Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
3221/4219 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon teillä diagnoosin saaneilla haittaa elämää tuo adhd ? ja miten?

Tai huomaako sitä edes muut?

Vierailija
3222/4219 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, otin elvansen aamulla, ei bisseä tänään.

Mites muilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/4219 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin adhd vaikeuttaa paljonkin elämää,lääkkeen kanssa siitä on vain tullut huomattavasti helpompaa.

Impulsiivisuus etenkin helpommin hallittavissa kun lääke vaikuttaq ,samoten autolla ajaminen jne

Vierailija
3224/4219 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten kellään varmaa tietoa seuraavasta asiasta.

Minulla on lääkekatto täyttynyt ja olen hakenut loppuvuodenlääkkeeni apteekista ,haluaisin vielä kokeilla vahvenpaa annosta jota minulle määrättiin aikasemmin josta halusin kuitenkin pienemmän annoksen käyttöön.

Minulla sitä vahvenpaa on siis apteekissa ja haluaisin sitä kokeilla ennen uutta lääkörikäyntiä mutta saanko sen ulos koska miedonpaa olen ottanut jo loppuvuoden annoksen ulos ?

Miedommasta saa vahvempaa suurentamalla annosta, tai toisinpäin vahvemmasta miedompaa palastelemalla tabletin. 

Vierailija
3225/4219 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvanse tabletti hankala kyllä ”palastella” noh ehkä vain odotan lääkärikäyntiin asti ja keskustelen siellä.

Vierailija
3226/4219 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällisesti kertoa miksi haluatte sen diagnoosin, onko siitä jotain hyötyä.

Vierailija
3227/4219 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita teillä on, joilla on todettu aikuisen adhd?

Minun läheiselläni on masennusta, elämänhalua ei ole, toisinaan keskittymis vaikeuksia, ei saa aikaiseksi oikein mitään ym.. Olen alkanut tässä miettimään, että onkohan hänellä oikea diagnoosi, kun terapiat ja lääkkeet eivät ala auttamaan. Sitten on alkanut tulemaan päihdekokeiluja, koska on niin paha olla ja tuntuu ettei mikään oikein auta.

Vierailija
3228/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun läheiselläni on masennusta, elämänhalua ei ole, toisinaan keskittymis vaikeuksia, ei saa aikaiseksi oikein mitään ym.. Olen alkanut tässä miettimään, että onkohan hänellä oikea diagnoosi, kun terapiat ja lääkkeet eivät ala auttamaan. Sitten on alkanut tulemaan päihdekokeiluja, koska on niin paha olla ja tuntuu ettei mikään oikein auta.

Voihan siellä olla oikeasti paha masennus alla  vaikka onkin adhd.

Tai sitten ehkä kannattas käydä psykologin tutkimuksissa tarkentamassa asioita?

Vierailija
3229/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traumaa potee. Sama se, millä diagnoosilla.

Vierailija
3230/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei diagnoosia ole, ainakaan toistaiseksi, mutta tänne on ilmeisesti ok kirjoitella vaikka kyse on epäilystä.

Itsellä suuri syy miksi epäilen tätä on kämpän siisteys, tai pikemminkin siivottomuus. Tilanne on ollut sama jo lapsena. Oma huone oli sotkuinen, en tosin muista oliko sen siivoaminen ja toimeen ryhtyminen vaikeaa. Pitäisi melkein äidiltäni kysyä jos muistaisi. Vähän jotain on puhuttukin, ja äitini ajattelee että sotkuisuus on isäni syytä kun korjasi tavaroitani vaikka mun olis pitänyt itse ne kerätä. Itse en usko että tuossa pelkästään on syy. Lisäksi kai pitää mua "taiteilijana", en ole oikeasti mitenkään hyvä piirtämään enkä sellaista harrasta. Eikä sekään mikään syy ole sotkuisuuteen vaikka harrastaisinkin. 

Kaikenlaista on siis levällään, ruuan tähteitä, lasten vaatteita ja tavaroita, sillon tällön omiakin tavaroita ja vaatteita, roskia väärissä paikoissa.. Tuntuu etten saa tehtyä helppoja asioitakaan (esim keittiön pöydän raivaus, jonkun pienen tilan siivoaminen) tosta noin vaan niin kuin taatusti joku normaali ihminen ne hoitaisi. Energiaa menee kai aikapaljon siihen kun miettii että "pitäis" tehdä sitä ja tätä, ja jotain tekeekin mutta hitaasti eikä tunnu tehokkaalta. 

Lapset ei oo saanu normaalia mallia siivoukseen, kun en itsekään kykene. En tiedä olenko pilannut heidät pysyvästi, toivottavasti en. Pienistä koululaisista kyse. Hekin ovat siis vähän laiskoja mikä on ymmärrettävää perheemme tapauksessa. 

Lisäksi tavarat myös hukkuu, oon helposti myöhässä, laskuista tulee muistutuksia.. Häslään. En saa aikaan enkä jaksa. 

Masentunut en tunne olevani, vaikka koti ehkä näyttää siltä. Jotain saan tehtyä, olen lasten kanssa, käydään sillon tällön jossain, teen ruokia itse, käsitöitä, pyykkiä pesen.. Mutta ton siivouksen kanssa ontuu ja pahasti. Työpsykologia odotellessa. Jos nyt sattuisi olemaan joku, niin en pidä sitä vapautuksena vastuusta, tottakai pitää siivota senkin jälkeen (mun tapauksessa YRITTÄÄ siivota), mut ehkä vois suhtautua itseensä armollisemmin jos tällä olis joku nimi. ADD ehkä olis enemmän omassa tapauksessa. 

Vierailija
3231/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd ja tähän oireyhtymään kuuluu myös vaisto joka vältti koronarokotteen!

Vierailija
3232/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliinjäämisvaisto!

Vierailija
3233/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei diagnoosia ole, ainakaan toistaiseksi, mutta tänne on ilmeisesti ok kirjoitella vaikka kyse on epäilystä.

Itsellä suuri syy miksi epäilen tätä on kämpän siisteys, tai pikemminkin siivottomuus. Tilanne on ollut sama jo lapsena. Oma huone oli sotkuinen, en tosin muista oliko sen siivoaminen ja toimeen ryhtyminen vaikeaa. Pitäisi melkein äidiltäni kysyä jos muistaisi. Vähän jotain on puhuttukin, ja äitini ajattelee että sotkuisuus on isäni syytä kun korjasi tavaroitani vaikka mun olis pitänyt itse ne kerätä. Itse en usko että tuossa pelkästään on syy. Lisäksi kai pitää mua "taiteilijana", en ole oikeasti mitenkään hyvä piirtämään enkä sellaista harrasta. Eikä sekään mikään syy ole sotkuisuuteen vaikka harrastaisinkin. 

Kaikenlaista on siis levällään, ruuan tähteitä, lasten vaatteita ja tavaroita, sillon tällön omiakin tavaroita ja vaatteita, roskia väärissä paikoissa.. Tuntuu etten saa tehtyä helppoja asioitakaan (esim keittiön pöydän raivaus, jonkun pienen tilan siivoaminen) tosta noin vaan niin kuin taatusti joku normaali ihminen ne hoitaisi. Energiaa menee kai aikapaljon siihen kun miettii että "pitäis" tehdä sitä ja tätä, ja jotain tekeekin mutta hitaasti eikä tunnu tehokkaalta. 

Lapset ei oo saanu normaalia mallia siivoukseen, kun en itsekään kykene. En tiedä olenko pilannut heidät pysyvästi, toivottavasti en. Pienistä koululaisista kyse. Hekin ovat siis vähän laiskoja mikä on ymmärrettävää perheemme tapauksessa. 

Lisäksi tavarat myös hukkuu, oon helposti myöhässä, laskuista tulee muistutuksia.. Häslään. En saa aikaan enkä jaksa. 

Masentunut en tunne olevani, vaikka koti ehkä näyttää siltä. Jotain saan tehtyä, olen lasten kanssa, käydään sillon tällön jossain, teen ruokia itse, käsitöitä, pyykkiä pesen.. Mutta ton siivouksen kanssa ontuu ja pahasti. Työpsykologia odotellessa. Jos nyt sattuisi olemaan joku, niin en pidä sitä vapautuksena vastuusta, tottakai pitää siivota senkin jälkeen (mun tapauksessa YRITTÄÄ siivota), mut ehkä vois suhtautua itseensä armollisemmin jos tällä olis joku nimi. ADD ehkä olis enemmän omassa tapauksessa. 

Mistäkö ADD:n huomaa? En jaksanut keskittyä lukemaan kommenttiasi. Se on liian pitkä.

Toivottavasti asiasi järjestyy.

Vierailija
3234/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on adhd ja tähän oireyhtymään kuuluu myös vaisto joka vältti koronarokotteen!

Jos sulla on adhd ja et ottanut rokotetta, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kaikki ADHD henkilöt jättävät rokotteen ottamatta. Älä sekoita asioita ja laita sen piikkiin asioita, mitä ne eivät ole. Muuten mulle on ihan sama, minkä valinnan asian kanssa olet tehnyt ja korona suorastaan tympii mua jo, mutta henkilön kommentti ei liity mitenkään ADHD :hen vaan on hänen henkilökohtainen valintansa, joka vastaa hänen henkilökohtaisia arvojaan.

Sanoudun ADHD henkilönä irti tästä kommentista.

Vierailija
3235/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on adhd ja et ottanut rokotetta, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kaikki ADHD henkilöt jättävät rokotteen ottamatta. Älä sekoita asioita ja laita sen piikkiin asioita, mitä ne eivät ole. Muuten mulle on ihan sama, minkä valinnan asian kanssa olet tehnyt ja korona suorastaan tympii mua jo, mutta henkilön kommentti ei liity mitenkään ADHD :hen vaan on hänen henkilökohtainen valintansa, joka vastaa hänen henkilökohtaisia arvojaan.

Anteeksi. Ei liity mitenkään mihinkään. Minulla on ADHD, olen sairastanut koronan enkä ikinä ota koronarokotetta.

Olen muuten ensimmäisiä aikuisia jotka ovat saaneet ADHD diagnoosin ja samalla pieteetillä selvitin myös koronan narratiivin.

Vierailija
3236/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Ei liity mitenkään mihinkään. Minulla on ADHD, olen sairastanut koronan enkä ikinä ota koronarokotetta.

Olen muuten ensimmäisiä aikuisia jotka ovat saaneet ADHD diagnoosin ja samalla pieteetillä selvitin myös koronan narratiivin.

Voisimmeko olla tuomatta korona keskustelua tähän keskusteluun? Niitä on jo niin monta, joissa riidellään aiheesta. Tämä keskustelu on osalle tosi tärkeä ja paikka jakaa omia kokemuksia juuri tästä adhd aiheesta, ja olisi mukavaa, ettei tätä ketjua siksi poistettaisi.

Voisimmeko kunnioittaa toisiamme tältä osin. ADHD henkilöt kokee tahoillaan jo riittävästi haasteita... Kiitos, kun ymmärrät.

Vierailija
3237/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisimmeko olla tuomatta korona keskustelua tähän keskusteluun? Niitä on jo niin monta, joissa riidellään aiheesta. Tämä keskustelu on osalle tosi tärkeä ja paikka jakaa omia kokemuksia juuri tästä adhd aiheesta, ja olisi mukavaa, ettei tätä ketjua siksi poistettaisi.

Voisimmeko kunnioittaa toisiamme tältä osin. ADHD henkilöt kokee tahoillaan jo riittävästi haasteita... Kiitos, kun ymmärrät.

Tehdään näin.

Ymmärrän todellakin.

Ja anteeksi.

Vierailija
3238/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu että Elvansen vaikutus on liian lyhyt, kannattaa pyytää lisäksi resepti Attentiinille, se siis on puhdasta dekstroamfetamiinia, jonka vaikutus alkaa nopeasti ja on melkoisen lyhyt kestoinen, eli juurikin sopiva buustaamaan Elvansen laskun aiheuttamia iltapäivä koomailuja. Itsellä on em. Kombinaatio käytössä, ja toimii kuin junan vessa.

Vierailija
3239/4219 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuota attentinia helposti lisäksi ?

Ja miten kauan se vaikuttaa käytännössä?

Vierailija
3240/4219 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulema voi saada diagnoosia koska vanhempani ovat kuolleet. Olen itse jo keski-ikäinen.

Mitä ihmeen hömppää? Itse sain diagnoosin 51-vuotiaana ja vanhemmat kuolleet jo aikapäiviä sitten. Ei ollut ketään, joka olisi voinut kertoa minusta lapsena. Ihan minun kertomuksella mentiin, myös miestäni haastateltiin tämän päivän tilanteesta. 

Lääkäri katsoi kokonaisuutta ja ymmärtääkseni alisuoriutuminen aikuisuudessa oli sellainen asia, mikä vaikutti paljon. Tietenkin sieltä lapsuudesta ja nuoruudesta oli niitä asiakirjoja kerätty neuvolasta, koulusta ja myös YTHS:ltä, mutta en itse tiedä mitä kaikkea siellä oli ja miten ne vaikuttivat. 

Minulla saattoi vaikuttaa sekin, että sama lääkäri tutki tyttäreni, joka oli 20v saadessaan diagnoosin ja tytär oli tutkimuksissa hieman minua ennen. Tyttären diagnoosi saattoi siis olla omaani lisävahvistuksena, koska perinnöllisyys on näissä vahva tekijä. 

Mutta lääkäri vaihtoon! Ja sitä lääkäriä voi etsiä kauempaakin, kun nykyisin nämä tutkimukset voidaan tehdä myös etänä. Itse tapasin psykiatrisen sairaanhoitajan (joka tekee alkututkimukset) muistaakseni 2-3 kertaa ja loput tapaamiset oli puhelimessa, kun alkuun vierastin sitä videojuttua, pelkäsin teknisiä ongelmia. Lääkäriä en tavannut ollenkaan, kaikki tapaamiset hoidettiin videoyhteydellä. Ja se oli ihan toimiva ratkaisu, vaikka etukäteen jotenkin ajattelin että haluaisin tavata mieluummin livenä. Diagnoosin jälkeen on jatkettu puheluilla, kun on säädetty lääkitystä kohdilleen.