Sinä alle 30-vuotias nuori: Mitä ajattelet Suomen syntyvyyden romahtamisesta?
Kerro rehellisesti oma mielipiteesi. Ei väliä, onko sinulla itselläsi lapsia vai ei, eikä myöskään sillä, aiotko hankkia lapsia jatkossa vai et.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tulee tulevaisuudessa olemaan vammauttava vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi maaahanmuutto (ja tulijoiden korkeat lisääntymisluvut) aiheuttaa väkivaltaisen demografiamuutoksen.
Hyvätuloisena, korkakoulutettuna ja kielitaitoisena vaikea pelätä näitä asioita. Itse pärjään muuallakin, ja olenkin jo muutaman vuoden viihtynyt.
Ei hyvätuloisuus vaikuta siihen, että olisi turvassa kasvavalta rikollisuudelta, raiskauksilta tai terroristi-iskuilta. Oikeastaan päinvastoin, koska rikkaat ovat mieluinen kohde esim. terroristeille. Rikkaana maksetaan myös suhteessa enemmän veroja jos muilla menee huonommin. Vain idiootti väittää, että syntyvyyden lasku ei tule vaikuttamaan omaan elämään.
Vähän kuin laihdutuksessa. Saatat laihtua pari kiloa, mutta vuoden päästä painatkin enemmän kuin laihdutuksen alussa. (Yritän vain puhua niin että naisetkin ymmärtää)
Tutkimusten mukaan me reilu 5 miljoonaa suomalaista kulutamme 3 maapallon resurssit! On sulaa hulluutta yrittää kasvattaa väkimääräämme.
I don't gi a fu*k. Maailmassa on ihmisiä tarpeeksi. Menoerät vähenee, kun ihmiset vähenee, mikäli ymmärretään olla ottamasta tänne lisää elätettäviä.
Kokoajan puhutaan ristiriitaisesti ilmastonmuutoksesta ja syntyvyyden laskusta. Se voi olla myös mahdollisuus. Vähemmän elätettäviä suita ja tulevia saastuttajia.
Vierailija kirjoitti:
No. Mitä ajattelen? Wt:t ja kouluttamattomat lisääntyvät joka tapauksessa, mutta paremmin pärjäävät akateemikot yhä harvemmin. Tästä seuraa väistämättä ihmisten keskimääräinen tyhmentyminen pitkällä aikavälillä. Olisi siis ihan hyvä, että fiksut ihmiset lisääntyisivät. Tosin ironista siinä on se että yleensä fiksut ovat fiksuja eivätkä lisäänny. Heh.
:'D luokitteletko siis kaikki, jotka eivät ole ansainneet akateemikon arvonimeä WT:ksi? Voi vitsi, arvelen, että sinullakin on kuule sellaiwet epäfiksut paskageenit.
Vaikea uskoa syntyvyyden laskeneen, kun kakaroita tuntuu olevan ihan joka paikassa liikaa.
Muutin itse ulkomaille alunperin tarkoituksena vain käväistä mutta täältä löytyikin vakituinen työpaikka ja myöhemmin mies joten eipä taida itsestäni olla suomen huoltosuhteen korjaajaksi. Etenkin kun epäilen mieheni halua muuttaa Suomeen vaikkakin lapsiperheille suomi jakaa monia tukia jotka muualla ovat olemattomia.
Tulee silti seurattua keskustelua joten tottakai lasten hankkiminen mielessä. Itse haluan lapsia mahdollisimman pian mutta täällä on hyvä olla säästössä rahaa ennen sitä.
N27
Ei mua kiinnosta, en usko että meillä on niin ylivertaiset geenit etteikö maailma pärjäisi ilman meitä. Tulevaisuus on muutenkin niin epävarmaa, tuleeko kolmas maailmansota kun ilmasto lämpenee, ja mitkä kansat siitä edes selviää. En usko että maailma näyttää enää ollenkaan samalta kun olen vanha, eli ei huoleta eläkkeet tms. Ehkä silloin puolet maailman väestöstä on kuollut ydinsodassa tai muuttanut Marsiin.
Jossain vaiheessa halusin lapsia ja niitä tehtiinkin. Tuloksena kaksi keskenmenoa, toinen viikolla 8 ja toinen viikolla 12. Näiden jälkeen en vuodessa tullut uudestaan raskaaksi, joten hyväksyin sen ettei minua ole tarkoitettu äidiksi ja lakkasimme yrittämästä. Lapsettomuushoidot ym. eivät ole vaihtoehto, koska se on kallista ja epävarmaa, enkä henkisesti kestä sitä.
Jos olisimme saaneet lapsia, olisi minua huolestuttanut eniten holhoava yhteiskunta vilma ja lasuilmoineen ja yleisesti tuomitseva ilmapiiri. Lapsia kohtaan ollaan Suomessa varsin vihamielisiä ja äiti lakkaa olemasta, koska lapsi on se tärkein. Isää ylistetään pienimmästäkin osallistumisesta ja äiti saa osakseen kaikki "huono äiti" -arvostelut ja koskaan mikään ei ole tarpeeksi.
Myös poliittinen ilmapiiri huolestuttaa, kun asioista ei enää voi puhua oikeilla nimillä ja faktat eivät merkkaa mitään. On varsin surullista, ettei demokratisessa yhteisössä asioista voi väitellä ilman lapsellisuutta, leimaamista ja sensuuria. Suomesta puuttuu täysin asiallinen väittelykulttuuri, joka on politiikan ja demokratian ydin.
Elämässä on kuitenkin paljon muutakin kuin ne lapset, joten hyväksyn kohtaloni ja keskitytään miehen kanssa rakentamaan meille hyvä ja onnellinen aikuisten elämä.
N30
Syntyvyyden aleneminen on ihan järkeenkäypää, kun modernista elämästä on tullut niin mukavaa, eikä elämän sisältöä ja tarkoitusta määritä lapset. En ole huolissani, että ihmiset loppuisivat. Eläkkeiden riittävyys on toki todellinen ongelma, mutta sekin on "vain" rahaa ja teoriassa ratkaistavissa säästämisellä, sijoituksilla yms. Minulla on parempiakin huolia, kuin alhainen syntyvyys Suomessa :D
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tulee tulevaisuudessa olemaan vammauttava vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi maaahanmuutto (ja tulijoiden korkeat lisääntymisluvut) aiheuttaa väkivaltaisen demografiamuutoksen.
Hyvätuloisena, korkakoulutettuna ja kielitaitoisena vaikea pelätä näitä asioita. Itse pärjään muuallakin, ja olenkin jo muutaman vuoden viihtynyt.
Missä muualla? Eikö lähes kaikissa nyt sivistyneissä maissa ole sama kehityssuunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja palataan taas vanhaan tuttuun naiset keittiössä idylliin. Tämä kokeilu ei ollut hyvä
Nyt en taida ymmärtää lukemaani. - Mikä kokeilu? - Ja miksi juuri naisten pitäisi "palata vanhaan tuttuun naiset keittiössä idylliin" - Mikä idylli? Kenelle enää viime vuosiin tuttu?
Sinkku (mies)
Kuvitteletko sinä, että mies (afrikkalainen/lähi-itä) ei laita naista kuriin ja kyökin ääreen. Missä maailmassa sinä elät.
Ps. en ihmettel että olet sinkku
Maapallo (Tellus) on se aurinkokunnassa ja paikka maailmankaikkeudessa, jossa nyt ainakin toistaiseksi elän. - Vasta kysymys miten afrikan tai lähi-idän mies (tai miesten) laittamiset liittyy tähän keskusteluun? - Toki tällaisen taustan omaavia miehiä elää Suomessakin mutta en minä nyt kovin laittaisi heidän varaansa, sitä mitä itse ajattelen Suomen syntyvyyden romahtamisesta.
PS: En minäkään ihmettele miksi olen sinkku. Ihan oma valinta ja päätös. - Mutta toki saatan ja voin muutta mielipidettäni ja asettua elämään eloani parisuhteessa, jos ja kun kohtaan sopivan jonka kanssa kanssa saattaisin muodostaa parisuhteen. Elämä sinkkuna on ja on ollut kuitenkin monin tavoin antoisaa ja nautinnollista, joten varmaan yksi syy sinkkuuteni on myös se, että en näe tai koe sinkkuudessani mitään erityistä ongelmaa tai haittaa. Varmaan arvaatkin, että en ole jaksanut edes nähdä vaivaa sen eteen, että löytäsin ja kohtaisin sen itselleni sopivan ja monin tavoin sopivan kumppanin. (Sinkkuus ei onneksi merkitse samaa kuin elää ja olla yksinäinen).
Hieno asia. Mitä vähemmän ihmisiä syntyy, sitä vähemmän on myös kärsimystä maailmassa. Lapsen pakottaminen elämään on itsekkäin ja julmin teko, jonka voi tehdä.
t. antinatalisti
Positiivinen kehityssuunta ilman muuta. Itse en ole koskaan halunnut lapsia.
Eipä mahda minkään. Itse voisin kyllä mielelläni perheen perustaa, mutta omaikäisiä naisia ei tuo näytä kiinnostavan. Enpä silti yöunia ala tuon takia menettämään.
En ole koskaan halunnut lapsia. Ei oikeastaan kiinnostakkaan mitä käy, veronmaksuni Suomeen loppuu 2v päästä kun paperit on taskussa.
Hyvä asia maapallon kannalta mutta henkoht ajatukseni on, että harmillista kun olemme niin pieni kansa. Itse olen ajatellut hankkia tulevaisuudessa yhden lapsen, max. 2. N21
En todellakaan halua perhettä. Nautin omasta elämästäni, omista rahoistani, omasta aikataulusta ja eritoten omista kavereista, urasta ja vartalosta. Eläkkeen säästän itse, jos joskus jotain Suomen eläkepyramidihuijauksesta saan niin kaikki on kotiinpäin.
nainen26hki kirjoitti:
Olen 26v akateeminen nainen ja todennäköisesti haluan joskus myöhemmin yhden tai kaksi lasta, mutta jos ilmenisi että olen/mieheni on lapseton, ei haittaisi vaikka jäisivät saamatta. Vähän samanlainen suhtautuminen myös väestönkasvun pysähtymiseen: harmi sinänsä, mutta ei maailma voikaan kasvaa loputtomasti. Sitä paitsi nuorilla on paljon enemmän huolehdittavaa maailman tilassa ja ilmastokriisissä... Jos asiantuntijoiden mukaan nykytahdilla 50v päästä täällä elämä on pelkkää selviytymistä, ei lasten hankinta tunnu kovin reilulta tai houkuttelevalta.
70-80 -luvuilla pelättiin ydintuhoa, mutta silti tehtiin lapsia.
Mielestäni valtaosa nuorista elää käsittämättömän pinnallista ja lapsellista elämää. Biletystä, ryyppäämistä, maanista etelässä ramppaamista, kaikkien kanssa paneskelemista, persekuvien ja tissikuvien esittelemistä somessa jne. Ovat myös kykenemättömiä sitoutumaan mihinkään. No, eihän siihen silloin tietenkään lapset mahdu. Eivät ymmärrä, ettei tuollainen elämä tule pitkälle kantamaan. No, sittenpähän jossain vaiheessa huomaavat, kun ns. putoavat tyhyyteen, kuinka tyhjää heidän elämänsä lopulta on, eikä heillä ole elämässään ketään.
Itse olen 24, kohta 25-vuotias nuori nainen, vaimo ja kolmen lapsen äiti. Lapset ovat tuoneet elämääni sellaista rakkautta ja todellista sisältöä, ettei mikään pintaliitokerskakulutuselämä voi sellaista tarjota koskaan!
Jos eläkejärjestelmä ei kestä, niin mielestäni eläkkeitä pitäisi silloin alkaa ensimmäisenä alentamaan tai jopa poistamaan vapaaehotoisesti lapsettomilta. Koska hehän ovat tekemisillään aiheuttaneet sen, ettei veronmaksajia ole tarpeeksi. Jos se ei riitä, niin vasta sitten eläkkeiden leikkaus myös perheellisille. Miksi perheellisten pitäisi joutua maksamaan siitä, ettei toiset ole halunneet tehdä lapsia, kun perheelliset itse ovat tehneet kaikkein arvokkainta mahdollista työtä, eli kasvattaneet uusia veronmaksajia?
Teitä on huijattu. Ei ole ilmastokriisiä koska maapallon lämpötila vaihtelee. Nämä Ilmastokriisit ja lapsitalkoot on juuri sitä propagandaa joilla ihmisiä huijataan.