Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
Se ei liene sinun murheesi? Kyllä minulla massia riittää yhtä autoa seisottamaan, etenkään kun ei se vuokraaminenkaan ihan ilmaista ole. Minua se ei todellakaan haittaa. Miksi minulla olisi auto jos kokisin sen haitaksi, oletko ihan täys mäystin?
Täh? Kuten sanoin, kukin tyylillään eli kukaan ei ole kieltämässä sinula rahojesi ilmaan heittämistä, mutta tyhmäähän se on.
Eikä ole, vaan järkevää. Se on kansantaloudellisesti hyödyksi ja se on itselleni hyödyksi. Kaikki voittaa, paitsi kaltaisesi mäystin.
Avaatko vielä miten se pihalla ruostuva auto on kansantaloudelle hyödyksi? ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Halvempaa olisi myös asua sillan alla pahvilaatikossa ja dyykata safkat roskiksesta, mutta aika moni törsää silti kattoon pään päällä ja hakee ruokansa kaupasta. Jotkut jopa ravintolasta!
Ei kukaan ole rahan käyttämistä kieltänyt, päinvastoin on hyvä pitää raha kierrossa kuten käyttämällä ravintolapalveluita. Sulta menee nyt täysin pointti ohi, miksi niitä autoja olisi hyvä vähentää, jos ei ole pakollista tarvetta.
No meneehän se ohi kun ei ainuttakaan pointtia ole sen puolesta esitetty.
Ehkäpä tulevaisuuden itsestään liikkuvat robottiautot tulevat avuksi. Sen voi kutsua paikalle tarvittaessa, joten kenenkään ei sellaista tarvitse itse omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset inhoavat yksityisautoja, koska ne ovat yksilönvapauden symboli ja mahdollistaja eikä se sovi vasemmistolaisille, jotka haluavat hallita kansaa ja rajoittaa sen vapautta.
Täällä moni kauhistelee autoon menevää rahaa. Itse ajattelen asian niin, että julkisten kulkuvälineiden käyttämiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa elämästäni eikä sitä saa ikinä takaisin eikä mistään lisää. Rahaa saa aina lisää, elämään ei saa lisää tunteja ja päiviä millään ilveellä. Siksi käytän omaa autoa liikkumiseen.
Eihän tässä nyt ole ollut siitä kyse, että siellä Kouvolan perukoilla pitäisi pärjätä julkisilla. Kyse oli siitä, että jokaisen pitäisi miettiä onko mahdollista tehdä matkat myös muuten kuin omalla autolla. Miksi asiasta ei voi nostaa keskustelua ja mietintää ilman, että alkaa väärin ymmärrykset ja kauhea kitinä, että on pakko käyttää omaa autoa. Käytä toki, mutta kaupungeissa se ei ole läheskään aina järkevin vaihtoehto.
Nyt tarvitaan vaan joukko fiksuja dilpopmi-insinöörejä toteuttamaan tuo visio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
Se ei liene sinun murheesi? Kyllä minulla massia riittää yhtä autoa seisottamaan, etenkään kun ei se vuokraaminenkaan ihan ilmaista ole. Minua se ei todellakaan haittaa. Miksi minulla olisi auto jos kokisin sen haitaksi, oletko ihan täys mäystin?
Täh? Kuten sanoin, kukin tyylillään eli kukaan ei ole kieltämässä sinula rahojesi ilmaan heittämistä, mutta tyhmäähän se on.
Eikä ole, vaan järkevää. Se on kansantaloudellisesti hyödyksi ja se on itselleni hyödyksi. Kaikki voittaa, paitsi kaltaisesi mäystin.
Maksan siitä veroja ja käytän sen ylläpitoon erinäisiä palveluita sekä ostan hoitoon ja huoltoon liittyviä tarvikkeita. Kaikki tämä kiertävä raha on erittäin hyvä asia kansantaloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Halvempaa olisi myös asua sillan alla pahvilaatikossa ja dyykata safkat roskiksesta, mutta aika moni törsää silti kattoon pään päällä ja hakee ruokansa kaupasta. Jotkut jopa ravintolasta!
Ei kukaan ole rahan käyttämistä kieltänyt, päinvastoin on hyvä pitää raha kierrossa kuten käyttämällä ravintolapalveluita. Sulta menee nyt täysin pointti ohi, miksi niitä autoja olisi hyvä vähentää, jos ei ole pakollista tarvetta.
Mietis nyt... miksi esim. Helsingissä pitäisi miettiä yksityisautoilun vähentämistä. Eikö mitään tule mieleen.
Enemmän olisi huolissani siitä että Lillä ei näytä hissi nousevan edes sinne yläkerroksiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset inhoavat yksityisautoja, koska ne ovat yksilönvapauden symboli ja mahdollistaja eikä se sovi vasemmistolaisille, jotka haluavat hallita kansaa ja rajoittaa sen vapautta.
Täällä moni kauhistelee autoon menevää rahaa. Itse ajattelen asian niin, että julkisten kulkuvälineiden käyttämiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa elämästäni eikä sitä saa ikinä takaisin eikä mistään lisää. Rahaa saa aina lisää, elämään ei saa lisää tunteja ja päiviä millään ilveellä. Siksi käytän omaa autoa liikkumiseen.
No johtuisikohan siitä, että vasemmistolaisella on kyllä aikaa käytettäväksi, kun työt ei paina.
Käytän niin paljon aikaani työhön ja sitä kautta myös yhteisen potin kasvattamiseen, että en todellakaan käytä elämästäni tuntiakaan julkisessa liikenteessä seikkaillessa enkä suostu muuttamaan tiiviiseen kerrostaloviidakkoon.
Dilpompi-insinööriä tarkoittanet?
Vierailija kirjoitti:
No olen kyllä Lin kanssa samaa mieltä. Eihän hän ole autoja kokonaan kieltämässä! Mutta esim meidän perheelle riittä ihan hyvin yksi auto, ei tarvita useampaa. Ja täällä kaupungissa muutenkin pääsee tosi hyvin liikkumaan pyörällä ja bussilla, kävellenkin. Ja nyt on vielä noita sähköpotkulautoja joilla nuoriso ajaa. Kehitetään mieluusti julkista liikennettä niin että yhä useampi ihminen pärjäisi ilman sitä omaa autoa.
Kunhan julkista liikennettä ei maksateta verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietis nyt... miksi esim. Helsingissä pitäisi miettiä yksityisautoilun vähentämistä. Eikö mitään tule mieleen.
Nyt oli puhe auton omistamisesta eikä autoilun vähentämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksan veroja? Täältä maalta on lapsilla ala-ja yläkouluun 23km ja meillä kummallakin oma auto, että pääsee töihin. Ajoa kertyy yhteensä 40 000km vuodessa. Kaikki ei asu keskustassa .
Ja muiden pitäisi maksaa elämäntapavalintanne agraarionnelassa?
Me maksamme sinun elämäsi siellä valtionavusteisen joukkoliikenteen äärellä.
Samaa mieltä Liin kanssa. Jokaisen pitäisi miettiä, kuinka paljon sitä autoa tarvitsee, mihin ja voisiko omaa yksityisautoiluaan vähentää.
Ymmärrän että syrjäseuduilla auto tai pari on välttämätön, mutta kaupungissa asuville on muitakin vaihtoehtoja ja auto on vain vanha tuttu.
Kuulun joukkoon joka mielummin kävelee tai käyttää julkisia kulkuvälineitä. 34 vuotta, ei ajokorttia ja hyvin olen pärjännyt. Oma henkilökohtainen valinta ollut tämä eikä ole ollut valittamista. Eli, kyllä Li on silloin oikeassa kun kyseenalaistaa tuon. Mutta tottakai se on myös jokaisen oma oikeus omistaa auto jos he itse kokevat sitä oikeasti tarvitsevansa. Jos autolle taas ei ole mitään ns fiksua käyttöä niin miksi sellainen pitäisi olla riesana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan siitä veroja ja käytän sen ylläpitoon erinäisiä palveluita sekä ostan hoitoon ja huoltoon liittyviä tarvikkeita. Kaikki tämä kiertävä raha on erittäin hyvä asia kansantaloudellisesti.
Aivan =) kyllä siitä jo kansantalous lähtee nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä nyt ole ollut siitä kyse, että siellä Kouvolan perukoilla pitäisi pärjätä julkisilla. Kyse oli siitä, että jokaisen pitäisi miettiä onko mahdollista tehdä matkat myös muuten kuin omalla autolla. Miksi asiasta ei voi nostaa keskustelua ja mietintää ilman, että alkaa väärin ymmärrykset ja kauhea kitinä, että on pakko käyttää omaa autoa. Käytä toki, mutta kaupungeissa se ei ole läheskään aina järkevin vaihtoehto.
Uskotko ihan tosissasi, että joillekin vahingossa tulee ostettua auto? Menevät vahingossa naimisiin ja ostavat vahingossa asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen kyllä Lin kanssa samaa mieltä. Eihän hän ole autoja kokonaan kieltämässä! Mutta esim meidän perheelle riittä ihan hyvin yksi auto, ei tarvita useampaa. Ja täällä kaupungissa muutenkin pääsee tosi hyvin liikkumaan pyörällä ja bussilla, kävellenkin. Ja nyt on vielä noita sähköpotkulautoja joilla nuoriso ajaa. Kehitetään mieluusti julkista liikennettä niin että yhä useampi ihminen pärjäisi ilman sitä omaa autoa.
Kunhan julkista liikennettä ei maksateta verorahoista.
Olen samaa mieltä. Autoilija kustantaa itse liikkumisensa, joukkoliikenteen käyttäjät vain murto-osan kuluista. Autottomille pitäisi säätää liikkumisvero tai vastaavasti kerätä joukkoliikenteen maksuilla kuluja vastaava summa. Kuukausilippu Helsingissä (AB-vyöhykkeet) maksaisi noin 300 e ilman yhteiskunnan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe auton omistamisesta eikä autoilun vähentämisestä.
No yleensä auton omistaminen johtaa yksityisautoiluun käsittääkseni. harva niitä autoja siellä autotallissa makuuttaa.