Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
En kuulema voi saada diagnoosia koska vanhempani ovat kuolleet. Olen itse jo keski-ikäinen.
Juu, tämä on aivan potaskaa. Hakeudu yksityiselle osaavalle lääkärille. Ei vanhempia ole läheskään aina mahdollista käyttää informantteina, vaikka olisivat elossa. Aikuisilla aina potilas itse on ensisijainen tiedonlähde. Ja itse asiassa myös nuorilla, vaikka vanhempien vastaukset poikkeaisivat nuoren omista vastauksista esim DIVA:ssa. Tsemppiä!!
Mulla elvanse vaikuttaa ehkä 6-7h :((
Se jolla oli tokkurainen olo consertan kanssa ,voisko mahollisesti olla liian iso annos ?
Onko muuten kellään varmaa tietoa seuraavasta asiasta.
Minulla on lääkekatto täyttynyt ja olen hakenut loppuvuodenlääkkeeni apteekista ,haluaisin vielä kokeilla vahvenpaa annosta jota minulle määrättiin aikasemmin josta halusin kuitenkin pienemmän annoksen käyttöön.
Minulla sitä vahvenpaa on siis apteekissa ja haluaisin sitä kokeilla ennen uutta lääkörikäyntiä mutta saanko sen ulos koska miedonpaa olen ottanut jo loppuvuoden annoksen ulos ?
Vierailija kirjoitti:
Se jolla oli tokkurainen olo consertan kanssa ,voisko mahollisesti olla liian iso annos ?
Onko mitään vastaavaa lyhytvaikutteisena? semmoinen iltapäiväksi?tai edes mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lääkekatto täyttynyt ja olen hakenut loppuvuodenlääkkeeni apteekista ,haluaisin vielä kokeilla vahvenpaa annosta jota minulle määrättiin aikasemmin josta halusin kuitenkin pienemmän annoksen käyttöön.
Minulla sitä vahvenpaa on siis apteekissa ja haluaisin sitä kokeilla ennen uutta lääkörikäyntiä mutta saanko sen ulos koska miedonpaa olen ottanut jo loppuvuoden annoksen ulos ?
Jos on resepti niin ainaki voit hakea sen.Tuskin ne laskee jokapilleriä, ja kun lääkitystä haetaan niin väkisinkin jää puolikkaita purkkeja yms, ei niillä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävää mikäli adhd epäily torpattaisiin siksi että vanhemmat kuolleet ..uskomatonta.
Oulussa kannattaa suunnata yksityiselle tutkimuksiin jos vain suinkin mahdollista.
Elvanse ehdottomasti minullekkin paras lääke ,vaikutus vain liian lyhyt,kunpa olisi lääke jonka kanssa pärjäisi koko päivän !! Ikävintä joutua välillä suunittelemaan mihin aikaan ottaa lääke että varmasti päivä sujuisi hyvin .
Olen saanut aikuisiällä dignoosin ja olen siitä ikionnelinen!!
Kannustan kaikkia hakemaan diagnoosin vaikka se tuntuisi kuinka raskaalta tahansa !
Oulussa julkiseltakin saa diagnoosin jos aihetta,eikä vanhempien haastatteluilla ole väliä . Mutta jonot on karmeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla oli tokkurainen olo consertan kanssa ,voisko mahollisesti olla liian iso annos ?Onko mitään vastaavaa lyhytvaikutteisena? semmoinen iltapäiväksi?tai edes mahdollista
Medikinet on sama kuin Elvanse, mutta lyhytvaikutteisempi, 3-4 h.
Vierailija kirjoitti:
Katto täyttynyt? Annos ulos?
Ehkä kannattaa pitää tauko aineiden käytössä, jos se vaikuttaa ilmaisutaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain että miten eroaa koko elämän (lapsuudesta asti) ahdistus vs adhd ?
Eikö oireilut ole aika samanlaisia, vai onko ?
Monella ahdistus johtuu just adhd:sta eli pitää hoitaa adhd jott ahdistus helpottaa. Mulla ADD j just toi kuvio oli ja 45v kun hoidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulema voi saada diagnoosia koska vanhempani ovat kuolleet. Olen itse jo keski-ikäinen.
Juu, tämä on aivan potaskaa. Hakeudu yksityiselle osaavalle lääkärille. Ei vanhempia ole läheskään aina mahdollista käyttää informantteina, vaikka olisivat elossa. Aikuisilla aina potilas itse on ensisijainen tiedonlähde. Ja itse asiassa myös nuorilla, vaikka vanhempien vastaukset poikkeaisivat nuoren omista vastauksista esim DIVA:ssa. Tsemppiä!!
Olin 34 vuotias ADHD-i diagnoosin saadessani. Tutkimuksissa yksityisellä ei haastateltu vanhempiani, vaikkakin keskustelimme vanhemmistani. Pääpaino haastattelussa oli kuitenkin ensin muiden diagnoosien poissulkeminen, kuten uupumus tai masennus. Sitten lapsuuden ja nuoruuden muistoissani. Silloista nykyhetkeä kävimme läpi usein eri kohtaa tutkimuksia, jotka kestivät yhteensä noin 1,5 vuotta. Toki sitä hidasti psykologin lausunto siitä, että olen henkisesti tasapainoinen. Sama diagnoosi tosin psykiatrilla auttoi siten pääsemään itse ADHD tutkimuksiin. Harvalla alkujaan kin tasapainoisella on terveen paperit, itse olen ne saanut 😉
Anteeksi vain epäselvä ilmaisu :(
Tarkoitin että olen hakenut jo tämän vuoden annokset apteekista ,mutta minulla on reseptillä vielä vahvempi annos jota aijemmin kokeilin mutta halusin jatkaa itse miedommalla. Nyt haluaisin tietää saisinko vahvemmalla annoksella paremman vasteen . Minulla on siis kontrollikäynti tulossa lääkäriin. Ja apteekissa olisi vahvenpaa lääkettä purkillinen.
Pelkään vain sitä että mitä he apteekissa sanovat ,kun kyse kuitenkin ”huumaus aineeksi luokiteltavista lääkkeistä” että haenkin lisää vaikka loppuvuoden lääkkeet olen jo hakenut.
Nyt on pakko kysyä neuvoa.
Olen tehnyt monta verrannut omia oireitani aikuisiän adhd-oireisiin ja olen aika varma että kaikki täsmää. Olen lukenut että myös vanhempia haastatellaan, vaikka olen 30-vuotias, itsenäinen nainen. En ole hakeutunut tutkimuksiin, koska tiedän että äitini kiistäisi kaikki ongelmat. Minulla oli ongelmia jo peruskoulussa mutta äitini ei myönnä ikinä mitään, koska hänen täydelliset kulissit kaatuisivat.
Miten tässä kannattaisi edetä? En ole vanhempieni kanssa mitenkään erityisen hyvissä väleissä, ja tiedän että he eivät ymmärrä tälläisistä diagnooseista mitään - heille sairaus tai oire on sellainen jonka voi nähdä. Äitini on sanonut että masennus on vain laiskojen ihmisten tekosyy, joten enpä jaksaisi alkaa mitään adhd-epäilyjä alkaa hänen kanssa kiistelemään..
Tuntuu että olen täysin umpikujassa 😢
Minä ihmettelin ketjun alussa, miten voisin saada diagnoosin aikuiselle pojalleni, jolla ei ole mitään koulumerkintöjä. Nyt hän on saanut tänä syksynä diagnoosin ja kerron, miten se meni ja mitä opin. Asuinpaikka Helsinki.
Hakeuduimme yksityiselle neurologille, joka asiakaspalvelusta saamani neuvon mukaan antaa lähetteitä tutkimuksiin. Saimme lähetteen. Hinta 220 e. Terveystalo.
Menimme lääkärin suosittelemalle neuropsykologille 4 h tutkimuksiin. Minäkin äitinä täytin lomakkeita, mutta ne olivat sivuosassa. Itse tutkimukset osoittivat selkeän tuloksen. Hinta 1100 e. Terveystalo.
Neurologi, joka teki lähetteen, antoi diagnoosin, mutta sen jälkeen jouduimme hakeutumaan psykiatrille, joka hoitaa adhd:ta. Häneltä sai lääkkeet. Hinta 220 e. Aava.
Jos adhd on hyvin selkeä ja ilmeinen, on nuo tutkimukset ohitettavissa, jos löytää psykiatri, joka hoitaa adhd:ta. Tällöin säästää reilusti. Ongelma vain on tuon lääkärin löytyminen. Kannattaa soittaa asiakaspalveluihin, eikä vain uskoa netissä lukevia kuvauksia.
Ja se ei ole ongelma, ettei ole koulutietoja tai vanhempien haastatteluita.
Vanhempien haastatteluja ei tarvitse , sitten tehdään päätös muilla tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos jollain masennuslääkitys adhd-lääkkeen kans, niin mikä on käytössä?
UP. Tämä kiinnostaisi myös täällä
Entäs käykö mikään ahdistuslääke adhd-lääkkeiden kans? päinvastaiset vaikutukset?
Minulla myös kokeiltu vain concertaa. Olen kyllä sitä jo jonkun vuoden syönyt. Sain sillä opiskelut loppuun, mutta nuo sivuvaikutukset on vähän rasittavia. Olin jo tuossa puoli vuotta ilmankin, mutta nyt aloitin taas, kun olen niin saamaton...Mutta siis sellainen "pökkyrä" koko ajan. Iltapäivällä se vähän helpottaa ja sitten alan automaattisesti tekemään jotain, esim. siivoamaan. Tuntuu, että menee vähän väärin päin. Että pitäisi pystyä aloittamaan asioita lääkkeen kanssa, eikä vasta sitten kun lääke ei enää vaikuta. Muutenkin siitä tulee sellainen "jumi". En pääse irti esim. tietokoneesta. Kannattaisikohan kysellä lääkäriltä Elvansea? Lääkäri ei sitä ole koskaan ehdottanut...