Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1121/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkekokeilulla voidaan  varmistaa diagnoosi. 

Tuo ei pidä paikkaansa. ADHD-lääkkeet ovat stimulantteja ja ne piristävät ja parantavat keksittymistä myös sellaisilla, joilla ei ole ADHD-oireita. Tietenkin stimulanttien vaikutus usein korostuu lyhyellä tähtäimellä, jos keskittymiskyvyn puute koetaan ongelmaksi. Lukuisia tutkimuksia on tehty aiheesta vuosikymmenien aikana, mutta yleensä ne lääkeyhtiöiden rahoittamat tutkimukset, jotka ovat valmiita julkistamaat ADHD:n dopaminergisen järjestelmän häiriöstä johtuvaksi aivosairaudeksi, saavat valtavasti mediajulkisuutta. Todellisuudessahan kaikki ADHD:n oireista kärsivät eivät hyödy lääkkeistä ja jotkut "normaalit" hyötyvät, eli heidän suorituskykynsä paranee:

"However, dopamine receptor levels in an area of the brain called the striatum were similar in the patients and healthy individuals. Ritalin also increased dopamine levels in the striatum to a similar degree, importantly suggesting that there was no underlying deficiency in dopamine function in the ADHD patients. Interestingly, Ritalin also improved sustained attention performance in some healthy individuals as well, and this overall ability of the drug to improve performance (with or without ADHD) was related to the increases in dopamine levels in the striatum caused by Ritalin."

https://www.cam.ac.uk/research/news/imaging-study-shows-dopamine-dysfun…

Niin siis tuossa tutkimuksessa tutkittiin aivojen harmaan massan osuutta adhd:ssä ja sitä onko adhd dopamiinijärjestelmän häiriö, kuten on ajateltu olevan. Tietenkin lääkkeellä on vaikutusta myös terveisiin ihmisiin. Keskittymiskyvyn puute ei kuitenkaan ole adhd:n ainoa ongelma. Terveillä ihmisillä lääke piristää kun adhd:tä se rauhoittaa.

Vierailija
1122/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä linkki:  https://www.kaypahoito.fi/nix02489

"jossa selvitettävä ADHD-diagnoosin asianmukaisuus ja oireiden ilmentyminen lapsuudesta alkaen"

Ja jos ei ole sisaruksia,vanhempia,keneltä kysyä , niin voi olla aika hankala selvittää .

Niin silloin diagnoosi tehdään selvittämällä nykyisiä oireita ja oireita niiltä osin mitä ihminen itse lapsuudestaan muistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"jossa selvitettävä ADHD-diagnoosin asianmukaisuus ja oireiden ilmentyminen lapsuudesta alkaen"

Ja jos ei ole sisaruksia,vanhempia,keneltä kysyä , niin voi olla aika hankala selvittää .

Niin silloin diagnoosi tehdään selvittämällä nykyisiä oireita ja oireita niiltä osin mitä ihminen itse lapsuudestaan muistaa.

Hyvin usein lekurit kaipaa  varmistuksia kertomusten lisäksi, esim todistuksia missä näkyy tai läheisten kertomukset,tai  vanhat koulun terveystiedot joissa näkyy jotain jos näkyy.

Vierailija
1124/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein lekurit kaipaa  varmistuksia kertomusten lisäksi, esim todistuksia missä näkyy tai läheisten kertomukset,tai  vanhat koulun terveystiedot joissa näkyy jotain jos näkyy.

Tämä vaihtelee ehkä lääkäreittäin, mutta minulle sanottiin että lähtökohta on se, että potilaan sanaan luotetaan. Testeissä kyseltiin asioita enimäkseen ala-asteiästä (eli n. 7-12v) ja kaikki kertomani otettiin vakavasti, mihinkään ei tarvinnut mitään todisteita tai varmistuksia. Asiantunteva lääkäri osaa kysellä oikeat asiat. Ja olen diagnoosin saanut julkisella kuluvan kevään aikana, eli ihan tuore asia. 

Vierailija
1125/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaihtelee ehkä lääkäreittäin, mutta minulle sanottiin että lähtökohta on se, että potilaan sanaan luotetaan. Testeissä kyseltiin asioita enimäkseen ala-asteiästä (eli n. 7-12v) ja kaikki kertomani otettiin vakavasti, mihinkään ei tarvinnut mitään todisteita tai varmistuksia. Asiantunteva lääkäri osaa kysellä oikeat asiat. Ja olen diagnoosin saanut julkisella kuluvan kevään aikana, eli ihan tuore asia. 

saitko lääkityksen  vai millainen hoito tiedossa?

Vierailija
1126/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnoosin toki saa, mutta saako b-lausuntoa kelan  lääke- korvausta varten, se on se asian ydin.

Eli uskaltaako lekuri kirjottaa lausunnon kelalle ilman mustaa valkosella-todistetta että oireet on ollu jo lapsena.

Ja on vissii joku lääke mihin ei tartte edes tuota lausuntoa ?

Vierailija
1127/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkityksen (Concertan rinnakkaislääke) ja ihan normaalisti kela-korvauksen. En edes ajatellut etteikö saisi kela-korvausta, eikä sellaisesta vaihtoehdosta ollut edes puhetta.

Vierailija
1128/4219 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkityksen (Concertan rinnakkaislääke) ja ihan normaalisti kela-korvauksen. En edes ajatellut etteikö saisi kela-korvausta, eikä sellaisesta vaihtoehdosta ollut edes puhetta.

Tarviko siihen korvaukseen tuota b-lausuntoa ollenkaan?  jos ei,niin sehän korvataan samantien aina.

Vierailija
1129/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä ne maksaa jos ei saa korvausta  ? ja onko nuita lääkkeitä edes montaa aikuisille

Vierailija
1130/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Concertan. Onko kellään kokemuksia? En uskaltanut vielä hakea apteekista.

Vierailija
1131/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Concertan. Onko kellään kokemuksia? En uskaltanut vielä hakea apteekista.

käy hakeen ja testaa vaa,et siihen kuole.

Vierailija
1132/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia Concertsta?

Vierailija
1133/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa nuo neuropsykologin testit ,miten ja millaisia, ei oikein löydy googlella.

Onko heidän testeillä joku tietty nimi ?

Vierailija
1134/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä ne maksaa jos ei saa korvausta  ? ja onko nuita lääkkeitä edes montaa aikuisille

Omat lääkkeet(elvanse) maksais päälle 100€ kk jos en sais korvauksia 40%.

Elvanse ja attentin taitaa olla sieltä kalliimmasta päästä.

Vierailija
1135/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia Concertsta?

Kokeile. Voi sopia ihan hyvin. Itselle ei sopinu niinku medikinetkään ei sopinu.

Joillaki toimii metyylifenidaatti hyvin ja toisia se saattaa väsyttää ja toisia ahdistaa.

Itseä väsytti.

Tiedän taas yhen jolle se sopii erittäin hyvin.

Noita ei oikeen voi tietäö sopiiko vai ei muuta ku ennakkoluulottomasti kokeilemalla ja niin että ei odota ihmeitä.

Vierailija
1136/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans HD. Softail. On hyvä ajella kesäisin.

Vierailija
1137/4219 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla lääkitys, onko muita  lääkkeitä käytössä ?   unilääke esim.  Tuppaa olemaan monella paljo muitaki ongelmia kun on adhd.

Vierailija
1138/4219 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla lääkitys, onko muita  lääkkeitä käytössä ?   unilääke esim.  Tuppaa olemaan monella paljo muitaki ongelmia kun on adhd.

Monella vähenee muiden lääkkeiden tarve kun löytyy vihdoin se oikea syy ja hoito oireille.

Vierailija
1139/4219 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on nuista se ensisijainen  lääke aikuisille ?

Vierailija
1140/4219 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii muita lääkkeitä. Unilääkkeitä joskus syöny mutta nyt on unilääkkeet turhia kun on löytyny oikea lääke.

Elvanse toimii itellä ja normaalille ihmiselle piristävä eikä normaalit ihmiset varmasti sais nukuttua mutta itse laitan pään tyynyyn niin 15min maks niin olen unessa vaikka yrittäisin hetken selata puhelinta sängyssä. ennen sai olla tyytyväinen jos nukahti kahdessa tunnissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi