Koulukiusatuista tulee isona mielenterveyspotilaita
Yhteisöstä eristäminen vain jatkuu ja jatkuu. Hyvä Suomi.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikot sortuu elon tiellä.
Moni kiusaaja on myös sittemmin mt-ongelmainen. Kiusaamisen taas kestää, jos psyyke on ehjä. Toki se on väärin ja jättää koko elämän ajaksi ikäviä muistoja, mutta sen kestää sekoamatta. Kiusaamisesta sekoavat vain ne, joilla siihen muutenkin on alttius. Jos heitä ei kiusattaisi, he saisivat mt-ongelmansa jostain muusta syystä, vaikkapa koulunkäynnin vaativuudesta tai suorituspaineista joita itse itselleen aiheuttavat tai vääränlaisesta eli epätäydellisestä hiuslaadustaan.
Aivan samaa mieltä! Kylmää faktaa.
Koska kyllä sen ehjällä psyykellä tajuaa ennemmin tai myöhemmin, että jos joku kiusaa ja käyttäytyy huonosti, niin se ongelma todellakin on hänessä itsessään. (Ellei tosin itse ole tehnyt jotain provosoivaa ensin).
Oikeestaan mahdotonta seota tai joutua ikuiseksi mt potilaaksi pelkkien kuspäiden kiusaamisen takia.
Hmm... kokeillaanko, miten oikeasti tapahtuisi, jos ketä tahansa alettaisiin yhtäkkiä eristää muista, pilkattaisiin, mustamaalattaisiin ym. seläntakana? Tätä vielä jatkuisi vuosikymmeniä tai vaikka koko elämän jollain tavalla (olisit siis näin ollen syrjäytynyt ja toiveita tilanteesta poispääsemiseen ei olisi, koska ympäristö pitää yllä tätä tilannettasi tavalla tai toisella). Moniko kestäisi?
Juurihan eräs toimittajakin sanoi, miten jääkiekossa (ero)tuomaritkin saavat helposti julkista lokaa niskaansa, oli se sitten "ansaittua" tai ei. Ja se loka jatkuu ja jatkuu, niin toimittaja otti esille sen, että moniko sitä kestäisi, jos kuka tahansa joutuisi työpaikallaan samanlaisen kohtelun uhriksi, eli esim. haukuttaisiin heti töihin tullessa ym. joka päivä, niin moniko kestäisi? Sehän kuitenkin on monen koulu- ja työpaikkakiusatun (tai vaikka työttömän) "osa" kestää tällaista. Tosin tämä haitallinen toiminta on yleensä epäsuorempaa ja "piilossa", rakenteissa ym. Eli jos toimittajan mukaan (ero)tuomareihin kohdistuvaa käytöstä ei kestäisi oikein kukaan, niin miten syrjintää, kiusaamista ym. kiusatut sen paremmin kestäisi, ainakaan ilman mitään seurauksia? Siksikin juuri kiusatut on niitä vahvoja, jotka joutuvat monenlaista kestämään, monesti vieläpä ilman mitään kunnollista tukea ja turvaa.
Tarkennuksena ja lisäyksenä vielä, että aina se kiusaaminen, syrjintä ym. ei todellakaan ole pelkästään muutaman ihmisen tekoja, vaan kollektiivista. Ja tosiaan sitä tukea ja turvaa ei aina saa mistään, vaan monestihan niitä uhreja vaan syyllistetään lisää, että olisi oma vika ym. Kunpa nämäkin asiat korjaantuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tuon. Koulukiusatut toipuvat hyvin harvoin noista lapsuudessa/nuoruudessa sattuneista kiusaamistapauksista.
Hyvin usein käy valitettevasti niin, he eristäytyvät yhteiskunnasta ja tarvitsevat mt-lääkkeitä ja terapiaa lopun ikäänsä tai jos eivät eristäydykään - heistä tulee työpaikassa niitä kilttejä miellyttäjiä, joista kuitenkaan kukaan ei pidä, vaan kiusaaminen jatkuu työyhteisössäkin.
Parhaiten koulukiusatut pärjäävätkin muusikkoina, taiteilijoina tai tutkijoina ym, jossa voi elää omannäköistä elämää.
Pahimmin kiusatut eivät elä "omannäköisesti".
Tuokin on ikävä kyllä joskus totta - kun oikein herkkää ihmistä kiusataan ja hänen identiteettinsä poljetaan täysin lokaan lapsena, eikä kukaan puolusta, voi elämä ikäänkuin jäädä elämättä.
Tällainen ihminen on niin lyöty loppuiäkseen, ettei hän luota itseensä lainkaan, vaan jää kotiin, jossa kokee olevansa turvassa pahoilta ihmisiltä ja maailmalta. Tällä ihmisellä on usein paniikkihäiriö ja syvä masennus ym.
Olenkin sitä mieltä, että kaikenlaiseen kiusaamiseen pitäisi heti puuttua oikein kovalla kädellä ja se tulisi kriminalisoida erittäin vahvasti - on annettava hyvin voimakas viesti, että kiusaaminen ei kertakaikkiaan käy päinsä missään eikä millään tavoin.
Jos kiusaaminen on jo tapahtunut, kiusattu on otettava heti suojelukseen (terapia yms) ja kiusaaja pitää välittömästi erottaa koulusta/työpaikalta eikä aina niin, että kiusattu joutuu lähtemään pois tilanteestaan.
Totta! Lisäisin vielä sen, että varsinkin, jos ns. huonoista oloista oleva on kiusaaja, niin terapiaahan ne myös tarvitsisivat, koska juuri heiltäkin puuttuu turvallisuuden tunnetta ja henkistä kapasiteettia, niin sitä pitäisi jotenkin vahvistaa. Hyvistä oloista oleviin pitäisi sitten kohdistaa muunlaisia toimia (riippuen siis onko henkinen puoli kunnossa kotona vai ei ym.) tai sitten terapiaa. Mutta yhtä kaikki, tukea kaikki tarvisisivat ja uudenlaisen käytöksen opettelua. Tapauksesta riippuen siis toimittaisiin miten on hyvä.
Yhteiskunnankin yleinen henkinen ilmapiiri vaikuttaa ihmisiin, tavalla tai toisella.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Tuo kiusaamiseen puuttuminen on vaikeaa, sillä kiusaamissyytöksiä esittävät usein ne pahimmat kiusaajat itse. Leimaamalla joku ihminen kiusaajaksi on hyvä tapa kääntää koko muu yhteisö sitä yhtä vastaan.
Itse olen tuntenut erään omasta mielestään työpaikkakiusatun ihmisen, joka oli niin järkyttävän ilkeä ihminen, etten suunnilleen uskaltanut edes puhua hänelle. Pelkäsin, että jos sanon jotain vähänkin henkilökohtaisempaa, hän kääntää sen minua vastaan. Moni lähti siitä työpaikasta tämän ihmisen takia. Kiusatun rooli oli hänen keinonsa päästä ei-toivotuista henkilöistä eroon.
Siksi mä en koskaan heti usko näitä kiusaamistarinoita, vaan haluan kuulla kummankin puolen näkemyksen asiasta. Ja ennen kaikkea luotan siihen mitä itse näen ja kuulen.
Tajuut sä mitä sä kirjoitat? "...kiusaamissyytöksiä esittävät usein ne pahimmat kiusaajat..." Mikä on tämä usein? Sillä niissä kiusaamistapauksissa mitä mä olen kouluaikoina nähnyt ja muuten esim. uutisissa jne. kiusattu on ollut se kiusattu ja kiusaajat eivät ole sanoneet ollevansa kiusattuja, vaan väittäneet etteivät ole tehneet mitään, vaikka selvästi olivat. Toi kuulostaa kiusaamisen vesittämiseltä, jolla yritetään syyllistää kiusattuja asioista mihin heillä ei ole osaa.
Ei tule. Minusta ei tullut, eikä myöskään kolmesta tietämästäni pojasta, joita kiusattiin raa'astikin, mm. potkittiin. Pidän sitä kyllä pienenä ihmeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikot sortuu elon tiellä.
Moni kiusaaja on myös sittemmin mt-ongelmainen. Kiusaamisen taas kestää, jos psyyke on ehjä. Toki se on väärin ja jättää koko elämän ajaksi ikäviä muistoja, mutta sen kestää sekoamatta. Kiusaamisesta sekoavat vain ne, joilla siihen muutenkin on alttius. Jos heitä ei kiusattaisi, he saisivat mt-ongelmansa jostain muusta syystä, vaikkapa koulunkäynnin vaativuudesta tai suorituspaineista joita itse itselleen aiheuttavat tai vääränlaisesta eli epätäydellisestä hiuslaadustaan.
Aivan samaa mieltä! Kylmää faktaa.
Koska kyllä sen ehjällä psyykellä tajuaa ennemmin tai myöhemmin, että jos joku kiusaa ja käyttäytyy huonosti, niin se ongelma todellakin on hänessä itsessään. (Ellei tosin itse ole tehnyt jotain provosoivaa ensin).
Oikeestaan mahdotonta seota tai joutua ikuiseksi mt potilaaksi pelkkien kuspäiden kiusaamisen takia.
Hmm... kokeillaanko, miten oikeasti tapahtuisi, jos ketä tahansa alettaisiin yhtäkkiä eristää muista, pilkattaisiin, mustamaalattaisiin ym. seläntakana? Tätä vielä jatkuisi vuosikymmeniä tai vaikka koko elämän jollain tavalla (olisit siis näin ollen syrjäytynyt ja toiveita tilanteesta poispääsemiseen ei olisi, koska ympäristö pitää yllä tätä tilannettasi tavalla tai toisella). Moniko kestäisi?
Juurihan eräs toimittajakin sanoi, miten jääkiekossa (ero)tuomaritkin saavat helposti julkista lokaa niskaansa, oli se sitten "ansaittua" tai ei. Ja se loka jatkuu ja jatkuu, niin toimittaja otti esille sen, että moniko sitä kestäisi, jos kuka tahansa joutuisi työpaikallaan samanlaisen kohtelun uhriksi, eli esim. haukuttaisiin heti töihin tullessa ym. joka päivä, niin moniko kestäisi? Sehän kuitenkin on monen koulu- ja työpaikkakiusatun (tai vaikka työttömän) "osa" kestää tällaista. Tosin tämä haitallinen toiminta on yleensä epäsuorempaa ja "piilossa", rakenteissa ym. Eli jos toimittajan mukaan (ero)tuomareihin kohdistuvaa käytöstä ei kestäisi oikein kukaan, niin miten syrjintää, kiusaamista ym. kiusatut sen paremmin kestäisi, ainakaan ilman mitään seurauksia? Siksikin juuri kiusatut on niitä vahvoja, jotka joutuvat monenlaista kestämään, monesti vieläpä ilman mitään kunnollista tukea ja turvaa.
Tarkennuksena ja lisäyksenä vielä, että aina se kiusaaminen, syrjintä ym. ei todellakaan ole pelkästään muutaman ihmisen tekoja, vaan kollektiivista. Ja tosiaan sitä tukea ja turvaa ei aina saa mistään, vaan monestihan niitä uhreja vaan syyllistetään lisää, että olisi oma vika ym. Kunpa nämäkin asiat korjaantuisivat.
Pahinta on juuri se kollektiivisuus, kun kaikki kääntyvät yhtä vastaan. Pari yksittäistä kiusaavaa sen aloittaa, mutta vakavaa kiusaaminen on yleensä silloin, kun se muuttuu ryhmäilmiöksi ja kaikki "tavalliset" alkavat ajatella hänen ansaitsevan sen.
Koulutustakin olis vaikka kuinka, mut itsetunto nollassa, ni ei niistä työhakemuksista tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vankilakundeissa on sitten ne kiusaajat. Heillä on huono ennuste.
Ja liikunnanopettajissa,
Ainakin omassa koulussa ne tavikset ja kiusatutkin on pärjänneet hyvin elämässä. On ehjät perheet, hyvä koulutus ja ura. Kiusaajat on alkoholisoituneita, mt-ongelmaisia, narkkareita, sossuelättejä ja matalapalkkaisia melkein kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen stressi muovaa aivoja ja hormonijärjestelmän toimintaa mm. mielenterveysongelmille altistavalla tavalla, ja efekti on sitä voimakkaampi mitä nuorempana stressistä on kärsinyt. Kiusatuksi joutuminen lienee suurimpia stressin lähteitä Suomessa, joten aivan varmasti kiusaamisen ja mielenterveysongelmien välillä on tilastollisesti merkittävä yhteys - mikä ei tietenkään tarkoita, että kaikki lapsena kiusatut sairastuisivat myöhemmin mielenterveyshäiriöihin.
Tämä. Meitä lääkkeitä syöviä haukutaan jopa terapeuttien toimesta heikoiksi luusereiksi, jotka peittelevät tunteitaan pillereillä. Tämän takia lopetin terapiassa käynnin yhden kerran jälkeen, koska hän jankutti että "olet heikko kun et suostu kohtaamaan itseäsi" ja heittipä hän vielä kysymyksen että "miksi sua kiusattiin, provosoitko tahallaan?" Henkilö on koulutukseltaan sairaanhoitaja joka on omien sanojensa mukaan hoitanut kiusattuja kymmeniä vuosia sairaalassa. Mä olen joutunut kestämään itseäni ja miettinyt yli 20 vuotta että mitä vikaa minussa on. Analysoin vastaantulevien ihmisten ilmeitä että mitä he minusta ajattelevat, ja olenko jotenkin kummallisen näköinen jos joku vilkaiseekaan minua.
Mulla kiusaaminen tuhosi terveyden ja identiteettini. En myöskään paniikihäiriön takia pysty käymään normaalissa työssä työpaikalla, vaan teen kasvotonta etätyötä kotona.
Sairaanhoitaja ei ole terapeutti, he ovat idieutteja.
Toi on niin totta, etteivät todellakaan oo mitään terapeutteja. Mutta kun psykoterapia tulee niin kalliiksi eikä minunkaanlaista luuseria voi enää kuntouttaa työelämään niin tarjoavat sitten vain sairaanhoitajalle aikaa jolle pääsee vain 3 viikon välein. Syön kymmeniä vuosia kiltisti lääkkeeni, istun kotona enkä häiritse terveydenhuoltoa tai kelaa. Hys hys, älä näy, älä kuulu, olet yhteiskunnan jäte. Sori! En pyytänyt saada syntyä tähän maailmaan. Venailen kuolemaa.
Minä olen 40 v, työkyvyttömyyseläkkeell' ja kärsin masennuksesta sekä paniikkikohtauksista. Koulukiusattu olin päiväkodista ammattikouluun, jonka jätin kesken. Sen kiusaajat onnistuivat aivoihini polttamaan, että olen ruma ja tyhmä eikä kukaan ei nauti seurastani. Ensimmäinen ja ainoa vakava suhteeni oli henkistä väkivaltaa käyttävän narsistin kanssa, en osannut ajatella ansaitsevani normaalia suhdetta ja olisin siinä varmaan vieläkin , ellei mies olisi kuollut.
Eräs ystäväni on nelikymppinen ja elää nyt teini-ikää, joka jäi kiusaamisen takia elämättä. Rööki suussa kiroilee ja huutelee että vi""u oon kännissä, rastat on päässä ja lävistyksiä ja huonosti tehdyt vahvat meikit. Nai kännissä ketä tahansa ja selvinpäin itkee, kun hänellä ei ole poikakaveria ja kukaan jätkä ei tykkää. Kyllä, käyttää oikeasti ilmaisuja tykkää ja jätkä.
Vierailija kirjoitti:
On muotia olla kiusattu. Missä on kiusaajat? Kukaan ei sano että joo, olin kiusaaja.
Pitäisköhän kouluihin tulla psykologian opintoja ettei kaikesta pienestä otettaisi itseensä.
Aivopieruja tulee ja menee.
Miksi jäädä niihin roikkumaan.
Kiusaajat yleensä eivät osaa kunnolla lukea tai kirjoittaa, siksi eivät kommentoi täällä. Tietysti tähän sääntöön on poikkeuksia.
Joskus tulee päivä jolloin kiusaaminen on yhtä halveksuttua ja noloa kuin ahdistelu nykyään on ja jos joku rehtori kommentoi että kiusaaminen on jotain mille tiettyyn rajaan asti voi tehdä jotain ja loppu pitää vain kestää, siitä nousee metakka ja kyseinen rehtori erotetaan virastaan.
Tilanne kiusaamisen suhteen on sama kuin ahdistelun suhteen oli joskus 80-luvulla.