Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vaikuttaa,kaikkeen. Ne kuuntelee vastaukset kyselyihin mutta tarkkailee kans että miten se tyyppi käyttäytyy ja istuu, onko rauhaton yms.
Vierailija kirjoitti:
Syön Voxraa masennukseen ja osittain adhd-oireisiin. Jos haluaisin tutkimuksiin virallista diagnoosia varten niin pitäisikö lääke lopettaa sitä ennen?
Voxra on auttanut itseäni oireiden ja adhd:n yleisen seurauksen, eli masennuksen hillinnässä! Se lääke alkaa yleistymään aikuisiän adhd:n hallinnassa, ja siitä alkaa olemaan paljon näyttöäkin. Ja ei, ei vaikuta diagnoosiin. Mutta täytyy kertoa lääkärille lääkkeestä ja että mitä eroa siitä on ollut. Jos sinulla on adhd/add, se on sinulla aina, mutta lääkkeet helpottavat oireita. Ei vaikuta diagnoosiin, muuta kun että vahventavasti jos lääkärillä on asiasta tietoa ja kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa töissä ootte tai olleet jos adhd on todettu myöhemmin ?
Ja onko sitten lääkitys laittanut asiat uusiksi ?
Jos sopiva lääke löytyy, niin ei se automaattisesti muuta asioita. Hyvä lääke auttaa siihen, että pystyy luomaan, tekemään ja suorittamaan asioita järjestelmällisemmin. Se on vain työkalu. Myös lääkityksen aikana joutuu tekemään ja suorittamaan ihan kaiken itse. Lääke siinä apuna.
Täällä oli just aiheesta juttua https://www.superlehti.fi/hyvinvointi/tyopaikan-raamit-auttavat-adhd-di…
Minua kinnostaa mikä on se olo kun ottaa sen lääkkeen, miten se oikein tuntuu,vai tuntuuko mitenkään mutta asiat vaan saa tehtyä ?
Eikö voxra ole amfetamiinia? Sanoin yhdelle psykiatrille, jonka mielestä minulla on ADD, että " Tuskin hyvä, että alan vetämään päivittäin amfetamiinia, kun olen jo alkoholisti. Eikös osa näistä ADHD-lääkkeistä ole sitä ittiään?". Lääkäri vastasi kaikkien ADHD-lääkkeiden olevan amfetamiinia tai sen johdannaisia; ns. muuntohuumeita. En kehdannut lääkärille sanoa, mutta olen 2 kertaa kokeillut amfetamiinia. Se ei tehnyt minuun mitään miellyttävää vaikutusta, joten en ymmärrä, miksi jotkut sitä käyttävät päihteenä? Poskipäitä nyki ja tunsin itseni ylimieliseksi paskiaiseksi. Ja aine luullakseni "puhdasta", koska kaverit juuri hakeneet 2kg säkin Saksasta. Sekoitettua ei ole järkeä kuljettaa tullien läpi, koska tuomio käryn käydessä on sama aineen laadukkuudesta riippumatta.
Tekee surulliseksi tällainen arvio, että kukaan ei varmaan jaksa puolisona. Oltu minun puolison kanssa vasta alle vuosi, mutta se koko aika hyvin tiiviisti. Vaikeuksia on yhtälailla, ulkoisesti, kuin ennen yhteenmenoa, mutta molemmat onnellisempia, kuin ennen.
Nojos oikeasti add/adhd, ja siihen oikea hoito,niin eiköhän se auta. Varsinkin jos lääkinnyt ennen itseään viinalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa töissä ootte tai olleet jos adhd on todettu myöhemmin ?
Ja onko sitten lääkitys laittanut asiat uusiksi ?
Jos sopiva lääke löytyy, niin ei se automaattisesti muuta asioita. Hyvä lääke auttaa siihen, että pystyy luomaan, tekemään ja suorittamaan asioita järjestelmällisemmin. Se on vain työkalu. Myös lääkityksen aikana joutuu tekemään ja suorittamaan ihan kaiken itse. Lääke siinä apuna.
Nyt puolisen vuotta lääkityksellä olleena voin allekirjoittaa tämän. Lääkitys on vähän kuin silmälasit - ilman et pysty lukemaan jos et näe,silmälasien kanssa se on mahdollista mutta duunin joutuu silti tekemään itse. On mahtavaa kun ponnisteluista vihdoinkin seuraa jotain.
Piri-DD kirjoitti:
Eikö voxra ole amfetamiinia? Sanoin yhdelle psykiatrille, jonka mielestä minulla on ADD, että " Tuskin hyvä, että alan vetämään päivittäin amfetamiinia, kun olen jo alkoholisti. Eikös osa näistä ADHD-lääkkeistä ole sitä ittiään?". Lääkäri vastasi kaikkien ADHD-lääkkeiden olevan amfetamiinia tai sen johdannaisia; ns. muuntohuumeita. En kehdannut lääkärille sanoa, mutta olen 2 kertaa kokeillut amfetamiinia. Se ei tehnyt minuun mitään miellyttävää vaikutusta, joten en ymmärrä, miksi jotkut sitä käyttävät päihteenä? Poskipäitä nyki ja tunsin itseni ylimieliseksi paskiaiseksi. Ja aine luullakseni "puhdasta", koska kaverit juuri hakeneet 2kg säkin Saksasta. Sekoitettua ei ole järkeä kuljettaa tullien läpi, koska tuomio käryn käydessä on sama aineen laadukkuudesta riippumatta.
Tämä on ihan höpöhöpöä, et ole tainnut missään lääkärillä käydäkään. Yleisin käytetty ADHD-lääke on metyylifenidaatti (esim. Concerta), joka ei ole amfetamiinijohdannainen, vaan on kemiallisesti lähempänä kokaiinia jos johonkin laittomaan aineeseen haluaa verrata. Stimulantti se toki on, kuten esim. kahvikin.
Voxra taas on bupropioni, joten ei amfetamiinia sekään, mutta amfetamiinin vieroitushoidon lääkkeenä käytetty joskus.
Eli concertalla lähtään aikuisilla?
Miten sivuvaukutuksista kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Piri-DD kirjoitti:
Tämä on ihan höpöhöpöä, et ole tainnut missään lääkärillä käydäkään. Yleisin käytetty ADHD-lääke on metyylifenidaatti (esim. Concerta), joka ei ole amfetamiinijohdannainen, vaan on kemiallisesti lähempänä kokaiinia jos johonkin laittomaan aineeseen haluaa verrata. Stimulantti se toki on, kuten esim. kahvikin.
Voxra taas on bupropioni, joten ei amfetamiinia sekään, mutta amfetamiinin vieroitushoidon lääkkeenä käytetty joskus.
No, harmi että se lääkäri valehteli minulle (ei näämmä harvinaista ammattikuntansa keskuudessa). Minä pöljä uskoin, ja vielä maksoin 140e tunti. Kävin siellä useamman kerran.
no onneksi ei ton kalliimpi, halpaa ku makkara tuo 140e per tunti.
Jaa jaa, oli liian halpaa, kun maksaa 140e tunti. Kuulostaa vähän samalta kuin silloin, kun ei osata sanoa mitään järkevää, vaikka ehtottomasti vastaan ollaan. Keskustelukumppanin kirjoitusvirheisiin tms. takerrutaan
Katso metyylifenidaatti vaikka wikipediasta. "Omaa väärinkäyttöpotentiaalia", "luokitellaan Suomessa huumausaineeksi". Sie ja siun makkarasi.
Kaikkea voi käyttää väärin, mutta kyllä normijärkiset käyttää ohjeiden mukaan.
Piri-DD kirjoitti:
Katso metyylifenidaatti vaikka wikipediasta. "Omaa väärinkäyttöpotentiaalia", "luokitellaan Suomessa huumausaineeksi". Sie ja siun makkarasi.
Aika monet lääkkeet omaa väärinkäyttöpotentiaalia. Rauhoittavat, unilääkkeet, kipulääkkeet... jopa yskänlääkettä voi väärinkäyttää. Eipä tule "huumausaineesta" mitään euforiaa, jätän ottamatta jos ei ole pakollista keskittymistä vaativaa tehtävää. Toki jos vetää lääkkeitä joita ei tarvitse, millä sattuu annostuksilla, tilanne voi olla erilainen. Saahan pään sekaisin vaikka liimalla, jos sellaiseen on halua.
Piri-DD kirjoitti:
Voxra ei ole amfetamiini -tyyppinen, niinkuin moni add/adhd lääke. Itseasiassa voxran toisella syklillä vaikuttava sisarlääke on erittäin tehokas lääke riippuvuuksiin, ja sitä käytetään lääkkeelliseen nikotiinin(tupakan) korvaushoitoon. Tuloksellisesti.
miten voxra vaikuttais testeissä? en tiedä ,mutta taustoja kysellään aika paljon