Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärillä ja potilaalla kemiaa: kumpi tekee aloitteen

Vierailija
28.05.2019 |

Siis tämähän on tabu. Koska potilas ei saa ihastua lääkäriin eikä lääkäri potilaaseen - sehän nyt olisi ihan kamalaa, moraalitonta, epäpätevää tms. holtitonta toimintaa.

Mutta! Jos näin ihanasti käy, kumpi tekee aloitteen? Onko sillä väliä? Onko suhteella tulevaisuutta? Onko se tuhoontuomittu lääkärin työkaverien silmissä?

Kommentit (212)

Vierailija
1/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei saa tehdä aloitetta, mutta jos potilas tekee, lääkärin tulee torjua se niin kauan kuin on olemassa potilassuhde. Sen jälkeen voi ihanoida sitten niin paljon kuin haluaa. 

Vierailija
2/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkäri ei saa solmia suhdetta potilaaseen. Eli täytyy siirtää hoito kokonaan jollekin muulle. Sanottakoon nyt sekin, että nämä ihastumiset on kyllä yleensä täysin yksipuolisia ja nimenomaan potilaan suunnasta. En itse muista yli 20 v. lääkärikokemuksella yhtään lääkäri-potilas -rakkaussuhdetta, joka olisi oikeasti ottanut tulta. Potilaiden yhteydenottoja on jokunen mutta ne herättävät lähinnä häpeää ja kiusaantuneisuutta siellä lääkärin puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. On yrittänyt viritellä keskustelua aiheesta täällä ennenkin.

Saahan sitä haaveilla.

Mulla sellainen kokemus ham,aslääkäristä, että hankasi etumustaan käsivarteen koko ajan. Silloin ei ollut hammashoitajia.

Olin alle 20 vuotias. Tiesin, että se on väärin mutta en puhunut kenellekään ennekuin nää #metoo- jutut tuli esiin.

Vierailija
4/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei kielletä lääkärin ja potilaan suhdetta. On olemassa guideline joo, mutta ei sitä kielletä missään. Eikä ole laitonta. Mä kyllä isossa sairaalassa työskennelleenä olen noita nähnyt; niistä ei vaan puhuta. Korkeintaan juorutaan ko.lääkäreiden selän takana.

Vierailija
5/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli supersöpö psykiatri, jota kuolasin koko hoitosuhteen ajan. Seurustelen ja lääkärikin tiesi sen, mutta viimeisellä kerralla sanoin hänelle, että mielestäni hän on tosi söpö. Jos seurustelu olisi mahdollista (hän kiinnostunut ja minä sinkku), niin olisin pyytänyt häntä soittamaan sitten, kun hoitosuhde on hänenkin osaltaan loppu.

Terveiset lekurille, jos tänne eksyy. ;)

T. Outo punapää

Vierailija
6/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäritkin on vaan ihmisiä. Jos mulla lääkärinä kävisi joku ihotautien potilas hoidattamassa jotain vaivaa, miksen voisi ihastua? Sitten eri asia, jos olisi esim.psykiatri, koska ollaan mielenterveyden ja mielen kanssa tekemisissä. Eri riippuu vähän casesta.

Lääkäri

Vierailija
7/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli supersöpö psykiatri, jota kuolasin koko hoitosuhteen ajan. Seurustelen ja lääkärikin tiesi sen, mutta viimeisellä kerralla sanoin hänelle, että mielestäni hän on tosi söpö. Jos seurustelu olisi mahdollista (hän kiinnostunut ja minä sinkku), niin olisin pyytänyt häntä soittamaan sitten, kun hoitosuhde on hänenkin osaltaan loppu.

T. Outo punapää

Psykiatrin, psykoanalyytikon, psykologin ja kaikki muutkin psykoterapiatyötä tekevät eivät voi muodostaa edes ystävyyssuhdetta asiakkaan kanssa hoitosuhteen jälkeen. 

Vierailija
8/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Outo punapää

Psykiatrin, psykoanalyytikon, psykologin ja kaikki muutkin psykoterapiatyötä tekevät eivät voi muodostaa edes ystävyyssuhdetta asiakkaan kanssa hoitosuhteen jälkeen. 

Pohdinkin, että olisi kyllä ollut oudot ensitreffit, kun toinen tietäisi minusta kaikki huonot asiat. En tiedä miten kiinnostunut se psykiatri edes oikeasti olisi ollut.

Mutta se ei varsinaisesti ollut psykoterapiatyötä, vaan minut vain diagnosoitiin. Ja miten kukaan tuota valvoo?

T. Outo punapää

Vierailija
9/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on aina sitä paremman näköisempiä, mitä kiusallisempi vaiva. Jos saat peräpukaman ja tarvit apua, voit olla varma että siellä on joku miesmallin näköinen lääkäri ja hyvällä tuurilla pari tosi komeaa harjoittelijaa lisäksi. 

Vierailija
10/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että suurimmassa osassa tapauksissa potilas tulkitsee lääkärin empaattisuuden väärin.

Vierailija
11/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi ihotautilääkäri, se alisteinen lääkäri - potilas lähtökohta voi johtaa erilaisiin "epäaitoihin" tunne- ja ajatuskuvioihin etenkin potilaan suunnalta, joissa pohjalla voi olla erilaisia transferensseja vaikkapa omasta lapsuudesta tai aiemmista kokemuksista käsin. Eikä lääkärikään näille immuuni ole, vaikka kuinka luulisi. Hoito ei saa ainakaan jatkua. Jos suhteessa on muutakin intressiä kuin lääketieteellinen kiinnostus, voi ammatillinen subjektiivisuus häiriintyä. Esim. potilaat ohjataan tutkimuksiin, hoitoihin tai kontrolleihin, jotka eivät ole tarpeellisia tai hyödyllisiä. Tai joskus jää huomaamatta jotain, koska alitajuisesti ei halua löytää "pahaa" jostain läheisestään. Siksi hän esim. oli perheenjäseniä ei kannata tutkia tai hoitaa perusflunssia enempää. Niissäkin menee joskus huti ylhäältä tai alhaalta... (Kokemusta on).

Vierailija
12/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Outo punapää

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi saan tähän vain alapeukkuja? Epäilettekö seksuaalisesta häirinnästä? Se oli mielestänne moraalisesti epäilyttävää, koska seurustelen? Se kaveri oli tosi hyvännäköinen ja ajattelin, että se piristäisi hänen päiväänsä. Seisoin huoneen toisella puolella ja häivyin tosi nopeasti ihan nolona paikalta.

T. Outo punapää

Vierailija
13/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei missään kyllä tosiaankaan lue, että asiakas-hoitaja/lääkäri ei voisi aloittaa suhdetta. Tosin, jos asiakas on jotenkin altavastaaja esim. henkisesti riippuvainen tms. hoitajasta/ lääkäristä, niin tällöin suhde ei ole okei. Mutta jos nyt ihastuu ja rakastuu jonnekin työterveyslääkäriin, jota tapaa kerran pari vuodessa, niin eihän silloin asialla ole mitään estettä.

Vierailija
14/212 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään ei kielletä lääkärin ja potilaan suhdetta. On olemassa guideline joo, mutta ei sitä kielletä missään. Eikä ole laitonta. Mä kyllä isossa sairaalassa työskennelleenä olen noita nähnyt; niistä ei vaan puhuta. Korkeintaan juorutaan ko.lääkäreiden selän takana.

Juuri näin, onhan näitä.

Vierailija
15/212 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Outo punapää

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi saan tähän vain alapeukkuja? Epäilettekö seksuaalisesta häirinnästä? Se oli mielestänne moraalisesti epäilyttävää, koska seurustelen? Se kaveri oli tosi hyvännäköinen ja ajattelin, että se piristäisi hänen päiväänsä. Seisoin huoneen toisella puolella ja häivyin tosi nopeasti ihan nolona paikalta.

T. Outo punapää

Koska toimintasi oli seksuaalista häirintää.

Vierailija
16/212 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kenelläkään tällaisesta tilanteesta?

Vierailija
17/212 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia kenelläkään tällaisesta tilanteesta?

Ei

Vierailija
18/212 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että suurimmassa osassa tapauksissa potilas tulkitsee lääkärin empaattisuuden väärin.

Eipä ole vielä tullut törmättyä yhteenkään empaattiseen lääkäriin, joten ei ole ollut edes tekosyytä ihastua.

Vierailija
19/212 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä haaveilla.

Mulla sellainen kokemus ham,aslääkäristä, että hankasi etumustaan käsivarteen koko ajan. Silloin ei ollut hammashoitajia.

Olin alle 20 vuotias. Tiesin, että se on väärin mutta en puhunut kenellekään ennekuin nää #metoo- jutut tuli esiin.

Sukupuolenne?

Vierailija
20/212 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä haaveilla.

Sukupuolenne?

Mitä merkitystä?