Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Miksi maksan veroja? Täältä maalta on lapsilla ala-ja yläkouluun 23km ja meillä kummallakin oma auto, että pääsee töihin. Ajoa kertyy yhteensä 40 000km vuodessa. Kaikki ei asu keskustassa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on siis tyhmempi kuin luulinkaan.
Kävelen siis parkkipaikalleni jonon jatkoksi odottamaan että talon auton käyttäjä palaa matkoiltaan.
Miksi väkisin pitää ymmärtää väärin...
Joillekin leasingauto tulisi todellakin halvemmaksi, kuin oma auto. Toisille tosiaan sopisi kimppa-autonkin käyttö. Se, että sinä tarvitset autoa joka päivä, niin ei poissulje sitä, että kaikki muut eivät tarvitse. Kyse oli nyt siitä, että kaupungissa monet perheet pärjäisivät yhdellä autolla, kun nykyisin voi olla kaksi ja kolmekin autoa perheessä.
leasing maksaa 200-300€/kk, ei se ole halpaa. Ehkä jos haluaa jonkun Teslan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Tuossa ei ole edes mukana hankintakustannukset. Ainakin suuremmissa kaupungeissa on jo yhteiskäyttöautoja, jotka saa käyttöön n. 30-40€/kk. Mielestäni tuo on todella hyvä systeemi jos ajaminen on lähinnä satunnaista.
Hankintakustannuksista saa aina osan takaisin.
Auton arvonaelenema on kyllä nopeaa, varsinkin hjos ostaa uuden auton. Siinähän menettää usemman tonnin sillä hetekellä kun sen ajaa ulos kaupasta. Muutoinkin jokainen kilometri ja kulunut päivä vie paljon euroja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksan veroja? Täältä maalta on lapsilla ala-ja yläkouluun 23km ja meillä kummallakin oma auto, että pääsee töihin. Ajoa kertyy yhteensä 40 000km vuodessa. Kaikki ei asu keskustassa .
Ja muiden pitäisi maksaa elämäntapavalintanne agraarionnelassa?
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja omistan auton ja moottoripyörän.
Tulot 12000 euroa vuosi ja jos tuo autoliiton laskelma pitää paikkansa, ihmettelen että olen vielä hengissä. 5000 euroa autoiluun, vedetään homma alakanttiin (vaikka moottoripyörän vakuutukset ovat kalliimpia kuin autossa :-) 3000 prätkästä.
Mulla jääs siis muuhun elämiseenn 4000 euroa ja kun siitä poistetaan vuokra 500 kuukaudessa, 6000 donaa vuosi, mun pitäisli olla vainaja, sillä ruokaan ei enää riitä rahaa.
Jokin autoliiton laskelmassa ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten, kun työmatka on suuntaansa 100 kilometriä ja kauppaan on sama 100 kilometriä?
Vasemmistolaiset (=kommunistit) eivät ymmärrä, että muuallakin kuin Helsingissä asuu ihmisiä.
Eihän kukaan ole sinun autonomistamista kieltänytkään. Pidä autosi.
Kyse oli varmasti siitä, että kaupungeissa ei ole useinkaan tarve, että perheessä on kolme autoa, sitä pitäisi ajatella, että pärjäisikö yhdellä esim.
Ihan hirveän vaikea kuvitella perhettä, johon on vahingossa, hups vaan huomaamatta, kertynyt liikaa autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Halvempaa olisi myös asua sillan alla pahvilaatikossa ja dyykata safkat roskiksesta, mutta aika moni törsää silti kattoon pään päällä ja hakee ruokansa kaupasta. Jotkut jopa ravintolasta!
Ei kukaan ole rahan käyttämistä kieltänyt, päinvastoin on hyvä pitää raha kierrossa kuten käyttämällä ravintolapalveluita. Sulta menee nyt täysin pointti ohi, miksi niitä autoja olisi hyvä vähentää, jos ei ole pakollista tarvetta.
Itse olen aina kulkenut töihin joko julkisilla tai pyöräillen, samoin kauppaan mutta lapseni harrastaa urheilulajia jonka lähin harkkapaikka on 13km päässä. Ei todellakaan polje pyörällä tuota matkaa edestakaisin neljä kertaa viikossa (treenitkin kun kestävät 3h kerrallaan) ja julkisia ei kulje. On vähän pakko viedä autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
Tonneja? Se ei todellakaan maksa tonneja vuodessa, että se auto seisoo siinä pihassa, kun sillä ei aja.
Autoilijat ovat kyllä huikeita itsensä huijaajia. Kyllä muutaman tonnin. Liikennevakuutukset - siis sulla on se liikenteessä kuitenkin. Sitten tulee auton arvonalenema. Ok, jos sulla on vanha kosla se ei ole suuri, mutta alenee kuitenkin. Autoliiton laskelman mukaan kokonaiskustannus vuodessa 20 000e autolle ovat n. 5000 kun sillä ajetaan vailel 20 000 km. 30 000e autolla ne ovat 6-7000e
Auton arvonalenema ei ole mikään autoilun kulu. Joko auto on jo maksettu ja ne rahat ovat menneet, jos myydessä jotain saa takaisin on se pelkkää plussaa. Toinen vaihtoehto on että auto on rahoituksella, jolloin kulu on kuukausittaisen rahoituserän suuruinen. Toki sen saa laskennallisesti näyttämään siltä, mutta se on täysin tarkoitushakuista. Aika harva kuitenkaan tekee valintaa auton ostamisen ja sijoitussalkun välillä jolloin tuollaiset vaihtoehtoiskustannukset olisi millään tavalla relevantteja.
Vierailija kirjoitti:
Maalla on oltava 2 autoa.
Mitä maata tässä tarkoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten, kun työmatka on suuntaansa 100 kilometriä ja kauppaan on sama 100 kilometriä?
Vasemmistolaiset (=kommunistit) eivät ymmärrä, että muuallakin kuin Helsingissä asuu ihmisiä.
Eihän kukaan ole sinun autonomistamista kieltänytkään. Pidä autosi.
Kyse oli varmasti siitä, että kaupungeissa ei ole useinkaan tarve, että perheessä on kolme autoa, sitä pitäisi ajatella, että pärjäisikö yhdellä esim.
Ihan hirveän vaikea kuvitella perhettä, johon on vahingossa, hups vaan huomaamatta, kertynyt liikaa autoja.
Miksi ne olisi vahingossa hankittu huomaamatta? Kyllä autot ostetaan ihan tietoisesti. Mutta useissa tuntemissani perheissä on kaksi autoa, suurimmalla osalla siis. osalla vielä teinillä vielä oma auto, eli kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jokaisella pitää olla oma asunto siinä kerrostalossa?
Useampi sukupolvi samassa asunnossa lisää yhteisöllisyyttä ja vähentää esimerkiksi päivähoitokuluja. Halpa ratkaisu mielenterveysongelmiin, kun kaikilla on tekemistä, eikä kukaan kärsi yksinäisyydestä.
Tarvitseeko sitä omaa sänkyäkään. Samaahan voisi käyttää yövuorolainen ja päivävuorolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole edes mukana hankintakustannukset. Ainakin suuremmissa kaupungeissa on jo yhteiskäyttöautoja, jotka saa käyttöön n. 30-40€/kk. Mielestäni tuo on todella hyvä systeemi jos ajaminen on lähinnä satunnaista.
Auton arvonaelenema on kyllä nopeaa, varsinkin hjos ostaa uuden auton. Siinähän menettää usemman tonnin sillä hetekellä kun sen ajaa ulos kaupasta. Muutoinkin jokainen kilometri ja kulunut päivä vie paljon euroja.
Minä menetin kylläkin rahani jo ennen kun sain auton ajaa ulos kaupasta. Sen jälkeen en ole menettänyt euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina kulkenut töihin joko julkisilla tai pyöräillen, samoin kauppaan mutta lapseni harrastaa urheilulajia jonka lähin harkkapaikka on 13km päässä. Ei todellakaan polje pyörällä tuota matkaa edestakaisin neljä kertaa viikossa (treenitkin kun kestävät 3h kerrallaan) ja julkisia ei kulje. On vähän pakko viedä autolla.
Eihän sitä sulta kukaan ole pois ottamassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
Se ei liene sinun murheesi? Kyllä minulla massia riittää yhtä autoa seisottamaan, etenkään kun ei se vuokraaminenkaan ihan ilmaista ole. Minua se ei todellakaan haittaa. Miksi minulla olisi auto jos kokisin sen haitaksi, oletko ihan täys mäystin?
Täh? Kuten sanoin, kukin tyylillään eli kukaan ei ole kieltämässä sinula rahojesi ilmaan heittämistä, mutta tyhmäähän se on.
Eikä ole, vaan järkevää. Se on kansantaloudellisesti hyödyksi ja se on itselleni hyödyksi. Kaikki voittaa, paitsi kaltaisesi mäystin.
Vierailija kirjoitti:
No miksi kaikilla pitäisikään olla oma auto?
En minä edes ottaisi omaa autoa, vaikka sellaisen ilmaiseksi saisin jostain. Minulla ei ole ajokorttia ja en osaa ajaa autolla, joten se olisi aivan turha laite. En myöskään halua kuluttaa pientä palkkaani turhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.
Suomeen toki saadaan toimiva joukkoliikenne, kunhan käyttäjät alkavat osallistumaan maksamiseen kuten autojen omistajat. Rahoitusmalliksi voisi esimerkiksi harkita kiinteätä 3000 euron vuotuista liikenneveroa autoa omistamattomille henkilöille, silloin he osallistuisivat verojen maksamiseen autoilijoiden tapaan ja kattavaan julkiseen liikenteeseen saataisiin rahaa.
3000 euron vero autoa omistamattomille. Hei, tosi kiva idea, sinussa on ainesta poliitikoksi! Kerrotko nyt nimesi, niin tiedän kuitenkin olla äänestämättä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Maalla on oltava 2 autoa.
Ja jossain vaiheessa mopot ja kevaritkin oli sitten tyttöjä tai poikia perheessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden auton ostaminen nyt on vähän itsensä hemmottelua Suomessa. Siinä ei silloin ehkä joka penniä mietitä. Käytetyn kanssa arvon aleneminen on ihan siedettävää.
Äänestinkö mä todella vasemmistolaista ehdokasta. Huoh!