Pääsy potilastietoihin
Olen tapaillut jonkin aikaa oikein mukavaa miestä. Hänen äitinsä on varsin ylihuolehtiva ja utelias myöskin. Toiminut jo vuosia sairaanhoitajana. Eilen hän sanoi aika suoraan minulle, että kuinka keskeytetyt raskaudet voivat vaikuttaa siihen, ettei kykene enää tulla raskaaksi. Olen tehnyt nuorempana kaksi aborttia, kun olin typerä ja välinpitämätön. Mainitsi myös aiemmin eräästä toisesta asiasta joka liittyy terveyteeni, eikä hän ole voinut kuulla siitä mistään. Sillä ainoat jotka tietää on siskoni, äiti ja pari ystävääni. Voiko olla mahdollista, että käynyt katsomassa potilastietojani luvatta? Mitä kaikkea voi nähdä ylipäätään? Näkeekö jostakin kuka katsellut tietojani? Voihan olla ettei itse ole käynyt nuuskimassa, vaan pyytänyt lääkärinä toimivia ystäviään tarkistamaan "taustani". Koen tämän hyvin loukkaavana ja epäilen suuresti, että jotakin tällaista nyt tehty
Kommentit (79)
Miten kannasta näkee onko joku katsellut tietoja? Omakannastako muka? Miten? Ei sieltä näy kuin omat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Miten kannasta näkee onko joku katsellut tietoja? Omakannastako muka? Miten? Ei sieltä näy kuin omat tiedot.
Lokitiedot pitää tilata lomakkeella, mutta vain kaksi viimeisintä vuotta on pisin aikajakso. Ja kuten todettu, se ei milläänmuotoa osoita totuutta tietojen leviämisestä, kuten jotkut näyttävät kuvittelevan, sillä vaikka loki ei osoittaisi mitään poikkeavaa, niin kuten tunnettua, ihmiset keskustelevat keskenään myös suusanallisesti eikä siitä jåää mitään lokia.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei sieltä näy kuin jos joku on tehnyt tietoihin muutoksia: "tietoja muokattu viimeksi" ja päiväys. Pelkkä katselu ei sieltä näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanta.fi:ssä näet, missä on katseltu ja lokitiedot pyytämällä saat tietää, kuka on katsellut.
Kanta.fi:stä EI näy, missä on katseltu. Senkin tiedon saa lokitiedoista.
t. arkiston täti
Näkyyhän siellä "tietojen luovutukset".
Eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokitiedot pitää tilata lomakkeella, mutta vain kaksi viimeisintä vuotta on pisin aikajakso. Ja kuten todettu, se ei milläänmuotoa osoita totuutta tietojen leviämisestä, kuten jotkut näyttävät kuvittelevan, sillä vaikka loki ei osoittaisi mitään poikkeavaa, niin kuten tunnettua, ihmiset keskustelevat keskenään myös suusanallisesti eikä siitä jåää mitään lokia.
Myös suusannallinen tiedon levittäminen on rikos. Kannattaa muistaa sekin. Esimerkiksi jos joku tietää asioita joita et ole kertonut voit pyytää selvitystä.
Mistä tilaan lokitiedot? Haluan nähdä kuka tietojani on katsonut.
Entäpä jos sisko, äiti tai pari ystävää on pettänyt luottamuksesi ja juorunnut eteenpäin terveystiedoistasi? Sekin selvinnee kun pyydät ne lokitiedot.
ESIMERKKI Jos minua hoitaa kaverin äiti joka on äitini ystävä ja tieto siitä että minulle on tehty abortti leviää äidilleni siitä huolimatta että abortistani ei tiedä kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tilaan lokitiedot? Haluan nähdä kuka tietojani on katsonut.
Nettisivuilla on yleensä kaikilla ohjeet ja lomakkeet siihen hommaan :)
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos sisko, äiti tai pari ystävää on pettänyt luottamuksesi ja juorunnut eteenpäin terveystiedoistasi? Sekin selvinnee kun pyydät ne lokitiedot.
Jos hekään eivät tiedä se ei ole mahdollista
Ikäviä juttuja mutta kyllä nämä abortti asiat ja sp taudit on sellaisia ettei potilas ole niistä välttämättä kenelläkään puhunut edes bestikselleen. Ja jos joku niistä tietää joka ei ole hoitoosi osallistunut on vaitiolovelvollisuus rikottu. Kannattaa muistaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä tietojen leviämisellä pitäisi joku yhtymäkohta olla epäiltyyn asiattomien tietojen saajaan kuitenkin. Jos vaikka tietoja ei ole koskaan katsottu samalla paikkakunnalla kuin missä epäilty urkkija työskentelee, niin jotenkin tuntuisi silloin aika epätodennäköiseltä, että urkintaa olisi tapahtunut. Samassa työyhteisössä voi helpommin tulla juteltua asioista, koska siihen voi olla ihan asiallisiakin syitä (en siis itse ole hoitoalalla enkä puhu tässä itsestäni, mutta näin olettaisin), mutta kai jonkun hälytyskellon pitäisi soida, jos tulee puhelu vanhalta opiskelukaverilta tms jossa kysytään potilastietoja.
Etsi sairaanhoitopiirisi kirjaamon sähköpostiosoite ja pyydä kirjallisesti tietojasi siitä, kuka on katsonut tietojasi. Saat takaisin sähköpostissa lomakkeen, jolla tilaat ne ja lähetät sen sairaalalle.
Siitä n.viikon päästä saat lokitietosi, ne voi tilata kerran vuodessa ilmaiseksi. Jos tiedoissa on jotakin epäilyttävää, otat yhteyttä sairaalan johonkin ihmiseen (en muista hänen virkanimikettään, mutta lokitietojen mukana pitäisi tulla lappu, jossa kerrotaan kehen ottaa yhteyttä, jos niissä on mielestäsi jotain outoja katseluita) ja hän ottaa selvää niiltä, jotka ovat katsoneet tietojasi, miksi on katsottu.
Siihen menee yleensä parisen viikkoa, sitten saat häneltä vastaukset näiltä ihmisiltä ja voit viedä asian eteenpäin, jos tosiaan joku on urkkinut ilman syytä. Potilaan tietoja ei saa katsoa, ellei ole hoitosuhdetta potilaaseen.
Voihan olla että sinua hoitanut henkilö on kertonut samassa paikassa työskentelevälle anopille tietojasi. Silloin lokitiedot eivät täsmää mutta vaitiolovelvollisuutta on rikottu. Tosin jos et asiasta ole muille puhunut ja anoppi vittuilee sinulle asioista niin onhan tuo siltikin ihan todistettavissa oleva asia. Tosin hankala jos miniä aijot jatkossakin olla
Itse olen sh ja voin sanoa suoraan, että evvvvvvvvk kenenkään sairaus ym tiedot muuta kuin sen verran mitä työssäni tarvitsen.
Toisten tietojen katselu on rangaistava teko, jos ei ole asiakassuhdetta ja silloinkin pitää olla peruste tietojen katseluun.Ja on myös moraalisesti väärin.On tässä vuosien varrella minulta yritetty udella vaikka mitä ja vaikka kenestä. Jengi yleensä sanoo, että voit mulle kertoo, mutta ei muille, kun sanoo, että Mulla on vaitiolovelvollisuus. Tällöin kun heittää, että Joo, no silloinhan mä voin käydä lukemassa myös sinun tietosi ja kertoa niistä kysyvälle, niin silloin yleensä loppuu tämä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hekään eivät tiedä se ei ole mahdollista
Jos hekään eivät tiedä mitä? :D
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja toimin aina noin miniäkandidaatin kanssa eli kokeilen, mitä reaktioita aiheuttaa keskenmenosta, abortista, huumeista tai endometrioosista puhuminen. Ei tarvitse katsoa potilastietoja saadakseen tietää, onko miniäkandidaatille tehty jotain toimenpiteitä, ilmeet kertovat totuuden.
Tiedän, että yksi miniäkokelas tilasi tiedot Kanta-järjestelmästä vain saadakseen tietää, miten minä tiedän hänen sp-taudistaan. Harmi, tietojani ei sieltä löytynyt enkä menettänyt työpaikkaani, vaikka hän uhkaili.
Olet tosi sairas ihminen.
Miten voi tarkastaa, kuka tietojani on katsonut?
Jokaisella on oikeus tarkastaa, mitä tietoja hänestä on. Omakanta-verkkopalvelussa näkee, mihin terveydenhuollon yksiköihin tietoja on luovutettu. Tarkemmat tiedot siitä, kuka henkilö tietoja on käyttänyt, pitää kuitenkin pyytää suoraan terveydenhuollon yksiköstä. Paraikaa selvitetään, miten lokitietojen tarkastamista voisi pyytää verkossa.
Miten tietojen luovutusta voi rajoittaa?
Ilman suostumusta tieto ei liiku paikasta toiseen. Tietojen luovuttamista voi rajata eri tavoin. Potilas voi esimerkiksi kieltää, että yksityisen puolen käyntien tietoja ei luovuteta muualle. Työterveyshuollon voi niin ikään rajata pois. On myös mahdollista rajata tietojen käyttöä niin, että potilastietoja saa käyttää vain hätätilanteessa.
Rajoitukset voi tehdä netissä tai terveydenhuollossa.
Miten ne näkee siellä kanta.fi ? Itse jouduin tilaa ne lokitiedot .