16v poika sai potkut kesätyöstä 4 päivän jälkeen :(
Kaupungilla puutarhahommissa. Oli "haistatellut vitut" esimiehelleen, kun tämä oli pyytänyt tekemään jotain jota lapseni ei ollut halunnut. Ymmärrän että tuo on epäkohteliasta eikä ollenkaan sopivaa, mutta silti olen hieman pöyristynyt miten joku ruohonleikkuria ajeleva esimies voi pelkästään yhden tilanteen perusteella tehdä tuollaisen päätöksen ja lopettaa kesätyösuhteen. Eikä poikaani oltu kuultu ollenkaan, koska hän oli lähtenyt suutuspäissään jo kotiin. (ei myöskään yritetty ottaa yhteyttä asiasta keskutellakseen, myöskään meihin pojan vanhempiin ei oltu yritetty ottaa yhteyttä..).
Miten teini voi oppia jos kukaan ei ota vastuuta ja näytä hänelle esimerkillä miten käyttäydytään työpaikalla?
Kommentit (132)
Käske pojan perustaa nyt äkkiä oma firma!
Tää aloitus oli niin huono, että jo siksi melkein hyvä.
Huonosti kasvatettu.
Ap:n on syytä katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävän hyvä ystävä on töissä taimitarhassa. Omistaja on vuosia jo päättänyt palkkaa alaikäisiä, saman kylän asukkaita. Tämä ystävä joutui yt.ssä työttömäksi ja oli käynyt kysymässä itse paikassa töitä.
Poiketen normaalista palkkasi tämän yli 50 v naisen ja kaikki muut olivat 16-17 vuotiaita.Ekan viikon jälkeen oli kaikille muille antanut potkut, paitsi tälle naiselle.
Omistaja mietti miten saadaan homma pyörimään ja tämä nainen oli ehdottanut hänen tytärtään ja ystäväänsä.
Kolmisin teki 5 hengen työt eikä koko kesän aikana pitänyt kertaakaan sanoa kenellekään puhelin pois kädestä.Tämä oli viime kesänä ja tänä kesänä sama remmi tulee töihin, kun valitettavasti eivät olleet muuta työtä saaneet.
Kuulostaa provolle, mut onhan toi opettavainen tarina.
Ei työpaikka ole mikään kasvatuslaitos, eikä siellä ole aikaa saati halua opettaa käytöstapoja kun pitäisi opettaa ne tehtävät työt.
Hyvätapaisia ja ahkeria kesätyöläisiä on jonossa tulossa huonosti kasvatetun penskasi tilalle.
Tää oli nyt vähän huono. Ens kerralla muista, että älä vedä överiksi. Aiheena tosi hyvä, mutta siinä vaan oli liikaa.
Poikasi jätti työt kesken koeajalla, ihan hyvä syy purkaa työsopimus. Kaupungin kesätyöt on sellaisia, että jonoa riittää, ja jos yksi alkaa perseilemään niin seuraavaa vaan sisään.
Mä sain ekasta kesätyöstäni ekan päivän jälkeen potkut, varmaan juuri 16-vuotiaana.
Olis pitänyt olla pizzapaikan hemaiseva kesäbeibe, olin ihan tavallinen itsestään epävarma teinityttö vaan. Vaatteet olivat vääränlaiset (siistit, suosikkiteepaitani ja tummat housut), pyyhin pöytiä pyydettäessä mutta kuulrmma väärin, lopulta käskivät keittiön puolelle taittelemaan pizzalaatikoita.
Ei mitään työhönohjausta, silkkaa lasten bumerangina pyöritystä ja hyväksikäyttöä vain.
Jos lapsi olisi ollut kohtelias ja yrittänyt parhaansa ja silti tulee lemput niin silloin on aihetta valittaa.
Jos lapsi haistattelee neuvottelemisen sijaan, ja häipyy työpaikalta, niin silloin on kasvattamisen ja kasvamisen paikka.
Täällä ainakin noihin puutarhahommiin on 18 vuoden ikäraja, joten epäilen tän aloituksen olevan ap;n mielikuvitusta. 17 vuotiaan äiti.
ikävä kyllä ei ollut taatusti provo,näitä on! JA niitä ei pidä hyysätä. Mun duunissa on ollut nirppanokkia joiden arvolle ei ole sopinut kakkavaipan vaihto,kun se kakka haisee ja kynnet menee!
Ja tullaan miten sattuu,varttia yli,puhelin kourassa vaikka kuinka sanotaan ettei kännykkää saa käyttää työaikana!
Ei alkeellisiakaan käytöstapoja,pitää huomauttaa tervehtimisestä ja asiallisesta pukeutumisesta,koruista sun muusta.
JA kesätyöpaikassa kun hoitaa hommansa, se kantaa oman uran alkuvaiheilla pitkälle.
Ne ekat kesäduunit,vaikka lehtienjakelu,mainostenjakelu,kertoo paljon ekoissa työhaastatteluissa!
Tämä provo avaa hyvin näkymän suomalaiseen työelämään.
Koeajalla työnantaja voi keksiä syyn vaikka itse ja irtisanoa sut. Ehkä jos poika olisi raskaana, niin voisi kokeilla saada oikaisua mutta muuten työnantaja tekee kuten haluaa.
Ymmärrän että iltalehtiä lukemalla syntyy käsitys että työntekijöillä on liikaa oikeuksia ja liitot suurimpia vallankäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko poika liittoon? Vie työnantaja oikeuteen.
Kuuluu. Liittyi jo eskarissa.
Yläkoulun opena en usko, että on provo. Kyllä näitä haistattelijoita löytyy. Koulustahan me ei voida minnekään näitä heittää, mutta ihan opettavaista, että jostakin lentää ulos. Ja täytyy nyt vielä todeta, että olen ollut kohta 20 vuotta töissä, ja ehkä kaksi oppilasta on mulle suoraan haistatellut. Ei ole siis mitään perus teinikäytöstä, jos äiti niin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko poika liittoon? Vie työnantaja oikeuteen.
Kyllä mä tiesin että av palstan älykkyysosamäärä on lähes nolla, mutta jopa tämä aivopieru veteli pohjat.
Minä tulkitsin ammattiliittoon viittaamisen sarkasmiksi.
Jollei ole porvoolainen aloitus, on menty kyllä KOTONA kasvatuksessa aivan metsään! Ei olisi itselle tullut ikinä teininä saati aikuisena edes mieleen haistattaa työpaikalla kenellekään, vaikka olisi ollut miten ikäviä tehtäviä tai inhottava pomo. Ihan oikein, että poika sai potkut. Jospa se opettaisi, mitä saa työpaikalla tehdä ja mitä ei, kun sitä ei ole kotona osattu/viitsitty opettaa?
miten joku vanhempi voi antaa lapsensa kasvaa noin kieroon ettei kunnioita esimiestä? potkut teille kaikille koko perheelle pitäs antaa, tuolla asenteella tuskin tulee pärjäämään missään
Vierailija kirjoitti:
Täällä ainakin noihin puutarhahommiin on 18 vuoden ikäraja, joten epäilen tän aloituksen olevan ap;n mielikuvitusta. 17 vuotiaan äiti.
Jaa. Mun lapsi on 16 ja kesätöissä kaupungilla noissa hommissa.
Voi hellanlettas mikä mielensäpahoittajaäiti.
"Kun eihän meidän Nikopetteri mitään pahaa tehnyt, kieltäytyi vaan esimiehen määräämästä työstä,
ihan vähän vaan haistatteli ja lähti kotiin kesken työpäivän!"
Esimiehenkö pitää olla vastuussa poikasi kasvattamisesta???
Ihan oikein kun poikasi sai potkut, saapahan nyt aikaa miettiä miten työpaikalla käyttäydytään.
Toivon ihan oikeasti että tää oli provo!
Mun ystävän hyvä ystävä on töissä taimitarhassa. Omistaja on vuosia jo päättänyt palkkaa alaikäisiä, saman kylän asukkaita. Tämä ystävä joutui yt.ssä työttömäksi ja oli käynyt kysymässä itse paikassa töitä.
Poiketen normaalista palkkasi tämän yli 50 v naisen ja kaikki muut olivat 16-17 vuotiaita.
Ekan viikon jälkeen oli kaikille muille antanut potkut, paitsi tälle naiselle.
Omistaja mietti miten saadaan homma pyörimään ja tämä nainen oli ehdottanut hänen tytärtään ja ystäväänsä.
Kolmisin teki 5 hengen työt eikä koko kesän aikana pitänyt kertaakaan sanoa kenellekään puhelin pois kädestä.
Tämä oli viime kesänä ja tänä kesänä sama remmi tulee töihin, kun valitettavasti eivät olleet muuta työtä saaneet.