Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Meidän taloudellisuuttako tässä siis ajatellaan? Saisinko kuitenkin ihan itse päättää että haluanko törsätä rahani tähän?
Tottakai saat. Mutta älä sinä sitten puutu toisten taksikuluihin tai muuhun törsäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Niinpä, miksi pitäisi? Julkisilla olen onnistunut yli 40 vuotta työssä kulkemaan vaikka asunkin maaseutupaikkakunnalla, toki suomalaisittain suuren kaupungin naapurikunnassa. Lasten hoitopaikka oli sen verran lähellä että jalkaisin saatoin hakea ja viedä. Työmatkan pituus vaihdellut mutta parikymmentä vuotta ollut lähes 30 km. Nyt ikääntyneenä olen kiitollinen hyvästä kunnosta (toistaiseksi) ja osin lasken sen tulleen siitä, että olen autottomana joutunut kävellen tai pyöräillen liikkumaan monet sellaiset matkat, jotka useat hurauttavat autolla. Siis lyhyetkin.
Miksi meillä ei ole jokaisella lapsella alle 5 km koulumatkaa? Miksi ihmeessä ei tehdä niin kuin kerrostaloalueella eli lapsen koulumatka pysyy lyhyenä. Ai ei käy - no miksi ei muka? Jos autoja ei tarvita, niin palvelut pitää tuottaa lähellä. Samat verot me maksanne 60 km päässä Helsngistä kuin sielläkin, missä joukkoliikenne toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
Tonneja? Se ei todellakaan maksa tonneja vuodessa, että se auto seisoo siinä pihassa, kun sillä ei aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.
Vuosittainen ajoneuvovero voitaisiin aivan hyvin poistaa niin auton pitäminen ei olisi niin kallista.
Pitää myös muistaa että julkisen liikenteen lipunhintoja tuetaan voimakkaasti verovaroista.
Ja meidän muiden pitäisi maksaa kaikki autoilustanne aiheutuvat kulut? Taloudelliset, ympäristölliset ja inhimilliset. Jokainen liikenteessä kuollut ihminen on autoilijoiden kontolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten, kun työmatka on suuntaansa 100 kilometriä ja kauppaan on sama 100 kilometriä?
Vasemmistolaiset (=kommunistit) eivät ymmärrä, että muuallakin kuin Helsingissä asuu ihmisiä.
Eihän kukaan ole sinun autonomistamista kieltänytkään. Pidä autosi.
Kyse oli varmasti siitä, että kaupungeissa ei ole useinkaan tarve, että perheessä on kolme autoa, sitä pitäisi ajatella, että pärjäisikö yhdellä esim.
Se on siis tyhmempi kuin luulinkaan.
Kävelen siis parkkipaikalleni jonon jatkoksi odottamaan että talon auton käyttäjä palaa matkoiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on auto lähinnä isompien tavaroiden kuskaamiseen ja mökkimatkoihin. Auton vuokraaminen on suhteettoman kallista ja auton hakeminen ja noutaminen jostain kauempaa vie aikaa. Kai sitä ilmankin pärjäisi mutta saman verran sitä ajoa tulisi kuitenkin, se olisi vain sitten sillä vuokra-autolla.
kallein ratkaisu tuo oman auton pitäminen noihin tarkoituksiin on.
Sanoinkin että se on suhteettoman kallista, en kalliimpaa. Lisäksi meillä on koira, eikä vuokra-autoihin saa ottaa eläimiä.
Li haluaa nopean junayhteyden Turusta Helsinkiin. Se tuhoaa luontoa enemmän kuin kaikkien turkulaisten seuraavan 50 vuoden autoilu. Radan alle jää korvaamatonta luontoa, mutta toisaalta: onhan meillä Nuuksio ja Ruissalo, niiden ulkopuolinen luonto ei ole minkään arvoinen?
Miksi jokaisella pitää olla oma asunto siinä kerrostalossa?
Useampi sukupolvi samassa asunnossa lisää yhteisöllisyyttä ja vähentää esimerkiksi päivähoitokuluja. Halpa ratkaisu mielenterveysongelmiin, kun kaikilla on tekemistä, eikä kukaan kärsi yksinäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Tuossa ei ole edes mukana hankintakustannukset. Ainakin suuremmissa kaupungeissa on jo yhteiskäyttöautoja, jotka saa käyttöön n. 30-40€/kk. Mielestäni tuo on todella hyvä systeemi jos ajaminen on lähinnä satunnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
Se ei liene sinun murheesi? Kyllä minulla massia riittää yhtä autoa seisottamaan, etenkään kun ei se vuokraaminenkaan ihan ilmaista ole. Minua se ei todellakaan haittaa. Miksi minulla olisi auto jos kokisin sen haitaksi, oletko ihan täys mäystin?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.
Suomeen toki saadaan toimiva joukkoliikenne, kunhan käyttäjät alkavat osallistumaan maksamiseen kuten autojen omistajat. Rahoitusmalliksi voisi esimerkiksi harkita kiinteätä 3000 euron vuotuista liikenneveroa autoa omistamattomille henkilöille, silloin he osallistuisivat verojen maksamiseen autoilijoiden tapaan ja kattavaan julkiseen liikenteeseen saataisiin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonneja? Se ei todellakaan maksa tonneja vuodessa, että se auto seisoo siinä pihassa, kun sillä ei aja.
Autoilijat ovat kyllä huikeita itsensä huijaajia. Kyllä muutaman tonnin. Liikennevakuutukset - siis sulla on se liikenteessä kuitenkin. Sitten tulee auton arvonalenema. Ok, jos sulla on vanha kosla se ei ole suuri, mutta alenee kuitenkin. Autoliiton laskelman mukaan kokonaiskustannus vuodessa 20 000e autolle ovat n. 5000 kun sillä ajetaan vailel 20 000 km. 30 000e autolla ne ovat 6-7000e
Vierailija kirjoitti:
Se on siis tyhmempi kuin luulinkaan.
Kävelen siis parkkipaikalleni jonon jatkoksi odottamaan että talon auton käyttäjä palaa matkoiltaan.
Miksi väkisin pitää ymmärtää väärin...
Joillekin leasingauto tulisi todellakin halvemmaksi, kuin oma auto. Toisille tosiaan sopisi kimppa-autonkin käyttö. Se, että sinä tarvitset autoa joka päivä, niin ei poissulje sitä, että kaikki muut eivät tarvitse. Kyse oli nyt siitä, että kaupungissa monet perheet pärjäisivät yhdellä autolla, kun nykyisin voi olla kaksi ja kolmekin autoa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Halvempaa olisi myös asua sillan alla pahvilaatikossa ja dyykata safkat roskiksesta, mutta aika moni törsää silti kattoon pään päällä ja hakee ruokansa kaupasta. Jotkut jopa ravintolasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole edes mukana hankintakustannukset. Ainakin suuremmissa kaupungeissa on jo yhteiskäyttöautoja, jotka saa käyttöön n. 30-40€/kk. Mielestäni tuo on todella hyvä systeemi jos ajaminen on lähinnä satunnaista.
Hankintakustannuksista saa aina osan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei liene sinun murheesi? Kyllä minulla massia riittää yhtä autoa seisottamaan, etenkään kun ei se vuokraaminenkaan ihan ilmaista ole. Minua se ei todellakaan haittaa. Miksi minulla olisi auto jos kokisin sen haitaksi, oletko ihan täys mäystin?
Täh? Kuten sanoin, kukin tyylillään eli kukaan ei ole kieltämässä sinula rahojesi ilmaan heittämistä, mutta tyhmäähän se on.
Niin kauan kun on rahaa, se on myös toimivin ratkaisu.