2v ja 5v lapset häävieraina
Olemme viettämässä häitämme kesällä, ja yksi vieraista haluaisi tuoda sinne 2- ja 5-vuotiaat lapsensa. Olin ajatellut lapsettomia häitä, mutta tuntuu töykeältä sanoa sitä hänelle suoraan. Miten äänekkäitä tuon ikäiset ovat? Tarvitseeko pelätä, että lapset juoksevat jaloissa ja ryömivät pöytäliinan alla, tai että he alkavat huutaa kesken vihkimisen tai puheiden? Kuinka ylipäänsä tuon ikäiset jaksavat istua paikallaan juhlissa, jossa on tarkoitus kuunnella puheita ja musiikkiesityksiä, keskustella ja istuskella useiden tuntien ajan?
En ole trolli, en vaan sattumalta tunne lapsia tai ole koskaan ollut pienten lasten kanssa tekemisissä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Omani olisi 2-vuotiaana istunut hiljaa ja jutellut korkeintaan minulle (tai mummolle ja papalle, jos olisivat samoissa juhlissa). Ei pienintäkään pelkoa, että olisi juoksennellut mihinkään tai möykännyt vieraiden seurassa. Mutta kun lapset on niin erilaisia. Ja niin on muuten vanhemmatkin.
Ajattelinkin että on varmasti ihan persoonasta ja vanhemmista kiinni tällainen. En itse tunne lapsia lainkaan, eikä puoliso jonka sukulaisista on kyse, ole heitä tavannut koskaan ja tämän äidinkin viimeksi 10 vuotta sitten. En kyllä itse käsitä, miksi tällaisessa tilanteessa pitäisi raahata meille uppo-outoja ihmisiä juhliin, joihin heitä ei ole edes kutsuttu. Ap
Istuskella ja keskustella useiden tuntien ajan. Ei varmasti ton ikäiset pysy rauhallisina, vievät hääparilta kaiken huomion:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani olisi 2-vuotiaana istunut hiljaa ja jutellut korkeintaan minulle (tai mummolle ja papalle, jos olisivat samoissa juhlissa). Ei pienintäkään pelkoa, että olisi juoksennellut mihinkään tai möykännyt vieraiden seurassa. Mutta kun lapset on niin erilaisia. Ja niin on muuten vanhemmatkin.
Ajattelinkin että on varmasti ihan persoonasta ja vanhemmista kiinni tällainen. En itse tunne lapsia lainkaan, eikä puoliso jonka sukulaisista on kyse, ole heitä tavannut koskaan ja tämän äidinkin viimeksi 10 vuotta sitten. En kyllä itse käsitä, miksi tällaisessa tilanteessa pitäisi raahata meille uppo-outoja ihmisiä juhliin, joihin heitä ei ole edes kutsuttu. Ap
Miksi te kutsutte häihinne ihmisiä, joiden kanssa ette ole missään tekemisissä ettekä ole tavannut heitä 10 vuoteen - tai siis sinä et ole tavannut koskaan.
Pitää nyt ne lapsettomat häänsä eikä nikottele.
Useimmat saavat tenavansa hoitoon ja jos eivät saa eivät sitten osallistu.
Sanot suoraa vaan ettei lapsia ole kutsuttu. Sinun päivä. Lapset saattavat pilata juhlasi.
Lasten mukaanottaminen voi olla ihan lastenhoitajapulasta johtuvaa tai siitä, ettei lapset ole tottuneet jäämään hoitoon. Pienemmälle voi ainakin olla uusi kokemus. Vanhemman kannalta helpompi kysyä saako ottaa mukaan. Vaihtoehto voi olla, että vanhempi/vanhemmat jää pois juhlista.
Paljonhan tuo riippuu lapsista ja toki myös heidän vanhemmistaan luultavasti myös siitäkin, että ovatko häiden ainoat paikalla olevat lapset. Sekä vaikka siitä, että ovatko paikalle tulleessan pitkä matkasta nälkäsiä ja väsyneitä...
Yhtä kaikki. Ei minust aole mitään loukkaavaa kertoa hääkutsussa toiveesta ja pyynnöstä, jossa selkeästi mutta ymmärrettävästi halustaa pitää ja järjestää "aikusiten juhlat", jonne paikalle tulevien toivotaan saapuvan näin ilman lapsia. Toki tämä saattaa tietää, joillekin kutsun saaneille pohtimista, että mihin lapsi tai lapset voivat mennä hääjuhlan ajaksi.
Mutta toisaalta kenen häät on kyseessä? - Ei kai kenelläkään vieraalla ole varsinaisesti subjektiivista oikeutta päästä häihin. Tiedän joitain vanhempia, joilla on itsellä hieman kiusallistakin olla ja yrittää rentoutua jos paikalla on pieniä (alakoululaisia tai nuorempia) lapisa; kun jotenkin kai alitajuisesti kokevat, että heidän pitäisi olla ja toimia jotenkin korostetun esimerkillisesti. (Ikäänkuin tämä esimerkkinä olsi jotain "yliluonnollsita" eikä tavanomaista ja asiallista käytöstä).
Jos itse järjestäsin häät, niin toivosin, että kaikilla sinne tulevilla olisi mukavaa ja viihtyisä olla, el silloin täytysi myös miettiä viihtymine mahd. huomioiden kaiken ikisten viihtyminen, joka taas saattaa ymmärrettävästi hieman vaihdella.
Sinkkumies
Ilmoitatte, että lapset eivät ole tervetulleita häihinne. Menkööt hoitoon. niin lasten vanhemmatkin voivat paremmin nauttia hääjuhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kutsutte häihinne ihmisiä, joiden kanssa ette ole missään tekemisissä ettekä ole tavannut heitä 10 vuoteen - tai siis sinä et ole tavannut koskaan.
Häälahjat (varmaan tilinumero jo kutsussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me halutaan maksimoida lahjojen määrä.
Itse en ole koskaan ollut lapsettomissa häissä :D meillä myös 2020 kesällä omat häät ja lapset ovat tervetulleita, tosin toivon että lapsi vieraat poistuvat viimeistään kun meidänkin lapset poistuvat ja että vanhemmat pitävät lapsistaan huolta ja katsovat heidän perään, itse mietin tarkkaan otanko lapset mukaan häihin vai en (riippuen ihmisistä minkälaisia ovat kenen häät on kyseessä) myös mietin tarkkaan mihin aikaan häät on aamulla illalla päivällä, koska lapsi osaa kyllä käyttäytyä jos ei ole vösynyt tai nälkäinen tai tylsistynyt, jos nyt päätät abtaa lasten tulla niin suosittelen varaamaan paperia ja kyniä ehkä myös värityskuvia, niin lapset voivat keskittyä niihin
Avaa suusi ja kerro että haluat lapsettomat häät. Ainakin minä haluaisin tietää asiasta että voin järjestää lapsille hoitajan. Muuten käy niin että lapset mahdollisesti pilaavat juhlasi ja nuo vanhemmat saavat kuulla perästäpäin että pilasivat sinun päivän vaikket edes sanonut mitään siitä ettet lapsia halua sinne.
Paljonko häihin on kutsuttu vieraita, jos joukossa on aivan tuntemattomiakin? Lukiko kutsussa, että häät ovat lapsettomat?
Me aluksi mietittiin lapsettomia häitä, mutta mies tuli katumapäälle kun joku siitä häntä syyllisti ja sanoi että haluaa lapsia myös sinne ns tuomaan 'elämää' mikä oli mulle ihan ok, vaikka vähän mietinkin että osaavatko kutsutut lapset käyttäytyä ym. Suurin osa osasi, mutta valitettavasti erään perheen lapset olivat aivan kamalia! Huusivat kirkossa ja juoksivat rallia siellä eikä vanhemmat sanoneet mitään. Ja juhlissa ryömivät pöytien alla, ampuivat sisällä vesipyssyillä jotka äitinsä oli antaneet heille (päin vieraita ampuivat myös) ja suoraan sanottuna pilasivat päivän. Heittelivät keksejä ym joka paikkaan. Sanoimme siitä vanhemmille ja ainoa mitä he sanoivat oli tyyliin 'lapsilla pitää olla luonnetta' ja jotenkin ne lapset olivat saaneet päähänsä laittaa punaviiniä vesipyssyihin ja ampuivat minua kohti niillä, hääpuku oli täynnä punaisia tahroja :/ siinä vaiheessa heitettiin koko perhe pihalle.
Jos porukat örveltää ja tappelee kännissä niin ei se lapsille suotavaa katseltavaa ole. Ja vaikka on yhden päivän hienona niin ei silti ole maailman napa. Nykyäänhän on muotia mennä uudelleen naimisiin taas eri puolison kanssa myöhemmin. Kummallista, kun jotkut ajattelee, että heidän häänsä on niin ainutlaatuiset..voihan siihen päivään muutakin ongelmaa tulla.
Ilmoita että häät ovat lapsettomat.
Kyllä niistä lapsista on juhlissa melkoisesti häiriöitä, sotkevat, huutavat, itkevät
juoksentelevat sinne tänne, konttailevat, menevät tarjoilupöytiin omin neuvoin yms.
Ja ikävintä kaikessa on, ettei vanhemmat välitä yhtään mitään.
Häissä ja muissakin suurissa juhlissa pitäisi lapsille olla oma tila, hoitaja ja oma ohjelmansa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluamme pitää isot juhlat, jossa pääsee sukulaisetkin tutustumaan nyt kun ollaan sukuja yhdistämässä. Lapsuudessa läheiset tädit, sedät ja serkut, joiden kanssa ei ole aikuisena ollut ymmärrettävästi paljoa tekemisissä, kuuluvat mielestäni oleellisesti vieraisiin. Näiden lapset, joita kumpikaan ei ole tavannut, eivät kuulu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos porukat örveltää ja tappelee kännissä niin ei se lapsille suotavaa katseltavaa ole. Ja vaikka on yhden päivän hienona niin ei silti ole maailman napa. Nykyäänhän on muotia mennä uudelleen naimisiin taas eri puolison kanssa myöhemmin. Kummallista, kun jotkut ajattelee, että heidän häänsä on niin ainutlaatuiset..voihan siihen päivään muutakin ongelmaa tulla.
Tämä liittyi aloitukseen miten? Ei ole juuri nyt suunnitelmissa vaihtaa aviopuolisoa tulevaisuudessa, eikä siihen taida liittyä kirkossa huutavat lapset millään tavalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonko häihin on kutsuttu vieraita, jos joukossa on aivan tuntemattomiakin? Lukiko kutsussa, että häät ovat lapsettomat?
100 vierasta. Ei kai ole tavatonta, että en ole tavannut kaikkia puolisoni ystäviä ja sukulaisia, tai hän minun? Kutsussa luki että kutsu on osoitettu siinä merkityille ihmisille, luulin että olisi itsestäänselvää ettei tässä tapauksessa lapset kuulu kutsuvieraisiin. Ap