea maksetaan työttömyyskorvauksen lisäksi, riippuen henkilön vuokrasta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Nyt tulee jo sellaista tekstiä, että tuota ei usko kukaan. Ei tosin tuota aloitustakaan .Ei kukaan voi olla noin yksinkertainen ja tietämätön.
Tämä on kyllä eri tilanne, mutta afrikkalainen ystäväni joutui aikoinaan varastamaan, kun hakemuksen käsittelyn aikana ei ollut minkäänlaisia tuloja.
Mitä ahkerampi ihminen sitä todennäköisemmin käyttää aikansa töiden hakemiseen eikä tukien hakemiseen. Ja sitä epätodennäköisemmin niitä töitä saa.
Mitä laiskempi ihminen sitä todennäköisemmin käy töissä laiskottelemassa ja valittaa siitä miten laiskat työttömät tukiloiset elävät veronmaksajien kustannuksella. Ja vielä lisäksi äänestää keskustaa/kokoomusta siinä toivossa että aktiivimalliin saataisiin lisää kiristyksiä koska karensseillahan ne työttömät patistetaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksitty tarina!
Sitä tt-tukea maksetaan työttömyyskorvauksen lisäksi, riippuen henkilön vuokrasta tms.
Juurikin näin. Minä saan työmarkkinatuen, asumistuen ja siihen toimeentulotukea päälle joka kattaa osan vuokrasta. Minulle jää käteen kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen 497,22e elämiseen. Lisäksi on maksusitoumus apteekkiin.
Älä turhaan pahoita mieltäsi satuilevan provoilijan takia. Tai onhan provoilu toki surullista, mutta ei niin paljon, että pahoinvointia aiheuttaisi. Sairailla ihmisilläkin on oikeus harrastuksiin, vaikka ne harrastukset hieman säälittäviä olisivatkin.