Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei pakkopitkämatematiikka ole mistään pois! On vain laiskuutta jos ei opi. Jos ei opi matematiikkaa ei opi mitään muutakaan. Ja hei, onhan pakkoruotsikin!

Vierailija
31.05.2019 |

"käydään kiivasta keskustelua lukioiden nykyisestä opiskelutahdista ja korkeakoulujen pisteytysjärjestelmästä, jossa pitkän matematiikan osuus on saanut ylivertaisen, kohtuuttoman aseman muiden oppiaineiden kustannuksella. Matematiikkaa luetaan paikoin hampaat irvessä, koska edessä olevien jatko-opintohakujen takia on pakko."

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006125507.html

.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Jos pakkolukeminen ärsyttää jotakuta, niin ensimmäisenä poistettavalla listalla on turhakekieli ruotsi. Matematiikkaa tarvitaan maailmanlaajuisesti, ruotsia ei.

Vierailija
2/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lähes kaikista aineista ysejä ja kymppejä, mutta se kirottu matikka tuotti ainoastaan katkeria, turhautuneita kyyneleitä. Olen viimein onnistunut hyväksymään sen etten ole idiootti vaikka en matikkaa koskaan oppinutkaan, edes mukiin menevästi. Ihmiset ovat älykkäitä eri tavoin, ja se että kaikkien oletetaan sopivan samaan muottiin on naurettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Motivaatio ei ole kohdallaan, ja pakkomatematiikka on pois muista aineista."

Hahaha. Siellä joku matemaattisesti lahjaton toimittaja vinkuu. Pakkoruotsin kohdallahan nämä eivät tietenkään ole päteviä argumentteja, koska pakkoruotsi ei ole pois muista aineista ja motivaatio kyllä löytyy, kunhan vaan aikaistetaan pakkoruotsin opetusta ja kehitetään opetusmenetelmiä.

Onpa taas kaksoisstandardia kerrassaan. 

Vierailija
4/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vaihtoehtoina oli pitkä matematiikka tai ei matematiikkaa ollenkaan, vaan pitkä matematiikka tai lyhyt matematiikka. Vertauksesi ei toimi.

Vierailija
5/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vaihtoehtoina oli pitkä matematiikka tai ei matematiikkaa ollenkaan, vaan pitkä matematiikka tai lyhyt matematiikka. Vertauksesi ei toimi.

Ruotsin vaihtoehtona voisi olla saksa, ranska, venäjä, kiina jne.

Vierailija
6/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on automaattisesti "pitkä", koska se on ainoa aine, joka on ehdottoman pakollista joka ainoalla opintojen tasolla: ala-asteella, yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, yliopistossa, amk:ssa...

Vierailija
7/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsittajat kaipaisivat ainakin lisää loogisen päättelyn opintoja. "Pakkoruotsi ei ole mistään pois" on aika tyypillinen pakkoruotsin puolustus. Onko koulussa rajattomasti tunteja? Jos pakkoruotsi ei ole mistään pois, miksi pitkä matematiikka olisi jostain pois?

Vierailija
8/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä puppua. Lukiotason matematiikka on arkielämässä ja useimmissa ammateissa täysin turhaa. Itse olin huono matikassa, mutta kielten opiskelu sujui mainiosti.

Vierailija
9/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka on aina ollut minulle vaikein aine. Kävin taidelukion ja onnekseni kuulin, että johonkin erikoistuneissa (tässä tapauksessa taiteisiin) lukioissa riittää puolet jonkin aineen kursseista, jos aine on erityisen hankala. Kävin sitten puolet lyhyen matikan kursseista ja se siitä. Kävin hahmotushäiriökokeissakin, mutta ei minulla mitään häiriötä ollut. Syyksi ongelmaani epäiltiin ala-asteen opettajaani. Kun kerroin hänen opetustyylistään, sanoi häiriökokeen pitäjä hänen olleen epäpätevä. Kirjoitin ylioppilaaksi (ruotsi läpi rimaa hipoen). Jokusen vuoden jouduin etsimään omaa alaani, mutta nyt opiskelen AMKssa. Matikkaa en ole lukion jälkeen tarvonnut. En myöskään ruotsia, joten ammatillinen ruotsi tuottaa hankaluuksia. Pari vuotta minua nuorempi paras ystäväni kävi samaisessa lukiossa vain puolet ruotsin kursseista.

Vierailija
10/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on automaattisesti "pitkä", koska se on ainoa aine, joka on ehdottoman pakollista joka ainoalla opintojen tasolla: ala-asteella, yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, yliopistossa, amk:ssa...

Meillä se alkoi kyllä vasta yläasteella, eli oli puolipitkä.

Vierailija
11/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se alkoi kyllä vasta yläasteella, eli oli puolipitkä.

Nykyisinpä alkaa ala-asteella

Vierailija
12/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on kielellisiä taipumuksia, toisilla matemaattisia. Minun päähäni mahtuu kaikki muu muttei numerot. Ei auttaneet aikoinaan tukiopetukset eikä pänttäämiset. Olin hyvin tunnollinen koulussa ja matikka harmitti. Suurimmalla tuntemistani ihmisistä sama.

Vierailija
13/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin ylioppilaaksi pääsemiseen tarvitaan kolme kieltä ja terveystieto, on turha mussuttaa siitä, miten pitkä matematiikka "vähentäisi" lukion yleissivistystä lisäävää vaikutusta tai "motivaatiota".On se vaan kumma, jos paremmat mahdollisuudet päästä opiskelemaan ei riitä pitkän matikan motivaattoriksi, kun se riitti ennenkin. 

Vierailija
14/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat ulkomaisia kieliä. Kouluruotsi on kotimainen kieli.

Vierailija
15/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei jaksa opiskella pitkää matematiikkaa, se on ihan fine. Mutta turha väittää, että ei vaan osaa vaikka miten yrittää, mutta olen kuitenkin muilla tavoin älykäs. Jos ihminen on älykäs, miten hän ei sitten älyä matematiikkaa? Sen tajuan kyllä, että jos kielipää on todella heikko, kielet ovat hankalia. Tämä siksi, että olen nähnyt monta ihan normaalijärkiseltä vaikuttaa insinöörityyppiä, jotka eivät ole ikinä oppineet edes englantia, vaikka todellakin tarvitsisivat sitä.

On se helppoa, kun itse on hyvä sekä matematiikassa että kielissä.

Vierailija
16/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun otit pakkoruotsin esille, mulla on toinen aste käymättä edelleen yli kaksikymppisenä sen takia, että en saa ruotsia läpi sitten millään. Toki hitonmoista työtä se vain vaatisi, mutta kun ei onnistu niin ei onnistu. Me tienataan tällä.

Vierailija
17/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa kitinää pääkirjoituksessa :)

Kaikille vaan pakkopitkää matematiikkaa!.

Hyvä matematiikan osaaminen auttaa ymmärtämään lisäksi logiikkaa, filosofiaa, fysiikkaa, kemiaa jne.

Koskaan ei tiedä jos vaikka päätyy Närpiöön poimimaan tomaatteja; vaikka et osaisi yhtään pakkoruotsia, niin yhteisellä matematiikan ymmärryksellä pääsette samanmielisyyteen palkan suuruudesta, ja osaat itse laskea, onko palkkasi maksettu oikein!

Vierailija
18/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kouluruotsi. Koulun jälkeen suurin osa ei tarvitse koko kieltä enää koskaan.

Vierailija
19/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kouluruotsi. Koulun jälkeen suurin osa ei tarvitse koko kieltä enää koskaan.

Kolmannen asteen yhtälöiden leppoisa ratkominenhan on suosittu iltapuhde, vai kuinka?

Vierailija
20/26 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko korkeakouluhaku-uudistus tehtiin hätäisesti ja huolimattomasti ja olisi vaatinut pidempää selvittelyä. Myöskään alan vaihtajien väylää ei parannettu samassa tahdissa, vaikka näin 2014 lupailtiin. Pitkä matematiikka voi matemaattisiin aineisiin haettaessa tuoda lisäpisteitä, muuten mielestäni typerää. Ja Suomesta on tehtävä oikeasti kaksikielinen tai sitten luovuttava puolikaksikielisyydestä. Ai niin, mutta RKP ei halua kaksikielisiä päiväkoteja tai kouluja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän