Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä alle 30-vuotias nuori: Mitä ajattelet Suomen syntyvyyden romahtamisesta?

Vierailija
30.05.2019 |

Kerro rehellisesti oma mielipiteesi. Ei väliä, onko sinulla itselläsi lapsia vai ei, eikä myöskään sillä, aiotko hankkia lapsia jatkossa vai et.

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni valtaosa nuorista elää käsittämättömän pinnallista ja lapsellista elämää. Biletystä, ryyppäämistä, maanista etelässä ramppaamista, kaikkien kanssa paneskelemista, persekuvien ja tissikuvien esittelemistä somessa jne. Ovat myös kykenemättömiä sitoutumaan mihinkään. No, eihän siihen silloin tietenkään lapset mahdu. Eivät ymmärrä, ettei tuollainen elämä tule pitkälle kantamaan. No, sittenpähän jossain vaiheessa huomaavat, kun ns. putoavat tyhyyteen, kuinka tyhjää heidän elämänsä lopulta on, eikä heillä ole elämässään ketään.

Itse olen 24, kohta 25-vuotias nuori nainen, vaimo ja kolmen lapsen äiti. Lapset ovat tuoneet elämääni sellaista rakkautta ja todellista sisältöä, ettei mikään pintaliitokerskakulutuselämä voi sellaista tarjota koskaan!

Jos eläkejärjestelmä ei kestä, niin mielestäni eläkkeitä pitäisi silloin alkaa ensimmäisenä alentamaan tai jopa poistamaan vapaaehotoisesti lapsettomilta. Koska hehän ovat tekemisillään aiheuttaneet sen, ettei veronmaksajia ole tarpeeksi. Jos se ei riitä, niin vasta sitten eläkkeiden leikkaus myös perheellisille. Miksi perheellisten pitäisi joutua maksamaan siitä, ettei toiset ole halunneet tehdä lapsia, kun perheelliset itse ovat tehneet kaikkein arvokkainta mahdollista työtä, eli kasvattaneet uusia veronmaksajia?

Et todellakaan ole nainen. Jonkun säälittävän palstamiehen tekstiä tämä.

Vierailija
62/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N28 kirjoitti:

En todellakaan halua perhettä. Nautin omasta elämästäni, omista rahoistani, omasta aikataulusta ja eritoten omista kavereista, urasta ja vartalosta. Eläkkeen säästän itse, jos joskus jotain Suomen eläkepyramidihuijauksesta saan niin kaikki on kotiinpäin. 

On aika hemmetin itsekästä ja pinnallista olla hankkimatta lapsia sillä perusteella, ettei halua pilata vartaloaan. Ulkonäkö kun yleensä menee joka tapauksessa, kun ikää tulee tarpeeksi. Oli sitten hankkinut lapsia tai ei.

N24

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että syntyvyys on laskussa. Ihmiset eivät ole valmiita sitoutumaan näin suureen muutokseen. Eläminen itselleen on kai monille tyydyttävämpää kuin jatkuva vastuu toisesta ihmisestä.

No, itse juuri annoin tukeni Suomen syntyvyydelle, sillä sain esikoiseni näin 26-vuotiaana.

P.S. kroppani eikä alapääni kärsinyt. Tämä niille, jotka näin automaattisesti luulevat tapahtuvan.

Vierailija
64/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tulee tulevaisuudessa olemaan vammauttava vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi maaahanmuutto (ja tulijoiden korkeat lisääntymisluvut) aiheuttaa väkivaltaisen demografiamuutoksen.

Kyllä ja palataan taas vanhaan tuttuun naiset keittiössä idylliin. Tämä kokeilu ei ollut hyvä

Nyt en taida ymmärtää lukemaani. - Mikä kokeilu? - Ja miksi juuri naisten pitäisi "palata vanhaan tuttuun naiset keittiössä idylliin" - Mikä idylli? Kenelle enää viime vuosiin tuttu? 

Sinkku (mies)

Kuvitteletko sinä, että mies (afrikkalainen/lähi-itä) ei laita naista kuriin ja kyökin ääreen. Missä maailmassa sinä elät.

Ps. en ihmettel että olet sinkku

En tiedä missä maailmassa sinä elät? Ei voi yleistää noin radikaalisti. Mulla afrikkalainen mies (huom. afrikkalainen voi tarkoittaa ihan mitä vaan, kyseiselle mantereelle mahtuu aikas monta maata), jonka kanssa kaikki kotityöt on 50-50. Ja ihan oma-aloitteisesti siivoaa ja laittaa ruokaa, ei todellakaan tarvitse pakottaa. Sinun stereotypiat kaipais uutta näkökulmaa.

T. Random N25

Vierailija
65/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää se, että miksi ihmisen pitäisi oletusarvoisesti pakosta hankkia niitä lapsia? Vaikka olisi lisääntymiskykyinen, ei se tarkoita että niitä lapsia kannattaa hankkia. Kaikista ei todellakaan ole vanhemmiksi. Joten vapaaehtoisesti lapsettomat tekevät jo suuren palveluksen, eivät aiheuta turhaa tuskaa tekemällä ei-haluttuja lapsia.

Minusta on myös hyvin pätevä syy olla tekemättä lapsia ilmastonmuutoksen takia. Maapallo ei kestä tätä kuormitusta. Itse epäilen, että kohta tulee joku luonnollinen/kemiallisesti tuotettu superrutto, joka vähentää pakosti väestöä. Kun ihmiset ei itse tajua lopettaa ylenmääräistä kulutusta.

Itse aion luultavasti hankkia lapsia, 1 tai max 2. Mutta opettaa pienestä pitäen järkeviin ja kulutusta kestäviin valintoihin. On mahdollista, että tulevat sukupolvet selviävät pitkälle, jos näille sukupolville tai edes osalle annetaan hyvät eväät kasvuun. Toisaalta olen ajatellut, että jos omia lapsia ei tule, niin ei haittaa. Itse olen jo harkinnut adoptiota hyvin pitkälle. Eihän sen lapsen tarvitse omasta kehosta tulla, vanhemmaksi tekevät muut asiat. Synnyttämään kykenee kuka vaan. Ja itse asiassa ihmettelen, miksi adoptio on edelleen hyvin marginaalinen vaihtoehto perheen perustamiselle.

N. 25

Vierailija
66/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan me reilu 5 miljoonaa suomalaista kulutamme 3 maapallon resurssit! On sulaa hulluutta yrittää kasvattaa väkimääräämme.

Eikö tuolla logiikalla sinun kannattaisi kävellä junan alle, niin joku pelastuisi? Sinä jätät tekemättä lapsen mutta ali tekee sen sijaan kaksi irmalle. Aivan hullua hommaa

Vierailija
67/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M23 kirjoitti:

En ole koskaan halunnut lapsia. Ei oikeastaan kiinnostakkaan mitä käy, veronmaksuni Suomeen loppuu 2v päästä kun paperit on taskussa. 

Yes, olet tavallinen britney.

Vierailija
68/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni valtaosa nuorista elää käsittämättömän pinnallista ja lapsellista elämää. Biletystä, ryyppäämistä, maanista etelässä ramppaamista, kaikkien kanssa paneskelemista, persekuvien ja tissikuvien esittelemistä somessa jne. Ovat myös kykenemättömiä sitoutumaan mihinkään. No, eihän siihen silloin tietenkään lapset mahdu. Eivät ymmärrä, ettei tuollainen elämä tule pitkälle kantamaan. No, sittenpähän jossain vaiheessa huomaavat, kun ns. putoavat tyhyyteen, kuinka tyhjää heidän elämänsä lopulta on, eikä heillä ole elämässään ketään.

Itse olen 24, kohta 25-vuotias nuori nainen, vaimo ja kolmen lapsen äiti. Lapset ovat tuoneet elämääni sellaista rakkautta ja todellista sisältöä, ettei mikään pintaliitokerskakulutuselämä voi sellaista tarjota koskaan!

Jos eläkejärjestelmä ei kestä, niin mielestäni eläkkeitä pitäisi silloin alkaa ensimmäisenä alentamaan tai jopa poistamaan vapaaehotoisesti lapsettomilta. Koska hehän ovat tekemisillään aiheuttaneet sen, ettei veronmaksajia ole tarpeeksi. Jos se ei riitä, niin vasta sitten eläkkeiden leikkaus myös perheellisille. Miksi perheellisten pitäisi joutua maksamaan siitä, ettei toiset ole halunneet tehdä lapsia, kun perheelliset itse ovat tehneet kaikkein arvokkainta mahdollista työtä, eli kasvattaneet uusia veronmaksajia?

Juuri näin. Nykyajan nuoret ihmiset ovat 40v asti täysiä lapsia ja mielenterveysongelmaisia. Sitten iskee totuus ja kovaa

Vierailija
69/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää se, että miksi ihmisen pitäisi oletusarvoisesti pakosta hankkia niitä lapsia? Vaikka olisi lisääntymiskykyinen, ei se tarkoita että niitä lapsia kannattaa hankkia. Kaikista ei todellakaan ole vanhemmiksi. Joten vapaaehtoisesti lapsettomat tekevät jo suuren palveluksen, eivät aiheuta turhaa tuskaa tekemällä ei-haluttuja lapsia.

Minusta on myös hyvin pätevä syy olla tekemättä lapsia ilmastonmuutoksen takia. Maapallo ei kestä tätä kuormitusta. Itse epäilen, että kohta tulee joku luonnollinen/kemiallisesti tuotettu superrutto, joka vähentää pakosti väestöä. Kun ihmiset ei itse tajua lopettaa ylenmääräistä kulutusta.

Itse aion luultavasti hankkia lapsia, 1 tai max 2. Mutta opettaa pienestä pitäen järkeviin ja kulutusta kestäviin valintoihin. On mahdollista, että tulevat sukupolvet selviävät pitkälle, jos näille sukupolville tai edes osalle annetaan hyvät eväät kasvuun. Toisaalta olen ajatellut, että jos omia lapsia ei tule, niin ei haittaa. Itse olen jo harkinnut adoptiota hyvin pitkälle. Eihän sen lapsen tarvitse omasta kehosta tulla, vanhemmaksi tekevät muut asiat. Synnyttämään kykenee kuka vaan. Ja itse asiassa ihmettelen, miksi adoptio on edelleen hyvin marginaalinen vaihtoehto perheen perustamiselle.

N. 25

Toi ilmastonmuutos-peruste on todella naivi. Muutenkin suomalaisen uhriutuminen ilmaston edessä on hieman typerää.

Vierailija
70/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan halunnut omia lapsia ja munasarjani ja kohtuni jouduttiin poistamaan endometrioosin takia kun olin 25. En koe jääväni mistään paitsi, elämäni alkoi kun kivut loppuivat. Lähes kaikilla kavereillani on lapsia. Kaikilla on oikein ihania ja hauskoja muksuja. Mutta eivät ne lapset mitään suuria tunteita minussa herätä, nehän on vain pieniä ihmisiä.

Eli aihe ei herätä minussa mitään suurempia tunteita.

Vierailija
71/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei periaatteessa hetkauta suuntaan tai toiseen. Enemmän olen iloinen siitä että elämme modernissa maailmassa, jossa jokainen saa valita tekeekö lapsia vai ei.

Minulla on yksi lapsi, sekin vahingon tulos. Elämämme paras vahinko 25-vuotiaana, mutta vaikea ja haastava luonne. Temperamenttinen ja erilaisia kehitysviivästymiä. Sitten meitä on kaksi korkeasti koulutettua asiantuntijatyössä työskentelevää, joiden työt ei katso kellonaikoja. Harvassa ne päivät että voisi klo 16 lyödä läppärin kiinni. Mies tälläkin hetkellä taas viikon työmatkalla Aasiassa. Yhdenkin lapsen kanssa on meidän arki rankkaa.

Vielä ei olla päätetty teemmekö toista. Jos teemme niin sekin on sitten kun nykyinen on koulussa ja omatoiminen. Meille vahinkoraskaus oli kuitenkin tavallaan siunaus, ei oltaisi varmaan muuten koskaan osattu päättää milloin tehdä lapsi. Plus nuorena kun aloitti niin vielä on vuosikymmen aikaa päättää teemmekö lisää lapsia. Sen tiedämme että kaksi on maksimi. Kahden lapsen hankkiminen on myös ekologisesti perustelua. Hedelmällisyysaste tulisi olla 2,1 että väestö uusiutuisi. 2,0 asteella väestö pitkällä aikavälillä vähenee.

N29

Vierailija
72/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suurin huoli tässä on ainoastaan se, että kun m****t lisääntyy niin kovaa vauhtia, että ne on kohta enemmistö täällä kun me ei enää lisäännytä. Ei siinä, en silti aio itsekään koskaan hankkia lapsia.

N19

Hyvä, sinä sentään huolestut, että m*mut kansoittaa maan puolestamme. Se on tervettä ajattelua. Tuo ehdottomuus saattaa muuten ajan myötä muuttua ja moni tajuaa vasta lapsen saatuaan sen todellisen merkityksen ja tärkeyden. En tarkoita, että saisit lasta koskaan, mutta tiedän kokemuksesta, että ajatukset saattavat muuttua jyrkästikin sen suhteen.

Useimmilla naisilla muuttuu, mutta monelle liian myöhäistä

t. Vierestä tuskaa seurannut

Vierailija
73/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

En todellakaan halua perhettä. Nautin omasta elämästäni, omista rahoistani, omasta aikataulusta ja eritoten omista kavereista, urasta ja vartalosta. Eläkkeen säästän itse, jos joskus jotain Suomen eläkepyramidihuijauksesta saan niin kaikki on kotiinpäin. 

On aika hemmetin itsekästä ja pinnallista olla hankkimatta lapsia sillä perusteella, ettei halua pilata vartaloaan. Ulkonäkö kun yleensä menee joka tapauksessa, kun ikää tulee tarpeeksi. Oli sitten hankkinut lapsia tai ei.

N24

Tuossa ei puhuttu ulkonäöstä sanallakaan.

Vierailija
74/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

N24

Kuolet kuitenkin, joten miksi et työntäisi päätäsi oksasilppuriin?

Ihme logiikkaa.

Onhan se vähän eri pilata kroppa pari- kolmikymppisenä kuin rapistua kuusikymppisenä.

M33

Vierailija
75/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen asia. Itse olisin halunnut perheenkin perustaa, mutten voi perustaa, koska olen vaikeasti sairas enkä saa kuntoutusta. Lisäksi en ole koskaan seurustellut.

Näen, että yhteiskunnalliset ja sosiaaliset syyt ovat osasyynä siihen, että lapsia ei voi saada. Itse voisin useammankin lapsen pyöräyttää, mutta koska kuntoutuksen saaminen on ollut niin vaikeaa niin minulta loppuu ikä kesken.

Vierailija
76/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau samis! Olen myös 25-vuotias kolmen lapsen äiti, eipä meitä paljoa kyllä ole. Ihanaa kohdata samassa elämäntilanteessa oleva edes kerran av:lla :D

Ja ajattelen pitkälti samoin, että some tekee ihmisten elämästä ja arvoista hiton pinnallisia. Kaikkien ei tarvitse ryhtyä synnytystalkoisiin todellakaan jos eivät tahdo. Some kuitenkin määrittää todella paljon meidän ikäisiemme rytmiä ja toiveita elämältä. Meidän ikäluokka on niin some/nettiriippuvaista, että ei ihmekään, ettei voisi kuvitella riittävänsä lapselle kun instagram ja fb ja blogivlogit saa sut koko ajan epäilemään omaa kelpaamistasi. Ja tosiaan kun elämän pitäisi olla täydellistä, filtteröityä ja kahteen kertaan photoshopattua, sitä tavoitellaan, lapsiperhearki on liian aitoa kaikkine virheineen yäk....

Me saimme esikoisemme 20-vuotiaina ja en tietenkään ajatellut olevani valmis äiti-ihminen, joka selviää täydellisesti tilanteesta kuin tilanteesta. Ajattelin, että vedän foolihapot naamaan tunnollisesti ja lapsen synnyttyä teen parhaani lapsen kanssa, "kyllähän mä nyt vauvan osaan hoitaa, eihän sille voi edes sanoa pahasti, en voi pilata sitä vielä vauvavuonna" ja sitten kun lapsi menee kouluun niin minullakin on 7 v kokemusta vanhemmuudesta, lapsi kasvattaa minut äidiksi. No varmaan minullakin on osuutta siihen kuinka upeita nappuloita meidän muksut nyt ovat, olen ylpeä

Moni opiskelijakin ehtisi hyvin hoitaa yhden tai kaksi lasta opintojen ja työnkin ohessa, kyllä ne joustaa elämäntilanteen mukaan, jos vain irrottautuisi fb:stä ym. Somen takia se "nuoruus jää elämättä" todellisuudessa hyvin monelta. Tinder ja muut p*skat missä kaikki oman-itsensä-kehittäjät pyörii. Ihan oikeasti hyvin monella lapsettomalla 20-30-vuotiaalla vuosia menee ihan pelkkään sekoiluun. Ja monia varmasti vielä kaduttaa, etteivät heti alussa saaneet aikaiseksi ostaa senioripuhelinta ja keskittyneet elämiseen, perheellisinä tai ilman.

Enkä edelleenkään sano, että kaikki heti paksuksi kelle vaan ja jättäkää kaikki muut haaveenne kunhan saatte lapsen. Mutta ihan käsi sydämellä, kuinka moni voi sanoa, ettei some määrittäisi aika paljon sitä minkälaista elämää elät ja mistä olet keksinyt haaveilla tai saanut jopa pakkomielteen? Aika monella se unelma vaikuttaa olevan rentous, oma aika, huolettomuus ja vapaus ilman minkäänlaisia velvollisuuksia. Sitten on vähän niitäkin, joilla on oikeasti niin monta rautaa tulessa, ettei lapsi siihen kuvioon mahdu. Mutta kyllä lapset ainakin pari astetta enemmän jalostaa ihmistä kuin se loputon rentous ja oma aika.

Jos joku nyt syyllistyi ja siitä suuttui niin älä. Mutta harkitse ihan tosissasi somesta muuttoa tähän maailmaan ja mieti mitä ihan oikeasti toivot elämältä. Peace!

P.S. Ei mua kiinnosta syntyvyyskäppyrät, mutta elämänlaatu ja tän mahdollisesti ainoan elämämme eläminen.

Vierailija
77/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tulee tulevaisuudessa olemaan vammauttava vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi maaahanmuutto (ja tulijoiden korkeat lisääntymisluvut) aiheuttaa väkivaltaisen demografiamuutoksen.

Kyllä ja palataan taas vanhaan tuttuun naiset keittiössä idylliin. Tämä kokeilu ei ollut hyvä

Nyt en taida ymmärtää lukemaani. - Mikä kokeilu? - Ja miksi juuri naisten pitäisi "palata vanhaan tuttuun naiset keittiössä idylliin" - Mikä idylli? Kenelle enää viime vuosiin tuttu? 

Sinkku (mies)

Kuvitteletko sinä, että mies (afrikkalainen/lähi-itä) ei laita naista kuriin ja kyökin ääreen. Missä maailmassa sinä elät.

Maapallo (Tellus) on se aurinkokunnassa ja paikka maailmankaikkeudessa, jossa nyt ainakin toistaiseksi elän. - Vasta kysymys miten afrikan tai lähi-idän mies (tai miesten) laittamiset liittyy tähän keskusteluun?  - Toki tällaisen taustan omaavia miehiä elää Suomessakin mutta en minä nyt kovin laittaisi heidän varaansa, sitä mitä itse ajattelen Suomen syntyvyyden romahtamisesta. 

PS: En minäkään ihmettele miksi olen sinkku. Ihan oma valinta ja päätös. - Mutta toki saatan ja voin muutta mielipidettäni ja asettua elämään eloani parisuhteessa, jos ja kun kohtaan sopivan jonka kanssa kanssa saattaisin muodostaa parisuhteen. Elämä sinkkuna on ja on ollut kuitenkin monin tavoin antoisaa ja nautinnollista, joten varmaan yksi syy sinkkuuteni on myös se, että en näe tai koe sinkkuudessani mitään erityistä ongelmaa tai haittaa. Varmaan arvaatkin, että en ole jaksanut edes nähdä vaivaa sen eteen, että löytäsin ja kohtaisin sen itselleni sopivan ja monin tavoin sopivan kumppanin. (Sinkkuus ei onneksi merkitse samaa kuin elää ja olla yksinäinen).     

Liittyy siinä mielessä, koska ne geenit valtaa alaa ja ottaa vallan ennenmittaa ja geeneissä on eroja aivan kuin jotkut on blondeja ja jotkut tummia. Näyttääkö siltä, että näillä tummien geeneillä on rakennettu toimivia yhteiskuntia? Tuleeko pygmien geeneillä koripalloilijoita?

Ahaa. Vai näin. - Kuinkahan isona riskinä tuota nyt sitten pitäisi osata pitää? (Millainen aika yksikkö on ennen mittaa?) - Kun en minä nyt osaa ajatella sitäkään, että paras lopputulos saavuettaisiin sillä, että suomalaiset sasivat hankkia lapsia vain ja ainoataan toisten suomalaisten kanssa; olkoonkin että täällä asuu enemmän ja vähemmän potenttiaalisia "synnytysikäisiä"  kuin vaikka Vatikaansissa tai Ruotsin hovissa. - Tarkoitam että en pidä (ns.) sisäsiitttoisuutta ideaalina.  

Toiseksi pidän suomalaisia naisia keskimäärin verraten fiksuina; naisina jotka kykenevät itsenäisiin päätöksiin ja valintoihin.; suoriutumaan kaiksita niistä enemmän ja vähemmän velvoittavaista askareiat ja velvotteista, mitä itse kukin meistä eläessään kohtaa yksin ja / tai yhdessä toisen tai toisten kanssa.  

Minun on vaikea kuvitella, että kovinkaan moni suomalaisnainen olisi itse halukas tai vain yksinkertaisesti päätyisi (tahtomattaan tai itse tiedostamattomana) Suomessa alitettuna kuvaamallasi tavalla "(afrikkalainen/lähi-itä) ei laittanana kuriin ja kyökin ääreen."  

Taidat aliarvioida ja pahasti suomalaisen naisen kykyä tulla eri tavoin toimeen.  

Vierailija
78/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

N24

Kuolet kuitenkin, joten miksi et työntäisi päätäsi oksasilppuriin?

Ihme logiikkaa.

Onhan se vähän eri pilata kroppa pari- kolmikymppisenä kuin rapistua kuusikymppisenä.

M33

Hekoheko.. kun katsoo meidän ikäisiä lapsettomia katukuvassa niin oman kropan kunto ei näytä monia vaivaavan. Siksi se on epäuskottava syy olla tekemättä lapsia, se syy on joku muu, mukavuus?

Jos lapset tekee parikymppisenä niin kroppaan ei juuri jää pysyviä muutoksia. tietenkin raskausaika ja imetys sitoo sen uuden ihmisen valmistamiseen, muttei siinä mene mikään auttamattomasti pilalle jos pitää itsestään huolta.

Ihan rehellisesti kun ihmisten ongelmaisia kehonkuvia lietsotaan äärimmilleen niin tottakai ne synnytyksen jälkeiset 2 kiloa pilaavat koko naiseuden. Ei sitten ole sen arvoista, olkaa ilman.

N25

Vierailija
79/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau samis! Olen myös 25-vuotias kolmen lapsen äiti, eipä meitä paljoa kyllä ole. Ihanaa kohdata samassa elämäntilanteessa oleva edes kerran av:lla :D

Ja ajattelen pitkälti samoin, että some tekee ihmisten elämästä ja arvoista hiton pinnallisia. Kaikkien ei tarvitse ryhtyä synnytystalkoisiin todellakaan jos eivät tahdo. Some kuitenkin määrittää todella paljon meidän ikäisiemme rytmiä ja toiveita elämältä. Meidän ikäluokka on niin some/nettiriippuvaista, että ei ihmekään, ettei voisi kuvitella riittävänsä lapselle kun instagram ja fb ja blogivlogit saa sut koko ajan epäilemään omaa kelpaamistasi. Ja tosiaan kun elämän pitäisi olla täydellistä, filtteröityä ja kahteen kertaan photoshopattua, sitä tavoitellaan, lapsiperhearki on liian aitoa kaikkine virheineen yäk....

Me saimme esikoisemme 20-vuotiaina ja en tietenkään ajatellut olevani valmis äiti-ihminen, joka selviää täydellisesti tilanteesta kuin tilanteesta. Ajattelin, että vedän foolihapot naamaan tunnollisesti ja lapsen synnyttyä teen parhaani lapsen kanssa, "kyllähän mä nyt vauvan osaan hoitaa, eihän sille voi edes sanoa pahasti, en voi pilata sitä vielä vauvavuonna" ja sitten kun lapsi menee kouluun niin minullakin on 7 v kokemusta vanhemmuudesta, lapsi kasvattaa minut äidiksi. No varmaan minullakin on osuutta siihen kuinka upeita nappuloita meidän muksut nyt ovat, olen ylpeä <3 Ja tekisi mieli suositella perhe-elämää jokaiselle, rohkaisen ainakin haaveilemaan siitä jos siihen on mitään mielenkiintoa, todella antoisaa ja palkitsevaa nähdä rakkaiden lastensa kasvu!

Moni opiskelijakin ehtisi hyvin hoitaa yhden tai kaksi lasta opintojen ja työnkin ohessa, kyllä ne joustaa elämäntilanteen mukaan, jos vain irrottautuisi fb:stä ym. Somen takia se "nuoruus jää elämättä" todellisuudessa hyvin monelta. Tinder ja muut p*skat missä kaikki oman-itsensä-kehittäjät pyörii. Ihan oikeasti hyvin monella lapsettomalla 20-30-vuotiaalla vuosia menee ihan pelkkään sekoiluun. Ja monia varmasti vielä kaduttaa, etteivät heti alussa saaneet aikaiseksi ostaa senioripuhelinta ja keskittyneet elämiseen, perheellisinä tai ilman.

Enkä edelleenkään sano, että kaikki heti paksuksi kelle vaan ja jättäkää kaikki muut haaveenne kunhan saatte lapsen. Mutta ihan käsi sydämellä, kuinka moni voi sanoa, ettei some määrittäisi aika paljon sitä minkälaista elämää elät ja mistä olet keksinyt haaveilla tai saanut jopa pakkomielteen? Aika monella se unelma vaikuttaa olevan rentous, oma aika, huolettomuus ja vapaus ilman minkäänlaisia velvollisuuksia. Sitten on vähän niitäkin, joilla on oikeasti niin monta rautaa tulessa, ettei lapsi siihen kuvioon mahdu. Mutta kyllä lapset ainakin pari astetta enemmän jalostaa ihmistä kuin se loputon rentous ja oma aika.

Jos joku nyt syyllistyi ja siitä suuttui niin älä. Mutta harkitse ihan tosissasi somesta muuttoa tähän maailmaan ja mieti mitä ihan oikeasti toivot elämältä. Peace! <3

P.S. Ei mua kiinnosta syntyvyyskäppyrät, mutta elämänlaatu ja tän mahdollisesti ainoan elämämme eläminen.

Miksi syyllistyisin jutusta, jonka kehittää ihminen joka uskoo että hänen elämänsä on Oikeaa Elämää ja muiden, jotka elää eri tavalla, sekoilua ja somea? Olet ehkä kolmen lapsen äiti, mutta nuori ihminen jolla on vielä paljon opittavaa.

Vierailija
80/161 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku (mies)

Maapallo (Tellus) on se aurinkokunnassa ja paikka maailmankaikkeudessa, jossa nyt ainakin toistaiseksi elän. - Vasta kysymys miten afrikan tai lähi-idän mies (tai miesten) laittamiset liittyy tähän keskusteluun?  - Toki tällaisen taustan omaavia miehiä elää Suomessakin mutta en minä nyt kovin laittaisi heidän varaansa, sitä mitä itse ajattelen Suomen syntyvyyden romahtamisesta. 

PS: En minäkään ihmettele miksi olen sinkku. Ihan oma valinta ja päätös. - Mutta toki saatan ja voin muutta mielipidettäni ja asettua elämään eloani parisuhteessa, jos ja kun kohtaan sopivan jonka kanssa kanssa saattaisin muodostaa parisuhteen. Elämä sinkkuna on ja on ollut kuitenkin monin tavoin antoisaa ja nautinnollista, joten varmaan yksi syy sinkkuuteni on myös se, että en näe tai koe sinkkuudessani mitään erityistä ongelmaa tai haittaa. Varmaan arvaatkin, että en ole jaksanut edes nähdä vaivaa sen eteen, että löytäsin ja kohtaisin sen itselleni sopivan ja monin tavoin sopivan kumppanin. (Sinkkuus ei onneksi merkitse samaa kuin elää ja olla yksinäinen).     

Liittyy siinä mielessä, koska ne geenit valtaa alaa ja ottaa vallan ennenmittaa ja geeneissä on eroja aivan kuin jotkut on blondeja ja jotkut tummia. Näyttääkö siltä, että näillä tummien geeneillä on rakennettu toimivia yhteiskuntia? Tuleeko pygmien geeneillä koripalloilijoita?

Ahaa. Vai näin. - Kuinkahan isona riskinä tuota nyt sitten pitäisi osata pitää? (Millainen aika yksikkö on ennen mittaa?) - Kun en minä nyt osaa ajatella sitäkään, että paras lopputulos saavuettaisiin sillä, että suomalaiset sasivat hankkia lapsia vain ja ainoataan toisten suomalaisten kanssa; olkoonkin että täällä asuu enemmän ja vähemmän potenttiaalisia "synnytysikäisiä"  kuin vaikka Vatikaansissa tai Ruotsin hovissa. - Tarkoitam että en pidä (ns.) sisäsiitttoisuutta ideaalina.  

Toiseksi pidän suomalaisia naisia keskimäärin verraten fiksuina; naisina jotka kykenevät itsenäisiin päätöksiin ja valintoihin.; suoriutumaan kaiksita niistä enemmän ja vähemmän velvoittavaista askareiat ja velvotteista, mitä itse kukin meistä eläessään kohtaa yksin ja / tai yhdessä toisen tai toisten kanssa.  

Minun on vaikea kuvitella, että kovinkaan moni suomalaisnainen olisi itse halukas tai vain yksinkertaisesti päätyisi (tahtomattaan tai itse tiedostamattomana) Suomessa alitettuna kuvaamallasi tavalla "(afrikkalainen/lähi-itä) ei laittanana kuriin ja kyökin ääreen."  

Taidat aliarvioida ja pahasti suomalaisen naisen kykyä tulla eri tavoin toimeen.  

Kävin eräissä pippaloissa 2-vuotta sitten missä oli 10 suomalaisnaista ja kaikilla lapsia afrikkalaisen kanssa ja yhteinen tekijä oli tuon lisäsi yksinhuoltajuus. Hienoa..