Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Jäi mainitsematta, että Medikinet CR kyseessä. Mun pitäisi aloittaa 20mg yhdesti päivässä (aamulla) ensin ja sitten lisätä 10mg iltapäivään. En ole vielä uskaltanut nielaista ainoatakaan sivuvaikutusten pelossa.
Ole hyvä. Ei noita sivuvaituksia tarvitse pelätä, metyylifenidaatti on aika turvallinen käyttää. Oma päiväannos ollut isoimmillaan lähellä 150 mg / päivä. Lääkepakkauksiin on pakko listata kaikki mahdolliset sivuvaikutukset.
Adhd-lääkkeet sitä hyviä että jos ei sovi niin vaihtaa, vaikutukset loppuu hyvin nopeasti,hyvät ja huonot.
EI ole mitään viikkojen odottelua ,vaan tunteja ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Onko täällä kellään tuoretta tietoa tai kokemusta siitä, jos tulee vaikka vahingossa raskaaksi silloin kun on attentin lääkitys päällä eikä halua tehdä aborttia kun on muuten sopiva elämäntilanne lapsen saamiseen..
Lääkityshän olisi hyvä laittaa tauolle raskauden sekä imetyksen ajaksi ja maalaisjärkihän sen jo sanoo myös lääkkeen tuoteselosteessa lukee etteivät ne sovi tietenkään yhteen. Kysehän on deksamfetamiinista vaikkakin lääkkeessä pieninä määrinä.
Jos vain käy vahinko eikä sille mitään mahda! Jos suunnittelee lasta, niin tietää jättävänsä lääkkeet väliin vaikkakin haastavaa se tulee olemaan kun on synnynnäisestä oireyhtymästä kyse..
Ja raskaushan selviää vasta silloin kun menkkojen pitäisi alkaa.
En kaipaa tänne nyt mitään omia mielipiteitä asiasta vaan ihan faktatietoa tai omaa/läheisen kokemusta, koska kaikkihan sen tietävät, että huumausaineeksi luokiteltavat lääkkeet voivat vaikuttaa sikiöön negatiivisesti. Mietin vaan sitä riskiä kun jos se on vaan raskauden alussa eikä enään myöhemmin kun tiedon jälkeen päättää pistää sen lääkkeen tauolle.
En tiedä onko täällä kellään kokemusta asiasta.En usko että Attentin olisi tehnyt mitään haittaa sikiölle. Sitähän on määrätty jo pitkään monessa maassa. ADHD oireet muuten helpottuvat raskausaikana joten lääkkeen jättäminen onnistuu hyvin.
Kannattaa tarkistaa Teratologisesta tietopalvelusta
https://www.hus.fi/potilaalle/sairaalat-ja-toimipisteet/aidin-laakeneuv…
Jos jollain masennuslääkitys adhd-lääkkeen kans, niin mikä on käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoa tulisi aina vahvistaa omaa kehoa kuunnellen. Ei kehitys kuitenkaan tapahdu kuin kehon ehdoilla... Fyysinen överi ei ole koskaan järkevä. Poikkeuksellinen rasitus, joka normaalisti vielä siedetään tietyn ikäisenä, painoisena jne. ei välttämättä sovi lääkityksessä olevalle tuosta vain. Elimistön pitää ensin tottua lääkkeeseen. Ja sen jälkeen kuntoa tulee kehittää maltilliseen tahtiin - niin paljon, kuin haluaa.
Pointti siis on, että liikunta on hyväksi mutta hölmöily (se ettei tunnista tai välitä mikä rasitus on jo liikaa, tai rehkii kipeänä) kuntonsa nostamisessa olisi keskimääräistä suurempi riski vaurioittaa sydäntä.
Mä en kuntoile ollenkaan. Siis sillain, että kävisin lenkillä ja salilla. Mutta onnistun silti välillä vetämään tuollaiset fyysiset överit mökillä. Kun saan päähäni ruveta tekemään jotain juttua, joka sitten osoittautuukin aika rankaksi. Mutta en osaa lopettaakaan, tämä ADHD vähän tekee sen, että jää jumittamaan. Tietenkin siinä tulee pidettyä taukoja, kun on ihan piipussa, mutta sitten jatkaa. Kunnes lopulta on niin heikossa hapessa että on pakko lopettaa :-D
Tällasia mulla on ollu jos oon lähteny vaikka moottorisahan kanssa metsään tai sitten saanu päähäni et alan hajottamaan kantoja ja kaivamaan niiden juuria ylös. Kyllä siinä tuntuu, et menee vähän HIIT-treenin puolelle ja sohvaperuna on hätää kärsimässä, mut jotenkin en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että tää vois jotenkin olla vahingollista. Muuten kuin että seuraavana päivänä saattaa olla lihaskolotuksia kummallisissa paikoissa.
Siellähän on minun hengenheimolaiseni! Ihan sama meno täällä. Juuri noin, lähden aina katsomaan että miltä metsä näyttää ja tarkoituksena ehkä vain kartoittaa, että pitäisikö tehdä jotain harvennustöitä. No, se on nopeasti tehty, huomaan että nuo puut saisivat paremmin valoa jos poistaisin tuon puskan, ja nuo vesat ovat ihan liian lähellä toisiaan kasvamaan noin... ja alan vähän raivatakin jo. Ja lopulta teen koko kuvion valmiiksi siinä yhdessä päivässä. Ja lähipiiri taas ihmettelee, että eikö olisi kannattanut järjestää asiasta vaikka talkoot niin ei olisi mennyt sellaiseksi rehkimiseksi.
Ehkä olisi, mutta minun päälleni se suunnittelu ja odottelu välissä on ihan myrkkyä. Pitäisi ensin taistella sitä valtavaa työmotivaatiota vastaan, sitten muistaa, suunnitella ja pitää asia päässään talkoisiin asti, ja sitten jollain ilveellä yrittää uudelleen motivoitua työstä ja muiden innostamisesta silloin talkoopäivänä. Ehkä se voisi joten kuten tulla tehtyä, mutta tuollainen on minulle valtavan kuormittavaa. Tuskin jaksan sitten suunnitella samassa kuussa mitään muuta. Sen sijaan tuo päivän älyttömän fyysinen rykäisy on minulle henkisesti kevyt pikkujuttu, jonka jälkeen olen iloisella mielellä.
Minä kävin aikoinana,jokunen vuosi sitten testeissä, epäilin että adhd, tulokseksi tuli jonkin sortin asperger, mutta edelleen mietin että onkohan adhd myös.
Mutta miten on nykyään,aikuisten kohdalla, voiko olla asperger ja adhd ? vai onko edelleen se ajatus että jos on asperger, ei voi olla adhd:ta?
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin aikoinana,jokunen vuosi sitten testeissä, epäilin että adhd, tulokseksi tuli jonkin sortin asperger, mutta edelleen mietin että onkohan adhd myös.
Mutta miten on nykyään,aikuisten kohdalla, voiko olla asperger ja adhd ? vai onko edelleen se ajatus että jos on asperger, ei voi olla adhd:ta?
Autismi ja adhd esiintyvät usein yhdessä. Näin ollen helposti häiriintyvät tai hyperaktiiviset tytöt saavat usein adhd-diagnoosin, vaikka autismikirjo olisi sopivampi.
Vierailija kirjoitti:
ICD-10-tautiluokituksessa mainitaan autismikirjon häiriö ADHD-diagnoosin poissulkukriteerinä. DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ICD-10-tautiluokituksessa mainitaan autismikirjon häiriö ADHD-diagnoosin poissulkukriteerinä. DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti.
”Autismikirjon häiriöllä ja ADHD:lla on jaettua geneettistä taustaa.
Autismikirjon häiriön yhteydessä esiintyvän ADHD:n samanaikainen esiintyvyys on arvioitu olevan lapsilla jopa 30–80 %.
ADHD:n yhteydessä samanaikaisesti autismikirjon häiriötä lapsilla on arvioitu esiintyvän 20–50 %:lla.
Suomalaisista autismi- tai Aspergerin oireyhtymä -diagnoosin saaneista, yleisiltä kognitiivisilta taidoiltaan normaaleista kouluikäisistä lapsista 44 %:lla esiintyi ADHD:ta.
ADHD:n yhteydessä on kuvattu esiintyvän vaihtelevassa määrin sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia.
Yliaktiivis-impulsiivisessa tyypissä on suurempi riski aggressiiviseen ja tunkeutuvaan käyttäytymiseen, kun taas tarkkaamattomuuspainotteisessa ja yhdistetyssä tyypissä on tavallisempaa vuorovaikutuksesta vetäytyvä ja passiivinen käyttäytyminen sekä hitaus luoda ystävyyssuhteita, mikä vastaa autistiseen triadiin kuuluvia sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuuksia.
ADHD:n ja ASD:n esiintyessä samanaikaisesti ADHD:n lääkehoitoa on syytä kokeilla, jos tarkkaamattomuus, ylivilkkaus tai impulsiivisuus aiheuttavat selvää haittaa.
Tarkka seuranta lääkkeen aloitusvaiheessa etsittäessä sopivaa annostelua on välttämätöntä, sillä henkilöt, joilla on samanaikainen autismikirjon häiriö, saattavat olla herkempiä ADHD-lääkkeiden haittavaikutuksille:
- metyylifenidaatti voi lisätä stereotypioita, tic-oireita ja käytöshäiriöitä
- aomoksetiini voi lisätä ärtyneisyyttä ja pakko-oireita.
ADHD:n ja autismikirjon häiriön esiintyessä samanaikaisesti on tarkkaavuutta parantavan lääkehoidon toivottu voivan auttaa myös sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittymistä sillä tavoin, että lapsen ja hänen läheisensä yhteisen tarkkaavuuden tila olisi pitkäkestoisempi. Tämä asia tarvitsee kuitenkin vielä lisätutkimusta.”
Lähde: Käypä hoito.fi::
Autismikirjon häiriöt ja niiden samanaikaisuus ADHD:n kanssa
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten tutkimusta ei ole ollut.
Kaikki tutkimus on aikaisemmin keskittynyt lapsiin.
Toki kaikki ADHD ja ASD- aikuiset ovat olleet hekin lapsia, joten yhtäläisyyksiä voi aiheellisesti vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämärää? Miksi täysin ristiriitaiset kriteerit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ICD
”International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (lyh. ICD) on kansainvälinen tautiluokitusjärjestelmä, jonka WHO on kehittänyt.
Luokittelun tuorein versio tunnetaan lyhenteellä ICD-11 ja se julkaistiin 2018. Suomessa käytetään edelleen sitä edeltänyttä ICD-10-versiota: Lääkärilehden jutun mukaan sen käyttö jatkuu toistaiseksi kansallisesti potilastietojärjestelmissä ja uusi versio tulee laajasti käyttöön vasta sitten, kun sote-uudistus on saatu tehtyä.
ICD-10-tautiluokitus on ollut virallisessa käytössä Suomessa vuoden 1996 alusta. Lähde: Wikipedia
DSM
”Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden osalta ICD-10 on pääosin yhteneväinen Yhdysvaltain psykiatriyhdistyksen APA:n kehittämän eri koulukunnista riippumattoman diagnoosijärjestelmän DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) kanssa.
Oireluokituksista löytyy kuitenkin merkittäviä eroavuuksia, esimerkiksi:
-persoonallisuushäiriöiden ryhmittelyssä sekä neuroosi-käsitteen käytössä (epämääräinen neuroosiluokitus poistettiin DSM:n kolmannessa versiossa, mutta se löytyy edelleen ICD:stä).” Lähde: Wikipedia
Eli siis ADHD:n sekä autismikirjon kriteereissäkin on eroja.
Sekavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämärää? Miksi täysin ristiriitaiset kriteerit?
Tässä lista eroista:
ADHD:n eri tautiluokitusten mukaisten diagnostisten kriteerien vertailua
https://www.kaypahoito.fi/nix00917
Käypähoito.fi
Helpompi kysyä, että onko jollain täällä molemmat diagnoosit?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on: ICD:n mukaan ne poissulkevat toisensa (Suomen Käypä hoito -suosituksista ja kriteereistä huolimatta).
Onko täällä psykiatreja paikalla? Miten käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on: ICD:n mukaan ne poissulkevat toisensa (Suomen Käypä hoito -suosituksista ja kriteereistä huolimatta).
Juu, mielenkiintoista! Kumpi diagnoosi valitaan, jos on kummastakin epäilys?
tän mukaan molemmat , mutta niin https://www.autismiliitto.fi/liitto/autismi-lehden_sivuilta/tarinat/oma…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin yks:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut näköjään aikaisemmin ketju asiasta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3876684/ovatko-asperger-ja-adhd-toisens…
10 mg x kolmesti päivässä aikanaan oli. Sitten siirryttiin Concertaan.