Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista käydä töissä, jos ei unettomuuden takia saa öisin nukuttua.

Vierailija
03.06.2019 |

Joskus valvon koko yön, joskus saat muutaman tunnin nukkuttua. Tuttua on pyöriä sängyssä, ja ihmetella mikä hlvetti mättää.

Olen onneton.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi raudanpuutteen ja unettomuuden yhteys on ihan totta.

Ihan uniklinikan sivuilla siitä sanotaan, että eka pitää poissulkea fyysiset sairaudet ja vaivat ja siellä sanotaan, että nimenomaan raudanpuute aiheuttaa uniongelmia.

Eli jos sinulla on pelkästään runsaat menkat, niin oikeasti voit olla raudanpuutteinen jo melko piankin. Ei tarvitse vuotaa ämpäritolkulla vuosikymmeniä, jotta tulee raudanpuute. Monesti vasta nelikymppiset romahtaa raudanpuutteeseensa ja se huomataan vasta silloin.

Vierailija
22/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millaista työtä teet. Itselläni aamuvuoron uniongelmat jäivät kun sain siirron kiertävään ilta- yövuoroon.  Onko sinulla mahdollisuutta kokeilla vaihtoa? Lääkäriin ehdottomasti yhteyttä ettei tilanne pääse pahemmaksi.

Toi oli taas mulle pahin mahdollinen. Iltavuoron jälkeen rytmi oli aivan sekaisin. Aina kun ehdin tottua uuteen rytmiin niin se vaihtui. Uniongelmat äityivät niin pahoiksi että lääkäri lopulta määräsi pelkkää aamuvuoroa. Lisäksi kun en aamulla voinut nukkua pitkään (en vain saanut unta) niin oli aivan helvetillistä mennä iltavuoroon. Aamuvuorossa sentään pääsi aiemmin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amfetamiinia. Muutaman tunnin unet ja oraalisesti nautittu lääkärin määräämä amfetamiinipilleri.

Instant herätys ja energiaa koko päiväksi. Illalla väsyttää jo ja nukkumaan. Seuraavana aamuna toisto.

Unilääke on hyvä nukkumiseen, mutta se ei auta krooniseen väsymykseen ja add oireisiin.

Tämä toimisi minulle hyvin kyllä. Olisi kiva lähteä aamulla tarmokkaana autolla ajelemaan töihin samalla kun stereoista soi Billy Idolia

Vierailija
24/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ole miettinyt ja myös sitä pettääkö ensin sydän vai pää, kun väsyneenä yrittää jaksaa arjesta selvitä.

Itsellä oli samat ajatukset. Jo silloin kun lapset oli pieniä ja meni varmaan 5-6v ettei koskaan nukkunut kunnolla, vain pieniä pätkiä ja aamuisin oli  "hiekkapaperia"silmissä ja ainoa ajatus oli, että tulisi äkkiä ilta ja pääsisi nukkumaan, vaikka jo silloin tiesi, ettei kuitenkaan saisi nukuttua.

lasten kasvettua  sai taas nukuttua, mutta auta armias, kun ikää tuli yli 50v ja iski vaihdevuodet. Siihen loppui nukkuminen. Yritin sinnitellä pari vuotta olemattomilla yöunilla . Nukuin ehkä enimmillään 5minuutin pätkiä ja valvoin tuntikausia putkeen joka ikinen yö. 

Viimein oli pakko nöyrtyä ja mennä lääkäriin hakemaan hormooninkorvaushoitia. Sen jälkeen on taas saanut nukuttua. Nyt vaan hirvittää se kohonnut syöpäriski. Mutta en olisi kuitenkaan voinut elää ilman yöunia ja kuumataallotkin oli kamalia ja niitä tuli jatkuvasti yötäpäivää. Jos nyt sairastun, olen kuitenkin saanut elää hyvää elämää  nämä vuodet. ilman lääkitystä elämä ei olisi ollut elämisen arvoista vaan yhtä kidutusta.

Unettomuus kannattaa hoitaa kuntoon ja elämä maistuu taas ihan eri tavalla.

Vierailija
25/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun se ferritiini ei nouse. 7-19 vuodessa

Vierailija
26/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa elämässä on ollut tollanen ajanjakso. Mulla siihen ei auttanut kuin muutaman viikon melatoniinikuuri. Kun tollanen kierre on päällä niin se kuuri "opettaa" kropan nukkumaan uudelleen. Sitten taas osaa nukkua ilman apuakin. Ja mulla ainakin on riittänyt ihan ne käsiapteekin 1mg melatoniinitabut.

Vierailija
27/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin ja lääkkeet. Lisäksi saikkua, että saisi nukuttua ainakin enimmät univelat pois.

Aika korkea kynnys lääkäreillä nykyään määrätä lääkkeitä. Hyvällä tuurilla voi saada mirtatsapiinia tai ketipinoria, jotka lihottavat aiheuttamalla halun ahmia. Yleensä kuitenkin höpötetään unihygieniasta, ettei saa juoda kahvia, mennä sänkyyn ennen aikojaan, tai panikoitua siitä ettei saa nukuttua. Nykyajan lääkkeetöntä höpö-höpö "hoitoa"...

Vastaus alottajalle: ei voi jaksaa.

Vierailija
28/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen liiankin hyvin. Elämänilo on poissa aikalailla jokaisena työpäivänä kun pitäisi vain yrittää jaksaa ja "pärjäillä" huonosti nukutuilla öillä. Menen aikaisin nukkumaan ja saatan jopa nukahtaa aikaisin, mutta unenlaatu tuntuu olevan aivan järkyttävän huonoa. Välillä taas tuntuu, että vaikka miten väsyttäisi, niin ei sitten uni tule ei millään. Sitten kun saa nukkua niin paljon kuin sielu sietää, niin sitähän tulee posotettua pitkin päivää ja pitkät yöt, kun on niin uupunut koko viikosta. Käytin yhteen aikaan kofeiininkin poissa elämästäni pitkän tovin, mutta asialla ei ollut vaikutusta jaksamiseen positiivisessa mielessä. Aamut päinvastoin tuntuivat vain ahdistavemmilta.

M23

Vierailija
29/29 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nukahda ennen aamuyötä ellen ota ennen nukkumaanmenoa melatoniinia. Näin on ollut monen monta vuotta. Ei ole lumevaikutus, koska joskus olen keskellä yötä miettinyt miksi olen yhä hereillä ja vasta sitten alkanut miettimään unohdinko ottaa sen. Joskus kun on päässyt loppumaan, on tullut valvottua sinne aamu viiteen. Nukahdan yleensä 1-2 tuntia sen ottamisesta ja näillä mennään varmaan loppuelämä.