Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko matemaattisesti lahjattomalla mitään mahdollisuutta työllistyä?

Vierailija
30.05.2019 |

Onko matemaattisesti täysin lahjattomalle mahdollista työllistyä mihinkään muuhun kuin hanttihommiin? Voiko heikkolahjaisesta koskaan tulla edes keskituloista?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ihan johtajatasollekin pääsee osaamatta edes perus yhteenlaskua. Onhan se nähty monissa yrityksissä. 

Vierailija
2/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvinaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu muusta osaamisesta aika paljon.

Vierailija
4/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrki Kataisella lyhyestä matikasta seiska, toiminut Suomen valtiovarainministerinä, pääministerinä ja EU-komissaarina. 

Vierailija
5/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän toistaitoinen joka asiassa. Lukiossa todellisuus iski vasten kasvoja ja huomasin olevani täysin lahjaton jokaisessa aineessa. Prosessointinopeuteni on erittäin hidasta kaikissa asioissa, toisin sanoen olen siis hidasälyinen, kuten psykologikin analyysissään yrittää nätisti ilmaista. Olen ehdottanut vanhemmilleni vaihtamista ammattikouluun, mutta ei kuulemma sovi minulle. Vanhemmat suuttuvat jos edes mainitsen sanan amis. Opettajat ja opo yrittävät myös saada minua jäämään, mutta eihän yksikään koulu halua menettää opiskelijoita, vaikka olisi kuinka heikosta aineksesta kyse.

Ap

Vierailija
6/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän toistaitoinen joka asiassa. Lukiossa todellisuus iski vasten kasvoja ja huomasin olevani täysin lahjaton jokaisessa aineessa. Prosessointinopeuteni on erittäin hidasta kaikissa asioissa, toisin sanoen olen siis hidasälyinen, kuten psykologikin analyysissään yrittää nätisti ilmaista. Olen ehdottanut vanhemmilleni vaihtamista ammattikouluun, mutta ei kuulemma sovi minulle. Vanhemmat suuttuvat jos edes mainitsen sanan amis. Opettajat ja opo yrittävät myös saada minua jäämään, mutta eihän yksikään koulu halua menettää opiskelijoita, vaikka olisi kuinka heikosta aineksesta kyse.

Ap

Jos olet päässyt lukioon, et voi olla täysin lahjaton. Ja ihan jokaisella ihmisellä on joku asia, missä on hyvä. Se ei välttämättä löydy perinteisistä kouluaineista, mutta on joka tapauksessa olemassa. Yritä löytää se sinun juttusi ja lopeta itsesi aliarvioiminen. 

Vierailija
7/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuus ei aina ilmene koulumenestyksenä. Esimerkiksi Matti Nykänen ei läpäissyt edes peruskoulua, mutta menestyi silti omassa lajissaan paremmin kuin kukaan suomalainen. 

Vierailija
8/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äly ja sosiaaliset taidot eivät ihan riitä Kataisen tasolle. En pärjää politiikassakaan, joten sitä on turha ehdottaa, kuten näissä ketjuissa on tapana. Vinkiksi myös, ettei tällaiset ketjut ole oikea paikka rekrytoida uusia jäseniä.

Ap

Vierailija
9/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä aineissa pärjäät hyvin? Millaisia taitoja sinulla on?

Vierailija
10/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri missään. Äidinkielessä on mennyt kohtalaisesti, muissa en pärjää. Keskiarvo seiskan pintaan.

Ap

11/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määrittelet matemaattisen lahjattomuuden?

Minut on psykologisissa testeissä, joissa mitattiin kykyprofiilia todettu erittäin loogiseksi ajattelukyvyltäni, sen sijaan geometrinen hahmottamiseni on ollut heikkoa. (Vaihdoin aikoinaan laajan matematiikan yleiseen, kun sain lukion 4. kurssista joka käsitteli geometriaa 8.) En ole koskaan ollut kovin kiinnostunut matematiikasta, toisin kuin esim. tekniikan tohtori veljeni.

Vierailija
12/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tavallisia duunareitakin tarvitaan.

Suomessa on myös hyvä sosiaaliturva joten tyhjän päälle et tule jäämään heikkolahjaisenakaan.

Vierailija
13/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juuri missään. Äidinkielessä on mennyt kohtalaisesti, muissa en pärjää. Keskiarvo seiskan pintaan.

Ap

Seiskan keskiarvo on ihan hyvää keskitasoa. Eli pärjäät vallan hyvin ihan kaikissa aineissa. Jos et pärjäisi, keskiarvosi olisi 4-5 pintaan. 

Vierailija
14/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut valtavia vaikeuksia matematiikassa ensimmäisestä luokasta lähtien, en osaa peruslaskuja, geometriaa, yhtään mitään. Numerot ahdistavat myös. Minulta puuttuu kokonaan looginen päättelykyky ja kuten psykologi on todennut, prosessointinopeuteni on myös erittäin hidasta. Tämä kertoo minusta ja kyvyistäni kaiken oleellisen.

Ap

Vierailija
15/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli matematiikka lukiossa 6 ja kirjoitin siitä A:n. Se ei ole millään tavalla vaikuttanut työllistymiseeni. Ei työhaastatteluissa matemaattisia ongelmia ratkota tai lukion arvosanoja kysellä. Koulutus ja työkokemus sekä muu soveltuvuus alalle ratkaisevat. 

Vierailija
16/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä differentiaaliyhtälöiden ratkaisu olisi syytä osata kaikkien. Mutta tämä riittänee ainakin suorittavan tason työpaikkoihin.

Vierailija
17/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin pitkän matikan lukiossa, enkä sen jälkeen ole laskenut kuin yksinkertaisia plus, miinus, jako, kerto ja prosenttilaskuja. Vaikeampaa matematiikkaa ei tarvitse työelämässä jos et ole insinööri. Edes kaikki insinöörit ei tarvitse.

Vierailija
18/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdinkin tässä, miten älyllisesti heikkolahjainen voisi koskaan edes suorittaa korkeakoulututkintoa. Matematiikkani on ollut 4-5 erityisopetuksesta ja hojksista huolimatta. Matemaattinen lahjattomuus kertoo myös ihmisen älykkyyden tasosta hyvin paljon, joten työllistyminen on joka tapauksessa hankalaa, jos sattuu olemaan vaikeuksia loogisessa päättelykyvyssä.

Ap

Vierailija
19/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattisten taitojen puute ei muodostu useinkaan ongelmaksi, mutta itsetunnon puute voi muodostua jopa ihan perustason työssä. Jos ei yhtään luota itseensä ja omiin taitoihinsa, on aika vaikea saata työnantaja vakuuttumaan, että juuri sinut kannattaisi palkata. 

Vierailija
20/45 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdinkin tässä, miten älyllisesti heikkolahjainen voisi koskaan edes suorittaa korkeakoulututkintoa. Matematiikkani on ollut 4-5 erityisopetuksesta ja hojksista huolimatta. Matemaattinen lahjattomuus kertoo myös ihmisen älykkyyden tasosta hyvin paljon, joten työllistyminen on joka tapauksessa hankalaa, jos sattuu olemaan vaikeuksia loogisessa päättelykyvyssä.

Ap

Korkeakouluissa voi opiskella lukuisia aineita, joissa ei tarvita lainkaan matemaattisia taitoja. Älä tee matematiikasta itsellesi mitään mörköä, vaan pyri löytämään ne omat vahvuutesi. Sitä kautta löytyy myös se sinulle soveltuvin ala.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän