Antakaa vinkkejä lasten kuriin saamiseen harrastuksessa!
Olen lähtenyt mukaan erään joukkueen valmentamiseen. Kyseessä alakouluikäisiä. Alkuun valmentaminen oli todella mukavaa ja edelleen pidän näistä lapsista kovasti. Mutta en edelleenkään tunnu löytävän auktoriteettia ja nyt viime aikoina muutaman lapsen käytös on yllättäen muuttunut asenteelliseksi, eli käyttäydytään todella huonosti. En halua valittaa lapsista, vaan haluaisin oikeasti oppia hallitsemaan nämä lapset porukkana, niin että sekä he että minä nauttisimme harkoista ja itse saisin taas iloa mukana olemisesta. Eli jos teillä on vinkkejä tai hyviä nopeasti luettavia sivustoja, niin jakakaa minulle tietojanne! Kiitos!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä lapset on 2 kk muiden riesana.
T. opettajaP.s. minulla on toimivat keinot vain niiden kuriin saamiseksi, joiden vanhemmat eivät sokeasti usko lastansa. Mutta aloituksessa on kyse ilmeisesti tällaisesta vapaan kasvatuksen hedelmästä, jonka selityksiä vanhemmat uskovat sokeasti ja joka saa tehdä päättömänä mitä huvittaa.
"vapaan kasvatuksen hedelmästä," Vapaa kasvatus ei kannata vallattomuutta eikä muitten sortamista. Itse olen kasvattanut nuoreni vapaasti. Se tarkoittaa: oli selvät säännöt,joitten puitteissa toimitaan,koulusta kotiin,läksyt,sitten kavereille/harkkoihin,kottiin klo xx syömään sitten taas omat hommansa jne. Niin vaan on kunnon kansalainen,hyät opiskeluty takana,hyvä duuni,asunnot jne. EI ole koskaan tarvinnut kurittaa tms,ei ole tullut harkoista mainintoja huonosti käyttäytymisestä.
JA joo,vapaata kasvatusta olen suosinut myös työssäni,hyvällä menestyksellä!
JA auktoriteetti on joillakin valmiina,jotkut joutuvat opettelemaan rankasti,ja jotkut eivät saa sitä koskaan, ei vaikka kuin yrittäisi.
Mikä ihmeen kuri?
Harrastuksessa on säännöt, ne on tehty jokaisen turvallisuuden takia ja niitä noudatetaan, jotta kaikilla on kivaa ja homma toimii. Ei siihen mitään kuria tarvita, että säännöt kerrataan aina aluksi ja muistutetaan, että niiden rikkomisesta seuraa 10 min lepoaika sivussa. Sitten valmentaja pitää kiinni siitä, että toimitaan juuri niin kuin on sanottu ja jokaisesta rikkeestä seuraa lepo, oli tekijä kuka tahansa.
Jos yhden kerran annat riehua, niin peli on menetetty ja siitä seuraa kaipaamasi kurin kierre. Siinä keksitään rangaistuksia sen sijaan, että olisi alusta asti kunnioitettu jokaista mukaantullutta.
Kasvatettu lapsi tuntee auktoriteettia kaikkia aikuisia kohtaan eli ei koe tarvetta lytätä tai vähentää harrastuksenohjaajan tai opettajan auktoriteettia. On aivan turha selittää, että jollakulla sitä vain on ja toisilla ei, koska fakta on, että hyvinkasvatettu lapsi ei yritä kyseenalaistaa aikuisen oikeutta ohjata ja opettaa ja muiden lasten oikeutta saada tätä ohjausta ja opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kuri?
Harrastuksessa on säännöt, ne on tehty jokaisen turvallisuuden takia ja niitä noudatetaan, jotta kaikilla on kivaa ja homma toimii. Ei siihen mitään kuria tarvita, että säännöt kerrataan aina aluksi ja muistutetaan, että niiden rikkomisesta seuraa 10 min lepoaika sivussa. Sitten valmentaja pitää kiinni siitä, että toimitaan juuri niin kuin on sanottu ja jokaisesta rikkeestä seuraa lepo, oli tekijä kuka tahansa.
Jos yhden kerran annat riehua, niin peli on menetetty ja siitä seuraa kaipaamasi kurin kierre. Siinä keksitään rangaistuksia sen sijaan, että olisi alusta asti kunnioitettu jokaista mukaantullutta.
Jep. Kuri on muutenkin aika riskialtis asia tänä päivänä. Jos lapsia lähtee kurittamaan, niin siinä on äkkiä lasuja pinokaupalla kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen uimakoulussa ilmoitettiin ensimmäisellä kerralla, että jos lapsi ei osaa käyttäytyä tai muuten kikkailee ja on itselleen tai muille vaaraksi, niin saa saman tien suihkukomennuksen. Yksi vähän eläväisempi lapsi pääsikin suihkuun ekan vartin jälkeen (tämän jälkeen ei häiriöitä), ja hyvä niin. Yksi häirikkö voi pilata harrastuksen kaikilta. Ei anneta häirikön "oikeuksien" pilata muiden harrastusta.
Juuri näin pitääkin toimia. Mietin vain, miksei nykyopettajat pysty tähän? Kouluissa on täysin kuritonta menoa.
Harrastuksessa ei ole kenenkään pakko käydä, jos ei kiinnosta käyttäytyä. Koulussa lapsi on pakko pitää, vaikka hän kuinka tuhoaisi kaikilta muilta oppimisrauhan.
Itse olen jo pidempään ollut junnujen futista vetämässä. Sanoisin tuon kokemuksen pohjalta yhden tärkeimmän pointin olevan suunnittelu. Kun treenit suunnitellaan siten, että joutavaa jonossa seisoskelua on mahdollisimman vähän, niin kyllä nuo häiriöt jäävät aika nopeasti vähemmälle. Enkä siis tarkoita, että jatkuvaa juoksuttamista vaan ylipäätään tekemistä vuoron odottamisen sijaan.
Toinen mikä auttaa on selkeät säännöt: kun valmentaja puhuu, pelaajat on kuuntelee kunnes tulee kysymysten vuoro. Eikä silloin myöskään palloa pompotella tai potkita. Samoin selkeä linja kaikkien sääntöjen kohdalla: jos ei noudata, ensin varoitus: laskeudutuaan lapsen tasolle hänen eteen ja kerrotaan mitä teki väärin ettei näin saa toimia ja seuraavasta kerrasta tulee jäähy. Kentän reunalta pääpunaisena huutaminen ei auta yhtään mtn, pahentaa vain tilannetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä huonosti käyttäytyvien vanhempiin ja pyydä heitä juttelemaan siitä, miten harrastuksessa käyttäydytään. Älä anna muutaman rajojaan koettelevan pilata koko harrastusryhmän toimintaa. Itse äitinä haluaisin tietää, jos lapseni käyttäytyisi huonosti.
Ongelma on ehkä siinä, että muutama saa nopeasti muutkin pistämään kaiken leikiksi ja melkein jokaista pitää pyytää jossain vaiheessa keskittymään. Eli ennemmin yleinen ilmapiiri kuin vain yksi tai kaksi. Varmasti omista taidoistani kiinni, mutten tiedä mitä tekisin.
Kyllä sinä taidat nyt yliarvioida itsesi ja vaikutusmahdollisuutesi. Laki kieltää nykyään käyttämästä niitä menetelmiä, joilla muinoin saatiin villeimmätkin vintiöt kuriin.
Aloita ottamalla käsittelyyn pahimmat hurjapäät. Koululuokassa se toimi niin, että menin seisomaan pahiksen pulpetin viereen. Olin sitten valmiiksi lähellä, kun oppilas yritti toteuttaa itseään. En tiedä, miten sinun ohjaamassasi harrastuksessa on paras toimia, mutta tällä neuvolla pääset alkuun.
Kun on kyse lapsista, vanhempien kanssa on keskusteltava, vaikka olen kyllä nähnyt lasten jalkapallo-ottelussa tulevan varoituksen kentän laidalla huutelevalle vanhemmalle. Kannattaa myös muistuttaa, että harrastus on vapaa-ehtoinen ja jos ei voi tai halua toimia sen sääntöjen mukaan, on parempi lopettaa.
Pahimmat häiriköt toisistaan erilleen jäähylle varoituksen jälkeen. Jos häröilee jäähyllä, kullanmuru pois treeneistä. Joko rauhoittuvat tai vanhemmat vaihtaa muualle.
Meillä oli joukkueessa sääntönä, että kaikki pelaa, mutta ei välttämättä samaa määrää. Ja siihen vaikutti mm. jatkuva myöhästely sekä häröily.
Lapsia ei oikeastaan saa rangaista. Meillä jälki-istuntojen määrää seurataan, ja jos joku ope on antanut niitä liikaa (enemmän kuin kerran), tulee rehtorin kanssa keskustelua siitä, miten pitäisi olla muita keinoja. Mitään muuta rangaistusta ei suositella kuin keskustelua, mikä on yläkouluikäiselle käytännössä vaan lisää mahdollisuuksia hyppiä aikuisten silmille. Myös vanhemmat ovat asian suhteen aktiivisia. Jos laittaa viestiä kotiin huonosta käytöksestä, vaaditaan palaveri siitä, että lapsi on opettajan silmätikku ja vellihousurehtorimme on aina vanhempien puolella.