Exän epäkunnioittava käytös?
Olen eronnut lapseni isästä jokunen vuosi sitten. Olen lapsen lähivanhempi, ja tähän asti meillä on isän kanssa ollut hyvät välit ja asiat toimineet hyvin. Hyvin toiminut juttu on perustunut molemminpuoliseeen kunnioitukseen. Nyt isä on tavannut naisen, jonka kanssa hän on perustamassa uusioperhettä meidän ja naisen lasten kanssa. Nainen on ihan mukava, eikä minulla ole mitään asiaa vastaan, niin kauan kuin lapsella on kaikki hyvin. Nyt mies on kuitenkin alkanut käyttäytyä omituisesti minua kohtaan, koen saavani todella epäkunnioittavaa kohtelua. Hän mm. olisi halunnut omapäisesti ryhtyä toimimaan vastoin sopimusta, jonka teimme yhteisymmärryksessä lapsen syntyessä. Olen myös saanut selville, että isän äiti, lapsen mummo, kutsuu minua lapselle nimellä "Kerttu-äiti". Olen yrittänyt hienovaraisesti vihjata, että pelkkä äiti on hyvä, mutta asia ei ilmeisesti ole mennyt perille. Nyt lapsi kertoi, että myös hänen isänsä kutsuu minua lapselle nimellä "Kerttu-äiti"ja hänen uusi avopuolisonsa on lapselleni "Maija-äiti". Ahdistaa niin, ettei henki meinaa kulkea. Olenko täysin lapsellinen loukkaantuessani tällaisestä? Mielestäni miehen käytös on todella epäkunnioittavaa minua kohtaan. Aion kyllä ottaa asian puheeksi sekä miehen että hänen äitinsä kanssa, mutta raati: mitä sanotte? Onko isän avopuolison kutsuminen lapselle "Maija-äidiksi" sopivaa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se Maija äiti niille toisille lapsille, joten ihan hyvin voi sanoa Maija-äiti.
Ai että kaikki äidit on sitten ihan kenen vaan Lissu-äiti? Kun kerta on äiti.
Jos asuvat samassa perheessä, niin tuo on oikein hyvä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulle tuli tästä jotenkin hyvä mieli, kun ajattelee asiaan lasten silmin asiaa? Ei ole mitään sinun ja minun äitejä tai isejä vaan on vain vanhempia, jotka on kaikki lapsen puolella. Jotekin hirveän itsekästä omia lapset kokonaan itselleen. Tällä toisella äidillä on kuitenkin iso rooli lapsen elämässä ja samassa veneessähän me kaikki aikuiset olemme, vastuustaa rajoista, jne...Hienonutta lisäisi sekin, jos perheessä ei myöskään lapsia jaettaisi sinun ja minun lapsiin vaan olisi vain LAPSIA. Puolikkaita ihmisiä, kuin ei ole.
Meillä puolikas+puolikas=kokonainen, eli meillä ollaan ylpeitä siitä että yhdessä ollaan kokonainen perhe. Jokaisella on oma äiti ja isä, jotka ovat omia ja tärkeitä, ja joille oma äitiys ja isyys ovat omia ja tärkeitä, niitä kunnioitetaan. Samoin kuin kasvatusta ja päätöksiä. En näe mitään omimista siinä että lapsen juuria kunnioitetaan.
Haluaisitko sitten lapsellesi mielummin sellaisen äitipuolen kuin minä olen? Lapsi ei voisi vähempää kiinnostaa, enkä noteeraa häntä oikeastaan mitenkään. Pyrin olemaan poissa tai olen ihan omissa oloissani. Ja lapsi taatusti huomaan, että en häntä meille halua ja vetäytyy itsekin mielummin omiin oloihinsa, kun on esim. isänsä kanssa. Kahden lapsen äitininä ei tullut edes mieleen miten raskas joku lapsi voi olla.
Mitä ihmeen väliä on sillä, että sinua kutsutaan exän kotona toisella tavalla?? Ei se mitenkään vähennä sinun äitiyttäsi.
Eikö toisaalta ole hyvä, että eväsi uusi puoliso ottaa ja haluaa ottaa aikuisen roolia lasten elämässä? Paljon kauheampaahan olisi, jos häntä ei kiinnostaisi ne lapset ollenkaan.
Älä ole mustasukkainen omista lapsistasi, he pysyvät lapsinasi jatkossakin.
Se kannattaa myös ymmärtää, että exän uuden puolison myötä tulee varmasti muutoksia, koska exä joutuu ottamaan hänetkin huomioon.
Ja ei, en ole uusi puoliso, vaan itsekin eronnut ja elänyt lähivanhempana exän uudet perhekuviot ym läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se Maija äiti niille toisille lapsille, joten ihan hyvin voi sanoa Maija-äiti.
Kun muut lapset kutsuvat äidiksi, se helposti tarttuu. Jopa serkkuni kutsui vahingossa minun äitiäni äidiksi, koska minä tein niin. Maija-liite estää sekaannuksen.
Tällä ex-anopilla taitaa olla sormet pelissä, mikä nyt ei minua yllätä yhtään. Itselläkin vastaavia kokemuksia, että yritetään manipuloida lapsia.
Voihan vttu.
Kyllä te @mmät olette p@skiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muut lapset kutsuvat äidiksi, se helposti tarttuu. Jopa serkkuni kutsui vahingossa minun äitiäni äidiksi, koska minä tein niin. Maija-liite estää sekaannuksen.
Ap:n tapauksessa käytös on sikuisten käytöstä ja tahallista. Ja lapsihan ei asu idän luona joten miten se nyt tarttuisi.
Exän katkeruus entisen kumppanin uutta puolisoa kohtaan on rajaton. Ei auta vaikka lapset saisivat rakkautta, kateus menee lasten edun edelle näköjään aina. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Exän katkeruus entisen kumppanin uutta puolisoa kohtaan on rajaton. Ei auta vaikka lapset saisivat rakkautta, kateus menee lasten edun edelle näköjään aina. Häpeä.
Hölmö.
Ei kai se uuden tyttöystävän suuri rakkaus siitä riipu, että lapsen on pakko käyttää tiettyä nimitystä, eikä esim saa käyttää tyttöystävän nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmö.
Ei kai se uuden tyttöystävän suuri rakkaus siitä riipu, että lapsen on pakko käyttää tiettyä nimitystä, eikä esim saa käyttää tyttöystävän nimeä.
Hölmö.
Ei kai se ole äidin asia millä nimellä isän puolisoa kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmö.
Hölmö.
Ei kai se ole äidin asia millä nimellä isän puolisoa kutsuu.
Hölmö. Tietenkin on. Lapsen huoltaja. Isä voi kutsua tyttistään miten haluaa, mutta lapsen suuhun ei sanoja voi laittaa. Tuo vaarantaa lapsen kehityksen.