Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Kyllä nyt taas sieppaa tämä ADHD, miten pirussa voi tehdä elämän niin vaikeeks? Oon syöny tänään aamupalaa ennen kymmentä ja joskus kuudelta havahduin, et kauhee nälkä, en oo syöny kahdeksaan tuntiin. No nyt havahduin taas, et kello on jo 20:45 enkä vieläkään oo syöny aamupalan jälkeen! Ja on nälkä ja väsyttää ja ärsyttää, et on se nyt kumma kun ei saa edes itseään ruokittua! Saati et ois mitään hampaita pessy tai suihkussa käyny o_O
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt taas sieppaa tämä ADHD, miten pirussa voi tehdä elämän niin vaikeeks? Oon syöny tänään aamupalaa ennen kymmentä ja joskus kuudelta havahduin, et kauhee nälkä, en oo syöny kahdeksaan tuntiin. No nyt havahduin taas, et kello on jo 20:45 enkä vieläkään oo syöny aamupalan jälkeen! Ja on nälkä ja väsyttää ja ärsyttää, et on se nyt kumma kun ei saa edes itseään ruokittua! Saati et ois mitään hampaita pessy tai suihkussa käyny o_O
Normaalit tyypit unohtaa avaimet: "kaikki me ollaan vähän adhd".
Adhd: ei muista syödä tai käydä vessassa päivittäin. Eilen mietin suihkussa että pitää muistaa mennä suihkuun pikimmiten. Eiku joo... laitoinko jo shampoota?? "Miksi olet niin laiha?" En muista syödä... "Joopa joo hahhah, kuka nyt unohtaa SYÖDÄ?! Itsellä ainakin verensokerit jadajada... ehkä sulla on syömishäiriö" Ok, voihan se olla syömishäiriökin jos unohtaa syödä, silloin syöminen ei toteudu, ihan looginen termi oikeastaan... missäs ne mun avaimet oli?
Onko täällä ketään, joka kokeili adhd lääkkeitä, mutta luopui niistä kokonaan sivuvaikutuksien takia ja jatkoi elämäänsä täysin ilman psyykeläkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka kokeili adhd lääkkeitä, mutta luopui niistä kokonaan sivuvaikutuksien takia ja jatkoi elämäänsä täysin ilman psyykeläkkeitä?
Uskon että on. Joitakin auttaa joitakin ei.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet lakkaa toimimasta vähän ajan kuluttua se on normaalia.
Sain adhd lääkkeet juuri kun aloin kirjoittamaan gradua. Pystyin keskittymään niin että 30 sivun raakile tästä adhd aiheesta oli kirjoitettu yhden viikonlopun aikana.
Täällä taas epäortodoksinen lääkekokeilija raportoi!
Tänään oli puhelu lääkärin kanssa. Olen nyt useamman kuukauden syönyt Elvansea. Jo ennen edellistä puhelua olin välillä tehnyt sitä, että pidän välillä taukopäivän ja otan silloin Concertaa. Tällöin lääkäri ei kommentoinut siihen mitään. Mutta nyt hän itse ehdotti, kokeilisinko sellaista, että otan välillä Concertaa. Kerroin tehneeni tätä jo aiemmin ja maininneeni siitä, häneltä tämä oli mennyt kokonaan ohi.
Mutta nyt siis ihan lääkärin ehdotuksesta ja jo omia pieniä kokeiluja tehneenä, aloitan kokeilut, että syön välillä Concertaa. Pääsääntöisesti siis 50mg Elvanse (Adult) ja sitten lähden kokeilemaan 1-3 päivän pätkiä Concertaa 36mg annoksella. Ja tällä kombolla haetaan siis sitä, että saisin Concertasta ne hyödyt, mitä koin silloin alussa (pään sisäinen rauha, keskittyminen, kotityöt onnistuu ja voin jopa lukea kirjaa), mutta välttyisin niiltä kauheilta ahdistuskohtauksilta, jotka kestävät melkein koko päivän. Itselläni tämä tarkoitti hyvin paljon lohdutonta ja epätoivoista itkemistä, tunnetta siitä että tällaisessa elämässä ei ole mitään järkeä ja parempi kun kuolisin pois. Aktiivista itsetuhoisuutta ei sentään ollut, mutta pahan olon tunne oli todella voimakas eikä tuollaista kukaan jaksa pidemmän päälle. Nyt kun en ole työelämässä, niin voin ottaa riskin siitä että tulee tuollainen kauhea päivä ja kestän sen kyllä, kun tiedän johtuvan lääkkeistä. Mutta yritän löytää sellaisen tasapainon näiden kahden lääkkeen kanssa, että minkä verran voin syödä Concertaa niin että saisin siitä ne hyödyt, mutta en haittoja.
Sain täällä kovaa kritiikkiä, kun kerroin pitäneeni Elvansesta taukopäiviä aluksi Concertan ja myöhemmin Medikinetin avulla. Siksi koin tärkeäksi nyt raportoida, että nyt tästä on ihan virallisesti sovittu lääkärin kanssa ja hän itse teki tähän aloitteen, kun ei ollut tajunnut minun jo sitä kokeilleen. Tällainenkin kuvio on siis aivan mahdollinen ja ilmeisesti juuri siksi, kun lääkkeet ovat niin lyhytvaikutteisia, että lennosta voi vaihtaa kahden eri lääkkeen välillä.
Joku nepsyvalmennus on nyt myös työlistalla. Arjen hallinnassa on ongelmaa (ja paljon!). Olen tuo sama joka perkuloi hiljattain sitä, että joutuu nälässä virumaan kun ei ensin muista syödä ja sitten kun on kiljuva nälkä, ei saa aikaiseksi o_O Perusasiat pitäisi nyt saada kuntoon ja tarvitsen jonkun, joka antaa tehtäviä ja läksyjä. Ehkä minusta jollain aikavälillä voi vielä tulla hyödyllinen jäsen tähän yhteiskuntaan. Tai edes perheen sisäisesti, ettei miehen tarvitse kiristellä hampaitaan, kun vaimo ei ole töissä eikä tee muutakaan hyödyllistä.
Entä jos kokeilis ihan muuta kuin elvanse tai concerta?
Onko muilla sydän oireita lääkkeistä. Tunuu että käy kuin höyryjuna ja rasittaa elimistön täysin loppu.
Eikö näistä voi tulla aivo infarktikin?
Auttaako kilpirauhasen vajaatoimintaan nuo lääkkeet. Olen kokenut että auttaa. Lisääkö jotain kautta kilpirauhasen toimintaa? Aivoihin enemmän T 3 hormonia kun syö medikinettiä?
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla sydän oireita lääkkeistä. Tunuu että käy kuin höyryjuna ja rasittaa elimistön täysin loppu.
Eikö näistä voi tulla aivo infarktikin?
Kyllähnä nuo lääkeet voi nostaa sykettä ainakin, kannattaa mittailla .
Tarvittaessa kysyä sitte vaikka jotain propralia jos kovin korkeella sykkeet aina. Jos siis lääke muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla tuo Elvanse sitten vaikuttaa? Aiheuttaako se ahdistusta tai muuta kamalaa oloa?
Pidätkö taukopäiviä Elvansesta Concertan avulla siis siksi, että Elvansen teho säilyisi?
Elvanse auttaa kyllä monella tavalla, vaikka tuntuu ettei se auta pitämään ajatuksia kasassa. Se auttaa esimerkiksi siihen, että en tuskastu niissä tilanteissa, kun unohdan mitä olen tekemässä ja joudun hetken miettimään, miksi tulin tähän. Tai jos olen lämmittämässä ruokaa mikrossa ja mikro sanoo bling, ja menen mikron luokse, mutta avaan jääkaapin oven - niin ei ärsytä, vaan totean tyynesti, että tämä on jääkaappi eikä mikro :-D
Kun olin vielä töissä, niin Elvanse auttoi siihen, etten ole työpäivän jälkeen rättipoikkiväsynyt. Jaksoin tehdä kotona työpäivän jälkeen muutakin kuin maata koomassa. Sitten toisaalta niissä tilanteissa, kun saa aloitettua jotain puuhaa, niin Elvanse auttaa jatkamaan sitä. Tänäänkin sain yllättävän paljon häärittyä keittiössä ilman tylsyyskuolemaa tai työmaalta karkaamista, ilman Elvansea olisin sekä tylsistynyt että myös väsähtänyt paljon nopeammin.
Liikenteessä en ole niin vaarallinen kuin ilman Elvansea. Huomaan enemmän asioita, ei tule niin usein äkkijarrutuksia enkä myöskään hermoile, jos valot vaihtuvat punaisiksi juuri edessäni tai jos joku toinen autoilija siellä häröilee, kun ei oikein tiedä minne on menossa. Olen jotenkin rauhallisempi ja ajan leppoisammin, ilman lääkitystä on hermo kireämmällä.
Yksi, minkä olen kokonaan unohtanut, on se kiireen olo tai tuntu, mikä on ilman lääkitystä. Siis joku sellainen sisäinen kiire, että on kiire ja hätä, vaikka oikeasti ei ole mitään aikataulupaineita saada asioita valmiiksi. Sitäkään ei ole Elvansen kanssa.
Mitään haittavaikutuksia en ole Elvansesta huomannut. Enkä niitä taukopäiviä ole sen vuoksi pitänyt, että teho olisi jotenkin heikentynyt. Aluksi pidin niitä välillä, kun en ollut saanut vielä korvattavuuspäätöstä ja tuli sellainen ajatus, että säästänpä rahaa ja otan välillä tosta lääkettä. Osittain se oli myös sellaista kokeilua, että voikohan näinkin tehdä ja mitenkähän tämä vaikutta näin Elvansen lomassa. Sitten yksi ihan oikea ja järkevältä tuntuva syy on ollut se, jos nukkumarytmi on heilahtanut liikaa ja olen nukkunut myöhään. Elvanse vaikuttaa sen 13-14 tuntia niin olen ajatellut, että jos otan sen vaikka vasta kymmeneltä, niin sehän vaikuttaa puolille öin. Jos on tavoite saada rytmiä takaisin päin, niin olen ottanut sitten jotain muuta, joka ei vaikuta niin pitkään. Uniongelmia minulla ei sinällään ole ollut, mutta tuo on ollut vain sellaista varovaisuutta, varmuuden vuoksi, ettei mene ihan kauheaksi kukkumiseksi.
Suussa on tietyllä tavalla ovela tuntuma tämän Elvansen kanssa. En muista oliko Concertan kanssa samaa. Ei tunnu kuitenkaan siltä, että suu kuivuisi kovasti. Concertan kanssa tuntui välillä, että syke nousee, Elvansen kanssa ei ole ollut mitään sellaista. En kyllä muista oliko Concertankaan kanssa kyse siitä, että syke nousee. Mutta jotenkin välillä tuntui tykytystä, voiko se olla sitten korkeampi verenpaine tai jotain? Vähän sellainen olo, että on jossain taistelumoodissa tai mitä lie. Enkä jaksa muistaa liittyikö tuo johonkin suurempaan annokseen. Kokeilin annoksilla 18mg, 36mg ja 54mg.
Kyllä niitä eri lääkkeitä kannattaa kokeilla. Tässä tavoitellaan ensinnäkin toimivaa lääkettä, että siitä lääkkeestä olisi jotain apua. Toisekseen tässä tavoitellaan sellaista annosta, jolla saisi riittävät hyödyt ja haitat pysyisivät kurissa, ellei jopa poissa.
Harvalle ne lääkkeet on sellaisia ihmepillereitä kuten jossain saanut lukea.
Minulla elvanse vie pahimmat terät ajatusten harhailuilta,ja pinna kestää pidempään, toki myös saan aikaan enemmän .
Vierailija kirjoitti:
Harvalle ne lääkkeet on sellaisia ihmepillereitä kuten jossain saanut lukea.
Minulla elvanse vie pahimmat terät ajatusten harhailuilta,ja pinna kestää pidempään, toki myös saan aikaan enemmän .
Mutta oletko kokeillut lyhytvaikutteista Attentinia Elvansen rinnalla?
Siitä tulee ainakin minulle tosi kova teho päälle muutamaksi tunniksi.
Hmmei ole lääkäri ehdotellut attentinia. Tuskin kirjottas vaikka ehdottasin, sanoin kyllä että sais tuo elvanse kestää pidempään, ei kommentoinu ede4s.
Vierailija kirjoitti:
Hmmei ole lääkäri ehdotellut attentinia. Tuskin kirjottas vaikka ehdottasin, sanoin kyllä että sais tuo elvanse kestää pidempään, ei kommentoinu ede4s.
Mulle lääkäri määräsi Attentinia automaattisesti Elvansen rinnalle. Myöhemmin vasta itse huomasin, että kyseessähän on ihan puhdas deksamfetamiini, joten ei sinänsö ihmekään että on tehokas. Vou olla ettei kaikki lääkärit uskalla helposti tuota kirjoittaa. Mutta tuosta tulee ainakin minulle muutamaksi tunniksi ihan laserfokus.
Heippa, pakko laittaa itsekin viestiä ja kokemuksia. Mulla todettiin 5/21 täysin varma adhd, yksityinen psy joka perehtynyt vuosikymmenet näihin, diagnosoi sen mulla selkeänä. Otin testiin eka medikinet 20mg cr aamu ja ilta eli yht 40mg päivään. Mulla muljahteli sydän tosi paljon, ja halusin kokeilla vielä concertan koska vapautuminen tapahtuu eri tavalla. Syönyt nyt pari kk concertaa, nyt annostus aamuun 27 ja iltapäivään toinen 27. Miksi ihmeessä näitä määrätään porukalle vaan aamuun? Ei minkään vaikutus kestä iltaan asti, ihan sama onko elvansea vai mitä on. Kesto max näissä 6-8h. Tottakai iltapäivään jokainen säätäjä tarvii toisen lääkkeen. Mulla on jopa illat pahimpia, ruuat jää mikroon kun oon keittämässä jo kahvia, vedet keittimessä ja sit jo imuroin, imuri huutaa ja oon pyykkien kimpussa. Kaikki jää kesken. Pää on kun televisio jossa kaikki kanavat on yhtä aikaa päällä. Mulla se levottomuus näkyy kotitöissä, kaikessa työssä, ja siinä kun teen 15 asiaa yhtä aikaa ja kaikki jää kesken. Ja toinen mikä on niin päässä on miljoona asiaa ja ajatusta. Mulla on nyt concerta toiminut hyvin, vastetta on, oon kuitenkin sitä mieltä että haluan vielä nostaa sen 36mg aamu sekä iltapäivä. Elvansesta oon kuullut paljon kokemusta siitä että se vetää ihan jumiin, tai tulee huonoja fiiliksiä. Käytännössä tunnottomaks. En välittäis elvansea heti testata koska metyylifenidaattia voi kokeilla myös toista valmistetta. Esim mä vaihdoin sen medin conssiin, enkä oo huomannut mitään huonoa tästä. Keskityn paremmin hoitamaan asian kerrallaan enkä vouhota ja raivoa liikenteessä tai käyttäydy muuten impulsiivisesti. Itteä jeesaa tosi paljon, oon kun duraselpupu ja väsytän itteni sillä. Oon huomattavasti normaalimpi ja keskittyneempi, jaksavampi lääkityksen ansiosta. Nainen / 29v
Vielä tuosta Attentinista jota käytän Elvansen rinnalla. Elvansen vaikutus on melko miellyttävä ja pehmeä, mutta Attentin aiheuttaa sellaisen nopean ja tosi terävän vaikutuksen. En käytä Attentinia kuitenkaan läheskään joka päivä, koska siitä voi tulla myös vähän epämiellyttävä olo siinä vaiheessa kun vaikutus rupeaa laantumaan. Mutta jos ajatellaan jotain haastavampaa tilannetta, esim. työhaastattelua, niin Attentin on aika unelmalääke. Se ei pelkästään paranna keskittymiskykyä, vaan lisää hurjasti myös itseluottamusta.
Eikö täällä kellään oo mitään hyviä kokemuksia concertasta muilla juurikaan? Miksi kaikille tupataan elvansea heti, ja todella kallis lääkekkin vaikkakin sais korvausta siihen jne. Ja kyllä se enemmän amfeen vastaavaa on kun nuo muut. Jos oon oikei ymmärtänyt. Nainen / 29
se väsymys, joka iskee niinä hetkinä, kun kaikki on ns. mennyt putkeen jopa viikon ajan ja oltu ajoissa joka paikassa ja jopa maksettu laskut ajallaan, mutta kun sitten tulee joku yllätysasia, joka pitää hoitaa... kaikki leviää käsiin, saat ehkä hoidettua sen yllätysasian, mutta sitten se hyvin alkanut putki katkeaa ja yllätysasian hoitamisen jälkeen iskee se tolkuton väsymys, mitään ei saa aikaiseksi, törmäilet oviin ja seiniin, kun et näe niitä, päänsärky alkaa vaania nurkan takana ja kun tajuat miten paljon kotihommia on tekemättä, niin puff! Itsellä oli tänään sellainen päivä ja sen kruunasi se, kun isä soitti jotain asiaa ja sen jälkeen toista asiaa ja sitten unohdinkin kaiken mitä piti vielä tänään tehdä. Kun ne taas muistin, iski päänsärky. Onneksi minulla on toimiva resepti tuohon ns. stressipäänsärkyyn: äkkiä ulos ja lenkille. Siellä oli kiva potkia vastasatanutta lunta tien sivuun ja katselle puuterilumen leikkiä hangella. Nyt on suunnitelmissa, että tämä addi menee tänään nukkumaan klo 21.30 ja herää aamulla sitten kun huvittaa (huomenna kotipäivä, joten saa nukkua pitkään)