Kuinka paljon te omakotitaloasujat maksatte sähköstä?
Minulla on v.1966 valmistunut omakotitalo, jossa suorasähkölämmitys. Minulla on Vattenfall Oy:n kanssa kaksivuotinen määräaikainen sähkönmyyntisopimus, joka päättyy elokuun alussa:
2,6 e / perusmaksu kuukaudessa
4,67 senttiä kWh päiväsähkö
3,67 senttiä kWh yösähkö
Tänään tuli Vattenfallilta uusi määräaikaissopimustarjous kahdelle vuodella ja olen ihan äimänkäkenä miten hirveän paljon sähkön hinta on noussut. En ole vielä hyväksynyt tarjousta, mutta tällaista olisi ehdolla:
3,8 euroa/kuukausimaksu
6,3 senttiä kwh päiväsähköstä
5,3 senttiä kwh yösähköstä
Nyt kiinnostaisi tietää miten paljon te muut maksatte sähköstä?
Kommentit (28)
Rakennusvuosi noin 1950. Ei mitään ihmeenpiä eristysremontteja, Pinta-ala noin 170m2. Maalämpö. Kokonaiseuromäärä vuodessa sähköön noin 1800€. En muista yksikköhintoja. Olen tyytyväinen maalämpöön. Yhdellä kilovattitunnilla sähköä tulee noin 3 kilovattituntia lämpöenergiaa.
Hei, sanottaisko vaan talon koko ja sähkölaskun suuruus talvikuukaudet vaikkaneljä kuukautta ?
Mulla 125 neliötä ja lasku 700 euroa/kk Espoossa ja Fortum.
60-luvulla rakennettu 150neliöinen talo +muutama ulkorakennus jossa melkein aina valot päällä.
Varaava takka, ilmalämpöpumppu, 3 sähköpatteria.
Sähkö kesäaikana 150e/kk, talviaikana 300e/kk
Siirto 200-400e/kk, aina n.50e isompi kuin sähkölasku
Noin 3500€ / vuosi siirtomaksuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole sähkölämmitystä, eli sähkön kulutus on vain valot, kodinkoneet, kylppärin lattialämmitys, läminvesivaraaja ja mitä näitä nyt on. ..
Hieman ristiriitaista tietoa.[/quote
No hei, eihän tuossa talon lämmitykseen mene kuin kylppärin lattialämmitys. Lämminvesivaraaja voi olla ihan vaan käyttövedelle.
maalämpökannattaa kirjoitti:
Rakennusvuosi noin 1950. Ei mitään ihmeenpiä eristysremontteja, Pinta-ala noin 170m2. Maalämpö. Kokonaiseuromäärä vuodessa sähköön noin 1800€. En muista yksikköhintoja. Olen tyytyväinen maalämpöön. Yhdellä kilovattitunnilla sähköä tulee noin 3 kilovattituntia lämpöenergiaa.
Kannattaa katsoa paljonko se pumppu itsessään vie. Kuulostaa aika kovalta kulutukselta. Itsellä 270m2 1100€ pumpun kulutus. Kaverilla saman kokoinen, kuin sulla ja kulutus kun kotona kaksi aikuista ja kolme lasta noin 700€.
Sähköä kulutamme vuodessa noin 15 MWh. Rahallinen menoerä on hieman alle 2000€. Iskin aikanaan kiinni mielestäni hyvään tarjoukseen 3,99 snt/kWh, ja tätä määräaikaisuutta on vielä 14kk jäljellä. Sähkön siirto ja verot maksavat keskimäärin 9 snt/kWh.
Joo joulu-tammikuussa tulee huonosti, mutta muutoin tulee hyvin ja myytävästä sähköstä on maksettu tänä ja viime vuonna jo melko hyvin 0,05e/Kwh. Myyt kesällä paljon niin kattaa talvenkin kustannukset.