Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te Helsingissä ikänne asuneet (rajataan nyt yli kolmikymppisiin tämä). Missä kaupunginosassa, ette ole koskaan käyneet?

Vierailija
31.05.2019 |

Rajaus siksi, että tietysti todennäköisempää jonkun viisikymppisen elämänkulussa olla kokemusta koko stadista kuin 15-vuotiaalta.

Mutta toki kaikki kirjoittamaan kynnelle kykenevät saavat vastata.

Itse havahduin tuosta Tapulikaupungin kyselystä, että en ole koskaan käynyt kyseisessä paikassa tietääkseni.

Lapsilla on ollut jalkapalloharrastus ja sen myötä on käynyt paikoissa, joihin ei muuten olisi mitään asiaa mm. Jakomäki, Merirastila, Vesala...

Ikä mielellään mukaan.
-55v.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapulissahan on hyvät futiskentät, on tekonurmea ja aitoa sekä ihan vieressä Mosan kentät.

Itsekin lasten kanssa jalkapalloharrastuksen myötä Helsingin kentät tulleet tutuiksi, ei niinkään muuten ne kaupunginosat, mutta itse en ole vieraillut Jätkäsaaressa tai Kalasatamassa koskaan.

N51

Vierailija
22/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen Helsingissä asunut, mutta jotenkin hassua ajatella, että on ihmisiä, jotka ovat 55 vuotta asuneet yhdessä ja samassa kaupungissa. Itse olen asunut monessa kaupungissa niin Suomessa kuin muissakin maissa, ja vaikka Helsingissä vanhempien luona on edelleen kiva käydä, en osaa kuvitella, että olisin aina vain asunut siellä.

En minä tätä noin aspergermäisen konkreettisesti tarkoittanut. Sillä lailla, että valtaosan elämästään, vaikka olisi pari vuotta asunut Roomassa ja Rio de Janeirossa. 

Eli Helsinkin on kuitenkin kotikaupunki ja ainakin kuvittelee sen tuntevansa kuin omat taskunsa. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla toi Pohjois-Helsinki aika tuntematonta aluetta, just tommoset Tapulikaupungit sun muut. Onhan se nyt Pohjois-Helsinkiä?

Olen itse idästä ja asunut sekä siellä että ihan kantakaupungissa. Kapeakatseisimmat jundhithan tunnistaa siitä että luettelevat minne eivät ikinä menisi, vaikka ovat itsekin tällaisesta peräkylästä kotoisin. (Vai lienevätkö oikeastaan maalaisia tai maalaisten jälkeläisiä?)

Itse olen ihan kolmannen polven helsinkiläisiä.

Ensinnäkään Tapulikaupunki ei ole kaupunginosa. Vaikka se on osa kaupunkia. Se kuuluu koilliseen suurpiiriin ja on osa Suutarila, joka luetaan kaupunginosaksi.

Monet täällä mainituista ei ole kaupungin osia, vaan kuuluvat osana johonkin kaupunginosaan.

Vierailija
24/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesala, Laajasalo, jakomäki,.. En muista kaikkia missä en oo käynyt

Vierailija
25/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli viisikymppinen ja en kyllä tiedä yhtään kaupunginosaa Helsingissä, jossa en olisi käynyt. Ei tämä nyt niin iso paikka kuitenkaan ole. 

Varsinkin nuorena tuli rymyttyä stadin kaikki nurkat läpi - nuorempana kun se ystävä- ja tuttavapiiri  oli selkeästi laajempi kuin nyt vanhana, kun laiskuus ja mukavuudenhalu jähmettää ja kangistaa niin ruumiin kuin mielen. Tunsin opiskelun kautta omat hoodit tietenkin, sitten erityislukiossa tuli mukaan väkeä toisista kaupunginosista ja toisista kaupungeista ja maaltakin. Siihen päälle sitten yliopisto.

Koko ajan tein myös kaikenlaisia duuneja siivoamisesta maanmittaukseen ja oppaana turisteille toimimiseen, siinä törmäsi kaikenlaiseen mielenkiintoiseen porukkaan ja niiden asuinpaikkoihin. Harrastusten myötä tuli tutuksi monet alakulttuurit - esim. luontopolut ymv eri puolilla Helsinkiä, mp-kerhot, kiipeilypaikat, melontareitit, rock-mestat ja laittomat bilepaikat jne jne

Vierailija
26/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisiko tarkennuksen? Mitä tarkoitat "käyneet" ?

Siis vierailleet siellä jossain paikassa, kävellyt läpi? Vai riittääkö että on mennyt dösällä siitä ja tai katsellut rahvasta autostaan?

Hyvä tarkennus. 

Ajattelin jonkinlaista jalkautumista ja sille jopa syynsä. Eli jokin työkeikka siellä, ystävän tapaaminen, just joku lapsen/oma/tutun tapahtuma esim. matsi. 

Syy voi tietyst olla vain, että meni katsomaan paikkaa. Esim. Kontulassa itse kävin ihan vain tämän takia, kun niin pahassa maineessa on. 

Santis, kasa saaria, villinki. Muut on varmaan tullut nähtyä töiden merkeissä tai muuten vain.

mies, 43v

Vierailija
27/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi sanoa varmaan missä olen käynyt. No näissä Kontula, Myllypuro, Mellunkylä, Pukinmäki, Pihlajamäki, Roihuvuori, Puotila, jne en ole kyllä käynyt. Ja missä edes on joku Vesala tai Tapulikaupunki?

Ihan kuriositeetin vuoksi: ajoin metrolla viimeksi vuonna 1998.

Vesala on kyllä juuri mainitsemiesi Itä-Helsingin lähiöiden  kupeessa.

Mutta hyvin nurkkakuntaisesti voi elää. Oletan, että joku peruseiralainen ravaa Berliini-Pariisi -akselia useammin kuin ulkoutuu esim. ihan vain Haagaan puhumattakaan joistain itäpuolen lähiöistä. 

Vierailija
28/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen kirjoitti:

Piti oikein avata kartta ja miettiä. En ole koskaan käynyt Sipoonrannassa. Kaikki muut alueet on käyty läpi.

Sipoonranta ei ole Helsingissä.

Vierailija
29/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen Helsingissä asunut, mutta jotenkin hassua ajatella, että on ihmisiä, jotka ovat 55 vuotta asuneet yhdessä ja samassa kaupungissa. Itse olen asunut monessa kaupungissa niin Suomessa kuin muissakin maissa, ja vaikka Helsingissä vanhempien luona on edelleen kiva käydä, en osaa kuvitella, että olisin aina vain asunut siellä.

Helsinki on paras. En halua ikinä muuttaa pois Helsingistä. Tämä on mun paikka.

T. N49

Vierailija
30/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lassila ja pakiloiden tuntumassa on varmasti paljon tuntematonta aluetta, vaikka periaatteessa olen kaupunginosissa käynytkin. Isosaari noista isommista saarista näkemättä.

Vierailija
31/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompi sanoa varmaan missä olen käynyt. No näissä Kontula, Myllypuro, Mellunkylä, Pukinmäki, Pihlajamäki, Roihuvuori, Puotila, jne en ole kyllä käynyt. Ja missä edes on joku Vesala tai Tapulikaupunki?

Mutta hyvin nurkkakuntaisesti voi elää. Oletan, että joku peruseiralainen ravaa Berliini-Pariisi -akselia useammin kuin ulkoutuu esim. ihan vain Haagaan puhumattakaan joistain itäpuolen lähiöistä. 

Ei se noin mene. Omien ja lasten harrastusten vuoksi tulee yleensä hyvinkin laajasti liikuttua. Onneksi, muu olisi tylsää.

Vierailija
32/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ihan Google-haulla. Tuli mieleen, että Siltamäestä en ole ihan varma, missä on.

Vierailija
33/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla toi Pohjois-Helsinki aika tuntematonta aluetta, just tommoset Tapulikaupungit sun muut. Onhan se nyt Pohjois-Helsinkiä?

Olen itse idästä ja asunut sekä siellä että ihan kantakaupungissa. Kapeakatseisimmat jundhithan tunnistaa siitä että luettelevat minne eivät ikinä menisi, vaikka ovat itsekin tällaisesta peräkylästä kotoisin. (Vai lienevätkö oikeastaan maalaisia tai maalaisten jälkeläisiä?)

Itse olen ihan kolmannen polven helsinkiläisiä.

Ensinnäkään Tapulikaupunki ei ole kaupunginosa. Vaikka se on osa kaupunkia. Se kuuluu koilliseen suurpiiriin ja on osa Suutarila, joka luetaan kaupunginosaksi.

Monet täällä mainituista ei ole kaupungin osia, vaan kuuluvat osana johonkin kaupunginosaan.

Totta, 

Mutta ap kai tarkoittaa "kaupunginosaa" siinä mielessä, miten se kansankielellä ilmiastaan. 

Esim. Niemenmäen voi käsittää "kaupunginosana", vaikka se viralliselta määritelmältään on Munkkiniemeä ja siten vain Munkkiniemen osa. 

Vierailija
34/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kun katsoo, niin Östersundom.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Helsingin_kaupunginosat

Pitääkin käydä.

Vierailija
35/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultuna. Ulkosaariin pitää tutustua enemmän.

Vierailija
36/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin mene. Omien ja lasten harrastusten vuoksi tulee yleensä hyvinkin laajasti liikuttua. Onneksi, muu olisi tylsää.

KAikilla nyt ei ole lapsia, vaimoa tai juuri edes ystäviä. Ei autoa ja jos ei edes pyöräile, niin eihän se ole edes normaalia lähteä julkisilla jonnekkin outoihin lähiöihin ihan huvin vuoksi.

Vierailija
37/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama paikka on käymättä. Sellaiset lähiöt kuin Pajamäki ja Siltamäki on jostain syystä käymättä, samoin jotkut uudemmat asuinalueet/lähiöt keskustan ulkopuolelta. Olen kyllä bussilla tai autolla ohi mennyt. Kaikissa saarissa en myöskään ole käynyt. Muut paikat olen kyllä kolunnut Östersundomia myöten. Olen myös asunut niin idässä, lännessä kuin pohjoisessakin sekä keskustassa. Olen 58v.

Vierailija
38/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt ainakaan Myllypurossa, mellunkylässä, Kontulassa, Tapulikaupungissa, Roihuvuoressa, Puotilassa, Vesalassa, ja varmaan on paljon muitakin. Ei vaan ole mitään asiaa kun asun ytimessä ja työ ja harrastukset on siellä. 

Vierailija
39/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa koluttu läpi. Poikkeuksena osa saarista ja entiset Sipoon alueet.

59v.

Vierailija
40/62 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhusaari ja Santahamina. N46

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä