Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
Juu, tarkoitin siis tuo Medikinet CR. Harmi kuulla, ettet ole ollut tyytyväinen. Oletko harkinnut lääkkeen vaihtoa?
MIten ne suhtautuu kun yli 40 vuotias menee tai yrittää mennä tuommoisiin tutkimuksiin? vai onko jo myöhästä
Vierailija kirjoitti:
MIten ne suhtautuu kun yli 40 vuotias menee tai yrittää mennä tuommoisiin tutkimuksiin? vai onko jo myöhästä
Mulla yli 50 v. alkoivat nyt tutkimukset. Joitakin vuosia olen suunnitellut, että käyn lääkärissä epäilyni vuoksi, mutta nyt alkoi tuntua, etten enää jaksa oloani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yli 50 v. alkoivat nyt tutkimukset. Joitakin vuosia olen suunnitellut, että käyn lääkärissä epäilyni vuoksi, mutta nyt alkoi tuntua, etten enää jaksa oloani.
MIten elämä mennyt tai mikä sai sinut menemään tutkimuksiin ?
Olen 54v yrittäjä(itse perustanut yritykseni jossa nyt 48työntekijää) hyvin olen pärjännyt työssäni vaikka 100varmasti minulla ADHD En edes peruskouluakaan ole saanut käytyä loppuun. Mitään kurssiakaan en ole käynyt. Koulu aikana lintsasin tunneilta ku en pystynyt keskittymään.Minulla elämässä yrittäjänä ollut onnea mukana kun olen saanut yritykseeni henkilöitä ympärilleni jotka tehneet minun puolesta keskittymistä vaativat työt. Esim. Koskaan en ole saanut mitään yritykseni paperitöitä tehtyä. Mutta nyt on tullut ajatuksia siitä millaista olis elää ADHD kanssa lääkityksellä,vai kävisköhä niin että menettäisin kiivas rytmisen luovuuteni joka varmast auttanut yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa viikon päästä psykiatrille tarkoituksena hakeutua ADHD-tutkimuksiin. Kuinka nuo huumetestit tehdään? Lähetetäänkö suoraan vastaanotolta labraan? Poltin viikonloppuna kannabista, ja mietin kannattaako siirtää tuota aikaa myöhemmäksi.
Itsellä seuloja piti antaa satunnaisesti, esim lekuri soitti ja kehoitti menemään seuloihin about parin päivän sisään.
Vaikea kuvitella että vastaanotolta suoraan lähetetään seulaan koska ei ole edes kusihädästä mitään takeita.
Tiedät itsekin että kannabis näkyy pitkään seuloissa, mieti sen mukaan
periaatteessa huumepos. näyte ei pitäis estää hoidon tarpeen arviota, mutta ainakaan oulussa ei saa lähetettä jos ei ole neg. testitulos.
mitä julkinen puoli tarjoaa yleensä hoidoksi? lääkkeet vai joku terapia vaikko ei mitään ?
jos siis aikuisena saa diagnoosin
Kertokaapa mitä tapahtuu ekalla MTT-käynnillä? kun siis on lähetteet yms.
Onko siis asioiden eteneminen ihan yhtä hidasta kuin lähetteen saaminenkin ( eli puolisen vuotta meni)
onko adhd tyypeillä kavereita yleensä ?
minä ajattelin ens vuonna käydä kysyyn lekurin mielipidettä kun ei mikään suju.
Koulu rämpien läpi ja töissä olen,mutta täyttä pakkopullaa. parisuhteet aina loppuu kun ei jaksa kiinnostaa enää.
Tuntuu että mikään ei riitä eikä mikään hyvin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
onko adhd tyypeillä kavereita yleensä ?
On mulla ainakin. Tosin viihdyn aika paljon kaltaisteni kanssa. Monesti ns. normaalien seura kuormittaa, kun koen, etten voi olla oma itseni.
Miten sitten toisinpäin, kuinka ns. normaali jaksaa adhd-kaveria ?
Minulle suunnitellaan jotain lääkitystä , ehkä ens kerralla kun lekuria tapaan.
Mutta millä ihmeellä ne työttömänä ollessa maksaa? vai kuuluuko korvattaviin?
terapiastakin puhetta, ja seki tottakai maksaa, ja lisää stressiä siitäki jos alottaa vaikko ei alota.
Kai niihin samat korvaukset kuin muihinkin, en tiedä miksi ei ois.
Kaverilla on. Maksaa se paketti kuitenki yli 20 ja riittää viikon. Voihan se olla siulla eri
Minä oon miettiny tätä asiaa,mutta ottaako ne ees tutkimuksiin jos on työpaikka ja suurinpiirtein menee elämä ok, eli ei oo kämppä sekasi tai laskut maksamatta yms.
Mutta aivot vaa levottomat ja keskittyminen aika 0.
Miten te muut saitte päähänne mennä tutkimuksiin? millaisilla oireilla siis
Vierailija kirjoitti:
Minä oon miettiny tätä asiaa,mutta ottaako ne ees tutkimuksiin jos on työpaikka ja suurinpiirtein menee elämä ok, eli ei oo kämppä sekasi tai laskut maksamatta yms.
Hakeuduin tutkimuksiin ahdistusoireiden takia ja muutaman sosiaalisen tilanteen/suhteen mentyä mokailujeni takia niin mönkään, että tajusin että mun on pakko saada apua. Työt menee ok mutta aivojen levottomuus luo ahdistuneisuutta. Sain diagnoosin. Julkisel puolel asioin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeuduin tutkimuksiin ahdistusoireiden takia ja muutaman sosiaalisen tilanteen/suhteen mentyä mokailujeni takia niin mönkään, että tajusin että mun on pakko saada apua. Työt menee ok mutta aivojen levottomuus luo ahdistuneisuutta. Sain diagnoosin. Julkisel puolel asioin.
Miten meni selvittely? ja kauanko kesti?
Onko medikinet eri kun medikinet cr? Mikäli on sama, itselläni annos nostettiin tänään 40mg (aloitettiin 5mg), olen siis noin 45-kiloinen nainen, eikä tähän mennessä ole tullut mitään haittavaikutuksia, eikä kyllä valitettavasti muitakaan vaikutuksia. Eli jos on reseptin saanut, niin rohkeasti vaan lääkettä kokeilemaan.
Taitaa olla omat aivot niin dopamiinivajeiset, etten pääse niihin normaali ihmisten tasoihin edes lääkkeillä...