Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MM-voitto sai taas huomaamaan ulkopuolisuuteni

Vierailija
27.05.2019 |

En seuraa urheilua enkä tiedä jääkiekosta mitään ja tällaisina päivinä sen huomaa. Ulkopuolisuuden tunne on niin käsinkosketeltavaa.

Lehdet lööpittävät möröstä, FB yms. Ovat täynnä muumimörköjä erilaisissa meemeissä ja profiilikuvissa.

Pitää oikein Googlella etsiä, että mikä tämän mörön liittää jääkiekkoon.

Työpaikalla ei keksi mitään sanottavaa.

En varmasti ole kuitenkaan ainoa joka kokee näin. Onko muissa maissa vastaavaa? En tiedä.
Olen jossain maassa ollut suuren Urheiluvoiton jälkeen eikä siellä se näkynyt arjessa ja keskusteluissa mitenkään.
Ehkä Suomessa kaikki liittyy kuuluisaan heikkoon kansalliseen itsetuntoon ja kun jotakin vähän voitetaan niin sen pitäisi sitten olla kaikkien asia?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut koulutustason vaikuttavan paljon. Toimistotyössä, jossa kollegat ovat korkeammin koulutettuja, urheilutapahtumat eivät heijastus työyhteisön.

Toista oli, kun opiskellessa olin matalapalkkaisella alalla. Voiton jälkeen sai kuulla korvien täydestä glider in:iä ja kertomuksia edellispäivän ryypiskelystä.

Kyllä tän perusteella kannattaakin yleistää, sinun kaks työpaikkaa materiaalina! Milloin julkaisu ilmestyy kaikkien luettavaksi?

Vierailija
42/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ulkopuolisuuden tunteella ei ole mitään tekemistä jääkiekon kanssa vaan sun lapsuuden. Käsittele sitä vaikka terapiassa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävästi tuli mieleen että vaihtaakohan kansallissankari kohta vaimoa kun ei ole missifinalisti kainalossa.

Vierailija
44/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmeissäni katsellut, kuunnellit ja lukenut ihmisten erilaisista tavoista ulkoistaa omia ilon tai surun tunteitaan oman elämänsä ulkopuolelle.

Dianan kuolema, joku random kouluampuminen, konginkangas, estonia ja ihmiset "uskaltavat" surra omaa pieleenmennyttä elämäänsä tämän sijaissurun avulla.

Kun ihmisillä ei ole mitään ilonaiheita jäljellä omassa elämässään, jostai urheilusankarista tulee joukkohysterian aihe ja jääkiekkojoukkue nostetaan järjettömiin sfääreihin, vaikka taitona ei ole mitään muuta kuin luistelu ja mailan avulla saada pieni musta muovmöykky vastustajan maaliin.

Ymmärtäisin jos juhlittaisiin vaikkapa palautuslentoja Irakiin tai surtaisiin mehiläisten katoamista maailmankartalta, mutta byäää, tuikituntemattomia ihmisiä on kuollut jossainpäin maailmaa tai jippiii, muutama hemmo suomessa osaa luistella ja jaksaa tuntikausia heilutella tikkujaan tekojäällä.

Tässä kans yks säälittävä itkijä, jonka tapa tarkastella maailmaa on hyvin itsekeskeinen.

Vierailija
45/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmeissäni katsellut, kuunnellit ja lukenut ihmisten erilaisista tavoista ulkoistaa omia ilon tai surun tunteitaan oman elämänsä ulkopuolelle.

Dianan kuolema, joku random kouluampuminen, konginkangas, estonia ja ihmiset "uskaltavat" surra omaa pieleenmennyttä elämäänsä tämän sijaissurun avulla.

Kun ihmisillä ei ole mitään ilonaiheita jäljellä omassa elämässään, jostai urheilusankarista tulee joukkohysterian aihe ja jääkiekkojoukkue nostetaan järjettömiin sfääreihin, vaikka taitona ei ole mitään muuta kuin luistelu ja mailan avulla saada pieni musta muovmöykky vastustajan maaliin.

Ymmärtäisin jos juhlittaisiin vaikkapa palautuslentoja Irakiin tai surtaisiin mehiläisten katoamista maailmankartalta, mutta byäää, tuikituntemattomia ihmisiä on kuollut jossainpäin maailmaa tai jippiii, muutama hemmo suomessa osaa luistella ja jaksaa tuntikausia heilutella tikkujaan tekojäällä.

Noita voisin minäkin juhlia. Aivan massiiviset juhlat olisi syytä järjestää sinä päivänä, kun EU lakkautetaan kokonaan lopullisesti.

Vierailija
46/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kuvia heikon kansallistunnon ilmenemisestä ulkomailla, missä urheiluvoitot eivät näy arjessa ja keskusteluissa mitenkään.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&biw=1536&bih=714&tbm=i…

Ja vielä kun lisää linkin aukaisemassa ikkunassa olevaan hakulauseeseen s-kirjaimen sanaan spots --> sports, löytää vieläkin osuvampia kuvia

Vierailija
47/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vuonna 1995 kun suomi voitti kultaa lähdin aamulla matkalle uuteenseelantiin ja näin kuinka ihmiset hyppivät suihkulähteisiin

kun pääsin uuteenseelantiin ne olivat juuri voittaneet america cupin (=purjeveneilyä) ja näin kuinka ihmiset hyppivät satama-altaaseen

urheilu hullaannuttaa kaikkialla

Mutta vain Suomessa osataan hävetä.

Vierailija
48/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos että annoit meille muille niitä oikeita sallittuja ilon ja surun aiheita. Olisko vielä muita. Ota huomioon että ilman meitä "ihmisiä" (joihin sinä et ilmeisesti lukeudu?) sinulla ei olisi mitään mahdollisuutta tuntea ylemmyyttä ja nostaa itseästi ylemmäs halventaen muiden kiinnostusten kohteita epäasiallisella kommunikointityylilläsi.

Vierailija
49/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat vaan olla fiksumpi kuin suurin osa tästä juntista metsäkansasta.

Vierailija
50/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea uskoa ap:n kokevan ulkopuolisuutta Suomessa, sillä aloitus oli juuri sitä taattua suomalaisuutta. Eiköhän sielunsiskoja ja -veljiä löydy.

Vierailija
51/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse seuraan todella paljon urheilua, ja sen takia minulla onkin realistinen kuva siitä, miten merkittävä asia jääkiekon maailmanmestaruus on, ja jääkiekon mm-finaali on minulle on vain yksi urheilutapahtuma muiden joukossa. Ymmärrän itse asiassa jääkiekosta todennäköisesti enemmän kuin 90% noista mestaruuden juhlijoista, joilla ei ole realistista kuvaa jääkiekon maailmanmestaruuden merkittävyydestä urheilullisena saavutuksena.

Esim. eilen seurasin enemmän juuri alkaneita tenniksen Ranskan avoimia ja tulen katsomaan sen turnauksen finaalia paljon suuremmalla innolla kuin jääkiekon mm-finaalia, jota seurasin sivusilmällä eurovaalien ohella.

Hyvä sulle. Omasta mielestäni lätkää on huomattavasti viihdyttävämpää katsoa, kuin tennistä. Onneksi useita eri urheilulajeja, sieltä voi jokainen fani poimia ne itselle mielenkiintoisimmat.

Vierailija
52/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo yhtään seurannut (siis oikeesti en yhtään, en edes lue iltapäivälehtiä), eikä mua kiinnosta yhtään, mutta onhan se toki aina hienoa kun tällaista tulee. Sain tietää kun kaverit ryhmächatissa alko tuulettaa. :D En ollenkaan koe oloani ulkopuoliseksi, ei ole muiden juhlinta minulta pois. :)

Vierailija
53/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai olet ollut "jossain" "jonkun" voiton jälkeen eikä näkynyt mitenkään? Itse olen ollut esim. Tsekissä v. 2010 ja kyllä muuten näkyi, ainoa ero Suomeen oli että porukkaa oli vielä kymmeniä tuhansia enemmän kaduilla. 

Hauskaa oli! Tulkaa pois sieltä nurkasta murjottamasta.

Minäkin olen ollut Prahassa seuraamassa kun Tsekki voitti MM-kultaa lätkässä :). Koko yö kyllä juhlittiin pitkin kaupunkia ja kadut olivat äärimmäisen täynnä juhlijoita. Kyllä, hauskaa oli! 

Vuosi oli 2000 tai 2001. 

Mä olen parhaillani Prahassa ja juhlittiin Suomen voittoa, myös random tsekkien kanssa jotka kovasti kannattivat meitä. Ratikassa onniteltiin ja monet tulivat juttelemaan ja lyömään kättä päälle. Ei todellakaan tullu mielenkään että ilossamme olisi jotain noloa! :D

Vierailija
54/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden ilo haittaa? Ei siihen iloon tarvi yhtyä muttei sitä tarvi myöskään muilta pilata :)

Aivan oikein. Yleisesti vain kaikille lukijoille, että voisihan sitä hieman yrittää ymmärtää aloittajaakin. Jos ei ole koskaan esim. kokenut JATKUVAA ulkopuolisuutta (ja syrjintää, kiusaamista ym.), niin ei voi sitä tietää täysin, miltä se tuntuu ja miten vaikuttaa omaan elämään (ja terveyteenkin).

Vierailija
55/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden ilo haittaa? Ei siihen iloon tarvi yhtyä muttei sitä tarvi myöskään muilta pilata :)

Aivan oikein. Yleisesti vain kaikille lukijoille, että voisihan sitä hieman yrittää ymmärtää aloittajaakin. Jos ei ole koskaan esim. kokenut JATKUVAA ulkopuolisuutta (ja syrjintää, kiusaamista ym.), niin ei voi sitä tietää täysin, miltä se tuntuu ja miten vaikuttaa omaan elämään (ja terveyteenkin).

Kyllä me ymmärrämme, muttemme hyväksy ilonpilaajia.

Vierailija
56/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kuvia heikon kansallistunnon ilmenemisestä ulkomailla, missä urheiluvoitot eivät näy arjessa ja keskusteluissa mitenkään.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&biw=1536&bih=714&tbm=i…

Ja vielä kun lisää linkin aukaisemassa ikkunassa olevaan hakulauseeseen s-kirjaimen sanaan spots --> sports, löytää vieläkin osuvampia kuvia

Totta. Oli se siinä edessä ja keskellä ja perässä, mutta copy ja paste poistivat ässän viimeisestä versiosta. :D

Vierailija
57/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ulkopuolinen monin tavoin ja en seuraa mitään urheilua, mutta minusta on kiva että ihmisillä on ilonaihetta. :)

Vierailija
58/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin koko ikäni ollut ulkopuolinen ja yksin. Jääkiekosta en ymmärrä mitään enkä osaa edes luistella.

Mutta ei se tod. ole minulta pois jos ihmiset iloitsevat. Parempi se on minulle syrjäytyneellekin että ihmiset ovat iloisia kuin vihaisia ja synkkiä.

Sinun Ap pitää ymmärtää ettei Suuri Väestö voi tai haluakaan sinun angstiesi mukaan hyppiä, eikä pidäkään.

Vierailija
59/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ymmärrämme, muttemme hyväksy ilonpilaajia.

Miten se ymmärrys näkyy käytännössä? Paljon tullut myös ilkkumista ym. niin aloittajalle kuin joillekin muillekin kommentoijille, jotka esim. kehtaavatkin olla kiinnostuneita enemmän joistain muistakin lajeista kuin jääkiekosta? Välihuomautuksena kuitenkin, että itsekin iloitsen tästä menestyksestä, ja aina seurannut enemmän tai vähemmän jääkiekkoa. Siltikin ymmärrän niitäkin, jotka ovat kiinnostuneita enemmän joistain muista asioista, tuntevat itsensä ulkopuolisiksi, syrjityiksi ym.

Vierailija
60/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta on aina kivaa, kun ihmiset ovat iloisia. Jotenkin tuo jääkiekkokansan känninen örvellys vaan ei minusta vaikutu samalta tunteelta, jota itse tunnen ollessani iloinen. Ihmeellistä esittämistä ja väkisin pinnistelyä (siis todellakaan suihkulähteessä ei ole kiva uida näillä säillä vaikka eteläeurooppalaiset sitä helteillä harrastavatkin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän