Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MM-voitto sai taas huomaamaan ulkopuolisuuteni

Vierailija
27.05.2019 |

En seuraa urheilua enkä tiedä jääkiekosta mitään ja tällaisina päivinä sen huomaa. Ulkopuolisuuden tunne on niin käsinkosketeltavaa.

Lehdet lööpittävät möröstä, FB yms. Ovat täynnä muumimörköjä erilaisissa meemeissä ja profiilikuvissa.

Pitää oikein Googlella etsiä, että mikä tämän mörön liittää jääkiekkoon.

Työpaikalla ei keksi mitään sanottavaa.

En varmasti ole kuitenkaan ainoa joka kokee näin. Onko muissa maissa vastaavaa? En tiedä.
Olen jossain maassa ollut suuren Urheiluvoiton jälkeen eikä siellä se näkynyt arjessa ja keskusteluissa mitenkään.
Ehkä Suomessa kaikki liittyy kuuluisaan heikkoon kansalliseen itsetuntoon ja kun jotakin vähän voitetaan niin sen pitäisi sitten olla kaikkien asia?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen pihalla euroviisuista, mutta niiden voitonjuhlat eivät samalla tavalla nousseet ylös örvellyksen ihannointina.

Niiden yhteydessä ei myöskään törmännyt samanlaiseen Et ole kiinnostunut? Oletko hölmö vai vihollinen - asenteeseen joita erityisesti jääkiekon MM-voiton julistaminen taholta kohtaa.

Jaa. Kyllä Tampereella vaan oli melkonen ralli päällä kun Lordi voitti, eikä skumpassa säästelty.

Vierailija
62/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut koulutustason vaikuttavan paljon. Toimistotyössä, jossa kollegat ovat korkeammin koulutettuja, urheilutapahtumat eivät heijastus työyhteisön.

Toista oli, kun opiskellessa olin matalapalkkaisella alalla. Voiton jälkeen sai kuulla korvien täydestä glider in:iä ja kertomuksia edellispäivän ryypiskelystä.

Olin itse eilen apulaisena baarissa tarjoilemassa ja siellä oli monenlaista juhlijaa, Mörköä ja Suomea huusivat yhtälailla pukuherrat kuin laitapuolen kulkijatkin ja sen verran heiluen lähti pukumiehetkin torille että veikkaan että siellä töissäkin ollaan tänään vielä hehkutettu miten hauskaa oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kiellä muilta juhlimista. En myöskään ole katkera.

Miksi tekstiäni niin tulkitaan?

Totean vain, että tunne on ulkopuolinen koska voitto tuntuu olevan niin monelle ainoa asia maailmassa.

Ohihan tämä kohu taas menee, silti mietin taas kerran että minua ei Suomessa oikein pidä muu kuin kaunis luonto jossa on viihtyisä oleilla.

AP.

Luuletko että pääset pakoon muiden juhlimista toisessa maassa?

Vierailija
64/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut koulutustason vaikuttavan paljon. Toimistotyössä, jossa kollegat ovat korkeammin koulutettuja, urheilutapahtumat eivät heijastus työyhteisön.

Toista oli, kun opiskellessa olin matalapalkkaisella alalla. Voiton jälkeen sai kuulla korvien täydestä glider in:iä ja kertomuksia edellispäivän ryypiskelystä.

Olin itse eilen apulaisena baarissa tarjoilemassa ja siellä oli monenlaista juhlijaa, Mörköä ja Suomea huusivat yhtälailla pukuherrat kuin laitapuolen kulkijatkin ja sen verran heiluen lähti pukumiehetkin torille että veikkaan että siellä töissäkin ollaan tänään vielä hehkutettu miten hauskaa oli.

Ja sitten vielä kun tietäisi miten se puku ihmisen koulutustasoon vaikuttaa?

Vierailija
65/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole rasittavampaa kuin katkera itsesäälinsekainen valitus.

Ja kun ap:n tekstiä lukee onkin kyllä tosi ihmeellistä että kokee itsensä ulkopuoliseksi!! Negatiivinen uhriutuja! Kiertäisin kaukaa!

Nyt puuttuu enää Kivis joka taatusti keksii kuinka paljon parempi äiti Mörölläkin on kuin hänellä...

Vierailija
66/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meillä oli kyllä yliopistolla ihan kisastudio neukkarissa, kun peli sattui iltapäivään yhtenä vuonna.

Vierailija
67/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Erös tuttavani näytti videon kuinka olivat seminaarin jälkeen päätyneet katsomaan välieräottelua ja siellä oli kravaatit lähteneet, ja hotelille lähtö unohtunut. Ja akateemista väkeä koko sakki.

Vierailija
68/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa, mutta ei tuosta kannata välittää, sillä media välittää - etenkin IS ja IL, nyt jos HS:kin - koko asiasta väärän kuvan. Ei tämä asia ole saanut suomalaisia mitenkään sekaisin; mielikuva kaikkien sekoamisesta syntyy lähinnä vain lukemalla noiden medioiden hehkutuksia. Mutta kun mediat sulkee, huomaa, että ei Suomi sekaisin ole, vaan se on median kupla vain. Sen on kiihotettava ihmisiä, jotta se saa mainostuloja ja klikkauksia enemmän, siksi se kirjoittaa "Möröstä" uuden artikkelin joka toinen minuutti.

Tuossa suomalaisen median tavassa käsitellä tätä hienoa voittoa ei ole mitään arvokasta tai tyylikästä, vaan se herättää ainoastaan myötähäpeän tunteita lukijassaan. Mieleeni tuli myös ajatus, että voisi kysyä "minkä ikäisille nämä mörkö yms. -artikkelit oikein on suunnattu - alakoululaisilleko? Sille lähinnä vaikuttaa.

Myöskään monien ihmisten tai instituutioiden (VR - mörköjuna yms.) tavassa juhlia ei ole mitään tyylikästä tai arvokasta, vaan koko homma lähtee todella pahasti lapasesta.

Vaikea tajuta, miksi Suomessa mediassa kirjoitettujen artikkelien määrä - laadun kustannuksella - kuvastaa ikäänkuin sitä, kuinka paljon he voittoa kunnioittavat. Eli mitä enemmän kirjoitetaan, sitä enemmän kunnioitetaan, ajattelee suomalainen media. Ja mitä enemmän kirjoitetaan, sitä alemmas taso laskee vääjäämättä, sillä tällöin artikkeleita on kirjoitettava kiireessä. Ja lukuisat kansalaiset puolestaan ajattelee - mitä enemmän ryypätään, oksennetaan tai pieritään, tai korkeammalle kiivetään pylvääseen, sitä enemmän kunnioitetaan.

Et ole ap nähnyt muualla vastaavaa, koska vanhassa Euroopassa ymmärretään ja arvostetaan asioiden tyylikkyyttä, joka antaa arvon myös urheiluvoitoille. Suomessa sen sijaan örvelletään ja taannutaan lapsen tasolle, joka ilmentää suomalaista kunnioitusta urheilusankareitaan kohtaan.

Eli miksi Suomessa kaikki on niin tyylitöntä, kun tälläisiä asioita voisi juhlia tyylilläkin?

Vierailija
69/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa, mutta ei tuosta kannata välittää, sillä media välittää - etenkin IS ja IL, nyt jos HS:kin - koko asiasta väärän kuvan. Ei tämä asia ole saanut suomalaisia mitenkään sekaisin; mielikuva kaikkien sekoamisesta syntyy lähinnä vain lukemalla noiden medioiden hehkutuksia. Mutta kun mediat sulkee, huomaa, että ei Suomi sekaisin ole, vaan se on median kupla vain. Sen on kiihotettava ihmisiä, jotta se saa mainostuloja ja klikkauksia enemmän, siksi se kirjoittaa "Möröstä" uuden artikkelin joka toinen minuutti.

Tuossa suomalaisen median tavassa käsitellä tätä hienoa voittoa ei ole mitään arvokasta tai tyylikästä, vaan se herättää ainoastaan myötähäpeän tunteita lukijassaan. Mieleeni tuli myös ajatus, että voisi kysyä "minkä ikäisille nämä mörkö yms. -artikkelit oikein on suunnattu - alakoululaisilleko? Sille lähinnä vaikuttaa.

Myöskään monien ihmisten tai instituutioiden (VR - mörköjuna yms.) tavassa juhlia ei ole mitään tyylikästä tai arvokasta, vaan koko homma lähtee todella pahasti lapasesta.

Vaikea tajuta, miksi Suomessa mediassa kirjoitettujen artikkelien määrä - laadun kustannuksella - kuvastaa ikäänkuin sitä, kuinka paljon he voittoa kunnioittavat. Eli mitä enemmän kirjoitetaan, sitä enemmän kunnioitetaan, ajattelee suomalainen media. Ja mitä enemmän kirjoitetaan, sitä alemmas taso laskee vääjäämättä, sillä tällöin artikkeleita on kirjoitettava kiireessä. Ja lukuisat kansalaiset puolestaan ajattelee - mitä enemmän ryypätään, oksennetaan tai pieritään, tai korkeammalle kiivetään pylvääseen, sitä enemmän kunnioitetaan.

Et ole ap nähnyt muualla vastaavaa, koska vanhassa Euroopassa ymmärretään ja arvostetaan asioiden tyylikkyyttä, joka antaa arvon myös urheiluvoitoille. Suomessa sen sijaan örvelletään ja taannutaan lapsen tasolle, joka ilmentää suomalaista kunnioitusta urheilusankareitaan kohtaan.

Eli miksi Suomessa kaikki on niin tyylitöntä, kun tälläisiä asioita voisi juhlia tyylilläkin?

Vierailija
70/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011 juhlissa oli 90 000-100 000 ihmistä IS:n vanhojen artikkelien mukaan, poliisin arvio siis. Nyt tuolla on ollut 40000-50000 juhlijaa. Suosio on siis laskenut.

Vierailija
71/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titenkin urheilua hyvin usein juhlitaan ja kuuluukin juhlia. Suomalainen tapa vaan eroaa tyylittömyydellään.

Vierailija
72/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia on täällä oloni aikana voittanut kaksikertaa maailmanmestaruuden jalkikksessa ja kyllä sitä on juhlittu ja paljon kaduilla ja toreilla.

Tuo ulkopuolisuuden tunne on täysin itse aiheutettua ja kiinnostuksen kohteiden nirsoudesta johtuvaa. Ihmiset jotka seuraavat elämää ja tapahtumia noin yleisesti tietävät nämä jutut ainakin puheen tasolla ja välillä myös innostuvat ja hyvä niin. Muuten kaikki olisi samaa tasapaksua arkea.

Vierailija
73/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ainakin 2006 mm-futiksen kultaa juhlittiin aivan hullun lailla. Koko maa meni sekaisin. Paljon pahemmin kuin Suomi nyt.

Vierailija
74/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titenkin urheilua hyvin usein juhlitaan ja kuuluukin juhlia. Suomalainen tapa vaan eroaa tyylittömyydellään.

Kenen vertaat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän