Nostatko vuokranantaja vuokraa, jos hallituksen kaavailema muutos astuu voimaan?
Olen vuokrannut noin 280€ halvemmalla asuntoani, kuin yleinen isojen yhtiöiden markkinahinta pääkaupunkiseudulla. Nyt, jos verotuskäytännöt muuttuvat, joudun nostamaan vuokraa. Verothan on maksettu joka tapauksessa jossakin kohtaa, mutta nyt jos tilanne missä kohtaa verot maksetaan muuttuu, joudun nostamaan vuokraa 280€.
Jos iso osa meistä piensijoittajista, jotka järjestäen ovat vuokranneet kohtuuhinnalla asuntoja, joutuu tekemään noin, vaikutaa se myös kansantantalouteen. Asukkailla on vähemmän rahaa käytössä kuluttamiseeen ja useampi joutuu hakemaan tuke vuokran maksuun.
Rinteen hallitus vihaa piensijoittajia ja pyrkimyksenä on, että suuret toimijat, kuten ulkomaiset pääomasijoittajat pääsevät valtaamaan alan ja raha valuu ulkomaille. Tosiasia on, että kohu mikä on syntynyt on aivat absurdi. Luullaan, että joku hyötyy isosti jostakin, vaikka 30% verot on maksettava joka tapauksessa. Ihmiset eivät ymmärrä mistä kyse ja siksi asiasta on syntynyt iso haloo. Isot pääomasijoittajat ovat ongelma, ei tavallinen kansalainen, joka sivutoimisesti vuokraa 1-2 asuntoa. Nyt Suomea viedään kohti syvää lamaa, pahempaa lamaa kohti kuin 90 luvulla. Pian saavat rikkaat ryöstettyä piensijoittajien omaisuuden taas pilkkahintaa, jotta saadaan Suomeen kaksi luokkaa, köyhät ja rikkaat.
Propaganda piensijoittajia vastaan on jo alkanut, kun eräs iso vuokraustoiminnassa oleva sijoitusyhtiö pilkkasi mainoksessaan piensijoittajia huonona vuokranantajana, mikä ei 99% pidä paikkansa. Piensijoittajat pitävät markkinoita terveenä vuokraamalla halvemmalla.
Verotuksessa ne kuitenkin huomioidaan tulonhankkimisvelan lainoina, kunhan hoksaa ilmoittaa käyttötarkoituksen veroilmoituksella. Pankit ilmoittavat vuosi-ilmoituksella verotukseen lainat joko asunto- tai muuna lainana. Itse pitää hoksata muuttaa käyttötarkoitus esim onko asuntolaina ensiasuntoon tai muu laina tulonhankintaa.
Jos pankista on ottanutkin asunrolainana sijoitusasuntoon kohdistuvan lainan, niin ei se käyttötarkoitus ole kiveen hakattu. Monihan vuokraa asunnon, jonka on ensin ostanut itse.