Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)

Vierailija
31.05.2019 |

Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.

Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?

Kommentit (281)

Vierailija
21/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Toivottavasti aloittajakaan ei tule ikinä saamaan mitään apua missään asiassa ilman maksua auttajalle. 

Ikinä. Maksaako aloittaja miehelleen esimerkiksi bensoista? Ja meneehän ihan kaikki kulut täysin tasan, ihan kaikessa? 

Vierailija
22/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi itsekään. Ei kuulu sun hommiis, eikä varsinkaan palkatta

Onko noista juhlissa auttamisista yleensä ollut tapana maksaa? Oon ollut useamman kerran, mutta en ole ikinä ajatellut, että siitä maksettaisiin. Huomennakin olen menossa naapuriin yo-juhliin köksäämään.

On eri asia mennä juhliin pyydettynä apuväkenä kuin että päivää ennen juhlia vieraan asema vaihtuu aputytön asemaksi. Kyllä minäkin jeesaan tuttuja ja tutut minua, vuorotellen. Ei silloin makseta. Mutta ei lähes tuntematonta passiteta keittiöön tuollaisella varoitusajalla.

Huomaatko, että en kommentoinut aloittajan tilannetta, kysyin vain, onko avusta ollut jossain tapana maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin suvussa on aivan itsestäänselvää, että kaikki lähisuvun naiset raatavat keittiössä päivänsankarin hyväksi. Aluksi luulin, että tämä työvelvollisuus koskee vain ihan lähipiiriä eli miehen siskoa ja minua, mutta kyllä vaan sinne keittiöön pelmahti myös anopin siskot ja siskontytöt. Niin, ja vastaavasti anopin siskontyttöjen juhlissa olen tiskannut keittiössä juhlien ajan, vaikka siis olen ollut siinä luulossa, että menen sinne vieraaksi. Heillä on siis tällainen (typerä) tapa, että lähipiiri auttaa kyselemättä.

Vierailija
24/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä asiasta on miehen isä?

Kun yleensä äitipuoleen ei olla yhteyksissä isommasti ellei tämä elele isän kanssa ja nyt ei isää ole mainittu lainkaan muuten kuin toteamalla, että tämä kuuluu perhepiiriin. (jos äitipuoleen on hyvät välit, niin silloin tällaista draamaa ei synny).

Ylioppilasjuhlia ei ole tapana sen isommasti kuvata ja vieraat voi itse tehdä sen kännyköillään. Miksi siis kuvaaja ja vielä maksua vastaan vai onko sillä miehelläsi alan yritys kaikkine ohjelmistoineen?

Provohan tämä on, tällä kertaa anoppihullu vaihtoi kohteen anoppipuolihulluksi.

Vierailija
25/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noista juhlissa auttamisista yleensä ollut tapana maksaa? Oon ollut useamman kerran, mutta en ole ikinä ajatellut, että siitä maksettaisiin. Huomennakin olen menossa naapuriin yo-juhliin köksäämään.

Mitä sinä saat vastapalvelukseksi? Nythän sinua käytetään surutta hyväksi ja vielä kerrotaan muille, että naapurin tyttö tulee ilmaiseksi hommiin, sen kun pyydätte.

Naapurin tyttö, hehee, joo, nelikymppisenä en ehkä enää ihan käy tytöstä. Mitäkö minä saan vastapalvelukseksi... No, ei tämä meidän tekemisissä olemisemme nyt pelkästään siihen rajoitu, että menen huomenna ylioppilasjuhliin hommiin. Autellaan puolin ja toisin. En ole kyllä koskaan kuullut, että noista juhlissa autteluista olisi maksettu, joten olisi aika erikoista, jos tuo naapurini jotenkin kuuluttelisi jossain sitä, että juuri minä tulen ilmaiseksi.

Sehän on ihan eri juttu, jos sinua autetaan tarpeen vaatiessa. Olisit voinut kirjoittaa sen kommenttiisi. Aloituksessa kyseessä on parikymppinen nuori, jonka oletetaan tulevan apuun palkatta ja ilman vastapalvelusta.

Vierailija
26/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten työkaveri mietti tuota tarjoiluapu-juttua ääneen ja sanoin voivani tulla avuksi jos tarvitsee.

Kyseli palkasta, niin sanoin etten rahan toivossa/takia tule. Ruokapalkka riittää. Eli se että saan palan kakkua ja kahvia.

Sain ottaa ja syödä mitä halusin kuten muutkin vieraat. Kohotimme myös maljan ylioppilaalle. Kotiinlähtiessä sain mukaani muistaakseni kuohuviinipullon, voileipäkakkua, kakkua ja pikkuleipiä. Myöhemmin kesällä työkaveri toi vielä konjakkipullon ja suklaata.

Olen tottunut auttamaan juhlissa vaikka vieraana olenkin. Löydän itse yleensä keittiöstä jossain vaiheessa.

Tämä meni nyt vähän ohi aiheen ehkä, mutta olkoon.

Vierailija
27/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kieltäyisin kokonaan kuvaamasta ja tiskarin roolista. Kävisin vain pistäytymässä. Kannattaa pysyä topakkana, sillä uskoisin äidin maanittelevan juhlissa jäämään ja tyrkkäävän essun käteen.

Kuvaamisen suhteen suostuisin vain, jos asianomainen, eli tämä ylioppilas pyytäisi kuvaamaan. Mutta jos vain äiti, niin en silloin missään tapauksessa, ellei maksa korvausta.

Niino tämän takia mietin mieheni kanssa että kannattaako mun edes tulla juhliin pitemmäksi aikaa kun 30min jos kerran siellä minut nähdään vain ilmaisena työvoimana. Mies vielä kysyy veljeltään että haluaako nämä kuvat lahjaksi ja jos haluaa niin sitten ottaa kuvat ja editoi ne. Sinäänsä harmi että asiat meni näin koska pidän mieheni veljestä ja olisin halunnut olla siellä juhlissa ajattelematta tälläisiä.

Vierailija
28/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten työkaveri mietti tuota tarjoiluapu-juttua ääneen ja sanoin voivani tulla avuksi jos tarvitsee.

Kyseli palkasta, niin sanoin etten rahan toivossa/takia tule. Ruokapalkka riittää. Eli se että saan palan kakkua ja kahvia.

Sain ottaa ja syödä mitä halusin kuten muutkin vieraat. Kohotimme myös maljan ylioppilaalle. Kotiinlähtiessä sain mukaani muistaakseni kuohuviinipullon, voileipäkakkua, kakkua ja pikkuleipiä. Myöhemmin kesällä työkaveri toi vielä konjakkipullon ja suklaata.

Olen tottunut auttamaan juhlissa vaikka vieraana olenkin. Löydän itse yleensä keittiöstä jossain vaiheessa.

Tämä meni nyt vähän ohi aiheen ehkä, mutta olkoon.

Tässä taas kyse siitä että sinua ei olla pyydetty vaan olet tarjoutunut tekemään ilmaista työtä. En usko että aloittajan miehen veljen äiti mitään on jälkikäteen antamassa jos suhtautuminen on noin alentava valmiiksi.

Vierailija
29/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia mennä juhliin pyydettynä apuväkenä kuin että päivää ennen juhlia vieraan asema vaihtuu aputytön asemaksi. Kyllä minäkin jeesaan tuttuja ja tutut minua, vuorotellen. Ei silloin makseta. Mutta ei lähes tuntematonta passiteta keittiöön tuollaisella varoitusajalla.

Huomaatko, että en kommentoinut aloittajan tilannetta, kysyin vain, onko avusta ollut jossain tapana maksaa.

Jos sinä menet naapurin lapsen yo-juhliin auttamaan keittiössä ja naapuri vastaavasti tulee auttamaan sinua juhlissasi, niin eihän silloin maksaa tarvitse. Mikäli naapuri haluaa avustaan viisikymppisen, niin sinä voit pyytää saman summan. Mikäli apuun pyydetään joku kaukainen sukulainen tai puolituttu, niin kuuluu hyviin tapoihin kysyä ajoissa ja maksaa vaivannäöstä.

Vierailija
30/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on, että suvun kesken autetaan puolin ja toisin perhejuhlien järjestelyissä. Toki avun pitäisi olla sitten molempiin suuntiin. Valitettavasti edelleen on aika tyypillistä, että naiset tiskaa ja keittää kahvia. Jos teillä ei ole muita juhlia lauantaille, niin minusta on ihan järkevää, että menette päiväksi auttamaan ja näin mahdollistatte miehen veljelle mukavan juhlapäivän. Sen verran varmaan kannattaa itseään säästää, että sanotte jo etukäteen, että teillä on illaksi muuta ohjelmaa, joten lähdette kun suurin osa vieraista on käynyt ja emäntä varmasti selviää loppusiivouksesta itse. 

Vierailija
31/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse. Vastaa, että tämä tuli niin lyhyellä varoitusajalla, että sinulla on muita menoja. Et ole ilmainen piika kaikenmaailman vieraille ihmisille siksi, että olet nuori nainen.

Tutulle henkilölle voisin mennä juhlissa auttelemaan, mutta niin että siitä sovitaan hyvissä ajoin.

Vierailija
32/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopin suvussa on aivan itsestäänselvää, että kaikki lähisuvun naiset raatavat keittiössä päivänsankarin hyväksi. Aluksi luulin, että tämä työvelvollisuus koskee vain ihan lähipiiriä eli miehen siskoa ja minua, mutta kyllä vaan sinne keittiöön pelmahti myös anopin siskot ja siskontytöt. Niin, ja vastaavasti anopin siskontyttöjen juhlissa olen tiskannut keittiössä juhlien ajan, vaikka siis olen ollut siinä luulossa, että menen sinne vieraaksi. Heillä on siis tällainen (typerä) tapa, että lähipiiri auttaa kyselemättä.

Edelleen aloittaja ei ole edes sukua koko naiselle tai tälle "päivänsankarille" :D tai minusta edes millään tasolla missään vastuussa olemaan "suvun nainen" juhlissa.

Vierailija
33/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia sitten sukulaisnaisten kanssa tekemässä serkkupojan lakkiaisiin tarjoiltavaa. Raadoimme koko lakkiaisia edeltävän päivän. Isäntäpari ja serkkupoika oli sillä välin pois kotoa jossain muissa juhlissa. Kun juhlapäivä koitti, ns. paremmalle väelle eli isännän sukulaisille tarjottiin lämmintä ruokaa sekä kahvin kanssa syötävää, me koko edellisen päivän raataneet saimme vain kahvia ja kakkua. Ei saatu edes lämmintä ruokaa vaivan palkaksi! Päätin silloin, että en enää ikinä lähde mihinkään talkoisiin, enkä ole lähtenyt. Enkä myöskään pyydä ketään meille talkoilemaan, vaan tehdään itse ja otetaan tarvittaessa ulkopuolista palkattua apua, jos ei itse kyetä.

Vierailija
34/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, jos vierasta veljen tyttöystävää kehdataan kysyä tuollaiseen, ja outoa muutenkin, jos tiskauspyynnöt ja -odotukset kohdistuvat vain naisiin. Minusta on kuitenkin aloituksessa outoa myös se, että ap:n mies ei halua kuvata veljensä ylioppilasjuhlia ainakaan palkatta. Kyse on kuitenkin omasta veljestä. Itse olen ainakin ollut sekä kuvaamassa että emännöimässä keittiön puolella oman siskoni ylioppilasjuhlia, eikä olisi mieleenkään tullut vaatia palkkaa! Meidän perheessä ainakin perheenjäsenten auttaminen on ollut itsestäänselvää. Vanhemmilla on ymmärrettävästi juhlapäivänä kiirettä vieraiden viihdyttämisen parissa. Eli kyllä, ap:n miehen veljen äidiltä on typerää olla kysymättä ensisijaisesti tätä toista veljeä tai ap:n miestä auttamaan keittiöhommissa ja haalia hommiin ventovierasta naisväkeä, mutta ei ole mielestäni kohtuutonta olettaa, että ap:n mies ei voisi toimia kuvaajana (ainakin, jos asiasta on kysytty hyvissä ajoin).

Vierailija
35/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.

Olen muuten suht samoilla linjoilla, mutta sukulaiset ja veljien tyttöystävät jne. kyllä kutsutaan juhliin vain ja ainoastaan vieraiksi, ei palvelusväeksi! Kaikissa juhlissa joissa olen ollut, on "tiskaajana/ruokapöytävastaavana" ollut joko naapuri tai työkaveri, ja heillekin on maksettu vähintään 50 € vaivannäöstä! Ja mikäli naapurit tai työkaverit on juhliin kutsuttu myös, niin silloin ollaan palkattu joku ulkopuolinen tähän tehtävään.

Vierailija
36/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia on, että suvun kesken autetaan puolin ja toisin perhejuhlien järjestelyissä. Toki avun pitäisi olla sitten molempiin suuntiin. Valitettavasti edelleen on aika tyypillistä, että naiset tiskaa ja keittää kahvia. Jos teillä ei ole muita juhlia lauantaille, niin minusta on ihan järkevää, että menette päiväksi auttamaan ja näin mahdollistatte miehen veljelle mukavan juhlapäivän. Sen verran varmaan kannattaa itseään säästää, että sanotte jo etukäteen, että teillä on illaksi muuta ohjelmaa, joten lähdette kun suurin osa vieraista on käynyt ja emäntä varmasti selviää loppusiivouksesta itse. 

Tämä olisi järkevää jos aloittajalta oltaisiin kysytty etukäteen tai olisi lähempi sukulainen(serkku yms) . Nyt minusta vain selkeää nuoren naisen hyväksikäyttöä.

Vierailija
37/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.

Ihan normaali tapa ja vanhanaikaista yhteisöllisyyttä, ei kaikilla ole varaa pitopalveluihin. Olen nuorempana ollut kaatamassa maljoja kaverin isän viisikymppisillä, laittanut ruokaa naapurin rippijuhliin, ym.

Ideana on että esim he tulevat sitten avuksi muutossa, tai häissä, tai ristiäisissä.

Varmaan on väärin että nämä lankeaa naisille, niin kuin juhlien projektinhallinta yleensäkin. Naiset sitten käytännössä organisoi miesväenkin, ei pelkoa että hommat loppuisi kesken.

Niitä kenen pitää olla kuvissa, ei voi pyytää, joten sisarukset ei käy eikä mummot. Mutta serkut, tädit, veljen vaimot, naapurin tai työkaverin tytär.

Minusta tämä on yhteisöllistä toistensa auttamista, pitäisi ajatella että sillä lailla laittaa hyvän kiertämään. Ei siitä kuulu pitää tilikirjaa, eikä odottaa siltä samalta ihmiseltä konkreettisesti takaisin, vaan se tulee sulle joskus takaisin, kun sulla on eka vauva, ja naapuri tulee sulle köksäämään ristiäisiin.

N52

Vierailija
38/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria naisia yritetään riistää näissä "suvun asioissa" ihan surutta. Nuorena suostuin, enää en.

Vierailija
39/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa, jos vierasta veljen tyttöystävää kehdataan kysyä tuollaiseen, ja outoa muutenkin, jos tiskauspyynnöt ja -odotukset kohdistuvat vain naisiin. Minusta on kuitenkin aloituksessa outoa myös se, että ap:n mies ei halua kuvata veljensä ylioppilasjuhlia ainakaan palkatta. Kyse on kuitenkin omasta veljestä. Itse olen ainakin ollut sekä kuvaamassa että emännöimässä keittiön puolella oman siskoni ylioppilasjuhlia, eikä olisi mieleenkään tullut vaatia palkkaa! Meidän perheessä ainakin perheenjäsenten auttaminen on ollut itsestäänselvää. Vanhemmilla on ymmärrettävästi juhlapäivänä kiirettä vieraiden viihdyttämisen parissa. Eli kyllä, ap:n miehen veljen äidiltä on typerää olla kysymättä ensisijaisesti tätä toista veljeä tai ap:n miestä auttamaan keittiöhommissa ja haalia hommiin ventovierasta naisväkeä, mutta ei ole mielestäni kohtuutonta olettaa, että ap:n mies ei voisi toimia kuvaajana (ainakin, jos asiasta on kysytty hyvissä ajoin).

Aloituksessani sanoinkin että "onhan tämä hänen veljensä" ja minustakin se oli ihan ok pyyntö vielä. Enemmän vaan miestä häiritsi se että korostettiin sitä että "ei tarvitse palkata kallista valokuvaajaa" kun kyllä se mieheltänikin aikaa ja työtä vaatii ne kuvat editoida yms.

Vierailija
40/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli naisille raha on tärkeämpää kuin miehen sukulaiset.

Paljollako ap möisi itsensä keittiöön?

t.mies joka auttaa sukulaisiaan ja tuttujaan  juhlissa ja auttaa keittiössä, aina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän