Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä tekisit? Sisaruuskateusongelma

Vierailija
27.05.2019 |

Meitä on kolme siskosta, ikä 20-30.

Minä olen vanhin ja tehnyt kotona aina valtavasti hommia. Vahdin pienempiä, autoin kotitöissä ja kesäisin tein tilan hommia (vanhemmilla on pieni maatila, minkä lisäksi he olivat päivätöissä, eli töitä riitti).

Omasta näkökulmastani muut siskot ovat päässeet tosi helpolla, varsinkin nuorin. Mutta nyt kun vanhemmat ovat kuolleet, yhtäkkiä nuoremmat siskot ovat jotenkin liittoutuneet minua vastaan ja väittävät vanhempien suosineen minua ja antaneen ennakkoperintöä.

Taustaa vielä sen verran, että olen meistä ainoa akateemisesti koulutettu ja kieltämättä sain elämiseen rahaa opiskeluaikana jonkin verran, satasen silloin ja toisen tällöin, vaikka pääosin tietysti elin opintotuilla ja kesäduuniliksoilla. Sisarukset opiskelivat kotoa käsin, mikä minusta oli aivan heidän oma valintansa, ja tukea sekin oli.

Olen yrittänyt asiaa kauniisti selittää, mutta välit ovat tulehtuneet. Mitä te tekisitte? Antaisitteko olla? Suostuisitte perintöosuuden pienentämiseen? Minusta se olisi kohtuutonta, koska rahallinen tuki ei ollut viiden opiskeluvuoden aikana iso edes yhteenlaskettuna, ei likikään se mitä siskot nyt väittävät. Koko kiista on minusta absurdi, koska mielestäni lapsuutemme oli ihan hyvä, ja jos jotakuta vanhemmat kohtelivat epäreilusti, niin minua, ei heitä (enkä pidä vanhimmalle tulevia töitä edes erityisen epäreiluna).

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuisin perinnöstä ja antaisin sisaruksille veronmaksamisen kunnian.

Vierailija
2/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne sun siskot ihan tyhjästä valittaa. Mietis tarkemmin nyt. Aika harva suosikkilapsi tajuaa itse olleensa suosikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1, perintövero ei ole kuin 7-19 prosenttia perinnön arvosta eli kyllä siitä perinnöstä rahallista iloa olisi. Ainakin nyt, kun olen ostanut miehen kanssa kämpän, josta on lainaa paljon.

Eikä kyse nyt ole edes ensisijassa siitä perinnöstä, vaan periaatteesta ja siitä, että minusta minua moititaan ansiotta. Koen tämän epäreiluksi.

Ap

Vierailija
4/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne sun siskot ihan tyhjästä valittaa. Mietis tarkemmin nyt. Aika harva suosikkilapsi tajuaa itse olleensa suosikki.

Ei varmaan tajua tai jos tajuaa, ajattelee, ettei se ollut hänen vikansa. Kuten yleensä ei olekaan, vaan vanhempien.

Mutta tuollaista tulkintaa eli että minä olisin ollut hemmoteltu suosikki, ei ole kellään muulla sukulaisella. Oikeastikin tein duunia kotona enemmän kuin nuoremmat yhteensä. Ok, minua kehuttiin siitä ja varmaan asetettiin jollakin tapaa myös "moraaliseksi" esimerkiksi nuoremmille, siis tyyliin "Maija se osasi hienosti hoitaa koulunsa, sinun pitäisi ottaa hänestä oppia" (mikä varmaan oli ärsyttävää, muttei minun vikani). Mutta mitään rahallista suosimista ei kyllä minusta ollut missään vaiheessa, rehellisesti ei.

Ap

Vierailija
5/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on vanhempiesi suusta ja edunvalvoja tietää enemmän vanhempiesi tahdosta kuin sinä?

Vierailija
6/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei selvästikään ole ennakkoperinnöstä. Ehkäpä vanhemmat tosiaan suosivat sinua, mutta eihän se laillisesti liity tuohon tilanteeseen mitenkään. Älä suostu, 

Minä olen ainoa sisaruksistani joka joutui maksamaan itse esim. ajokortin enkä saanut rahallista tukea opintoihin toisin kuin nuoremmat sisarukseni. Eipä ole käynyt mielessäkään että tuon pitäisi vaikuttaa jotenkin perinnönjakoon. 

Vierailija
7/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan tajua tai jos tajuaa, ajattelee, ettei se ollut hänen vikansa. Kuten yleensä ei olekaan, vaan vanhempien.

Mutta tuollaista tulkintaa eli että minä olisin ollut hemmoteltu suosikki, ei ole kellään muulla sukulaisella. Oikeastikin tein duunia kotona enemmän kuin nuoremmat yhteensä. Ok, minua kehuttiin siitä ja varmaan asetettiin jollakin tapaa myös "moraaliseksi" esimerkiksi nuoremmille, siis tyyliin "Maija se osasi hienosti hoitaa koulunsa, sinun pitäisi ottaa hänestä oppia" (mikä varmaan oli ärsyttävää, muttei minun vikani). Mutta mitään rahallista suosimista ei kyllä minusta ollut missään vaiheessa, rehellisesti ei.

Ap

Tulisiko parempi mieli, jos sisaruksesi askartelisi sinulle mitalin? 

Vierailija
8/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siis kuoli? Perunkirjoituksissa selviää vainajan tahto.

Vierailija
9/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaiva tiliotteet esiin ja väännä rautalangasta. Kunnon riita on poikaa, puhdistaa ilmapiiriä. Ei teistä varmasti mitään ylimmäisiä ystäviä tule koskaan, mutta ehkä pääsette puheväleihin kummiskin. Aikuisen lapsen elämisen kustantaminen ei ole edes verottajan mukaan ennakkoperintöä, ja jos sun siskot opiskeli kotoa käsin, niin sekin on rahallista tukea.

Vierailija
10/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1, perintövero ei ole kuin 7-19 prosenttia perinnön arvosta eli kyllä siitä perinnöstä rahallista iloa olisi. Ainakin nyt, kun olen ostanut miehen kanssa kämpän, josta on lainaa paljon.

Eikä kyse nyt ole edes ensisijassa siitä perinnöstä, vaan periaatteesta ja siitä, että minusta minua moititaan ansiotta. Koen tämän epäreiluksi.

Ap

Ei mene elämässä nallekarkit tasan.

Vierailija
11/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja sädekehän vilkkuvaloilla.

Vierailija
12/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako, jos me myönnetään että sisarukset on kateellisia sinun akateemisesta koulutuksesta?

Vierailija
13/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anteeksi se lapsuutesi ja kasva aikuiseksi.

Vierailija
14/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ala luopumaan mistään. Jos sinulle kuuluu tietty osuus, tietenkin otat sen. Se on sisarustesi ongelma, jos kokevat sen jotenkin epäreiluksi, ja he voivat oikeusteitse hakea siihen muutosta. 

Vierailija
15/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako, jos me myönnetään että sisarukset on kateellisia sinun akateemisesta koulutuksesta?

Mä voin osallistua näihin talkoisiin lähettämällä biojätepusseja. Ei haise oma kehu ja katkeruuden kitkerä höttö niin pahasti.

Vierailija
16/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on vanhempiesi suusta ja edunvalvoja tietää enemmän vanhempiesi tahdosta kuin sinä?

Mikä oli vanhempieni suusta ja mikä ihmeen edunvalvoja?

Toinen vanhempani kuoli nopeasti edenneeseen syöpään, toinen pian perään onnettomuudessa. Edunvalvojia tai testamenttia ei ole, aivan olisi menossa tasajakona omaisuus.

JPaitsi että nyt yllättäen siskot alkoivat puhua minun saaneen ennakkoperintöä, mistä vanhempani eivät ole missään vaiheesa puhuneet, eivätkä olis voineetkaan, useamman vuoden takaisista käyttörahaksi annetuista seteleistä, joita viiden vuoden aikana kerti yhteensä ehkä kolmisen tonnia. Siis todella vähän. Mutta siskojen mielestä summa olikin moninkertainen ja muutenkin minä kuulemma lellikkiasemassa.

Ap

Vierailija
17/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne sisaruksetkin saaneet apua, jos ovat ilmaiseksi asuneet ja syöneet kotona. Todennäköisesti ovat hyötyneet sinua enemmän. 

Vierailija
18/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli vanhempieni suusta ja mikä ihmeen edunvalvoja?

Toinen vanhempani kuoli nopeasti edenneeseen syöpään, toinen pian perään onnettomuudessa. Edunvalvojia tai testamenttia ei ole, aivan olisi menossa tasajakona omaisuus.

JPaitsi että nyt yllättäen siskot alkoivat puhua minun saaneen ennakkoperintöä, mistä vanhempani eivät ole missään vaiheesa puhuneet, eivätkä olis voineetkaan, useamman vuoden takaisista käyttörahaksi annetuista seteleistä, joita viiden vuoden aikana kerti yhteensä ehkä kolmisen tonnia. Siis todella vähän. Mutta siskojen mielestä summa olikin moninkertainen ja muutenkin minä kuulemma lellikkiasemassa.

Ap

No, se selviää sitten perunkirjoituksissa löytyykö väitteille perusteluja. Edunvalvoja valvoo, että kaikki menee pykälien mukaisesti.

Keskity sinä omaan erinomaiseen elämääsi ja jätä sisaruksesi omaan arvoonsa.

Vierailija
19/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei. Minä en pidä tuota minään erityisenä uhrautumisena, ihan vaan normaalina maatalon esikoistyttären roolina. Kunhan sanoin asiaa selittääkseni, että minua ei mielestäni ole mitenkään suosittu lapsena rahallisesti tai työmäärässä. Kaikki olemme saaneet vanhemmilta samalla lailla viikkorahaa, kielikurssit, ajokortin ja tukea opiskeliaikana, he vain itse päättivät opiskella kotoa käsin ja lyhyemmän aikaa ja minä kauempana yliopistossa. Ei siinä se kummepaa ole, olisivat kumpikin varmasti saaneet hekin setelin kouraan, jos olisivat muuttaneet kotoa opiskelemaan ja käyneet kotona.

Ap

Vierailija
20/49 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös elää sitkeänä legenda siitä miten minä olen saanut enemmän kuin muut.

Tosiasiassa olen saanut huomattavasti vähemmän kuin muut. Mutta silti olen menestynyt huomattavasti paremmin.

Kai tuo on tapa kestää se, että itse ei pärjää. Keksitään ja vääristellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi