Jos narsisti ja epävakaa päätyisivät törmäyskurssille, niin kumpi voittais todennäköisemmin?
Kommentit (69)
Oikeudenmukaisempi voittaa ekonomis-moraalisesti, sympaattisempi sosio-emotionaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoitu epävakaa täällä. Kaksi päivänselvää oppikirja-narsistia olen rökitettänyt aika pahasti, mutta olen varsin älykäs, ja nämä narsistit eivät niinkään. Luulen, että äly vaikuttaa paljon lopputulokseen.
Myös narsisteissa on erittäin älykkäitä ja silloin he ovat vaarallisia. Varmasti on opiskelleet ja kyynärpää taktiikalla työssä edenneet jolloin voivat jo valta-asemansa avulla tehdä pahaa oikein luvan kanssa.
Mutta varovat mainettaan, geenijatkumonsa palvontaa etc. Epävakaa ei välitä tuon taivaallista - pahimmillaan edes hengestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoitu epävakaa täällä. Kaksi päivänselvää oppikirja-narsistia olen rökitettänyt aika pahasti, mutta olen varsin älykäs, ja nämä narsistit eivät niinkään. Luulen, että äly vaikuttaa paljon lopputulokseen.
Myös narsisteissa on erittäin älykkäitä ja silloin he ovat vaarallisia. Varmasti on opiskelleet ja kyynärpää taktiikalla työssä edenneet jolloin voivat jo valta-asemansa avulla tehdä pahaa oikein luvan kanssa.
Mutta varovat mainettaan, geenijatkumonsa palvontaa etc. Epävakaa ei välitä tuon taivaallista - pahimmillaan edes hengestään.
Tuossa kohtaa juuri rytiseekin.
Niin juuri tuota tarkoitin ettei epävakaalla ole tavallaan mitään hävittävää kun edes omalla hengellä ei ole väliä. Minulle on ihmetellytkin yks sadisti etten kyllä pelkää yhtään mitään. Mutta millä mittarilla ns. voittaminen mitataan? Rahassa, hengellä, vapaudella, vallalla..?
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri tuota tarkoitin ettei epävakaalla ole tavallaan mitään hävittävää kun edes omalla hengellä ei ole väliä. Minulle on ihmetellytkin yks sadisti etten kyllä pelkää yhtään mitään. Mutta millä mittarilla ns. voittaminen mitataan? Rahassa, hengellä, vapaudella, vallalla..?
Näiden hullujen kesken luovuttamisella. Ja sitten tapellaan taas, koska narsisti ei tajua, ettei hänen käytöstään voi hyväksyä, ja jossakin vaiheessa haluaa taas olla kontaktissa. Josta epävakaa repäisee kilarit koska ”kiusaaminen” - ja sekoilu jatkuu.
Riippuu kumpi on antisosiaalisempi, eli kummalla nyrkit viuhuu ensin.
Joo mäkin veikkaan kyllä että luovuttaminen on voitto. Nyrkkien viuhuttelun näen taas häviönä, koska siinä on riski joutua ensinnäkin sosiaaliseen häpeään tai vankilaan. Kokemusta on itse viuhuttelijana sekä väkivallan uhrina.
Mä olen melko vakaa. Mutta minua on sen ominaisuuden ja kiltteyden vuoksi kohdeltu huonosti kerta toisensa jälkeen. Nyt aikuisena en niele enää huonoa käytöstä, vaan pilkka pomppaa minusta superpallona takaisin oli kyseessä mikä auktoriteetti tahansa. Gandhia mukaillen haluan olla se muutos, joka maailma tarvitsee. Toivottavasti tämä sairas nykymeno loppuu. Älkää kaveeratko kusipäiden kanssa, joilla Facebook ja Linkedin on tarkoin muokattua ihanuutta täynnä satoite kontakteineen ja tykkäyksineen.
Soraäänet pa+kamaiselle käytökselle kuitataan piiristä poistamisena ja sama meno jatkuu. Kunhan itse saa, niin kaikkea saa tehdä näiden mukaan. Muiden tunteista viis.
Narsistin kohdatessa sanon hänellekin takaisin, vaikka tiedän joutuvani huonoon valoon. En sano kenellekään syyttä, joten suurin osa tuntee minut hyvin säyseänä fiksuna ihmisenä. Osa tuntee kamalana akkana, koska sellainen mielikuva minusta on luotu selän takana. Tyhmemmät menee lankaan ja uskoo. Fiksut näkee koko kuvan ja lainalaisuudet hierarkioissa joita joojoo ihmiset noudattaa, jotta oma hyöty tulisi maksimoitua. Harva uskaltaa sanoa aiheellista kritiikkiä, jos pelkona on saada jonkun tahon viha päällensä. Vilppi jatkuu kunnes joku ottaa ensimmäisen askeleen kohti totuutta johon toivottavasti joku muu yhtyy mukaan...
Hauska ajatusleikki!
Mutta vastaus on toki selvä. Epävakaa voittaa. Suurimmat edut tässä ovat ennakoimattomuus ja kyky siirtyä aidosti eteenpäin. Narsisti on kaavamainen ja päätyy helposti sahaamaan eestaas.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ajatusleikki!
Mutta vastaus on toki selvä. Epävakaa voittaa. Suurimmat edut tässä ovat ennakoimattomuus ja kyky siirtyä aidosti eteenpäin. Narsisti on kaavamainen ja päätyy helposti sahaamaan eestaas.
Tämä. Plus narsistin pitää pitää yllä hoviaan ja mainettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, hankala kysymys. Epävakaa yksilö epävakaiden tunnetilojen ilmaantuessa saattaa olla hyvinkin keljussa mentaliteetissa ja päästä niskan päälle, ja voi olla hyvinkin luova loukkauksissaan. Epävakaa kun on itsekin tunteikas, niin osaa punnita toisen heikkouksia vieläkin paremmin. Epävakaa voi vihaisena sanoa jotain, mitä et koskaan olisi olettanutkaan suustansa kuulevan.
Narsisti on yleensä aika ilmiselvä, ainakin narsistit keihin olen törmännyt. Ne loukkaukset ovat niin ilmiselvästi loukkauksiksi tarkoitettuja, että on aivan sama, onko niillä mitään perää vai ei. Ja kun tietää, että toinen on narsisti ja muutenkin ns paha, niin ei sanomisilla ole niinkään väliä kun tietää että toinen haluaa vain loukata. Epävakaa on yleensä normiolosuhteissa kiltti, joten hänen suustaan sanottu voi tuntua pahemmalta kuin narsistin suusta tullut, se on niin odottamatonta.
Epävakaa ei kyllä minun mielestäni osaa punnita yhtikäs mitään, vaan on äkkipikainen ääliö, näin karrikoituna. Suusta tulee sitä sun tätä roskaa, valheita, jalkaa poljetaan kuin pikkulapsi raivonpuuskissa jne. Lähinnä se on jo koomista. Itsetunto olematon, pitäisi jatkuvasti olla todistelemassa, että kyllä toisesta tykätään ja taputella tätä selkään.
Yhtäkään narsistia en tosin tietääkseni tunne eli sikäli vertailukohtia ei hirveästi ole. Kotidiagnoosit eivät kelpaa. Harva kun on oikeasti narsisti.
Korjaan: moni on oikeasti narsisti. Narsisteja on väestöstä eri arvoiden mukaan noin 1-9%, joidenkin lähteiden mukaan miehien joukosta 11-18% väestöstä, eikä mikään tästä väliltä ole sellainen luku, että narsistiin törmääminen olisi erityisen harvinaista.
Narsistien ongelma on usein juuri se, että ne aliarvioivat "kiltin" epävakaan ja ryhtyvät tyypillisiin narsistimetkuihinsa, jolloin epävakaan epävakaus, voitontahto ja kaikki ikävät piirteet tulee esiin. Ehkä se voittaa, joka välittää vähiten lopputuloksesta ja pääsee jatkamaan elämäänsä? Narsistilla on usein enemmän pelissä kuin epävakaalla, joka oikein raivoissaan ja poljettuna ei enää välitä yhtään mistään yhtään mitään.
Toinen taitaa fyysisen väkivallan, toinen henkisen.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kyllä taitaa kaikki v.äkivallan muodot oikein hyvin. Epävakaa harvoin on lähtökohtaisesti väkivaltainen, paitsi äärimmilleen provosoituna, jonka narsisti taitaa loistavasti ja tuhon kierre on valmis.
Epävakaana välttäisin narsistin siitä huolimatta kuka "voittaa". Oikeastaan kaikkien kannattaa välttää narsistit. Narsistit ovat pahantahtoisia, ilkeämielisiä, usein sadistisia pikkumaisia teeskentelijöitä, joiden olemattoman sielunmaailman sisältö koostuu sosiaalisista peleistä ja niissä "voittamisesta". Narsistit ovat ottajia, ei ikinä antajia. Heillä ei yksinkertaisesti ole kenellekään mitään aitoa positiivista tarjottavana.
Vierailija kirjoitti:
Oikeudenmukaisempi voittaa ekonomis-moraalisesti, sympaattisempi sosio-emotionaalisesti.
Höpsis. Inhimmillisyys "voittaa" aina eli kyky asettua toisen asemaan ja kykeneminen anteeksiantoon, sovintoon. Riidoissa, nahisteluissa yms. törmäyskursseissa ei ole voittajia tai häviäjiä tämän takia. Ihminen on kollektiivinen elämänmuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kyllä taitaa kaikki v.äkivallan muodot oikein hyvin. Epävakaa harvoin on lähtökohtaisesti väkivaltainen, paitsi äärimmilleen provosoituna, jonka narsisti taitaa loistavasti ja tuhon kierre on valmis.
Epävakaana välttäisin narsistin siitä huolimatta kuka "voittaa". Oikeastaan kaikkien kannattaa välttää narsistit. Narsistit ovat pahantahtoisia, ilkeämielisiä, usein sadistisia pikkumaisia teeskentelijöitä, joiden olemattoman sielunmaailman sisältö koostuu sosiaalisista peleistä ja niissä "voittamisesta". Narsistit ovat ottajia, ei ikinä antajia. Heillä ei yksinkertaisesti ole kenellekään mitään aitoa positiivista tarjottavana.
Kyllä. Halutaan ja otetaan - mitään ei anneta. Henkisen väkivallan muodot ovat kieroutuneimpia ikinä. Pahimmillaan narsistin mielestä kaikki satuttaminen on ”normaalia ihmisyyttä”. Nämä eivät ole ihmisiä, vaan epäsikiöitä. Ytimettömiä kuvotuksia joiden ei pitäisi elää.
Jos narsisti ei satu olemaan älykäs ja lisäksi aliarvioi muut (pitää muita itseään huonompana), on älykkäällä epävakaalla etulyöntiasema. Epävakaat narsisti helposti lokeroi heikkoihin/hyväksikäytettäviin eikä narsku siten osaa varautua, kun voi tulla todella pirullista piikkiä ihan yllättäen. Ja sitä vihaa epävakaa on saattanut kerätä pinnan alle jo pitkään.
Toisaalta narsistia ei kiinnosta v"tunkaan verran muiden tunteet, joten jos epävakaa haparoi kriittisellä hetkellä, narsisti voittaa sen erän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Inhimmillisyys "voittaa" aina eli kyky asettua toisen asemaan ja kykeneminen anteeksiantoon, sovintoon. Riidoissa, nahisteluissa yms. törmäyskursseissa ei ole voittajia tai häviäjiä tämän takia. Ihminen on kollektiivinen elämänmuoto.
Jeps ja tästä huomaa ettet ikinä ole ollut narsistin kanssa tekemisissä. Sovinto ja anteeksianto kannattaa, jos niillä pääsee narsistista kokonaan eroon. Jos taas niiden avulla suhde narsistiin jatkuu, kerjäät itsellesi vaikeuksia. Narsisti 100%varmasti nakertaa peruspetterin tai pirjon itsetuhon partaalle ja vuosien terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps ja tästä huomaa ettet ikinä ole ollut narsistin kanssa tekemisissä. Sovinto ja anteeksianto kannattaa, jos niillä pääsee narsistista kokonaan eroon. Jos taas niiden avulla suhde narsistiin jatkuu, kerjäät itsellesi vaikeuksia. Narsisti 100%varmasti nakertaa peruspetterin tai pirjon itsetuhon partaalle ja vuosien terapiaan.
Jos ikinä on mahdollisuutta, ja narsistin voittaa ihan käräjillä, on oikeus ja kohtuus vaatia tämä korvaamaan terapiakulut.