Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo tajuamaan, että helteellä ei avata kuin varjopuolen ikkunoita

Vierailija
06.06.2019 |

Juuri mittasin auringonpaisteessa olevalta ikkunalta lämpötilan +45'C. Mutta ei mene kaaliin että se täytyy pistää kiinni ja verhokin eteen. Ja auki vain ikkunat varjoisalla puolella, jolla lämmöt ovat vain reilu 20. Mutta kun ei käy.

Onko palstalla teknisesti ajattelevia naisia, jotka osaisivat kertoa, miten tämä selvä asia selitetään muunlaisille naisille.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma appiukon kanssa. Kun yöllä on mukavasti saanut talon viilennettyä, niin kylään tullessaa avaa hellepäivinä täyden läpivedon. Näin saadaan varmasti kaikki lämpö ja itikat sisään. Jostain syystä vain puhe ei mene perille.

Onko teillä karjatila vai miksi ne itikat?

Ootko sä reppana edes käynyt karjatilalla tai navetassa? Toki joskus vuonna kuokka navetoissa oli KÄRPÄSIÄ, ei silloinkaan itikoita.

Hän yritti olla kovasti vitsikäs, kun jossain Hikikorven peräkylillä lehmiä kutsutaan itikoiksi.

Vierailija
42/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma appiukon kanssa. Kun yöllä on mukavasti saanut talon viilennettyä, niin kylään tullessaa avaa hellepäivinä täyden läpivedon. Näin saadaan varmasti kaikki lämpö ja itikat sisään. Jostain syystä vain puhe ei mene perille.

Ootko sä reppana edes käynyt karjatilalla tai navetassa? Toki joskus vuonna kuokka navetoissa oli KÄRPÄSIÄ, ei silloinkaan itikoita.

Itikka tarkoittaa tietyissa suomen kielen murteissa lehmaa ;)

Ja ei, en tule itse ko. murrealueelta, mutta mulla on yleistietoa sen verran etta tiesin tuon. Toisin kuin sulla, nyt hieman nolasit itsesi tuolla kommentillasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itikka tarkoittaa tietyissa suomen kielen murteissa lehmaa ;)

Ja ei, en tule itse ko. murrealueelta, mutta mulla on yleistietoa sen verran etta tiesin tuon. Toisin kuin sulla, nyt hieman nolasit itsesi tuolla kommentillasi. 

Ei ole kuitenkaan riittävästi yleistietoa vaihtaaksesi laitteeseesi skandinaavisen merkistön.

Vierailija
44/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehköön minusta tyhmän ja yksinkertaisen ja mitä kaikkea, mutta minusta olisi kyllä ankeaa keskellä kauneinta kesää pitää ikkunat kiinni ja verhot visusti edessä. Minä avaan kaikki verhot ja ikkunat ja nautin tuulenvireestä ja sisälle tulevasta kukkien tuoksusta. Pimeyttä, ankeutta ja kylmyyttä riittää kyllä talvella, kesällä otan mielelläni vastaan auringon ja lämmön.

Vierailija
45/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteellä ei avata mitään ikkunoita. Illalla vasta kun on viileää. Aamulla voi avata kun on vielä viileää.

Vierailija
46/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko palstalla teknisesti ajattelevia naisia, jotka osaisivat kertoa, miten tämä selvä asia selitetään muunlaisille naisille.

ap, osaisitko kertoa, miten sama asia selitetään ei-teknisesti ajattelevalle miehelle? Olen teknisesti ajatteleva nainen ja minulle tuo tuuletusjuttu on päivänselvä, mutta mieheni ei vain usko.

Vierailija
47/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa tämä helle, 29.1 astetta varjossa tällä hetkellä. Toiseksi tämä hituloiden lentäminen ja mistä puista on tullut monta viikkoa. Ei lopu koskaan ja kukkaset menee pilalle tuosta nöyhdästä. 

Vierailija
48/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunat kiinni ja napista ilmastointikone päälle. Eikä tartte kärvistellä.

Parilla sadalla eurolla saa sellaisen halvan liikuteltavan pöntön marketista ostettua. Ihan turhaa hikoilla ja valittaa kuumuudesta.

Vierailija
49/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies viilentää taloa ilmalämpöpumpulla, mutta ei kuitenkaan sulje lattialämmitystä tai pattereita.

Onhan niissä lämmityslaitteissa termostaatit. Ne kytkeytyy pois päältä ihan automaattisesti joka tapauksessa.

Vierailija
50/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies viilentää taloa ilmalämpöpumpulla, mutta ei kuitenkaan sulje lattialämmitystä tai pattereita.

Termostaatti hoitaa sen puolen

Vierailija
51/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saada ap tajuamaan, että kaupasta saa ilmastointilaitteita.

t. Tekninen mies

Kauniiseen hirsikartanoomme ei tule mitään ankean näköisiä puhisijoita seinille.

Senhän voi naamioida vaikka niliksi.

Toki olet vapaa päättämään puhiseeko ilmastointi vai puhisetko itse.

Vierailija
52/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehköön minusta tyhmän ja yksinkertaisen ja mitä kaikkea, mutta minusta olisi kyllä ankeaa keskellä kauneinta kesää pitää ikkunat kiinni ja verhot visusti edessä. Minä avaan kaikki verhot ja ikkunat ja nautin tuulenvireestä ja sisälle tulevasta kukkien tuoksusta. Pimeyttä, ankeutta ja kylmyyttä riittää kyllä talvella, kesällä otan mielelläni vastaan auringon ja lämmön.

Mikäs siinä, jos et sitten ihmettele kun on kuuma sisällä.

Vierailija
53/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että ulkoa tulee kuumempaa ilmaa kuin mitä sisällä on. Tuuletuslaitteiden kanssa ei ole ihan niin helppoa, marketin halpisvehkeet eivät auta paskaakaan ja kunnon laitteet ovat tosi kalliita. Ollapa ihan kunnon koneellinen ilmastointi.

Vierailija
54/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä, että sisällä ei saisi olla lämmin ja siksi lämpimällä säällä olisi pidettävä ikkunat ja ovet kiinni. Mitä se lämpö haittaa? Vai oletteko muka kaikki lihavia, joita rasva lämmittää liikaa?

Vierailija
55/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla typeriä ihmisiä. Sitten ihmetellään heinäkuussa, kun asunnon seinät ovat yölläkin 35-asteiset. No ikkunat auki vaan, omapa on tyhmyytensä.

Vierailija
56/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja astiainpesukoneeseen pitää panna astiat aivan tähteitä valuvina, EI saa yhtään huuhdella ensin.

Vierailija
57/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niissä lämmityslaitteissa termostaatit. Ne kytkeytyy pois päältä ihan automaattisesti joka tapauksessa.

Kyllä ne pitää laittaa kesäksi kokonaan pois päältä. Muuten ne alkaa lämmittää just kun esim. jäähdyttää ilmalämpöpumpulla tai pitää yöllä ristivetoa auki ja ulkona esim. 10 astetta lämmintä ja patterit ikkunoiden alla. Kylmä ilma tulee ikkunasta patteriin ja termostaatti luulee että huoneessa on 10 astetta ja alkaa lämmittää täysillä samaan aikaan kun yrittää viilentää.

Ja jo ihan sähkönkulutuksenkin kannalta tietysti ensin lämmöt kokonaan pois ennen kuin edes alketaan harkoitsemaan viilennyksiä.

Vierailija
58/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
59/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun uudehkossa kerrostalossa, jossa kaikki asunnon ikkunat ovat auringon puolella. Helteestä selviän ihan hyvin kun teen seuraavat hommat:

- lasiparvekkeen paneliverhot kiinni

- sälekaihtimet kiinni, samoin parvekkeen ovi

- kylppärin/saunan lattialämmitys kiinni, samoin patterit jos jollain niitä on, ovet pidetään kiinni

- saunaa ei helteillä kannata lämmittää

- jos yöllä viilenee, niin sitten ikkunoita ja parvekelaseja auki; silloin myös kylppärin oven voi viilennykseksi avata

Vierailija
60/88 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole mitään eroa koska ulkona ilma on aina sen verran liikkeessä että se varjossa oleva ilma ei ole käytännössä yhtään viileämpää. Jos mittarinne näyttää auringossa 45 astetta, niin se ei tarkoita että ilma olisi 45-asteista, vaan auringon suora säteily lämmittää mittarinne 45-asteiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi