16v poika sai potkut kesätyöstä 4 päivän jälkeen :(
Kaupungilla puutarhahommissa. Oli "haistatellut vitut" esimiehelleen, kun tämä oli pyytänyt tekemään jotain jota lapseni ei ollut halunnut. Ymmärrän että tuo on epäkohteliasta eikä ollenkaan sopivaa, mutta silti olen hieman pöyristynyt miten joku ruohonleikkuria ajeleva esimies voi pelkästään yhden tilanteen perusteella tehdä tuollaisen päätöksen ja lopettaa kesätyösuhteen. Eikä poikaani oltu kuultu ollenkaan, koska hän oli lähtenyt suutuspäissään jo kotiin. (ei myöskään yritetty ottaa yhteyttä asiasta keskutellakseen, myöskään meihin pojan vanhempiin ei oltu yritetty ottaa yhteyttä..).
Miten teini voi oppia jos kukaan ei ota vastuuta ja näytä hänelle esimerkillä miten käyttäydytään työpaikalla?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Sikäli mikäli tämä ei ole provo, niin sori nyt vaan, mutta jotain olisi pitänyt tehdä jo vuosikausia sitten. En tunne KETÄÄN, joka olisi haistatellut lukioikäisenä vittua työpaikalla.
Harvemmin aikuisetkaan haistattelee vittua työpaikalla. Tai minkään ikäinen.
Ihan oikein, että sai poika potkut.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä minun työsopimuksessa on lueteltu tehtävät ja vastuualueet. Sen mukaanhan palkkakin maksetaan. Ei niitä yksitellen tietenkään luetella, vaan pääotsikot tehtävä alueista.
Useissa työsopimuksissa lukee myös "sekä muut työnantajan määräämät tehtävät" tai joku vastaava lause.
Vierailija kirjoitti:
Saiko potkut vai ottiko poika vaan loparit?
Olisiko pitäny potkaista persuksiin? Mitä näistä nuorista kasvaa, toivottavasti ei ala käyttään huumeita ja varastamaan siihen rahat. On sinulla äitinä oltava viisas kasvatustyössä. Ei ole helppo lapsi.
Jos 16- vuotiaalla ei ole asianmukausta ohjausta ja aikuista siinä mukana tekemässä niin on turhaa vaatia.
Hei miksi kaikki ”tapahtuu” aina Porvoossa? Mikä juttu tää on? :D
Siis, puhut ap itsestäsi, et ole esimerkillä näyttänyt miten käyttäydytään työelämässä. Sitähän sinä aloituksessasi vaadit. Ei pokasi osaa käyttäytyä sen paremmin, kuin olet kotona opettanut ja näyttänyt esimerkkiä. Ihan oikein, että lähetettiin kotiin harjoittelemaan elämää .
Itse otin loparit ensimmäisestä työstäni 2h jälkeen
Pärjäsin aina nuorten kanssa työpaikoilla eikä koskaan ollut ongelmia kun olin itse siinä mukana tekemässä ja olin äiti hahmona niille lapsukaisille. Niin itsellänikin oli sellainen vanha mamma lempeästi ohjaamassa kun 17v menin työelämään. Oli ihan paskojakin ihmisiä jotka kusettivat mutta nuori huomaa sen nopeesti.
Alle kaksikymppinen on vielä ihan lapsi työelämässä kuten olin itsekkin.
Ai haistatteli, ihan oikein, että sai potkut!!! Tuossa menee raja. Itsekin aikoinaan kesätöissä tein kaikki annetut homat mukisematta, samoja hommia kuin vakkareilla oli. Myyntiä, siivousta yms. Ei ne kaikki mitään mukavia työtehtäviä ollut, mutta kaikki tottakai tein.
Etkö ole ap ehtinyt 16 vuoden aikana opettaa teinillesi edes alkeellisia käyttäytymistapoja. 1. Työpaikalla tehdään töitä. 2. Työpaikalla ei haistatella kenellekään vaan puhutaan ihmisille kunnioittavasta. 3. Työpaikala ei pelailla kännykällä. 4. Työpaikalle tullaan sovittuna aikana ja lähdetään myös pois niinkuin työaika määrää. Todella selkeää ja yksinkertaista ja tuota sinä vanhempana et ole pystynyt opettamaan pojallesi 16 vuoden aikana. Aika heikko esitys.
Vierailija kirjoitti:
Provo -> Porvoo. Eli keksitty tarina, millä yritetään saada palstalaiset vihaamaan jotain tiettyä ihmisryhmää, tässä nuoria.
Jos oma lapseni haistattelisi kenellekään missään tilanteessa, niin olisi oksat pois! Teinini on menossa ekaan kesätyöpaikkaansa ja oletan kyllä, että pärjää siellä. Neuvoksi sanoin, että teet kaiken mitä käsketään mahdollisimman ripeästi, puhelin pidetään taskussa ja jos et tiedä mitä seuraavaksi, niin kysy ja niin ikään kysy jos on jotain epäselvää. Ei onneksi tarvitse opettaa peruskäytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo -> Porvoo. Eli keksitty tarina, millä yritetään saada palstalaiset vihaamaan jotain tiettyä ihmisryhmää, tässä nuoria.
Kiitos selvennyksestä! Oon ihmetelly jo jonkin aikaa et mitähän vikaa Porvoossa on kun siitä täällä niin paljon puhutaan 🤭
Kyllä tuommoisesta saisi potkut missä vain. Ei töissä haistatella. Kannattaa nyt ehkä vanhempana se sinun pojalle opettaa.
No ei sitä "töissä" noin vaan voi valita, mitä tykkää ja ei tykkää tehdä. Sitten vielä haistatella esimiestä.
Hohhoijaa....
kun eestiläis päällekäyvä hengen uhkaaja yrittää saada vetaistukea ongelmille, pakkomileteilleen ja taidottomuudelleen..
pst. tässä casessa tuskin tarvitsee organisaatiossa ohjeistaa "vit.." tapoihin liittyen. selvä peli. oli minkä puolueen ohjauksessa organisaatio. kasvatuksesta tuo lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärettävää käytöstä pakkotöissä.
Voi hellanlettas..töihin mennään töitä tekemään,ei muuta!
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Nilliti nilliti
Sinunkin verorahoja siinä olisi tuhlattu. Ja kaupunkijan se suurpääomaporvari onkin - hanki oikeesti elämä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Aloittaja: kerrotkohan meille nyt ihan kaikkea? Kannattaisiko teillä perheessä katsoa nyt peliin - hyvät käytöstavat ja mallit opetetaan kotona eikä ulkoisteta työnantajalle
Jaa, kyllä minun työsopimuksessa on lueteltu tehtävät ja vastuualueet. Sen mukaanhan palkkakin maksetaan. Ei niitä yksitellen tietenkään luetella, vaan pääotsikot tehtävä alueista.