Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä 16:lle, joka viiltelee itseään? (ev)

Vierailija
24.05.2006 |

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tehdä 16-vuotiaalle, joka viiltelee itseään. Kyseessä on tuttu, ei oma lapsi. Ihan neuvoton olen. Pitäiskö ilmoittaa tytön äidille? Pelkään pahoin että se ei kiinnosta häntä lainkaan, eikä näin ollen tyttökään saisi apua. Mitä siis tehdä?

AP

Vierailija
2/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voit sit vaikka kysyä vaikka neuvolasta nimettömänä...ettei vaan mene pahemmaksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikähän tuo ole aika tavallista että tuon ikäiset viiltelee itseään.

Vierailija
4/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yhteyttä johonkin vaikka kouluterveydenhoitajaan. Saattaa olla jotain kotioloissa, insestiä tms jonka vuoksi viiltelee.

Vierailija
5/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiltely on ymmärtääkseni tosi paha merkki jostakin. Nuori tarvitsee apua!

Vierailija
6/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa joku kiinnittänyt surkeisiin oloihini huomiota! Auta sinä ap tuttavasti lasta, hänellä on varmaan paha olla :(

Vierailija
7/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita nuoren koulupsykologille

Vierailija
8/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän vähän väliä aiheuttaa kaikennäköisiä " tilanteita" ... esim. tänään kun kaikki (minä, veljeni, äitini ja tämä tyttö) istuimme kahvipöydässä hän yhtäkkiä pahoitti mielensä jostakin ja LÖI kudotulla huivilla veljeäni suoraan kasvoihin. Sitten hän marssi ulos talosta (äitini asunto) kiroillen ja itkien. En edes tiedä mistä hän pahoitti mielensä, koska mitään riitaa ei ollut.

Noin puoli tuntia myöhemmin hän laittoi veljelle tekstarin, jossa kysyi eikö veljeni ihmettele missä hän on. Kun veljeni sitten kysyi missä tyttö on, niin tyttö ei kertonut. Tätä asiaa sitten inttivät puhelimitse vielä melkein puoli tuntia. Olen melko varma että hän oli uhannut taas viiltää itseään tai tappaa itsensä, koska ei kertonut veljelleni missä hän on.

Tämänkaltaisia " tilanteita" on ollut nyt noin 3 viikkoa. En yhtään tiedä mitä neuvoisin veljeäni tekemään? Ilmoittaa äidille?

Itse olen aivan äimänä tällaisesta käytöksestä... tietty teini-iässä on kaikenlaisia ongelmia, masennusta ja muuta (kai?). Itselläni ei vain ole ollut.

Veljeni on koko aika varpaillaan tytön takia (tai sen mitä tyttö voi itselleen tehdä).

Minä olen vihainen (en ole sanonut mitään) molemmille. Sekä tytölle että hän käyttäytyy noin sekä veljelleni, kun antaa tytön pompotella itseään miten sattuu.

En kuitenkaan haluaisi puuttua heidän asioihin mutta tuntuu että jotain olisi tehtävä. Veljenikin kun on ihan neuvoton. En halua vihastuttaa tyttöä, koska se ei auta häntä yhtään, pilaa vain kaikkien meidän välit.

En itse keksi mitään rakentavaa. Miten tätä lähtisi purkamaan.

Tytön vanhemmat ovat eronneet. Olisikohan siitä se viilteleminen saanut alkunsa?

Kiitos vielä kaikille vastanneille.

AP

Vierailija
9/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin soita ihmeessä koululle. Vaikka kuraattorille, terkkarille, koulupsykologille. Näin asiaa viedään eteenpäin luottamuksellisesti.

Äiti ei aina ole se paras apu

Vierailija
10/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa tarpeeksi huomiota ja veljesi joka on ilmeisesti vähän tossun alla niin jaksaa hyysätä häntä? Minä sinuna juttelisin tytön kanssa ihan kahden. Yritä keksiä keino jolla saisit hänet avautumaan. Varmaan hänellä voi olla paljon patoutumia joita ei ole kenelleen kertonut.

Vierailija
11/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, veljeni aika reippaastikin tossun alla. Minä en jaksa ymmärtää miten hän antaa itseään pompotella tuolla tavalla ja jaksaa aina tyttöä tukea ja hakea milloin mistäkin metsän siimeksestä..

Tyttö pääsee vasta ysiltä nyt. Ensi vuonna olisi hänellä tiedossa muutto toiselle paikkakunnalle kun menee opiskelemaan. Vähän kyllä ihmetyttää miten hän voi siellä pärjätä nyt on jo noin vaikeaa.

Ehkä tosiaan koettaisin jutella hänelle.

AP

Vierailija
12/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä lastensuojeluun, kouluterveydenhoitajaan tai mielenterveystoimistoon. Lapsi pitää saada hoitoon, koska on vaaraksi itselleen ja silloin on mahdollista ottaa hoitoon vasten omaa tahtoaankin.

Vierailija
13/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla että menee vielä vuosia ennenkuin tapahtuu mitään käännettä parempaan. Tytön pitää itse tajuta miten huonossa jamassa on. Asia voisi edistyä nopeammin jos kukaan ei auttaisi häntä ( eli mahdollistaisi hänen itsetuhoisuutensa). Uudelle paikkakunnalle muuttaminen on siis minusta vain hyvä asia.

Jotkut kasvaa vaikeimman kautta eikä sille monestikaan kukaan voi oikein mitään. Valitettavasti. Niin raskasta kuin sen seuraaminen vierestä onkin.

Tietenkin voit hakea tytölle apua vaikka koulupsykologin kautta ja jutella ihan suoraan tytöllekin.

Omasta kokemuksesta vain tiedän ettei tuo ole muuta kuin avunhuutoa ja sisäistä tuskaa joka tuolla tavoin tulee ulos. Samalla itsetuhoisuutta ja haluttomuutta ottaa vastuu omasta elämästä.

Minua auttoi vain aika ja se että loppuviimein päätin itse auttaa itseäni.

Vierailija
14/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muusta ongelmasta mielenterveydessä. Viiltelyyn jää nuori helposti " koukkuun" ... monet ovat keretoneet sen auttavan pahaan henkiseen oloon ja auttaa tuntemaan että on elossa.

Tunnetko tytön hyvin? Puhu hänen kanssaan?, mutta kyllä viiltely on vakava oire jostain. Sinuna puhuisin tytön äidille. Koska apua on saatavilla. Ja tytölle täytyy myös sanoa että apua on saatavilla ja että asiat voivat olla paremmin jos hän vain suostuu apua vastaanottamaan.

Minun neuvoni voisi olla keskustelu ja ymmärrys nuosta kohtaan. Ei missään nimessä syytös tai ymmärtämättömyys. Nuori ei voi tunteileen mitään...

T: Kohta valmis psyk. sh

Vierailija
15/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa häiriintyneeltä lapselta. Siis en tarkoita pahalla. Tosi paha olla on tytöllä. Ja haluaa älyttömästi huomiota. Kuulostaa ihan psykiatrisen nuoriso-osaston tapaukselta ja takana hänellä voi olla vaikka mitä. Kuten myös hyvin vaikeaa murrosikää.

Vierailija
16/18 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteeseen tulee puuttua pikaisesti. Juuri sitä viiltelijä haluaa, mutta ei ole muilla keinoin pystynyt asiaa ilmaisemaan.

Vierailija
17/18 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on vastauksia tullut ja tässähän on ilmennyt tavallaan kaksi suuntausta: Voin auttaa tyttöä joko puhumalla suoraan hänelle (jolloin alamme purkaa asiaa yhdessä) tai hankkia hänelle apua hänen tietämättään (soitto lastensuojeluviranomaisille tai juttelu hänen äitinsä kanssa)

En tunne olevani hänelle niin läheinen, että voisin hankkia apua hänen tietämättään. Jotenkin se tuntuu kovin raalta tavalta, nyt kun vielä on ilmennyt että äiti ei tiedä mitään tästä koko asiasta.

AP

Vierailija
18/18 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ehdottomasti ammattilaisen apua. Eikä tartte kyllä lastensuojeluun soittaa, ihan tytön koulun terkkari riittää. Parempi että ammattilainen arvioi tilanteen.

Tottakai sinä voit jutella tytön kanssa ja yrittää auttaa minkä pystyt.

Jos et ilmoita tytöstä minnekkään ja yrität itse vaan häntä auttaa minusta tyttö on silloin sinun vastuullasi..

Siksipä yhteys ammattilaisiin myös.

Miksi soittaminen vaikka terkkarille sinusta vaikeaa?

Tuo viiltely jo on hätähuuto, tyttö varmasti haluaakin apua.

Usko pois, ei ole vihainen jos terkkari tytön kutsuu luokseen juttelemaan. Tyttö varmasti iloinen että saa huomiota