Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien lomalle lähtö!

Vierailija
05.06.2019 |

Opettajat usein tälläkin palstalla kirjoittavat, että tekevät töitä ainakin juhannukseen asti. Olen yrittänyt tavoitella useampaa opettajaa, opoa tai erityisopettajaa lapseni lukiosta, mutta kaikki ovat lomalla! Terveydenhoitaja sentään oli paikalla.
Samoin naapurustossa olevat opettajat ovat kaikki lomalla jo nyt.
Ihan ok toki lomailla, mutta jotenkin harmitti, kun syksyn yo-kokeeseen liittyvä asia jäi koululta selvittämättä ja nyt kaikki opet lomalla koulun alkuun saakka.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten esimerkiksi todistuksen arvosanoista voi kysellä jos ei nyt kesällä? Eihän oppilaat niitä arvosanojaan tiedä ennen lomaa. Kysyn tätä teiltä jotka ette vastaa oppilaiden tai vanhempien viesteihin enää.

Vierailija
22/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten esimerkiksi todistuksen arvosanoista voi kysellä jos ei nyt kesällä? Eihän oppilaat niitä arvosanojaan tiedä ennen lomaa. Kysyn tätä teiltä jotka ette vastaa oppilaiden tai vanhempien viesteihin enää.

Voit kysyä elokuussa. Tai jos on kovin akuutti asia niin rehtorilta. Jos asia ei voi rehtorinkaan mielestä odottaa elokuuhun, on hän yhteydessä opettajaan. Tosin itse jätin kaikki arviointimateriaalit ym töihin eli en edes täältä kotoa käsin pystyisi vastaamaan (arvioin nyt kevättodistuksiin yli 100 oppilasta, joten ulkoa en muista).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa surullista lukea, että opettajat kokevat oppilaiden asioden hoidon ja yhteistyön vanhempiin noin ikäväksi, mitä tässä on mainittu aikaisemmissa viesteissä. Jotenkin ajattelisin, että itse en ainakaan voisi omassa työssäni esim. etäpäivinä, jättää vastaamatta asiakkaideni viesteihin. Eli jättäisin osan hommista tekemättä..

En koe sitä ikäväksi, mutta siitäkin tarvitsee lomaa. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä ei tarvitse hoitaa kesän aikana, lukuvuoden aikana olen lähes aina tavoitettavissa. Se, etten hoida oppilasasioita kesän aikana ei tarkoita, että jättäisin hommia tekemättä.

Etäpäiviähän meillä ei ole mahdollista pitää.

Vierailija
24/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että opettajat eivät ole valmiuksista palvelukseen 24/7/365. Mitä nyt tehdään, jos vanhempi haluaa kysyä perusteita Pirccopecan historian arvosanalle? Tai vaikka käytösnumerolle? Törkeää, että perustelut saa vasta loman jälkeen! Eiku.....

Vierailija
25/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, että opettajat eivät ole valmiuksista palvelukseen 24/7/365. Mitä nyt tehdään, jos vanhempi haluaa kysyä perusteita Pirccopecan historian arvosanalle? Tai vaikka käytösnumerolle? Törkeää, että perustelut saa vasta loman jälkeen! Eiku.....

No eikös ne perustelutkin muistaisi nyt paremmin kuin kuukausien päästä? Tai jos oppilas on siirtymässä toiseen kouluun, typerää vanhasta koulusta kysellä syksyllä.

Vierailija
26/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milksei voi olla vaikka paria ekaa kesäkuun päivää ppilaiden/vanhempien tavoitettavissa? Jos kerran joka tapauksessa tekee töitä.

Vierailija
27/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta opettajaa ja eivät tee töitä kesällä.

Voisi kyllä koulutukset hoitaa kesällä.

Vierailija
28/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko on tämän jokavuotisen keskustelun aika?

Vierailija
29/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, mistä tiedät sen?

Vierailija
30/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monta opettajaa ja eivät tee töitä kesällä.

Voisi kyllä koulutukset hoitaa kesällä.

Samaa olisin kysynyt, mistä tiedät?

Oma päiväni tänään mökkinaapurin silmin: tuolla tuo ope lomailee ja istuu laiturilla juomaa siemaillen ja papereita selaillen, laiskottelee koko kesän.

Todellisuus: istun laiturilla juu, mutta suunnittelen syksyksi uutta sisältöä kurssille.

Ja hei, en valita, teen tätä mielelläni. Ja juu, tiedän, että muutkin ammattiryhmät suunnittelevat ja valmistelevat töitään loman aikana.

Tämä vain kommentiksi siihen, että aina kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Vierailija
31/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä joidenkin vanhempien parku siitä, että opettaja ei ole enää huoltajan tavoitettavissa lukuvuoden päättymisen jälkeen on naurettavaa.

Vierailija
32/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opella ei ole kesäloma nyt, vaan on kesäkeskeytys.

Harva ope vaan tätä ymmärtää.

Minusta kesällä voisi olla enemmän suunnittelua, koulutusta jne.

Ope minäkin

Vierailija
33/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa surullista lukea, että opettajat kokevat oppilaiden asioden hoidon ja yhteistyön vanhempiin noin ikäväksi, mitä tässä on mainittu aikaisemmissa viesteissä. Jotenkin ajattelisin, että itse en ainakaan voisi omassa työssäni esim. etäpäivinä, jättää vastaamatta asiakkaideni viesteihin. Eli jättäisin osan hommista tekemättä..

Etkö silloinkaan, jos työsuhde (= palkanmaksu) keskeytetään aina etäpäivien ajaksi? Kuinka paljon huvittaa silloin vastailla?

Vierailija
34/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä olen minäkin vielä tämän viikon tehnyt, mutta ei minua puhelimitse ainakaan kiinni saa, en ole koululla ollut. Ylioppilaskirjoituksiin liittyvät asiat voi varmaan hoitaa kanslian kanssa, sillä ne ovat joka koulussa kyllä vielä auki. Koulusihteereillä ja rehtoreilla ei vielä lomaa yleensä ole. Voisiko olla niin, että lukiolaisesi olisi itse saanut vastauksen kysymykseen, harvoilla vanhemmilla kun on enää wilmatunnuksia sen jälkeen kun lukiolainen täyttää 18 vuotta. Harmi, että sinulle ei ap ole koululta vastattu, en kyllä mitenkään keksi, mitä mielipideasiaa ylioppilaskirjoituksiin tarvitaan, mutta ota tosiaan yhteys kouluun, opokin on siellä varmaan töissä, jos hän tietäisi.

Vierailija
35/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kysynyt elokuussa koulun alkaessa. Jos kyseessä ei ole päättötodistuksen numero, asia voinee odottaa elokuuhun. Nykyään oppilaan kanssa käydään myös arviointikeskustelut eri oppiaineista, eli koululainen on tiennyt todistusnumeronsa jo ennen todistuksen saamista.

Vierailija
36/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani opettajat lopettavat työnteon kesäksi, ja tunnen heitä paljon ihan lähipiiristäkin.

Vierailija
37/39 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani opettajat lopettavat työnteon kesäksi, ja tunnen heitä paljon ihan lähipiiristäkin.

Sehän on vaan hienoa, ovat tehokkaita, ja saavat työnsä kouluvuoden aikana tehtyä. Täällähän arvostellaan sankoin joukoin niitä opettajia, jotka kertovat tekevänsä töitä yli 8 tuntia päivässä ja lomilla.

Vierailija
38/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku arvosana tulee yllätyksenä?

On arviointikeskustelut, väliarvipinnit + kaikki kokeet ym työt. Tuntityöskentely voi vaikuttaa nu.eron verran ylös tai alas.

Vierailija
39/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys koulusihteeriin tai rehtoriin. He vastaavat kysymyksiin ja tarvittaessa ottavat opettajaan yhteyttä, jos kysymys vaatii pikaista vastausta ja nimenomaan juuri opettajalta.

Itse en ole tällä viikolla koululla käynyt, viestit tarkistin maanantaina viimeisen kerran. Oletan, että arvosanoista olisi tullut siihen mennessä kysyttävää. Kotona olen setvinyt paperi- ja kirjapinoja, osa oppikirjoista vaihtuu syksyllä, joten olen vanhoja laitellut pois. Tutustun tosin uuteen materiaaliin vasta elokuussa (toki olen jo kirjat selannut ja alustavia suunnitelmia tehnyt mutta tarkemmat sitten elokuussa).

Oman oppiaineeni tarpeet ja omat mielenkiinnon kohteet sattumoisin sivuavat, joten teoriassa teen päivittäin töitä ihan vain lukemalla uutiset. Kesällä niihin saa huimia opetuksellisia ideoita, lukuvuoden aikana luovuus ei oikein kuki, kun on koko ajan kiire ja aikataulut painavat päälle. Teen siis suunnittelutyötä ihan huomaamattani ja se on jopa hauskaa.

Omasta mielestäni koulua voitaisiin käydä täysillä ihan 31.5. asti ja sen jälkeen voitaisiin pitää kokeet kesäkuun ekalla ja tokalla viikolla ja kolmannella viikolla torstaina voisi olla todistustenjako. Saisi rauhassa keskittyä kokeiden korjaamiseen ja arvosanojen miettimiseen ilman leikittämisiä ja hupipäiviä. Yläkoulun oppilaatkin pitävät niitä turhina. Alakoulussa voisi sitten kokeiden sijaan olla jotain siivous- ja retkipäiviä kesäkuussa.