Ei enää ikinä käytettyä autoa
Tein vuonna 2014 elämäni tyhmimmän päätöksen hankkia käytetty 6 tonnin arvoinen vuosimallin 2005 auto. Nyt 5 vuoden jälkeen auton korjauksiin on mennyt enemmän rahaa kun auton arvo oli ostohetkellä. Autolla oli ostohetkellä ajetttu 140tkm ja nyt 200tkm.. oli ostohetkellä se kuuluisa vähän ajettu.
Jos jonkun neuvon voin antaa, älkää ihmiset kuvitelko että auto jolla on ajettu vähän päälle 100tkm olisi hyväkuntoinen ja vähän ajettu. Huonolla tuurilla käy juuri niinkuin minulle, alkuperäiset osat alkavat hajoamaan juuri tuon rajan jälkeen ja kalliiksi käy, kun kukaan ei ole autoa ennen omakustanteisesti korjaillut.
Todennäköisesti auto oli kestänyt tuohon 140tkm asti lähes ilman mitään korjauskuluja alkuperäisillä osilla ja entinen omistaja osasi tosiaan valita oikean hetken luopua autosta.. mikään ei ollut rikki auton myyntihetkellä, kaikki vaan juuri sopivasti alkoi hajoamaan yksi asia kerrallaan seuraavan 5 vuoden aikana. Kaikki niin sanottuja kuluvia osia eikä niitä olisi voinut takuuseen saada.
On vituttanut monta kertaa näiden vuosien aikana koko auto. Kovinkaan paljon ei näe keskustelua auton korjauskuluista yhtään missään, ehkä asia on jonkinlainen häpeän aihe suomalaisilla tai sitten kaikki korjaa itse.
Löytyykö täältä vertaistukea?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 140 000 km ole kyllä millään mittapuulla ole vähän ajettu, ellei ihan vitsillä ole sanottu.
Minulla on Volvo vuosimallia 1994. Ajettu reilut 400 000 km. Korjauskulut kuluneina 9 omistusvuotena yhteensä noin 2000,-
Hyvin meni taas katsastuksesta läpi. Veikkaan että jaksaa vielä reilut 100 000 km kevyesti.
Aina näitä hehkutus tarinoita. Mulla taas vuoden 2000 volvo V70 ja ilmeisesti maanantai kappele kun aina joku on paskana.
Tekniset jutut on osaamattomille ja tyhmille aina vaarallisia ja todennäköisesti kalliita. Jos ei itse osaa, eikä ymmärrä, tulee lähes varmasti kusetetuksi. Tällöin on varminta ostaa palvelua. Joko asiantuntija arvioimaan tekninen tuote, tai vuokrata se tuote (auto, asunto, ihan mikä vaan) palveluna kk-hinnalla.
Pitää katsoa mitä ostaa. Pelkät kilometrit ei kerro kaikkea. Koska on jarruremppa tehty? Entä jakohihna vaihdettu? Koska katsastettu? Onko olemassa täydellinen huoltokirja? Just joku 5000€ on mun mielestä hölmö summa sijoittaa autoon. Tuurilla voi saada ihan hyvän auton, mutta takuuta ei ole ja 5000€ on kuitenkin jo sen verran iso summa että harmittaa kyllä jos heti on monta kallista remonttia tulossa. Jos taas taas tarkkaan katsoo mitä ostaa, ja maksaa juuri katsastetusta autosta jossa perusasiat on kunnossa Max 1500€ voi päästä tosi halvalla. Ajatus siis että riittää jos kestää seuraavaan katsastukseen. Vähän tuuria niin menee läpi seuraavallakin kerralla vielä. Mitään remontteja ei tämän hintaluokan autoon tietenkään kannata tehdä, ainoastaan sellaista pientä minkä voi itse tehdä. Kun sitten hajoaa niin romikselle vaan ja uusi vastaava tilalle.
Meilläkin auto ostettiin 2014 (vm 2007), silloin ajettu 130tkm. Nyt 5 vuoden kuluttua mittarissa 167tkm.
Juuri laskin, että auto on vienyt rahaa tähän mennessä 14000e, josta korjauksiin vain 600e. Lisäksi arvon alenemaa pyyntihintoja verraten 7000e. Yhteensä 21000e.
Tuo juoksevien kulujen 14000e siis sisältää normaalit autoilun kulut: bensat 37tkm ajoille (noin 5000e), vakuutukset 70% ja 80% bonuksilla (n.2200e), trafimaksut (n.1380e), katsastukset (295e), määräaikaishuollot (1265e), yhdet kesärenkaat (350e), yhdet talvirenkaat(570e), kahteen kertaan ruostesuojaukset (yht.1440e), joiden yhteydessä vahaukset (yht. 130e), pesut (520e), ylläpitolaturi (250e) ja korjaukset, jotka siis vain 600e tuosta kokonaissummasta, sis: roiskeläpät, eteen jarrupalat ja -levyt, uusi akku, polttimoiden vaihdot kahdesti eteen ja kerran taakse.
Autoilun kulut siis: jos lasketaan vain bensat, 0,14e/km, jos lasketaan myös muut kulut, 0,38e/km, kaikki kulut mukaan lukien arvon alenema, 0,57e/km.
Kokonaisuudessaan olen siis tainnut päästä tosi vähällä korjausten kanssa. Ehkäpä ne kulut ovat vielä edessäpäin. Silti tuo 21000e autoiluun viidessä vuodessa hirvittää, kun laskee summat yhteen. Autoon olen edelleen tyytyväinen. Toivottavasti kestää vielä pitkään.