16v poika sai potkut kesätyöstä 4 päivän jälkeen :(
Kaupungilla puutarhahommissa. Oli "haistatellut vitut" esimiehelleen, kun tämä oli pyytänyt tekemään jotain jota lapseni ei ollut halunnut. Ymmärrän että tuo on epäkohteliasta eikä ollenkaan sopivaa, mutta silti olen hieman pöyristynyt miten joku ruohonleikkuria ajeleva esimies voi pelkästään yhden tilanteen perusteella tehdä tuollaisen päätöksen ja lopettaa kesätyösuhteen. Eikä poikaani oltu kuultu ollenkaan, koska hän oli lähtenyt suutuspäissään jo kotiin. (ei myöskään yritetty ottaa yhteyttä asiasta keskutellakseen, myöskään meihin pojan vanhempiin ei oltu yritetty ottaa yhteyttä..).
Miten teini voi oppia jos kukaan ei ota vastuuta ja näytä hänelle esimerkillä miten käyttäydytään työpaikalla?
Kommentit (132)
Kyllä itse antaisin saman tien potkut, jos joku alkaisi haistattelemaan. Töissä tehdään se mitä esimies käskee. Aivan sama mikä on ikä. Suosittelen aloittajaa katsomaan peiliin ja miettimään mikö on mennyt kasvatuksessa pieleen. Itselle aina on opetettu, että ihmisille ei haistatella.
Ei vain pysty ymmärtämään mikä ihmisissä on vikana nykyään. Töihin tullaan miten sattuu ja siellä tehdään hommat miten sattuu. Itse pistin yhden reilun 30-vuotiaan melko korkeasti koulutetun koeajalla ensimmäisen viikon jälkeen pihalle, kun neljänä päivänä viidestä oli lähemmäs tunnin myöhässä. Oli myöhässä jo ekana päivänä. Aina tuli sama selitys, että oli ruuhkaa tai ei vain herännyt herätyskelloon...
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten sama provo tällä palstalla, jopa sama työpaikka, josta potkut tuli.
Haha, saman huomasin minäkin ja olin jo lähdössä kommentoimaan itse. Onneksi olit jo kerennyt laittaa tämän :)
"Oli "haistatellut vitut" esimiehelleen, kun tämä oli pyytänyt tekemään jotain jota lapseni ei ollut halunnut."
"Eikä poikaani oltu kuultu ollenkaan, koska hän oli lähtenyt suutuspäissään jo kotiin. (ei myöskään yritetty ottaa yhteyttä asiasta keskutellakseen, myöskään meihin pojan vanhempiin ei oltu yritetty ottaa yhteyttä..)."
"Miten teini voi oppia jos kukaan ei ota vastuuta ja näytä hänelle esimerkillä miten käyttäydytään työpaikalla?"
et voi olla tosissasi! viestissäsi on aivan tarpeeksi esimerkkejä poikasi käytöksestä ja siitä miten työnantaja niihin suhtautuu. lapsi voi ottaa opikseen jos sinä et sitä estä!
Meille tuli kerran ammattikoulusta harjoittelija, joka ei suostunut tulemaan enää harjoittelemaan kun annoin hänelle yhden(1) työtehtävän. Poika roikkui mukana tätä ennen kolme päivää katselijana. Neljäntenä päivänä tein sen virheen, että annoin hänenkin harjoitella erittäin helppoa työtä ihan käytännössä. Ensin toki neuvottuani mitä tehdään ja miten. Viidennen päivän aamuna poikaa ei näkynyt ei kuulunut. Soitin hänelle ja hän sanoi. Vapaasti lainaten: "emmä mitään töitä tullu harjoitteluun tekemään!" Veti ihan sanattomaksi.
Toinen poika samasta koulusta tuli harjoittelemaan ja lähti sen kummemmin ilmoittamatta matkoille pariksi viikoksi ja edes kysymättä, että sopiiko hänen lähteä matkoille. Hän vain totesi asian lakonisesti edellisenä päivänä; "et mä en sit tuu pariin viikkoon ku oon matkoilla". "Meen Espanjaan." Soitin sitten kouluun ja pyysin heitä ilmoittamaan, että poika voisi minun puolestani jäädä sinne Espanjaan vaikka pidemmäksi aikaa.
Molemmat edellä mainitut pojat olivat 17 v. Taitaa kotikasvatuksessa olla jotain vikaa, luulen. Tällaista käytöstä ei ole tullut koskaan vastaan 10-20 vuotta vanhempien esimerkiksi ns. alan vaihtaja harjoittelijoiden kanssa. Vaan päinvastoin, vaikka ollaan palkattomassa harjoittelussa yksikin sankari totesi: "et jos sulla on kiirettä ja päivä menee pitkäks se ei haittaa mua. oon vaan tosi tyytyväinen et sain edes harjoittelupaikan. ku kaikki koulukaverit ei saanu edes harjottelupaikkaa".
Oli tämä provo tai ei, niin valitettavasti näitä tapauksia on nykyisin ihan liikaa =( Kotona ei olla vaadittu mitään eikä opetettu käytöstapoja, aina annettu mennä sieltä missä aita on matalin ym.
Pahinta on, että nämä vanhemmat selittävät aina lapsen virheet jotenkin niin, että vika on kaikissa muissa tai olosuhteissa, ei koskaan lapsen oma vika. Hirveä karhunpalvelus lapselle!
6/5 nyt lisää kohvin kolmosta ja kohta ollaan tasolla 7/5.
Kaavatusneuvotteluja ei käydä enää työpaikalla. Siihen mennessä olisi pitänyt kasvattajien jo tehdä se työ.
Haluaisin silti kuulla sen teinin puoliskon tarinasta enkä uskoisi ihan summittain. Silloin kun palkkaa nuoria töihin, niin siihen on valmistauduttava muutenkin kuin arsenaalilla käskyjä, koska osalla työnantajista on työnjohtamisen kanssa valtavasti vaikeuksia. Lisäksi tiedän monia jotka eivät kohtelisi tasaveroisia aikuisia ikinä niin inhottavasti kuin teinejä ennakkoasenteisiin perustuen. Sen takia haluan kuulla sen toisen puolen; voi olla, että työnantaja on ollut asiaton aluksi ja poika reagoinut siihen. Toisekseen kyse on teinistä. Ei aikuisesta ihmisestä, ja tämä on tiedettävä työpaikalla.
Siis mitä??? Käytöstavat opitaan kotona, ei koulu pysty muutamassa tunnissa per päivä korjaamaan kodin laiminlyöntejä!