Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Prosessi on pitkä ja tuskainen, minulla kestänyt jo vuoden, mutta ei tämä ole muuten rankkaa kuin se odottaminen taas seuraavaa käyntiä . Elämä nyt menee eteenpäin kuitenkin.
Monellako käynnillä muut selvinneet,julkisella puolen? minulla takana nyt yhteensä 7+2 käyntiä kokonaisuudessaan, alusta lähtien. ( 7 käyntiä ennenkuin tuli lähete )
Aloitan ensviikolla vissiin psykiatrin kanssa koko touhun kun ilmeisesti on minullakin . En tiedä mitä tuo tullessaan mutta katsotaan nyt 45v
Vierailija kirjoitti:
Aloitan ensviikolla vissiin psykiatrin kanssa koko touhun kun ilmeisesti on minullakin . En tiedä mitä tuo tullessaan mutta katsotaan nyt 45v
Millainen elämä takana siis?
Minua kiinnostaa mikä tai mitkä syyt saa hakeutumaan aikuisena nuihin tutkimuksiin ?
jos kuitenkin ikää on jo,niin onko siitä paljoa hyötyä kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mikä tai mitkä syyt saa hakeutumaan aikuisena nuihin tutkimuksiin ?
jos kuitenkin ikää on jo,niin onko siitä paljoa hyötyä kuitenkaan
Saa lääkkeet jotka vaikuttaa ihan kaikkeen toimintaan. Oli sitten kyse työstä tai jostain muusta toiminnasta. Vaikka kodin siivoamisesta tai kirjan lukemisesta.
Paljo maksaa lääkkeet sitte? tietääkö kukaan?
Mitä ne on ne testit millä tuo saadaan selville ja kuka ne tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne on ne testit millä tuo saadaan selville ja kuka ne tekee?
Kävin ensin lääkärillä, siitä psykiatrille ja nyt käyn psykologilla, siihen tarvii monta käyntikertaa ja sit sellanen divatesti. Vanhempia/huoltajaa haastatellaan kans lapsuuteen liittyvissä asioissa
ja kun ei voi kysellä vanhemmilta, mitä ne sitten keksii ?
Vierailija kirjoitti:
Prosessi on pitkä ja tuskainen, minulla kestänyt jo vuoden, mutta ei tämä ole muuten rankkaa kuin se odottaminen taas seuraavaa käyntiä . Elämä nyt menee eteenpäin kuitenkin.
Monellako käynnillä muut selvinneet,julkisella puolen? minulla takana nyt yhteensä 7+2 käyntiä kokonaisuudessaan, alusta lähtien. ( 7 käyntiä ennenkuin tuli lähete )
Tsemppiä. Itselläni hoidettiin kaikenmaailman ongelmia 20 vuotta ennen adhd diagnoosia :D joten ajattele vaikka että voisi olla pahemminkin.
Kun on saanut lähetteen ja tulee eka käynti, eli psykiatrin luo kait , niin mitä se juttelee oikein ?
Jos on oulun MTT:ssä asioivia tän jutun vuoksi,niin millasta siellä on ja millaisia lekurit ?
Ja millasiin testeihin ne laittaa?
Kuinka kauan jouduitte jonottaan kun saitte lähetteen? että pääsi ekalle käynnille mtt:n puolelle ?
Kannattaa mennä yksityiselle jos vaan on varaa. Nuo julkisen puolen testit kestää ikuisuuden.. itse otin lainan ja maksoin sillä yksityisen puolen käynnit + testit. Toki mulla oli takana erittäin pitkä hoitohistoria joten ei tarvinnut aloittaa tyhjästä niin sanotusti.
Julkisella puolella en myöskään saanut enää hoitoa koska olin töissä ja työkykyinen niin hoito evättiin. En päässyt psykiatrille kun ei ollut tarvetta lääkitykselle julkisen puolen mielestä ja adhd poissuljettiin jo hoitajan toimesta koska minulla oli koulutus ja työ.. eihän adhd ihmisellä sellaisia voi olla. En päässyt mielenterveyden hoitajan juttusille kuin kerran ja hän suositti hoitosuhteen aloitusta, ylilääkäriltä tuli tuomio että ei tarvitse voi hakea keskusteluapua kriisikeskuksesta tarvittaessa 😃
Näin eräässä nimeltämainitsemattomassa suuressa kaupungissa Suomessa.
Hakeuduin sitten yksityiselle psykiatrille. Nyt kun diagnoosi yksityiseltä puolelta on, oma lääkäri suosittaa hoidon siirtoa julkiselle puolelle ja sen aion tehdäkin kunhan on ensin ollut hoitosuhde yksityiselle puolelle ainakin vuoden.
Yksityisellä käynti maksaa 200/ kerta ja siitä saa muutaman kympin Kela-korvauksen jälkikäteen. Kallista lystiä. Mutta julkisella puolella mun olisi siis pitänyt ensin menettää työni ja joutua pitkälle sairauslomalle ennne kuin saisin hoitosuhteen, ja syy hakeutua tutkimuksiin oli mulla se että työssä ilmeni merkittäviä vaikeuksia jotka viittasi adhd:hen (historia ja yksityiselämä tuki epäilyä).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä yksityiselle jos vaan on varaa. Nuo julkisen puolen testit kestää ikuisuuden.. itse otin lainan ja maksoin sillä yksityisen puolen käynnit + testit. Toki mulla oli takana erittäin pitkä hoitohistoria joten ei tarvinnut aloittaa tyhjästä niin sanotusti.
Julkisella puolella en myöskään saanut enää hoitoa koska olin töissä ja työkykyinen niin hoito evättiin. En päässyt psykiatrille kun ei ollut tarvetta lääkitykselle julkisen puolen mielestä ja adhd poissuljettiin jo hoitajan toimesta koska minulla oli koulutus ja työ.. eihän adhd ihmisellä sellaisia voi olla. En päässyt mielenterveyden hoitajan juttusille kuin kerran ja hän suositti hoitosuhteen aloitusta, ylilääkäriltä tuli tuomio että ei tarvitse voi hakea keskusteluapua kriisikeskuksesta tarvittaessa 😃
Näin eräässä nimeltämainitsemattomassa suuressa kaupungissa Suomessa.
Hakeuduin sitten yksityiselle psykiatrille. Nyt kun diagnoosi yksityiseltä puolelta on, oma lääkäri suosittaa hoidon siirtoa julkiselle puolelle ja sen aion tehdäkin kunhan on ensin ollut hoitosuhde yksityiselle puolelle ainakin vuoden.
Yksityisellä käynti maksaa 200/ kerta ja siitä saa muutaman kympin Kela-korvauksen jälkikäteen. Kallista lystiä. Mutta julkisella puolella mun olisi siis pitänyt ensin menettää työni ja joutua pitkälle sairauslomalle ennne kuin saisin hoitosuhteen, ja syy hakeutua tutkimuksiin oli mulla se että työssä ilmeni merkittäviä vaikeuksia jotka viittasi adhd:hen (historia ja yksityiselämä tuki epäilyä).
Ja jatkan vielä että mun olisi siis pitäny olla niin huonossa kunnossa että olisin menettänyt työni jonka ensi kertaa elämässä olin onnistunut pitämään saman työpaikan 2 vuotta, 35-vuotiaana. Että se ois pitänyt taas hassata ja olla täysin paskana ennen kuin julkiselta hoitoa ja tutkimuksia olisi herunut. Olin siis liian terve julkiselle. Historiasta löytyvät masennusdiagnoosit vaikutti asiaan ja kun masennustestin mukaan en ollut masentunut enää, mihin mä hoitoa olisin tarvinnut?
Todella surullista miten vaikeaa adhd ihmisten on saada diagnoosi ja hoitoa.
Yksityisellä menin adhd:hen erikoistuneelle psykiatrille ja asiaa lähdettiin selvittämään heti , mutta ellen olisi itse ollut niin varma että mulla on jokin neurologinen häiriö olisin vaan uskonut julkisen puolen lääkäriä ja ajatellut että selvä, mun elämän kuuluu vaan olla helvettiä ja kaaosta ja en vaan osaa asioita töissä 😃
Voimia vaan kaikille tähän prosessiin..
Eli onko suuria eroja ns. selvä adhd tapaus ja sitten epäily, siis onko testit kuitenkin samat vaikko toinen vaatii ne monen vuoden juoksut ja toinen ei ?
Kun on monenlaisia kertomuksia,niin yksityisen puolen ja julkisen,joku sai nopeesti dg:n ,joku juoksi kymmeniä kertoja.
En tiedä mutta jos joku oikeasti saa yksityisellä diagnoosin yhdellä-kahdella käynnillä, niin tuntuu että jotain jää tutkimatta, paljonkin.
Jos ei ole samat testit niin varmasti saa helpommin tai vaikeemmin diagnooseja .
Valitettavaa ettei nuo lääkkeet toimi kuin jonkin aikaa ja sitten pitää keksiä muut keinot. Ja kun loppuu lääkkeen käyttö niin aivot masentuu syvästi.
Mutta lääketeollisuus pyörii ja lujaa. Massit pois kuljeksimasta...
Ei luokitella huumausaineeksi, on lääkeaine. Sen sijaan oikeat ADHD-lääkkeet tai ainakin osa niistä luokitellaan huumausaineiksi.