Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Claudia, 27, sijoittaa kuukausittain yli puolet tuloistaan: ”Kaikki voivat säästää vuodessa 10 000 euroa”

Vierailija
31.05.2019 |

Jep, jep... Jokainen meistä elää omassa kuplassaan. Toiset vain ovat enemmän sokeita sille kuin toiset.

https://yhteishyva.fi/artikkeli/claudia-27-sijoittaa-kuukausittain-yli-…

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti nämä neuvojat on aina niitä, jotka ovat:

1. Saaneet vanhemmilta ison summan rahaa sijoitettavaksi (Mähkä sai 60 000 euroa isältään ja nyt neuvoo muita).

2. Asuvat vanhempien luona / saavat muita merkittäviä etuja

3. Ovat rikkaita jonkun muun rahoilla (Majasalmesta tuli talousguru heti kun nai miljonäärin).

Että semmosta. Mieluummin ottaisin neuvoja sellaiselta, joka on tehnyt ison omaisuuden tyhjästä ja yksin, ei isin avustamana.

Mun veli. Kotoa ei ole saanut muuta neuvoa, kuin sen, että opetettiin lapsesta asti rahankäyttöön.  Hänellä ei ole perhettä, joten on voinut sijoittaa rahansa itseensä.

Siihen tarvittiin tuuria. Pääsi ensin opettajan sijaiseksi, kun oli työtön. Sitten sai opetusalaan liittyviä töitä muualta suomesta ja löysi edullisen vuokra-asunnon. Vähitellen työn määrä lisääntyi. Kun sai työkokemusta, haki ja sai alalta pikkupomon paikkaa. Sitä kautta näytti ahkeruudella osaamistaan. Säästi pieniä summia. Kerran oli Soneran edeltäjällä, en muista millä nimellä firma silloin oli, tjsp. joku osakeanti tai joku sellainen ja osti säästöillä tämän ja Nokia osakkeita. Sattui tuuri, osakkeiden arvo nousi. Myi niitä pois oikeaan aikaan. Sen jälkeen harrastanut sijoittamista päällikkötason työn ohessa. On edennyt urallaan pieni askelin. Varakas oli noin nelikymppisenä. Veljellä oli tuuria. Yhtä hyvin hän olisi voinut jäädä keskituloiseksi opettajaksi pienelle paikkakunnalle ja perustaa perheen, missä tapauksessa hänen menonsa olisivat isommat ja tulonsa pienemmät. 

Vanhempien luona ilmaiseksi asuva on hyväksikäyttäjä. En arvosta, jos tienaa, eikä osallistu kuluihin. Tuollaiset yleensä alkavat hakea omaa asuntoa siinä vaiheessa, kun pitäisi ruveta omaishoitajaksi. Vanhemmat taas ovat antaneet asua kotona, koska luulevat, että sitten saa apua, kun kunto heikkenee. Olen nähnyt näitä tapauksia läheltä. Vanhemmat ovat vain yksipuolista hyötymistä varten ja lupauksia, joita ei pidetä, annetaan kyllä. 

Vierailija
42/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iteltä onnistuu 2 lapsisessa perheessä ihan hyvin 2500€ nettotuloilla. Ylimääräistä jää 1200-1400 euroa, eli jotain  14 000 - 17 000 vuodessa menee sijoituksiin.  Omalla kohdallani pitäisin tuota 10 000 ihan minimisummana, joka pitäisi vuodessa säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hienosti voin minäkin laittaa tonnin sivuun kuussa, kun tilille ropsahtaa joka kuukausi 997 e. :D Pakollisten menojen jälkeen käteen jää vajaa 500 e. Miten joku voikin olla noin ylimielinen ja tyhmä.

Vierailija
44/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Claudia sitten on valmis maksamaan moninkertaisesti veroja jotta meille hoitoalan ihmisille pystytään maksamaan sellaista palkkaa että me saamme kymppitonnin vuodessa säästöön.

Eiköhän teillä hoitoalan ihmisillä ole ihan riittävästi jo korotuksia, kun viime korotukset meinasivat kaataa koko maan talouden.

Jos haluat enemmän rahaa, siirry yksityiselle.

Vierailija
45/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kerran säästettyä 5000e puolen vuoden aikana, kun olin tosi hyväpalkkaisessa työssä, 6kk määräaikainen työsuhde oli. Joka kk vähän yli 1000e laitoin sivuun.

Vierailija
46/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuo on ihan utopiaa, mutta monelle ei. Näissä ketjuissa alkaa aina kamala huuto siitä, ettei ole mahdollista koska X, Y tai Z. Mutta hyvin monelle 10 000 vuodessa säästöön ei ole juttu eikä mikään, vaikkei edes asuisi vanhempien luona tms. äärimmäistä.

Mä olen 42v, asun velattomassa, järkevän kokoisessa asunnossa (jonka olen itse maksanut jo vuosia sitten) pääkaupunkiseudulla ja nettotulot on keskimäärin 3300e/kk. Saan helposti 2000e/kk säästöön ja sijoituksiin, on varaa matkustella ym. Enkä todellakaan kuvittele olevani ainoa tällainen ihminen. Lapsia ei ole, mutta se ei ole oma valinta vaan syynä on alle parikymppisenä sairastettu syöpä. Olen kouluttautunut ja hakeutunut alalle, josta saa kohtuupalkkaa.

Nettotulot 3300e/kk, säästöön 2000e/kk.  1300 siis löysää rahaa/kk vielä jäljellä.

Itsekin säästin ja maksoin omistusasunnon yliopisto-opintojen aikana; vanhemmat pystyivät hiukan tukemaan, mutta ei paljon.

Sitten vammauduin vakavasti juuri ennen valmistumista. Siitä työkyvyttömyyseläke: 700e/kk ja risat. 

Kertoisiko joku viisas(telija) miten tästä saa mitään säästöön. Tuolla tasolla ovat tuloni pyörineet jo parikymmentä vuotta. Entä jos ei säästämisestä haaveile, niin kuinka paljon voisin harrastaa ja mitä? Olen päälle 50 enkä ole koskaan käynyt esim. oopperassa tai baletissa, joista olen haaveillut. Ei mitään mahdollisuuksia taloudellisesti. Hyvä, jos ehjiä kenkiä on...

Vierailija
47/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en voi Claudia. Olen sairaseläkeläinen työtön yhden teinin yh.

Kyllä menee kaikki elämiseen mikä tulee.

On kyllä kummallista, että jotkut ovat ihan oikeesti noin pihalla todellisuudesta.😧

Vierailija
48/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuo on ihan utopiaa, mutta monelle ei. Näissä ketjuissa alkaa aina kamala huuto siitä, ettei ole mahdollista koska X, Y tai Z. Mutta hyvin monelle 10 000 vuodessa säästöön ei ole juttu eikä mikään, vaikkei edes asuisi vanhempien luona tms. äärimmäistä.

Mä olen 42v, asun velattomassa, järkevän kokoisessa asunnossa (jonka olen itse maksanut jo vuosia sitten) pääkaupunkiseudulla ja nettotulot on keskimäärin 3300e/kk. Saan helposti 2000e/kk säästöön ja sijoituksiin, on varaa matkustella ym. Enkä todellakaan kuvittele olevani ainoa tällainen ihminen. Lapsia ei ole, mutta se ei ole oma valinta vaan syynä on alle parikymppisenä sairastettu syöpä. Olen kouluttautunut ja hakeutunut alalle, josta saa kohtuupalkkaa.

Hyvä että olet säästänyt koska vanhuus tulee ja sinulle se voi olla aika yksinäistä kun et saanut  lapsia.

Vierailija
49/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllähän minäkin säästän helposti 10 000e vuodessa 13 000 vuosituloistani. Helppoa kuin heinänteko! Pitää vain muuttaa veneen alle ja lakata syömästä ja peseytymästä. Ihanaa, kiitos Claudia tästä hyödyllisestä vinkistä!

Vierailija
50/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sittenhän oli tää Hesarin tyyppi, joka muutti vanhempiensa luo (ei vuokraa, minimaaliset ruokakulut) ja kertoi kuinka kenen tahansa pitäisi pystyä säästämään vuodessa yli 10000e, koska hänkin pystyi. Tää on ihan samaa sarjaa.

Itsekin kyllä rahastosäästän (ei ole aikaa keskittyä sijoittamiseen), mutta minulla on varaa laittaa tuonne ehkä se 30-50e/kk. Saan n. 1300e nettona käteen, vuokra 690e/kk. Saisi kai säästettyä enemmänkin, mutta tykkään matkustella.

Vierailija
51/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Claudia sitten on valmis maksamaan moninkertaisesti veroja jotta meille hoitoalan ihmisille pystytään maksamaan sellaista palkkaa että me saamme kymppitonnin vuodessa säästöön.

Eiköhän teillä hoitoalan ihmisillä ole ihan riittävästi jo korotuksia, kun viime korotukset meinasivat kaataa koko maan talouden.

Jos haluat enemmän rahaa, siirry yksityiselle.

No en mä tässä varsinaisesti valittanut palkastani, ajattelin vain että jos Claudian mielestä jokaisen pitää pystyä säästämään kymppitonni vuodessa niin sitten HÄN on ilmeisesti sitä mieltä että voisi maksaa enemmän veroja että se on kaikille mahdollista, nykyään se ei ole mitenkään mahdollista kaikille. Itse olen kyllä sitä mieltä että ei sen tarvitse kaikille mahdollista ollakaan, voi olla ihan tyytyväinen elämäänsä vaikka ei kuolekaan miljonäärinä.

Vierailija
52/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu elämäntilanteesta. Olen 32v sinkkumies nettopalkka 2000€ kuussa. Tuosta jää asuntolainan, autolainan muiden menojen jälkeen 700€ säästöän joka kuukausi mistä puolet sijoitan. Perheellisillä varmaan enemmän menoja.

Vierailija
53/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööri kirjoitti:

Eihän se ole kuin 800€ ja rapitat päälle kuukaudessa. Itse sijoitan joka kuukausi 800€ rahastoihin ja kyllä se tekee lähes kymppitonnin pääomaa vuodessa ja siihen rahastojen arvonnousut päälle. Tätä olen harrastanut jo vuosia.

Hyvin tienaaville 800 euroa on pikkusumma, mutta tavisduunarien palkka kuluu yleensä elämiseen. T. 1700 e/kk nettona tienaava insinööri 

(Ylimääräinen) 800 euroa jää unelmaksi.

Terv. työtön insinööri, netto alle 500 €/kk

Vierailija
54/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jo vaikuttaa ratkaisevasti onko taloudessa yksi vai kaksi maksajaa.

Kahden menot ei ole paljoa yhden asumismenoja+ruokia  suuremmat.

Vierailija
55/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Omat nettotuloni ovat 2500 euroa ja olen alle vuodessa onnistunut säästämään 10 000 euroa, koska menot ovat pienet. Se on tietenkin jokaisen oma valinta, haluaako kouluttautua useita vuosia hyväpalkkaiseen ammattiin, vai käydä amiksen ja siirtyä nopeasti työelämään tienaamaan pieniä summia.

Ei pidä paikkaansa, ei maisterintutkinto tuo automaattisesti hyviä tuloja. Minulle toi vain pätkiä ja vaikka tein vielä toisenkin tutkinnon, nyt olen ollut pitkään toimeentulotuella.

Vierailija
56/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan totta, että lähes jokainen joka saa 2000e käteen ja elää yksin, voi ainakin periaatteessa laittaa siitä puolet säästöön. Kyse on silloin vain valinnoista. Tilanne muuttuukin sitten, jos ei asu yksin ja ei saa tuollaista palkkaa tai on vaikka jokin sairaus. Mutta yksin asuva tuon verran ansaitseva voi niin tehdä.

Millä logiikalla YKSINelävälle nimenomaan olisi helpoin säästää? Kyllähän pariskunta elää paljon halvemmin per henkilö, kun suurimmat laskut kuten asumisen kulut voi puolittaa.

Vierailija
57/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun verojen ja yhtiövastikkeen jälkeen tilistä jää muihin laskuihin (sähkö, puhelin ym) 600€, niin sanoisin, että on haastavaa saada vuodessa säästöön edes tonni.

Tuolla summalla elän lapseni kanssa.

Vierailija
58/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu elämäntilanteesta. Olen 32v sinkkumies nettopalkka 2000€ kuussa. Tuosta jää asuntolainan, autolainan muiden menojen jälkeen 700€ säästöän joka kuukausi mistä puolet sijoitan. Perheellisillä varmaan enemmän menoja.

Sehän tässä just on pointti että riippuu elämäntilanteesta, mutta kun Claudia kehtaa väittää että se on KAIKILLE mahdollista.

Vierailija
59/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan totta, että lähes jokainen joka saa 2000e käteen ja elää yksin, voi ainakin periaatteessa laittaa siitä puolet säästöön. Kyse on silloin vain valinnoista. Tilanne muuttuukin sitten, jos ei asu yksin ja ei saa tuollaista palkkaa tai on vaikka jokin sairaus. Mutta yksin asuva tuon verran ansaitseva voi niin tehdä.

Millä logiikalla YKSINelävälle nimenomaan olisi helpoin säästää? Kyllähän pariskunta elää paljon halvemmin per henkilö, kun suurimmat laskut kuten asumisen kulut voi puolittaa.

Totta, lapseton pariskunta pystyy parhaiten säästämään. Toisaalta miksi säästää paljon kun ei ole niitä lapsia keille omaisuus jättää?

Vierailija
60/88 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Omat nettotuloni ovat 2500 euroa ja olen alle vuodessa onnistunut säästämään 10 000 euroa, koska menot ovat pienet. Se on tietenkin jokaisen oma valinta, haluaako kouluttautua useita vuosia hyväpalkkaiseen ammattiin, vai käydä amiksen ja siirtyä nopeasti työelämään tienaamaan pieniä summia.

Olen akateeminen, mutta minun amistuttavani ansaitsevat kyllä huomattavasti enemmän putkimiehinä ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi