Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1341/4219 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mnei diagnoosiin yhteensä 1v 8 kk , siis ihan ekasta soitosta siihen että keuri julisti tuomion.

Julkisella puolella kävin ja oli pitkiä odotteluita.

Miten muilla? 

Vierailija
1342/4219 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkohan maksa neuropsykologin tutkimukset jos itse maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/4219 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vaan viinalla lääkinnyt, kun en luota psykiatreihin ja lääkkeisiin. Tissuttelu lamaa mulla hermostoa niin että ylikierrokset laskee ja pystyn esim. töihin. Ihmeen hyvin olen 45-vuotiaaksi näin pärjännyt. Mutta kyllähän se toki mietityttää, että milloin maksa tai aivot sanoo TILT jokapäiväisestä juomisesta.

Voihan sitä olla useampiki diagnoosi vai mistä epäluulot ?

Taitaa se maksa olla aivoja lujempi .

Lähinnä olen ajatellut, että diagnoosit voisi tulla esiin esim. työnhakutilanteissa ja estää töihin pääsyn. Alani on erittäin keskittymistä vaativa asiantuntija-ala. Toisaalta ennemmin tai myöhemmin alkaa alkon käyttökin varmasti näkymään pärstästä.

MIten ihmeessä diagnoosit työnhakua vaikeuttaa? Et kai haastattelussa rupea vaivojasi luettelemaan

Vierailija
1344/4219 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

montako tuntia niissä muuten menee neuropsykologin luona? tai montako käyntiä

Kävin juuri ensimmäisen käynnin psykiatrisella sairaanhoitajalla alkukartoituksen merkeissä. Hän sanoi, että tapaan häntä vielä ainakin kerran, sen jälkeen jo mahdollisesti terveysaseman psykiatria, joka laittaa sitten lähetteen mielenterveystoimistoon (eli siis ilmeisesti siellä tälle neuropsykologille). Siellä kuulemma "muutama käynti". Ja kertoi heti alkuun senkin, että Oulussa MTT:llä on sitten puolen vuoden jonot, eli kyllä tämä aikaa tulee viemään.

Mutta onpahan nyt kuitenkin laitettu alulle tämäkin prosessi.

Vierailija
1345/4219 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

montako tuntia niissä muuten menee neuropsykologin luona? tai montako käyntiä

Kävin juuri ensimmäisen käynnin psykiatrisella sairaanhoitajalla alkukartoituksen merkeissä. Hän sanoi, että tapaan häntä vielä ainakin kerran, sen jälkeen jo mahdollisesti terveysaseman psykiatria, joka laittaa sitten lähetteen mielenterveystoimistoon (eli siis ilmeisesti siellä tälle neuropsykologille). Siellä kuulemma "muutama käynti". Ja kertoi heti alkuun senkin, että Oulussa MTT:llä on sitten puolen vuoden jonot, eli kyllä tämä aikaa tulee viemään.

Mutta onpahan nyt kuitenkin laitettu alulle tämäkin prosessi.

Lekuri-hoitsu 2 krt->lähete mtt,sitte mtt hoitsu 5-6 krt,psykiatrin juttusille ja se pisti lähetteen neuropsykologille, sitte sielä takas psykiatrille joka antoi diagnoosin.

ja kyllä sai odotella , alusta loppuu jotaki puoltoista vuotta.

Vierailija
1346/4219 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miten tuota kukaan jaksaa käydä läpi? Jos ei rahaa yksityiseen muttei pää kestä odotusta?

Vierailija
1347/4219 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no miten tuota kukaan jaksaa käydä läpi? Jos ei rahaa yksityiseen muttei pää kestä odotusta?

Voisko sen ajatella niin, että odotat selvyyttä asiaan joka tapauksessa jos et menekään ja olet jo odottanut tähänkin hetkeen, mitä pieni lisäodotus tekee? :) Kannattaa ottaa "matkana", mahdollinen dg ei tosiaankaan ratkaise kaikkea taikaiskusta vaan sitten työ tämän kaiken kanssa toimeentulemiseksi jatkuu.

T. Toinen kärsimätön

Vierailija
1348/4219 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin ensin torpattiin sanomalla ettei voi olla adhd kun on "kouluja käyty". Kaikki tuntemani diagnoosin lapsena/aikuisena saaneet (myös lääkkettömät) ovat kouluja käyneet. Nykyaikana kouluun pääseminen on paljon helpompaa kuin työllistyminen.

Vierailija
1349/4219 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vaan viinalla lääkinnyt, kun en luota psykiatreihin ja lääkkeisiin. Tissuttelu lamaa mulla hermostoa niin että ylikierrokset laskee ja pystyn esim. töihin. Ihmeen hyvin olen 45-vuotiaaksi näin pärjännyt. Mutta kyllähän se toki mietityttää, että milloin maksa tai aivot sanoo TILT jokapäiväisestä juomisesta.

Voihan sitä olla useampiki diagnoosi vai mistä epäluulot ?

Taitaa se maksa olla aivoja lujempi .

Lähinnä olen ajatellut, että diagnoosit voisi tulla esiin esim. työnhakutilanteissa ja estää töihin pääsyn. Alani on erittäin keskittymistä vaativa asiantuntija-ala. Toisaalta ennemmin tai myöhemmin alkaa alkon käyttökin varmasti näkymään pärstästä.

MIten ihmeessä diagnoosit työnhakua vaikeuttaa? Et kai haastattelussa rupea vaivojasi luettelemaan

Ei toki haastattelussa, mutta käytännössä kaikki työnantajat vaatii käymään työterveystarkastuksessa ennen kuin työsuhde oikeasti alkaa. Ja koska nykyään kaikki diagnoosit, lääkemääräykset jne on yhteisissä tietokannoissa, niin tuossa tarkastuksessa lääkäri voi niitä katsella. Esim. mieheltäni jäi hiljattain saamatta käytännössä jo sovittu työ, koska työterveystarkastuksessa tuli esille se että hän keskeytti armeijan 16 vuotta sitten mielenterveyssyistä (masennus). Hän tai minä ei ollenkaan etukäteen tiedetty että ne edes saa tuollaisia tietoja, jos ei itse kerro. Mutta kyllä saavat.

Vierailija
1350/4219 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten lääkitykset alotetaan tai millä lääkkeellä ? aikuisilla siis?

onko se ihan lekurista kii viakko joku käypähoito-juttu että tietyssä järjestyksessä testataan kunnes löytyy toimiva.

Onko sitte muuhun lääkitykseen tarvetta,ahdistus,unettomuus tms.

Vierailija
1351/4219 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minutkin ensin torpattiin sanomalla ettei voi olla adhd kun on "kouluja käyty". Kaikki tuntemani diagnoosin lapsena/aikuisena saaneet (myös lääkkettömät) ovat kouluja käyneet. Nykyaikana kouluun pääseminen on paljon helpompaa kuin työllistyminen.

Millon tai missä kävit kokeileen?

vissii vieläki tuurista kii että sattuuko joku joka tietää asiasta vai ei siihe eteen kyseleen?

luulis että on jo jokaisella lekurilla asiat tiedossa sen verran että tietävät millo tutkia ja millo ei.

Vierailija
1352/4219 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla todella huono työmuisti ja keskittyminen läpi elämän,mutta koulut kahlannu läpi keskinkertaisesti,mutta nyt vanhemmiten pää levoton aina yms.

Mietin etät pitäskö mennä kokeileen adhd testejä sitten vai onko nuo vaanvanhuuden oikreita :) .

45v siis olen.

Vierailija
1353/4219 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla todella huono työmuisti ja keskittyminen läpi elämän,mutta koulut kahlannu läpi keskinkertaisesti,mutta nyt vanhemmiten pää levoton aina yms.

Mietin etät pitäskö mennä kokeileen adhd testejä sitten vai onko nuo vaanvanhuuden oikreita :) .

45v siis olen.

Adhd oireet näkyy erilailla eri elämäntilanteessa. Oikeastaan sen mukaan kuinka paljon kuormittavia tekijöitä on elämässä kullakin hetkellä. Välillä itsellänikin on pitkiä ajanjaksoja mennyt hyvin kun ympäristö ha puitteet ovat olleet suotuisia, ja ”oirehdinta” jäänyt lähinnä pieneksi pään sisäiseksi kaaokseksi tai sellaiseksi ”normaalin mittakaavoihin” sopivaksi sähläykseksi ja unohteluksi. Sitten kun elämään on tullut paljon kuormittavia tekijöitä ja enemmän vastuuta, esim lapset ja haastava työtilanne, liian monta rautaa tulessa, niin oireet ovat tulleet ilmi päänsisäisestä pikku kaaoksesta ihan muitakin ihmisiä kuormittavaksi jatkuvaksi ”mokailuksi”. Pahin on kuitenkin se kuormittunut olo itsellä, siihen eniten on auttanut lääkkeet ja opeteltu kyky ”maadoittaa” itseni tähän hetkeen.

Vierailija
1354/4219 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

te joilla lääkitys, onko jotain muuta lääkettä kans pysyvänä tai tarvittavana?

Vierailija
1355/4219 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulle suunnitellaan lääkitystä vasta ja sanoin että haluan jonku toisenkin tarvittaessa otettavaksi,joka veis iltaisen levottomuuden(kun se iskee kunnolla siis).

Aikoi lekuri miettiä.saa nähä siis

Vierailija
1356/4219 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIllaisen lausunnon, tai mitä se neuropsykologi tekee jos sinne  määrätään tutkimuksiin?

Vierailija
1357/4219 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te joilla todettu adhd,ja olette työttömänä, mitä te-keskus tarjoaa tai tekee adhd-tyyppien kans? 

Vai onko edes mitään muutaku lekurilta lääkkeet eikä mitään muuta apua.

Vierailija
1358/4219 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyljityt ja Unohdetut kirjoitti:

Ei mitään hajua. ADD ja mistään ei tule mitään. Syrjäytynyt jo 8v. Ei lääkettä. Tukia leikataan. Rahat lopussa. Loppu kuu menee nälkäisenä. Kohta pitää alkaa kehittää jotain......

Töihin esim?

Vierailija
1359/4219 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ewew kirjoitti:

Hyljityt ja Unohdetut kirjoitti:

Ei mitään hajua. ADD ja mistään ei tule mitään. Syrjäytynyt jo 8v. Ei lääkettä. Tukia leikataan. Rahat lopussa. Loppu kuu menee nälkäisenä. Kohta pitää alkaa kehittää jotain......

Töihin esim?

NO miksei lottoamista ja voittaa siinä ?

Vierailija
1360/4219 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torstaina pitäs lekurin kirjoittaa lähete ja sitten  tiedossa noin 6kk jonotusta MTT:hen .

Tässä nyt meni aikalailla 4kk  eka soitosta terveyskeskukseen. 1x lekuri   2 x psyk hoitsu-käynnit.

Todennäköisesti ehtii kuolemaan vanhuuteen ennenkuin mitään selviää, jos selviää.

Mutta tulipahan otettua labrat, ne ok :)

Siis jos teillä on adhd, niin miten te jaksatte tälläiset pitkät ja venyvät tutkimukset. Itsellä epäily, mutta kun luen, mitä pitkäjänteisyyttä tarvittaisiin näihin tutkimuksiin, niin alan väsyä ja luovuttaa jo lukiessa. Antaa olla. Kuinka joku edes olettaa, että adhd-ihminen kestää tuollaista hallitsematonta riepotusta ja epävarmuutta? Onko tarkoitus tiputtaa osa varmoista tapauksista diagnoosista jo pelkällä tutkimusriepotuksella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä