Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Taitaa aikuisille olla vain ja ainoastaan hoitona lääkitys, jos siis on muuten suhteellisen normaali tapaus, ei mikään ääripää jolla kaikki sekasin.
Minä sain lääkityksen, ja kyllä se ahdisti paljon huomata millaista se on olla ns. normaali sen lääkkeen vaikutuksen ajan. Tai oikeammin ahdisti se että mitä kaikkea ois saanu aikaan jos aina ois ollu normaali .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä vielä. Sosiaalinen ylikuormittuminen. Liikaa ihmistapaamisia alkaa v***ttamaan ja väsyttämään ja aistit, varsinkin äänet kuormittavat sekoamiseen saakka. On pakko vetäytyä hiljaiseen luolaan pois ihmisten luota. Tähän asti se on aina onnistunut. Alkaisin varmaan paiskomaan tavaroita ja sekoaisin muuten jos pako kuormittavasta tilanteesta olisi mahdotonta. Onko tämä adhd:ta vai assburgeriutta?
Moni adhd ihminen kuvaa sosiaalisen kanssakäymisen kuluttavaksi, itsekin olen sellainen. Se ei ole sosiaalista fobiaa vaan sitä että kaikki _joka ikinen_ ihmissuhde on mulle ihan käsittämättömän raskas! On parempia ja huonompia aikoja miten kuluttavana ihmisiä pidän. Sosiaalisesti olen lahjakas ja oikea ilopilleri. Osittain johtuu kai siitä kun puhun paljon. Puhun ihmiselle esim lounaalla työkaverille vaikka sitten siitä miten kuluttavaa on joutua lounaalla puhumaan ihmisille :D en täysin tiedä vielä mistä tämä johtuu, toivottavasti oppisin ymmärtämään paremmin miten tämä sosiaalinen kuormittuminen liittyy adhdhen. Kai jotenkin että kun on niin paljon ärsykkeitä ja virikkeitä ja vaikea keskittyä keskusteluun ja haluaa ottaa toisen huomioon ja kuunnella eikä olla törkeä jne niin se kuormittaa. Ja kuormittaa niinkin että isossa seurassa saattaa ns riehaantua ja on tosi hauskaa ja sitten tulee melkein kuin krapula siitä sosiaalisuudesta. Ja sit ku mulla menee huonommin enkä jaksa olla sosiaalinen tai oon tosi kuormittunut vaikka töistä, en kotona esim kuule mitä mies puhuu.. en vaan kuule, en jaksa kuunnella. En tajua mistä lapset puhuu, päästelen vaan innostuneita äännähdyksiä jotka kuulostaa kannustavilta. Ja mä teen työtä jossa saan olla kaksi päivää viikosta ihan yksin.
Tää kuulostaa niin tutulta! Olin baarissa töissä kymmenen vuotta, joka päivä jout ui juttelemaan sadalle ihmiselle, kun pääsin kotiin niin halusin vaan olla hiljaa. Ja joskus kesken työpäivän saattoi tulla iha n mieletön ahdistuskohtaus että baarin takaa on päästävä pois kaikkien silmien alta. Ja mitä kivempia ihmisiä siellä tapasi ja oppi tuntemaan paremmin kantiksia esim. niin sitä ene!män ahdisti. Koska mitä jos sanoo jotain tyhmää ja ne ei tykkää must a enää. Ainoa pelastus mulle oli se että aina voi keksiä jotain epämääräistä siivoiltavaa että pääsee karkuun ihmisiltä. Mutta se oli aina sellaista siivoilua, ei siivousta. Syytin myös aina kiirettä siitä miten sotkussa mun kämppä oli. Nyt oon ollut yksin paljon kotona äitiyslomalla ja oon vaan tajunnut että mun organisointikyky on ihan surkea. Jumitan yksityiskohtien kanssa. Ja helmikuussa ostettuun kalenteriin muistin merkata juttuja peräti kaksi viikkoa ennen kuin se jäi tyhjänä seinälle. Mies on ihan sqmanlainen, innostutaan herkästi tekeen isoja eläämänmuutoksia (mies alkaa jonkunnäköisen kuntooilukuurin joka kuukausi joka sit jää...) ja mitään projekteja ei saaateta loppuun. Diagnoosia ei oo kummallakaan mut oon puhunut miehelle että mentäiskö testeihin. Mua on kyllä itsediagnosointikin jo auttanutb olemaan itselle lempeämpi, en hauku itseäni enää laiskaksi jos on joskus huonompia päiviä.
Miten kahvin juonti pahentaako vai auttaako?
MInulla ei vaikutusta ,ainoastaan unet menee jos liikaa kahvia illalla.
Juon ehkä 6-7 kuppia, en enää klo 1800 jälkeen kuitenkaan.
Millä lääkkeellä yleensä alottavat aikuisilla ?
Vai jotain muuta hoitoa ensin ?
MInulla ei ole diagnoosia, vaan kaverillani joka siitä puhunut paljonkin.
Määrääkö lekurit lääkettä iltaiseen levottomuuteen , jos siis on adhd ja siihen jo lääke?
Vierailija kirjoitti:
Kahvi auttaa tietyssä määrin keskittymään ja rauhoittumaan. Juon aina iltakahvin ennen nukkumaanmenoa, helpompi "keskittyä" nukahtamiseen ja laskee vähän leveleitä. En aiemmin tiennyt, että tällä on tekemistä adhd-oireilun kanssa, vaan tapa ollut pitkään.
Normi adhd lääkkeet + unilääke minulla. Unilääke on tarvittava vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi auttaa tietyssä määrin keskittymään ja rauhoittumaan. Juon aina iltakahvin ennen nukkumaanmenoa, helpompi "keskittyä" nukahtamiseen ja laskee vähän leveleitä. En aiemmin tiennyt, että tällä on tekemistä adhd-oireilun kanssa, vaan tapa ollut pitkään.
Näin mullekkin on psykiatri sanonut. Että jos lääkkeet on ollut lopussa, niin kehoitus juoda paljon kahvia. Ei tietysti korvaa lääkitystä mutta kofeiinikin on stimulantti ja siis addilla rauhoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Määrääkö lekurit lääkettä iltaiseen levottomuuteen , jos siis on adhd ja siihen jo lääke?
Moni addi kärsii myös nukahtamusvaikeuksista ja omaa viivästyneen unirytmin.
Unilääkkeet, psykoosilääkkeet kuten Ketipinor eivät ole se paras vaan juuri nukahtamista helpottavat lääkkeet. Stillnoct tms.
Vierailija kirjoitti:
Hei te joilla todettu adhd,ja olette työttömänä, mitä te-keskus tarjoaa tai tekee adhd-tyyppien kans?
Vai onko edes mitään muutaku lekurilta lääkkeet eikä mitään muuta apua.
Ei adhd-tyyppi saa mitään ertiyiskohteluja.
MIkä unilääke tai ahdistuslääke sopii adhd-lääkityksen kans sitte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te joilla todettu adhd,ja olette työttömänä, mitä te-keskus tarjoaa tai tekee adhd-tyyppien kans?
Vai onko edes mitään muutaku lekurilta lääkkeet eikä mitään muuta apua.
Ei adhd-tyyppi saa mitään ertiyiskohteluja.
MItä se työkkäri sitte keksii adhdeille? puskee kuntoutukseen?
Kahvi auttaa minullakin,vähän, eli muutama iso kuppi vahaa sumppia niin jaksaa taas hetken, ilman lääkettäkin joskus.
Iltasumpit siis nyt, ja nukkumaan tavalliseen aikaan, eli tuossa 0200-0300 välillä.
Niin miten sitten menee iltaisin kun lääkkeen vaikutus loppuu? iskeekö siinä sitte masennukset tai ahdistukset päälle kun taas pää sekasin eikä saa unta?
Piti tänään soittaa tk:hon asiasta,mutta en sitte jaksanu jonottaa puhelimessa,huomenna uudestaan.
Sitte vielä pitäs jaksaa jonottaa että pääsee tapaamaan jotakuta siellä,jos ees pääsee.
Aina se ensimmäinen käynti tai aloitus vaikea,kyllä ne lähtee siitä rullaan .
Minulla kesti puolisen vuotta että sain varattua ajan, jokapäivä sitä mietin.
Ihan siitä kii että paljon ihmisiä MTT:n jonossa, joten niissä kestää,oli asia mikä hyvänsä.
Ja kyllä se on kova paikka odottaa ja odottaa jos adhd . Mutta aika moni saanu jo ekalla käynnillä hyvin tukea ,eikä ole tiputettu pois .
Kyllä ne muodin takia diagnoosia hakevat tippuu samantien pois.