Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Katsoin kirjaston koneelta videota ilman ääntä ja minusta siinä ei paljastettu kummalla oli ADHD. Ehkä tytöllä? Voisitko ystävällisesti kertoa kummalla se oli vai molemmilla?
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kirjaston koneelta videota ilman ääntä ja minusta siinä ei paljastettu kummalla oli ADHD. Ehkä tytöllä? Voisitko ystävällisesti kertoa kummalla se oli vai molemmilla?
Tytöllä. Kiinnitin heti huomiota katseen vaelteluun ja hitaaseen vastaamiseen. Poika vaikutti reippaalta, katsoi suoraan kameraan ja vastasi rauhallisesti, mutta miettimättä liikaa.
Eri
Voi olla kummallakin adhd, siis tolla videolla.
Eri tyyppiset vaan .
Olen kirjoittanut ketjuun muutaman kerran kun oli tuore vielä, minulla siis yksityiseltä saatu lääkitys ja nyt lähete menossa neuropsyk. Alkoi vaan tässä naurattamaan että ihan pirun mielenkiintoinen ketju mutta kun ei vaan pysyi lukemaan noita pitkiä kommentteja 😄 Ja kaikki varmaan tietää miksi 😊
Oon 24-vuotias nainen ja oon alkanut epäillä itelläni adhd:ta tai jotain muuta neuropsykologista ongelmaa. Koko elämä on ollut lapsesta saakka hyvin hankala, on ollut univaikeuksia koko elämän, jo lapsuudessa alkanutta pakko-oireista häiriötä ja jonkin sortin tic-oireilua sekä aikuisiällä ahdistuneisuutta ja masennusta. Sairaslomalla on oltu välillä, mutta oon myös saanut alemman korkeakoulututkinnon suoritettua ja peruskoulu ja lukio sujui okei. Elämä siis sujuu kyllä, mutta tuntuu tosi kuormittavalta jatkuvasti ja vaatii älytöntä ponnistelua.
Tällä hetkellä masennusta ei juurikaan ole, mutta silti arki tuntuu raskaalta. En tiedä mikä mussa on vialla. Kuormitun sosiaalisista tilanteista ja kaikenlaisista velvollisuuksista todella paljon, ja tuntuu ettei palautumiseen ole koskaan riittävästi aikaa. Rentoutuminen on lähes mahdotonta. Uniongelmat vaivaa edelleen, nukahtaminen kestää järjettömän kauan, kun ajatukset pyörii päässä. Mitä tää voi olla?
Arki siis luonnistuu ja saan asioita tehtyä, mutta hintana siitä on järjetön henkinen uupumus ja sitä kautta stressi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut ketjuun muutaman kerran kun oli tuore vielä, minulla siis yksityiseltä saatu lääkitys ja nyt lähete menossa neuropsyk. Alkoi vaan tässä naurattamaan että ihan pirun mielenkiintoinen ketju mutta kun ei vaan pysyi lukemaan noita pitkiä kommentteja 😄 Ja kaikki varmaan tietää miksi 😊
siis dg on ja siihen lääkitys. Mitä neuropsyk. aikoo sitten vielä tehdä vai onko muitakin juttuja ehkä?
sinä nr 755, kannattaa soittaa vaikka tk:hon ja kertoa, kyllä ne neuvoo eteenäin mutta, voi olla joissain paikoissa tuskasta päästä edes hoitsun puheille.
Vierailija kirjoitti:
Oon 24-vuotias nainen ja oon alkanut epäillä itelläni adhd:ta tai jotain muuta neuropsykologista ongelmaa. Koko elämä on ollut lapsesta saakka hyvin hankala, on ollut univaikeuksia koko elämän, jo lapsuudessa alkanutta pakko-oireista häiriötä ja jonkin sortin tic-oireilua sekä aikuisiällä ahdistuneisuutta ja masennusta. Sairaslomalla on oltu välillä, mutta oon myös saanut alemman korkeakoulututkinnon suoritettua ja peruskoulu ja lukio sujui okei. Elämä siis sujuu kyllä, mutta tuntuu tosi kuormittavalta jatkuvasti ja vaatii älytöntä ponnistelua.
Tällä hetkellä masennusta ei juurikaan ole, mutta silti arki tuntuu raskaalta. En tiedä mikä mussa on vialla. Kuormitun sosiaalisista tilanteista ja kaikenlaisista velvollisuuksista todella paljon, ja tuntuu ettei palautumiseen ole koskaan riittävästi aikaa. Rentoutuminen on lähes mahdotonta. Uniongelmat vaivaa edelleen, nukahtaminen kestää järjettömän kauan, kun ajatukset pyörii päässä. Mitä tää voi olla?
Arki siis luonnistuu ja saan asioita tehtyä, mutta hintana siitä on järjetön henkinen uupumus ja sitä kautta stressi.
Mun on vain pakko sanoa että se miten kuvailet oireita yhdistettynä ikääsi on erittäin tyypillinen tarina adhd:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis dg on ja siihen lääkitys. Mitä neuropsyk. aikoo sitten vielä tehdä vai onko muitakin juttuja ehkä?
Sain siis yksityisen puolen psykiatrilta (työterveyden kautta) lääkityksen mutta en itse diagnoosia. Haluan käydä koko prosessin läpi silti että saan rauhan asian suhteen kun epävakaat ja kaksisuuntaiset käyty jo läpi. Ja että helpompi sitten uusia reseptit kunnallisen kautta. Yksi tuttu oli että no hänellä on varmasti adhd ja sai lääkityksen mutta ei mene tutkimuksiin. En ihan ymmärrä miksi sitä lääkitystä sitten vuosi kausia jatkettaisi ilman tutkimuksia... No mutta siis joka tapauksessa, minulle on jotenkin tärkeää että tämä asia jotenkin varmistetaan, en osaa selittää, on vaan epäilty niin paljon kaikkea mahdollista elämäni aikana ja tuntuu että kaikki diagnoosit jääneet roikkumaan niin haluan, kuulostaa typerältä, virallisen leiman.
Tuota minkä lääkkeen sait ,jos ei ole kuitenkaan diagnoosia ?
Joku kyseli aiemmin, että millainen prosessi tuo diagnoosin saaminen on Oulussa julkisella puolella. Voin kertoa että aivan helvetin raskas. Olen nyt 1,5 v sitten päässyt alkukartoitukseen ja vielä menee pari kuukautta ennen lopullista diagnoosia, sikäli mikäli sitä edes tulee.
Prosessi on seuraavanlainen: alkukartoitus(useita käyntejä ja testejä) -> verikokeet ja seulat+lähete jatkotutkimuksiin yleislääkäriltä ja psykiatrilta -> jatkotutkimukset joissa poissuljetaan mielenterveyden häiriöt ym. (useita käyntejä)-> psykiatrin aika ja lupa nepsy-tutkimuksiin -> nepsytutkimukset(adhd-oireiden kartoitus lapsuudessa ja aikuisena, n. 10 käyntiä) -> psykiatrin aika, jossa ehkä saa diagnoosin, ehkä määrätään lisää tutkimuksia. Loputon suo, ja on pitänyt vaatimalla vaatia että asia tutkitaan, välillä meinattiin evätä jatko mutta nostin äläkän
kuulostaa aikamoiselta rumbalta,ja jossain sitten joku saa sen puolessa vuodessa ,myös julkisella, liekkö lekurista kii taikka potilaasta .
Vierailija kirjoitti:
kuulostaa aikamoiselta rumbalta,ja jossain sitten joku saa sen puolessa vuodessa ,myös julkisella, liekkö lekurista kii taikka potilaasta .
Se vaikuttaa paljon julkisella on kapasiteettia tutkia, kiire ja resurssipula on valtava. Kuten itekin aikoinaan sain reseptin yksityiseltä ilman sen kummempia tutkimuksia mutta mielestäni tämä on väärin. Asia pitää tutkia kunnolla ennen kuin ruvetaan määrään vahvoja lääkkeitä joita pystyy väärinkäyttään halutessaan
No minun olemattomalla järjellä ajateltuna joillakin se helpompi diagnosoida jos on ns selvä tapaus ja joillakin joutuvat sitten tutkimaan kaikki mahdolliset liitännäiset ja siihen menee pakostakin aikaa.
Sain Concertan vaikken itse diagnoosia. Enpä olisi uskonut että näin käy, sanoi vain että klassinen adhd ja suositteli julkisen tutkimuksia. Ilmeisesti vaikutti 15 vuotta muita tutkimuksia sitten.
JOs monella mennyt julkisella se vuos-pari ja ties mitä hankaluuksia, niin onko täällä ketään kellä ois menny sujuvasti ilman suurempia väittelyitä ?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt asiaa, kertokaa kauanko menee että saa jotai tietoa että onko tai ei ? Oulussa siis ja ihan julkiselle puolelle pitää mennä jos menen.
Olen kaiken lisäksi työttömänä,mitähän työkkäri sanoo asiasta jos haluaa selvittää että onko joku adhd vai ei .
Ei kai se työkkärin asia ole.
Onko täällä kukaan psyk. puolella duunissa ? jos on ,niin käykö siellä nykysin paljonkin ihmisiä yrittämässä adhd-diagnoosia vs niihin jotka sen sitten saa?
vai onko seula sen verran hyvä että ns turhat tipahtaa jo alussa tai joutuvat ramppaan todella usein muissa testeissä(ja onkin joku muu dg )
Varmasti on niitä jotka luulevat että ois tuo, mutta yhtä varmasti myös niitä joilla on .
Ja varmasti enemmän ihmiset käy testeissä kun tietoa tullu julki paljon.
Kuin yleistä että lekurit määrää lääkityksen aikuisille ?
Minulla ei vielä diagnoosia,mutta ilmeisesti tulossa. ja mitä sen jälkene tehdään edes? jos siis tulee dg.Toivotetaan hyvät jatkot ja ovesta ulos ? :)