Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1481/4219 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisin asian jättämällä viinan kokonaan kun alotettiin lääkitys. Tosin on sitte tylsiä viikonloppuja.

Vierailija
1482/4219 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee tuo diagnoosi, niin mitä sitten tapahtuu oikein?lääkkeet saa ja se on sillä selvä eikä muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/4219 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee tuo diagnoosi, niin mitä sitten tapahtuu oikein?lääkkeet saa ja se on sillä selvä eikä muuta?

Riippuu ihan haasteista. Joku voi tarvita kuntoutusta, joku nepsyvalmennusta, joku ei tarvitse yhtään mitään muuta kuin sopivan lääkkeen.

Vierailija
1484/4219 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten adhdeesta voi kuntoutua ?  ei se mene minnekkään, vai onko tuo vaan työkkärin juttu  kun muuta eivät keksi.

Vierailija
1485/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn paraikaa kuntoutuksessa. Mietitään ja harjoitellaan arjen toimivuutta parantavia juttuja. Mulle esim. ajan ja rahan hallinta on vaikeaa. Myös muita oman toiminnan ohjauksen keinoja kokeillaan. Sillä tavalla olen pystynyt vähän panemaan impulsiivisuudelleni hanttiin. Pystyn joitain aloittamiani asioita jo viemään loppuun asti.

Olen myös tullut tietoiseksi erilaisista rooleistani ja pystynyt muuttamaan perhedynamiikkaa hieman.

Armollisuutta ja myötätuntoa itseä kohtaan harjoitellaan myös, koska tuppaan syyttämään itseäni kohtuuttomasti kun jokin asia ei suju.

Kukin suunnittelee kuntouttajansa kanssa, mitä itse kuntoutukselta tarvitsee.

Nyt pelottaa arjen alkaminen - lasten koulu, työt, lääkärikäynnit, kaikki tämä vaikea sälä jonka pitäisi toimia jotta arki olisi sujuvaa.

Vierailija
1486/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutus ei liity mitenkään työkkäriin. Lähetteen saa psyk.polilta. Ei se adhd:ta paranna, mutta antaa keinoja tulla sen kanssa paremmin toimeen.

Vierailija
1487/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa dg+lääkitys, auttaako se jo itsessään myös ahdistukseen ?

Vai tarviiko siihenkin erikseen jotain .

Vierailija
1488/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttaa. Kun keho on rauhallisemmassa tilassa sympaattisen hermoston osalta, ei ahdistukselle ole "syntymekaniikkaa", sehän on ikäänkuin epäsuotuisa kehä ajatuksien ja kehollisten tuntemusten välillä.

Toiseksi se, ettei mieli pyöritä kaikkia mahdollisia skenaarioita tai huolenaiheita auttaa jo itsessään, on myös helpompi nähdä ratkaisuja. Välillisesti auttaa varmaan myös se kun säheltämisestä aiheutuneet epäonnistumiset vähenevät, vähenee ahdistuskin sitä kautta. Esimerkkinä kun vaikkapa ajoissa oleminen mahdollistuu ilman jäätävää kiirettä ja stressiä, ei luonnollisesti ole niin paljon ahdistusta aiheuttavia pikkuasioita saati näiden kasautumista elämässä :)

Vierailija
1489/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten sitten nukkuminen jos on adhd-lääkitys ? viekö unet vai auttaako siinäkin?

Vierailija
1490/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttaa. Kun keho on rauhallisemmassa tilassa sympaattisen hermoston osalta, ei ahdistukselle ole "syntymekaniikkaa", sehän on ikäänkuin epäsuotuisa kehä ajatuksien ja kehollisten tuntemusten välillä.

Toiseksi se, ettei mieli pyöritä kaikkia mahdollisia skenaarioita tai huolenaiheita auttaa jo itsessään, on myös helpompi nähdä ratkaisuja. Välillisesti auttaa varmaan myös se kun säheltämisestä aiheutuneet epäonnistumiset vähenevät, vähenee ahdistuskin sitä kautta. Esimerkkinä kun vaikkapa ajoissa oleminen mahdollistuu ilman jäätävää kiirettä ja stressiä, ei luonnollisesti ole niin paljon ahdistusta aiheuttavia pikkuasioita saati näiden kasautumista elämässä :)

Diagnoosikin saattaa jo sinänsä auttaa ahdistukseen, kun voi oppia katsomaan itseään armollisemmin ja nähdä syitä ja seurauksia paremmin. Aiemmin koin epäonnistumiset -> olen huono. Unohdukset -> huono. Kujalla oleminen -> tyhmä. Vaikeudet opiskelussa -> kyvytön oppimaan. Aloittamisen vaikeus -> laiska ainakin, mahdollisesti myös välinpitämätön. Ja silti stressasin jatkuvasti, vaikka muut tulkitsivat käytöstä huolettomuudeksi tai kiinnostuksen puutteeksi. Vaikka itse tunsi yrittävänsä, ei muutakaan selitystä ollut joten näihin oli tyytyminen.

Nyt voi suhtautua omiin virheisiin sellaisina mitä ne ovat ja joita voi apukeinoin tarkastella ja kehittää. En ole tyhmä tai huono, vaikka jotkut asiat ovat vaikeampia kuin monilla muilla.

Vierailija
1491/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä,minulla siis tutkimukset vielä kesken, ja on myös unettomuutta ja ahdistusta ,  on liikunnat yms  käytössä,mutta siltikin  tulea valvottua paljon.  Mitään lääkitystä ei ole tällä hetkellä.

Vierailija
1492/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIten sitten nukkuminen jos on adhd-lääkitys ? viekö unet vai auttaako siinäkin?

Ei vie unia minulla ja vuorokausirytmin säilyttäminen helpottuu hieman. Huomaan eron kyllä jos en lääkettä käytä. Olen voinut jättää iltakahvin juonnin vähemmälle, ennen käytin sitä rauhoittumiseen, melko huonoin tuloksin tosin. Nykyisin otan kupin kofeiinitonta tavan vuoksi :)

Vierailija
1493/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, kauanko kesti teillä joilla lääkitys, sen oikean lääkkeen ja annostuksen löytäminen? onko se pitkä projekti ?(+ lisää käyntejä psykiatrin luona)

Vierailija
1494/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin tänään soittaa tK:hon vaan en jaksanu  jonottaa, huomenna uusiksi

Vierailija
1495/4219 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tähän voisi saada lääkitystä testiin ilman vuosien tutkimuksia. En jaksa aloittaa tuota tutkimusrumbaa kun arjessa muutenkin jo liikaa kuormittavuutta, vaihtelevia työvuoroja ja liikaa tekemistä. Haluaisin vain rauhan pääni sisään ja pystyä keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ilman, että ajatukset sinkoutuu sinne ja tänne koko ajan. Jos luen kokonaisen kirjan, osaan ehkä kahdella lauseella kertoa mitä siinä sanottiin. En edes tiedä miten rentoudutaan, en osaa hiljentää ajatusten juoksua. En tiedä mikä on vialla, mutta olisipa tähän vain joku lääke minkä voisi vain hakea apteekin hyllyltä.

Vierailija
1496/4219 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tähän voisi saada lääkitystä testiin ilman vuosien tutkimuksia. En jaksa aloittaa tuota tutkimusrumbaa kun arjessa muutenkin jo liikaa kuormittavuutta, vaihtelevia työvuoroja ja liikaa tekemistä. Haluaisin vain rauhan pääni sisään ja pystyä keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ilman, että ajatukset sinkoutuu sinne ja tänne koko ajan. Jos luen kokonaisen kirjan, osaan ehkä kahdella lauseella kertoa mitä siinä sanottiin. En edes tiedä miten rentoudutaan, en osaa hiljentää ajatusten juoksua. En tiedä mikä on vialla, mutta olisipa tähän vain joku lääke minkä voisi vain hakea apteekin hyllyltä.

Se on julkisella hidas prosessi,mutta kannattaa mennä vaikkase tuntuuki ikuisuudelta.

Jos oikeasti oireita niin kyllä ne alkaa tutkiin tosissaan heti.

Vierailija
1497/4219 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa meni julkisella puolella 1v 7kk , sitte tuli diagnoosi.

Vierailija
1498/4219 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa töissä ootte tai olleet jos adhd on todettu myöhemmin ?

Ja onko sitten lääkitys laittanut asiat uusiksi ?

Vierailija
1499/4219 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön Voxraa masennukseen ja osittain adhd-oireisiin. Jos haluaisin tutkimuksiin virallista diagnoosia varten niin pitäisikö lääke lopettaa sitä ennen?

Vierailija
1500/4219 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hajua, mutta sehän selviää ku soitat vaa terkkariin tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme