Oudot lapsuuden kodista opitut tavat
Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa
Kommentit (785)
Saako tähän kirjoittaa päinvastaisia tapoja? Esim. Meillä kun menemme perheenä minä, mies ja 3- ja 6v lapsemme mummilla käymään, niin hänelle on ihan ok että kaikki katsovat televisiota mikä on asetettu keittiön nurkkaan, mutta taas jos minä tai lapset kaivamme älypuhelimet esiin, alkaa mummi marttyyriksi. "No eihän minun takia tänne taaskaan tultu, noita vempaimia vaan tuijottamaan"
Ei auta vaikka selitämme että ihan vaikka uutisia sieltä katsomme.
Vierailija kirjoitti:
Saako tähän kirjoittaa päinvastaisia tapoja? Esim. Meillä kun menemme perheenä minä, mies ja 3- ja 6v lapsemme mummilla käymään, niin hänelle on ihan ok että kaikki katsovat televisiota mikä on asetettu keittiön nurkkaan, mutta taas jos minä tai lapset kaivamme älypuhelimet esiin, alkaa mummi marttyyriksi. "No eihän minun takia tänne taaskaan tultu, noita vempaimia vaan tuijottamaan"
Kyllä ymmärrän mummianne. Kun kylään mennään niin sen hetken jaksaa keskittyä siihen vierailuun ja törkeää on keskittyä silloin räppäämään puhelintaan. Voi luoja kun älypuhelinta ei olisi ikinä keksittykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän mummianne. Kun kylään mennään niin sen hetken jaksaa keskittyä siihen vierailuun ja törkeää on keskittyä silloin räppäämään puhelintaan. Voi luoja kun älypuhelinta ei olisi ikinä keksittykään.
Miten puhelimen vilkuilu eroaa tv:n katsomisesta? Molemmat pois kylässä ollessa minun mielestäni.
Joulu"kinkku" on palvattua lihaa ja se syödään lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Mummuni opetti, että leipää ei saa laittaa koskaan väärinpäin. Tietää köyhyyttä taloon! En tiedä uskonko itse tähän, mutta aina mä kääntelen leipäpaketit muiden jäljiltä.
Meilla mummo opetti samoin, etta leipaa ei koskaan laiteta vaarinpain poydalle. On epakunnioittavaa, ja Jumala pudottaa kuuman kiven taivaasta paahan jos leipaa kohtelee huonosti.
Suihkussa pissaaminen. Tosin en tee sitä enää.
Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.
Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.
Harjaa tietty säilytetään mukissa.
Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.
Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.
Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.
Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.
Harjaa tietty säilytetään mukissa.Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.
Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.
Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.
Meillä oli lapsena näin. Nyt aikuisena se tapa on jäänyt pois.
Meillä oli jokaisella oma hammasmuki ja -harja. Ja toimittiin kuten nro 48 kuvasi. Sama jatkuu omassa taloudessanikin.
Lakanat vedettiin, mankeloitiin ja rullattiin. Tyynyliinat taiteltiin ensin kolmeen osaan ja sitten kahteen. Pyyhkeet kolmeen osaan ja sitten vielä kolmeen, niin että ulkoreunat jäävät sisään. Isot saunapyyhkeet taiteltiin kahteen tai kolmeen osaan ja rullattiin.
Äiti silitti miesten alusvaatteetkin. Minä en sitä ole tee.
Jos joku menee aikaisemmin nukkumaan , toivottaa kaikille hyvää yötä. me miehen kanssa pussataan ja halitaan. Ennen nukahtamista siunataan kaikkia rakkaita mielessään ja kiitetään päivästä. Myös muualla asuville perheenjäsenille soitetaan tai mesetetään, tyyliin onko kaikki hyvin. Aina kylässä käydessä halataan, myös miehet ja naiset. Naiset ja tytöt pusuttelevat vielä lisäksi. Okei, kaikki eivät ole tavis.suomalaisia. Mun muut jutut poistettiin, outoa.
Minun emigranttiystävillä oli just jouluna pasteijat ja buljonki.
Se, että vessan valoa ei koskaan sammuteta. Kotona asuessa oli loisteputkivalaisin, jolla kesti kauan syttyä, niin ei sitä sitten koskaan sammutettu. Omassakaan kotona en enää osaa sammuttaa vessan valoa :)
En tiedä onko tämä nyt niin outoa, mutta vieläkin vedän ja taitan lakanat, kuten mummo opetti. Tosin en kyllä mankeloi.
Heh, enpä tiennyt että petaaminen sillä tavalla kuin minä sen olen oppinut on "hifistelyä" :D
Minäkin säilytän peltejä uunissa. Uunin alaluukussa säilytän paria kattilaa, on sen verran iso tila.
Ehkä oudoin tapa, jota meidän perheessä harrastettiin oli laittaa hiukkasen voita/silloista Voimariinia itse tehdyn pitsan päälle. Mun vanhemmat laitto todella usein voita muihinkin ruokiin (eli siis kun annos oli valmiina lautasella, se kruunattiin pienellä nokareella voita), joten opin tavan. Jatkoin voin sivelyä pitsaan jonkin aikaa kotoa pois muutettuani, mutta olen tästä tavasta oppinut sentään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten puhelimen vilkuilu eroaa tv:n katsomisesta? Molemmat pois kylässä ollessa minun mielestäni.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta kyllä siinä on eroa, katsotaanko samasta laitteesta samaa ohjelmaa, vai tuijottaako jokainen omasta laitteestaan mitä kukakin. Kun katsotaan telkkaria, on välillä sopivia hetkiä puhuakin, mutta älypuhelintaan tuijottavaa ei kehtaa häiritä kun ei tiedä miten tärkeä asia hänellä on meneillään.
Siivoukseen littyen, en ole koskaan ymmärtänyt "pölyjen pyyhkimistä pinnoilta". Eli lapsuuden kodissa pinnat aina imuroitiin ensin pölystä, sillä karvapäisellä imurin suulakkeella, jonka jälkeen vasta pyyhitään kostealla rätillä. Muuten pölyä jää sellaiseksi kosteutuneeksi mönjäksi pinnoille. Ei tämä nyt varsinaisesti outoa ole, mielestäni varsin loogista, mutta tuo tapa on itselle jäänyt siivotessa ja vasta myöhemmin olen tajunnut, että näin eivät kaikki siivoa/tee.
Eihän ne lapsuudenkodin tavat ole itsestä tuntuneet oudoilta. Peiton laittaminen kaksinkerroin selvisi minulle vasta tässä ketjussa. Mies ihmetteli ja ihmettelee vieläkin, miksi lakanoita viikatessa pitää tiputtaa se yksi taitos. Työpaikalla hämmästyin, kun kaikki eivät teekään suodatinpussiin taitosta.
kotiin tullessa vaihdetaan kotivaatteet. Tämä on tarttunut myös lapsiimme. Eli kun päästään kotiin, vaihdetaan heti mukavampiin ja yleensä myös hiukan huonompiin vaatteisiin.
Lakanoiden vetäminen. Onkohan tää sama kuin tuo rullaaminen?
Siis:
1. Kaksi henkilöä seisoo vastakkain ja lakana levitetään auki ja ravistellaan kolme kertaa.
2. Lakana leveyssuunnassa puoliksi ja taas ravistellaan
3. Lakana taitetaan leveyssuunnassa kolminkerroin JA toiselta puolelta kumpikin vapauttaa yhden taitoksen ja kääntää sen toiselle puolelle.
4- Taas ravistellaan hiukan.
5. Sitten vedetään. Eli kumpikin kiskoo toisesta päästä esim. 1-2-3.
6. Lakana käänettään pystysuuntaan ja viikataan laskostamalla. Kuuluisi mennä tasan. Sitten se taiteltu lakana rullataan tiiviiksi rullaksi.
https://www.martat.fi/martat-tv/aidin-opettama-m-taitos/
Tässä, paitsi loppu menee erilailla-
Me ei syöty koskaan pöydän ääressä yhdessä. Jokainen kokosi oman lautasensa ja painui omaan huoneeseen syömään.
Meillä tv:tä ei saanut katsoa koskaan päivällä, menee kuulemma elämä hukkaan, vain illalla sai katsoa.
Ihan outo on kyllä mielestäni mieheni kodin tapa. Tv avataan aamulla ja suljetaan nukkumaan mennessä. Siellä se huutaa huoneen nurkassa, vaikka kaikki olisivat ulkona. Tv:tä ei myöskään koskaan pidetty auki, jos oli vieraita. Siksi minusta tuntuikin kummalta olla mieheni kotona samaan aikaan kun siellä oli vieraita, kun kaikki vain istuivat ja tuijottivat jotain ohjelmaa.