Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Ei minulla ainakaan.
Adhd on ja unettomuus, concerta käytössä, ok päivät,mutta illat levottomia eikä saa unta.
Ehkä lapsilla on? Käypähoito.fi puhui lapsista.
Te jotka olette ajatelleet että ois adhd, mutta tutkimukset sanoo muuta, niin mikä on tullut diagnoosiksi sitten? tai selitykseksi ongelmille.
Minä sain myös aikuisena adhd- diagnoosin. Aluksi hankaluuksia kela korvausten kanssa koska ei ollut juuri sitä lapsuus ajan diagnoosia. Sen vuoksi sitten lääkärini kirjoitti minulle lähetteen lasten ja nuorten psykiatriselle poliklinikalle jossa sitten muutama käynti. Minun kertomani perusteella, vanhempiani ei kuultu, nuorisopsykiatri asetti minulle myös lapsuusiän adhd- diagnoosin. Nyt olen saanut täyden kela korvauksen. Aiemmin minulle oli kerrottu että lapsuusiän adhd-diagnoosiin tarvitaan kuulemisia vanhemmilta, opettajilta jne. Mutta näitä ei nyt enää tarvittu eikä olisi ollut mahdollistakaan ikäni vuoksi. Kysy lähetettä lasten ja nuorten psykiatriselle poliklinikalle lapsuusiän adhd-diagnoosin asettamista varten.
Tuota korvausta sai itsekkin jännätä,mutta sain sen kuitenkin, myös ilman vanhempien tarinoita tai mitään dokumentteja lapsuudesta.
Ei tarvinnut onneksi mennä uudelleen hakeen diagnoosia nuoriso-puolelta.
Elvanse todellakin parempi kuin MF.
Niin miten se olikaan,voiko olla asperger ja adhd diagnoosit yhtäaikaa aikuisella?
Kuinkahan pitkä tie oulussa näihin tutkimuksiin?
Tai tietääkö joku yksityispuolen lääkäreitä joilla tietoa aikuisten tutkimuksista?
Medikinet luovuttaa puolet lääkeaineesta kerralla aluksi,loput hiljalleen, oisko että sulla liian pieni annos siis?
Tai ihan väärä lääke.
Erikoinen tuo älytön nälkä kyllä, mulla toisinpäin medikinetin kans. Lopuksi tuli Elvanse .
medikinettiä muistaakseni ad 80mg ,kokeilussa siis.
Jos mahdollista niin pyytäkää elvanse kokeiluun, se sopii useimmille kuin metyylifenidaatit.
Mutta ei sekään ihmeitä tee aina.
En kuulema voi saada diagnoosia koska vanhempani ovat kuolleet. Olen itse jo keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuota korvausta sai itsekkin jännätä,mutta sain sen kuitenkin, myös ilman vanhempien tarinoita tai mitään dokumentteja lapsuudesta.
Ei tarvinnut onneksi mennä uudelleen hakeen diagnoosia nuoriso-puolelta.
Elvanse todellakin parempi kuin MF.
Täältä kanssa peukku ja pointsit elvanselle!
Mf on kropalle raskaampi vaihtoehto kuin elvanse,
Ja elvansessa huomattavasti parempi vaste.
Itku tuli kun vaihdettiin elvanseen, kyllä maailma on tosi eri sen kera.enää ei tarvitse kirota epäreilua maailmaa, vaikka uusia aivoja en saanut niin tää on oikein mieluisa vaihtoehto :).
Lievä alipainokin on vaihtunut kotoisampaan normaalipainoon!tulee syötyä säännöllisesti ja terveellisemmin, aiemmin ei malttanut istua edes alas ja tuli suklaata mussutettua piilossa, ja paljon :D!
Vierailija kirjoitti:
En kuulema voi saada diagnoosia koska vanhempani ovat kuolleet. Olen itse jo keski-ikäinen.
Pashanmarjat!!onko mahdollista tavata toista lääkäriä??
Aika ikävää mikäli adhd epäily torpattaisiin siksi että vanhemmat kuolleet ..uskomatonta.
Oulussa kannattaa suunnata yksityiselle tutkimuksiin jos vain suinkin mahdollista.
Elvanse ehdottomasti minullekkin paras lääke ,vaikutus vain liian lyhyt,kunpa olisi lääke jonka kanssa pärjäisi koko päivän !! Ikävintä joutua välillä suunittelemaan mihin aikaan ottaa lääke että varmasti päivä sujuisi hyvin .
Olen saanut aikuisiällä dignoosin ja olen siitä ikionnelinen!!
Kannustan kaikkia hakemaan diagnoosin vaikka se tuntuisi kuinka raskaalta tahansa !
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista niin pyytäkää elvanse kokeiluun, se sopii useimmille kuin metyylifenidaatit.
Mutta ei sekään ihmeitä tee aina.
Miksi tuota metyylifenidaattia tyrkytetään ensisijaisesti? Itsellä nyt siis adhd diagnoosi ja ensin kokeillaan concertaa. Olo on kuin olisi pilvessä. Onkohan mulla adhd:ta sittenkään, vai onko vain epäsopiva lääke.
En tiedä miksi sitä tuputetaan ensimmäisenä.. minusta myös lääke oli etittäin epämielyttävän tuntuinen. Conserta lisäsi minussa kovaa ärtyneisyyttä ja medikinetillä meinasin saada paniikkikohtauksen kaupassa.
Molemmissä myös aivan kamalat laskut .
Elvanse vaikuttaa tasaisesti ja ”laskut” olemattomat.
Vaikutus vaan tuntuu liian lyhyeltä :(
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi sitä tuputetaan ensimmäisenä.. minusta myös lääke oli etittäin epämielyttävän tuntuinen. Conserta lisäsi minussa kovaa ärtyneisyyttä ja medikinetillä meinasin saada paniikkikohtauksen kaupassa.
Molemmissä myös aivan kamalat laskut .
Elvanse vaikuttaa tasaisesti ja ”laskut” olemattomat.
Vaikutus vaan tuntuu liian lyhyeltä :(
Jostain syystä täältä on mustalistattu sana p a a k k a u s s e l o s t e??? No joka tapauksessa siinä lukee ettei concertalla saisi aloittaa aikuisena hoitoa???
Ruotsissa muuten jotkut ADHD-potilaat hakeutuu lääkärin purattamaan ADHD-diagnoosiaan. Ovat huomanneet sen olevan tiellä, jos haluaa hakea joihinkin työtehtäviin, esim. poliisiksi tai lentäjäksi.
Juttua on,mutta onko jollain aikuisena vasta tutkittu ja tullut molemmat diagnoosit?