Antakaa vinkkejä lasten kuriin saamiseen harrastuksessa!
Olen lähtenyt mukaan erään joukkueen valmentamiseen. Kyseessä alakouluikäisiä. Alkuun valmentaminen oli todella mukavaa ja edelleen pidän näistä lapsista kovasti. Mutta en edelleenkään tunnu löytävän auktoriteettia ja nyt viime aikoina muutaman lapsen käytös on yllättäen muuttunut asenteelliseksi, eli käyttäydytään todella huonosti. En halua valittaa lapsista, vaan haluaisin oikeasti oppia hallitsemaan nämä lapset porukkana, niin että sekä he että minä nauttisimme harkoista ja itse saisin taas iloa mukana olemisesta. Eli jos teillä on vinkkejä tai hyviä nopeasti luettavia sivustoja, niin jakakaa minulle tietojanne! Kiitos!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä huonosti käyttäytyvien vanhempiin ja pyydä heitä juttelemaan siitä, miten harrastuksessa käyttäydytään. Älä anna muutaman rajojaan koettelevan pilata koko harrastusryhmän toimintaa. Itse äitinä haluaisin tietää, jos lapseni käyttäytyisi huonosti.
Ongelma on ehkä siinä, että muutama saa nopeasti muutkin pistämään kaiken leikiksi ja melkein jokaista pitää pyytää jossain vaiheessa keskittymään. Eli ennemmin yleinen ilmapiiri kuin vain yksi tai kaksi. Varmasti omista taidoistani kiinni, mutten tiedä mitä tekisin.
Meillä ilmoitettiin yhden huonosti käyttäytyvän pojan vanhemmille, että pojan käytös häiritsee muita ja hän jopa satuttaa muita. Pojan äiti tuli sitten seuraamaan yhdet harkat, ja poika oli kuin enkeli. Tämän jälkeen olen ollut pojan äidin mielestä valehtelija ja valmentajaksi sopimaton. Kun käytös jatkui huonona, niin joukkueen johtaja ilmoitti tälle äidille, että jos pojan käytös ei muutu, niin hänet erotetaan joukkueesta. Erosivatpa sitten itse, mutta joka paikassa tämä äiti jaksaa haukkua meitä pa#koiksi.
Minkä ikäisiä ja mikä laji?
Muutaman komennuskerran jälkeen lapsi jäähylle seuraamaan muiden tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmoitettiin yhden huonosti käyttäytyvän pojan vanhemmille, että pojan käytös häiritsee muita ja hän jopa satuttaa muita. Pojan äiti tuli sitten seuraamaan yhdet harkat, ja poika oli kuin enkeli. Tämän jälkeen olen ollut pojan äidin mielestä valehtelija ja valmentajaksi sopimaton. Kun käytös jatkui huonona, niin joukkueen johtaja ilmoitti tälle äidille, että jos pojan käytös ei muutu, niin hänet erotetaan joukkueesta. Erosivatpa sitten itse, mutta joka paikassa tämä äiti jaksaa haukkua meitä pa#koiksi.
Tällainen narsistinen vanhemmuus on valitettavasti lisääntymään päin.
Vierailija kirjoitti:
Jäähy aiheuttaa traumoja eikä ole missään nimessä kasvatusasiantuntijoiden suosittelema menetelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäähy aiheuttaa traumoja eikä ole missään nimessä kasvatusasiantuntijoiden suosittelema menetelmä.
Päänsilittelyllä nämä jonnet saadaan aisoihin: "Hei Jyrki, etsä viitsisitsä, etsä viitsisi iskän mieliksi... Ai et vai, no ei sitten mitään..."
Seuraavien harjoitusten jälkeen istutte alas ja keskustelette asiasta. Teet selväksi, että harrastus ei ole yksin laji vaan myös muiden huomioonottamista, sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen opettelua. Ja teet säännöt selviksi mitä seuraa, kun niitä rikkoo. Esim. seuraavassa kisassa, pelissä jne tehdään esim.kirjallisia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä huonosti käyttäytyvien vanhempiin ja pyydä heitä juttelemaan siitä, miten harrastuksessa käyttäydytään. Älä anna muutaman rajojaan koettelevan pilata koko harrastusryhmän toimintaa. Itse äitinä haluaisin tietää, jos lapseni käyttäytyisi huonosti.
Vanhempiin? Eikö nyt kuitenkin lapsille pitäisi ensin puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VMP
Ehkä jonkun muun pitäisi valmentaa. Mutta kokeile apuvalmentajan kanssa tuleeko ryhtiä. Kysy huonostibkäyttäytyvältä väsyttääkö häntä ja haluaisiko hän istua vähän aikaa lepäämässä ja jatsoa sivusta ja,tulla sitten mukaan kun jaksaa paremmin.
Onneksi nämä lapset on 2 kk muiden riesana.
T. opettaja
P.s. minulla on toimivat keinot vain niiden kuriin saamiseksi, joiden vanhemmat eivät sokeasti usko lastansa. Mutta aloituksessa on kyse ilmeisesti tällaisesta vapaan kasvatuksen hedelmästä, jonka selityksiä vanhemmat uskovat sokeasti ja joka saa tehdä päättömänä mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt puhutaan vaikka jalkapallosta tai jääkiekosta, niin huonosta käytöksestä tai sääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus, se kuuluu lajiin ihan sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkitakko ne häiriköt pitää, hä?
Kuri olla pitää, ellei osata käyttäytyä eikä jäähyt auta pihalle vaan ryhmästä.
Onko se mielestäsi oikein että muutama huonosti kasvatettu rääpäle saa tuhota muitten harrastuksen häiriköimällä?
Meillä lapsen uimakoulussa ilmoitettiin ensimmäisellä kerralla, että jos lapsi ei osaa käyttäytyä tai muuten kikkailee ja on itselleen tai muille vaaraksi, niin saa saman tien suihkukomennuksen. Yksi vähän eläväisempi lapsi pääsikin suihkuun ekan vartin jälkeen (tämän jälkeen ei häiriöitä), ja hyvä niin. Yksi häirikkö voi pilata harrastuksen kaikilta. Ei anneta häirikön "oikeuksien" pilata muiden harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäähy harrastustoiminnassa jonkun muun kuin vanhempien toimesta, on eri juttu kuin vanhempien antama jäähykomennus.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä lapset on 2 kk muiden riesana.
T. opettajaP.s. minulla on toimivat keinot vain niiden kuriin saamiseksi, joiden vanhemmat eivät sokeasti usko lastansa. Mutta aloituksessa on kyse ilmeisesti tällaisesta vapaan kasvatuksen hedelmästä, jonka selityksiä vanhemmat uskovat sokeasti ja joka saa tehdä päättömänä mitä huvittaa.
Kurja tapa kasvattaa lastaan. Kun koittaa 15-vuotissynttärit, niin siitä edespäin lapsi on myös rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan. Usein näillä lapsilla on tapana myös rikkoa paikkoja ja varastella tavaroita. Kun ei ole omalta vanhemmiltaan saanut oikeanlaista moraalikasvatusta, niin viimeistään tässä vaiheessa suomen "aikuistenkasvatuslaitos" VHL rupeaa kasvattamaan pentujanne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen uimakoulussa ilmoitettiin ensimmäisellä kerralla, että jos lapsi ei osaa käyttäytyä tai muuten kikkailee ja on itselleen tai muille vaaraksi, niin saa saman tien suihkukomennuksen. Yksi vähän eläväisempi lapsi pääsikin suihkuun ekan vartin jälkeen (tämän jälkeen ei häiriöitä), ja hyvä niin. Yksi häirikkö voi pilata harrastuksen kaikilta. Ei anneta häirikön "oikeuksien" pilata muiden harrastusta.
Juuri näin pitääkin toimia. Mietin vain, miksei nykyopettajat pysty tähän? Kouluissa on täysin kuritonta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin pitääkin toimia. Mietin vain, miksei nykyopettajat pysty tähän? Kouluissa on täysin kuritonta menoa.
Ei niillä ole valtaa siihen. Jopa käytävään komentaminen on nykyään kielletty, koska se rikkoo lasten oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole valmentaja, vaan eskarissa lastenhoitajana. Ja voi, miten usein olen toivonut, että päivät voitaisiin kuvata. Näkisivät nämä ”ei minun lapseni” -vanhemmat, miten heidän enkelinsä käyttäytyvät.