Sivut

Kommentit (418)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain lapsena mbd (Minimal Brain Dysfunction) diagnoosin. Lääkkeitä minun ei katsottu tarvitsevan. Tuo mbd on vanhentunut termi, jos olisin lapsi tänä päivänä ja saisin diagnoosin samoilla oireilla kuin 20v sitten olisi diagnoosi adhd. 

Eli käytännössä minulla on adhd. 

Millainen prosessi edessä, jos haluaisin lääkityksen? Mulla on tallessa neurologin lausuntoja joista käy ilmi tämä (mbd) diagnoosi. Haluan tehdä jotain tälle vaivalle, koska olen todella alisuoriutuja elämässä ja muutenkin vaikea keskittyä mihinkään. Erityisesti kaikki tarkkaavaisuutta ja keskittymistä vaativat asiat on vaikeita minulle. Mitään hyperaktiivisuutta minulla ei ole, vaan olen hyvinkin rauhallinen ihminen. Mieli sensijaan ei rauhoitu millään, ajattelen koko ajan kaikkea muuta paitsi sitä mitä pitäisi juuri sillä hetkellä tehdä. 

Mullakin on vähemmän selkeää ulos näkyvää hyperaktiivisuutta. Itse hakeuduin yksityiselle psykiatrille. Se maksaa mutta et joudu vuoden-kahden pituiseen prosessiin julkisella. Julkisella on niin monta steppiä ja mahdollisuuta torpata koko asia ennen kuin pääset edes psykiatrille. Itse varasin isosta yksityisestä firmasta psykiatrille ajan ja tällä asialla sinne menin. Tälle yksityiselle taholle tarvitaan 3 psykiatrin käyntiä, testit tehdään ja verikokeet yms otetaan. Jos sulla ei ole muuta hoitosuhdetta, en tiedä vaatiiko ne muuta? Itse menin myös asiaan erikoistuneelle psykiatrille. En olisi ikinä jaksanut käydä läpi prosessia julkisella, ei riittäisi pitkäjänteisyys mulla.

Mitkä verikokeet?

Vierailija

ihan normi verikoe alussa, mitälie  pvk+kolesterolit.

katsotaan vain että suurinpiirtein kroppa kunnossa.

sitte huumeseula jos lähetettä aletaan kirjoittaan. tai siis eivät kirjoita ennen kuin tuo annettu .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

eikö muka nykyään saa edes lähetettä MTT:hen ilman puhdasta huumeseulaa?

Monikohan viihdepössyttelijä jättää menemättä vaikka ois aihettakin ?

Vierailija

Onko joku saanut psykiatrian poliklinikalta lääkärin tekemän diagnoosin? Tekeekö siis lääkäri siellä diagnooseja. Vai lähetetäänkö myös sieltä vielä eteenpäin.
Kiitos jos jollain kokemusta!

Vierailija

normi lekuri tk:ssa tekee lähetteen, mutta sitä ei saa ihan helpolla,eikä yhdellä käynnillä.

sitten MTT jossa taas kerrotaan samat asiat (mitkä lukee varsin tarkkaan jo edellisiltä käynneiltä)  ja jos psykiatri tuumaa että ehkä vois tutkia,niin sitten nepsy-testeihin ,ja taas takas psykiatrille, tuota voi jatkua pari vuotta koska käyntien välillä voi olla kuukaus-pari.

Minulla itsellä meni aikoinaan pelkkään lähetteen saamiseen aika tasan puoli vuotta, vaikka jo eka käynnillä sanottiin että selvä tapaus, mutta pitää mennä normi hoitosuositusten(ja käyntien)  mukaan .

Vierailija

Onko tuttua sellainen että mitä pidemmälle tulevaisuuteen pitää ajatella, sitä mahdottomampaa se on?

Esimerkki: läheinen sanoo jotain kun olen ajatuksissani. Pörröinen spontaani ajattelu katkeaa, on ihan kuin leikkini olisi keskeytetty. Vapaasti vellova assosioiva olotilani pysähtyy seinään ja täydellinen päänsisäinen ajatuspolku possahtaa ilmaan.
Läheinen sanoo että muistanhan kahden viikon päästä kello se ja se sen ja sen tapahtuman. Olen aivan pökerryksissä. Aivoni hakevat ja haparoivat kahden viikon päähän, mutta yhteyttä ei muodostu. Vastaan vain: Häh? Joojoo..

Hetkeä myöhemmin saan takauman kuinka olin luvannut mennä äitini syntymäpäiville. Puhelu palaa elävästi mieleen viikon takaa. Päivä on sama mistä läheinen minuutteja sitten puhui. Lupaus on taas totta kun näen sen takautumana mielessäni ja lamppu syttyy. On kuin päässäni ei olisi oikoreittiä syntymäpäivälle menosta tehdyn lupauksen konseptiin. Jos sovittuja asioita on liian monta, tuntuu että ei pysty keskittymään nykyhetkessä yhtään mihinkään kun on niin paljon asioita kalenterissa. En pysty pitämään montaa lupausta yhtäaikaa. :D

Vierailija

Yksityisellä ei mene pitkään mutta se maksaa. Vaatii kolme käyntiä psykiatrilla ja mulla pitkä hoitosuhde ja psykoterapia takana joten mulle riittää nämä kolme psykiatrin käyntiä. Psykiatri tekee tutkimukset ja diagnoosin. Mulle määrättiin verikokeet, sydänfilmi ja huumeseula ennen viimeistä käyntiä. Vikalla käynnillä tuli diagnoosi ja aloitettiin lääkehoito. Kunnalliselle puolelle menin noihin verikokeisiin, niihin pyysin lähetteen omalta lääkäriltä sen mukaan mitä yksityinen psykiatri oli kirjottanut. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus siirtää hoito julkiselle puolelle, oma lääkärini lupasi kirjoittaa lähetteen julkiselle psykiatrille jatkohoitoa varten kun yksityinen oli diagnosoinut ensin. Kaikki tiedot yksityiseltä omalle lääkärille ja kirjoittaa sit lähetteen julkiselle psykiatrille ja siitä lähtien hoitava psykiatri on sitten julkisella, niin ei mene omaisuutta kontrollikäynteihin.

Yksityisellä saa tutkimukset 2-3kk ja diagnoosin jos vaan on rahaa maksaa niistä käynneistä. Suurin osa ajasta julkisella menee tuohon odotteluun että pääsee prosessissa eteenpäin. Toki jos ei koskaan ole ollut mitään hoitosuhdetta mt-asioissa koskaan, voi mennä pidempään prosessissa. Rahaa yksityisellä meni 600euroa + verenpainemittari

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tuttua sellainen että mitä pidemmälle tulevaisuuteen pitää ajatella, sitä mahdottomampaa se on?

Esimerkki: läheinen sanoo jotain kun olen ajatuksissani. Pörröinen spontaani ajattelu katkeaa, on ihan kuin leikkini olisi keskeytetty. Vapaasti vellova assosioiva olotilani pysähtyy seinään ja täydellinen päänsisäinen ajatuspolku possahtaa ilmaan.
Läheinen sanoo että muistanhan kahden viikon päästä kello se ja se sen ja sen tapahtuman. Olen aivan pökerryksissä. Aivoni hakevat ja haparoivat kahden viikon päähän, mutta yhteyttä ei muodostu. Vastaan vain: Häh? Joojoo..

Hetkeä myöhemmin saan takauman kuinka olin luvannut mennä äitini syntymäpäiville. Puhelu palaa elävästi mieleen viikon takaa. Päivä on sama mistä läheinen minuutteja sitten puhui. Lupaus on taas totta kun näen sen takautumana mielessäni ja lamppu syttyy. On kuin päässäni ei olisi oikoreittiä syntymäpäivälle menosta tehdyn lupauksen konseptiin. Jos sovittuja asioita on liian monta, tuntuu että ei pysty keskittymään nykyhetkessä yhtään mihinkään kun on niin paljon asioita kalenterissa. En pysty pitämään montaa lupausta yhtäaikaa. :D

Opettele pyytämään myös tekstiviestiä, helpottaa sun elämää.
En tosin usko että sulla välttämättä adhd on jos tämä on sun suurin ongelma. Ihan vaan perus huono muisti.
Diagnoosiin vaaditaan paljon enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kuka jaksaa odotella puolta vuotta, ja sitte toiset puoli vuotta että näkee edes psykiatrin=?

Ihminen joka tarvitsee oikeaati apua

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saisinko kysymykseeni vastauksen täältä?

Kyse on lääkityksestä.

Mulla on kokeiltu nyt 4kk aikana 3 eri lääkettä.

Medikinet, voxra ja elvanse, tuossa järjestyksessä.

Medikinet toimi, mutta oli niin kovat sivuoireet, että siirryttiin voxraan siksi aikaa kunnes saisi kelalta hyväksynnän elvanseen.

Voxraa en jaksanut syödä sitä 2 viikkoa että olisi toiminut, joten jätin kesken.

Sitten sain Elvansen ja se teki minut vain vihaiseksi.

Sitten lääkäri sanoi, ettei ole enää mitään mahdollisia lääkkeitä kokeilla ymsymsyms.

No päädyttiin uudestaan kokeilemaan Medikinettiä.

Nyt se ei jostain syystä toimikaan enää samalla annoksella?

Voiko olla että aivojen biokemia ei ole tasapainossa, joten siksi ei toimi? Jos pitäisi saada se tasapainottumaan ja kokeilla sitten uudelleen?
Ihan itse tätä olen mietiskellyt.

Vai mistä se voi johtua?

En ymmärrä. Enkä usko, että se oli jotain lumetta kun se toimi, koska välipäivinä olin entistä sekavampi...

Eikö kukaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ADHD on keksitty tauti kuten myös Asperger on keksitty 'tauti' kuten skitsofreniakin eli "jakomielitauti"(neuvostoliitossa keksitty toisinajettelijoiden 'hoitoon' ja ADHD- eli levottomuushäiriö- kun normaali lapsihan on innokas ja ei aina keskity istumaan hiljaa pulpetissa kun joku hölöttää asioita joita ei ehkä ymmärrä.)

https://www.youtube.com/watch?v=tUf7DzTGhZE

kyse on maailman suurimmista bisneksistä- lääkebisneksestä ja siis rahasta- suomessa 7000 opioidi-lekuria jakaa huumeita?

https://www.youtube.com/watch?v=VGLlzlpK-PI

https://yle.fi/uutiset/3-10807449

http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/38749-masentavat-masennusl...

https://www.kaleva.fi/teemat/luonto/ehka-adhdkin-on-keksitty-sairaus/6802/

ADHD, ADD, HD on keksitty diagnoosi lääkkeiden myyntivoittojen edistämiseksi

http://nwohavaintojapromo.blogspot.com/2016/11/adhd-add-hd-on-keksitty-d...

SINÄ SEN SANOIT!!!

Miten mulla voi olla nää oireet, ilman että käytän lääkkeitä? Jos se on keksitty aivojen neurologinen häiriö, joka näkyy aivoissa?

Oon varmaan sit luulotautinen vai onko sekin keksitty tauti?

Vai oonko vaan keksinyt tän kaiken ite, hankaloittaakseni omaa elämääni? Olla tekemättä unelmia toteeksi, tekemättä mitään unelmien eteen?

Miksi mä tekisin itselleni niin??

Vierailija

Joka väittää lääkärien määräävän helposti adhd lääkkeitä, ota läääkkeesi.

Adhd lääkityksen saaminrn voi viedä vuosia ja 60% potilaista ne ei edes toimi.

Tosi hyvä lääke siis!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joka väittää lääkärien määräävän helposti adhd lääkkeitä, ota läääkkeesi.

Adhd lääkityksen saaminrn voi viedä vuosia ja 60% potilaista ne ei edes toimi.

Tosi hyvä lääke siis!

Minullakin monet ihmetteli miten niin nopeasti sain diagnoosin ja lääkkeet mutta ihan yksinkertaisesti siitä syystä että ensi kertaa pääsin ammattilaiselle psykiatrille joka perehtynyt asiaansa ja mulla takana 18 vuotta mt-historiaa. Asuinpaikat vaihtunut, aina lääkäri ja mt toimisto vaihtunut, masennus ahdistus yms unilääkkeitä ja sitten nyt psykoterapian kautta eka kertaa tutkimuksiin kun oireet ollut teini-ikäisestä lähtien. Mutta missään en oo koskaan niin pitkään viipynyt tai saanut sellasta apua että tätä olisi tajuttu edes alkaa tutkia. Masennus DG ja niitten lääkkeiden kans kotiin jne.. siksi alidiagnosoidaan kun ainakin itselläni omakin toiminta aiheutti sitä että en jäänyt ns haaviin kiinni.

Mutta niin, ihmetys oli minullakin suuri kun toisella tapaamisella psykiatri alkoi puhua adhd lääkkeistä. Mutta kuulun ehkä siihen ryhmään jolla epäilystä ei diagnoosista ole nyt viimein kun tähän pisteeseen oon päässyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka jaksaa odotella puolta vuotta, ja sitte toiset puoli vuotta että näkee edes psykiatrin=?

Ihminen joka tarvitsee oikeaati apua

Jotain aloitettahan puuhaillaan että psyk. puolella pitäis päästä nopeemmin , koska on tuhansittain ihmisiä jotka eivät jaksa  odottaa tai tarvivat avun nopeasti.

Vierailija

jos hakee yksityiseltä diagnoosin ,ja sitten haluaa siirtyä julkiselle puolelle johonki hoitoon  tms, niinmiten silloin kela ja MTT  suhtautuu ?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD on keksitty tauti kuten myös Asperger on keksitty 'tauti' kuten skitsofreniakin eli "jakomielitauti"(neuvostoliitossa keksitty toisinajettelijoiden 'hoitoon' ja ADHD- eli levottomuushäiriö- kun normaali lapsihan on innokas ja ei aina keskity istumaan hiljaa pulpetissa kun joku hölöttää asioita joita ei ehkä ymmärrä.)

https://www.youtube.com/watch?v=tUf7DzTGhZE

kyse on maailman suurimmista bisneksistä- lääkebisneksestä ja siis rahasta- suomessa 7000 opioidi-lekuria jakaa huumeita?

https://www.youtube.com/watch?v=VGLlzlpK-PI

https://yle.fi/uutiset/3-10807449

http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/38749-masentavat-masennusl...

https://www.kaleva.fi/teemat/luonto/ehka-adhdkin-on-keksitty-sairaus/6802/

ADHD, ADD, HD on keksitty diagnoosi lääkkeiden myyntivoittojen edistämiseksi

http://nwohavaintojapromo.blogspot.com/2016/11/adhd-add-hd-on-keksitty-d...

SINÄ SEN SANOIT!!!

Miten mulla voi olla nää oireet, ilman että käytän lääkkeitä? Jos se on keksitty aivojen neurologinen häiriö, joka näkyy aivoissa?

Oon varmaan sit luulotautinen vai onko sekin keksitty tauti?

Vai oonko vaan keksinyt tän kaiken ite, hankaloittaakseni omaa elämääni? Olla tekemättä unelmia toteeksi, tekemättä mitään unelmien eteen?

Miksi mä tekisin itselleni niin??

Keskittymiskyvyttömyys ei ole sairaus, mutta sitä voi lyhytaikaisesti "hoitaa" toki amfetamiinin kaltaisilla piristeillä, joita ADHD-lääkkeet ovat. Nuo lääkkeet vaikuttavat kaikkien ihmisten aivoissa aivan samalla tavalla ja parantavat keskittymistä lyhytaikaisesti aivan samalla tavalla, oli kyse sitten ADHD-potilas tai ei-diagnosoitu normaalin keskittymiskyvyn omaava ihminen. Mitään aivojen rakenteellisia tai toiminnallisia  poikkeavuuksia ei sinun aivoissasi todennäköisesti ole. Ne poikkeavuudet, joita on löydetty, on löydetty ryhmätasolla. Eli ollaan tutkittu kahta ryhmää, joista toinen on ADHD-potilaat ja toinen niin sanotusti terveet verrokit ja verrattu ryhmätasolla eroja aivojen rakenteissa. Erot ovat olemattomia, mutta tilastollisesti merkitseviä.  Koska aivot ovat plastinen elin, niin erot voivat syntyä lukemattomista tekijöistä. Huumeet, psyykenlääkkeet, krooninen stressi jne. vaikuttavat eroihin aivojen rakenteissa ja toiminnassa. Näitä ei olla tutkimuksissa otettu useinkaan lainkaan huomioon. ADHD on diagnoosi, josta DSM-IV puheenjohtaja Allan Frances on muun muassa todennut, että sen lisääntyminen on yksinomaan epämääräisten diagnostisten kriteerien ja medikalisaation syytä. Eli halutaan huumata pikkulapsia amfetamiinilla uskottelemalla heidän vanhemmilleen, että lapsilla on oikeasti tunnettuja neurologisia ongelmia, näin kauniisti asiaa muotoillen.  Kukaan ei tietenkään keksi itselleen piirteitä ja käyttäytymistaipumuksia, mutta ne eivät itsessään ole merkki sairaudesta. Lääketieteellisen sairauden kriteerit ovat yleensä oletusarvoisesti hivenen tiukemmat, kuin pelkkä yhdistelmä käyttäytymispiirteitä, joita voidaan tulkita miten sattuu ja miten kulttuurissa koetaan sopivaksi. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat