Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jonotusnumeron käyttämättä jättäminen

Vierailija
27.05.2019 |

Menet asioimaan paikkaan, jossa on jonotusnumerot. Otat sen, mutta hetken päästä muutat mielesi ja poistut paikalta. Heitätkö numerosi roskiin, vai annatko sen jollekin toiselle, vai laitatko sen siihen numerokoneen päälle, jotta joku saa sen siitä ottaa?

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapun käyttämättä jättämättäminen on ihan ok.

Itse revin niitä yleensä nipun ja seuraan hämmennystä.

Vierailija
162/200 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa monet ovat olettaneet, että jonosta pois lähtevät odottavat aikansa ja sitten kyllästyneenä poistuvat paikalta.

Syy näille hylätyille numerolapuille taitaa kuitenkin yleisimmin olla se, että laitteesta ei näe seuraavaa jonotusnumeroa ennen lapun tulostamista.

Ainoa keino todeta jonon pituus on tulostaa se lappu ja sitten verrata lukemaa seinällä näkyvään viimeksi palveltavaksi päässeeseen numeroon.

Jos seinällä näkyisi esim 201 ja laite näyttäisi, että seuraava jonotusnumero on 230, voisi jo siitä tehdä päätelmän kannattaako jonoon jäädä vai ei ja jos päättää poistua jää lappu kokonaan tulostamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn jonotuslappuja parhaille paikoille.

Vierailija
164/200 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se nyt vaan on epäreilua, että jonkun pitkään odottaneen edelle menee joku juuri ovesta tullut!

Tämä keskustelu on todella outo. Mä en tajua, miten mua voisi haitata, että jollain muulla on parempi onni ja pääsee lyhyemmällä jonotusajalla kuin minä, jos se ei pidennä omaa jonotusaikaani. Jos olen päättänyt jäädä odottamaan tietäen, että minua ennen on 10 asiakasta, on mulle ihan sama, ketkä ja kuinka kauan jonottaneita nuo 10 ennen minua ovat.

Mä olen kerran antanut laboratoriossa numeroni vieressäni istuneelle, lapsen kanssa jonottaneelle naiselle, enkä vaan osaa ajatella, miten se olisi voinut loukata koko muuta odotushuonetta. Lapun saanut tuli kuitenkin iloiseksi, enkä huudellut asiaa, joten kukaan muu ei toivottavasti edes huomannut törkeää toimintaani.

Vierailija
165/200 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tuon pysäköintiajan siirtämisen toiselle hyväksyvät suhtautuvat siihen, että tieliikennelaki kieltää pysäköimisen maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta?

Se maksu on suoritettu esimerkiksi tunnin pysäköinnistä.

Se jäljimmäinen pysäköijä ei ole suorittanut maksua.

Maksun on suoritettu toisen toimesta etukäteen. Lippupysäköinnissähän pysäköintiä ei edes ole sidottu tiettyyn ajoneuvoon tai tiettyyn pysäköintiruutuun. Esimerkiksi monilla työpaikoilla työnantaja maksaa työntekijöiden pysäköinnit.

Varmaan sun mielestä joku toinen voi matkustaa sun maksamalla vyöhykelipulla saman matkan toiseen suuntaan, kun se lippu on kerran vielä voimassa?

Vierailija
166/200 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tuon pysäköintiajan siirtämisen toiselle hyväksyvät suhtautuvat siihen, että tieliikennelaki kieltää pysäköimisen maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta?

Pysäköintiaikaa saa antaa lahjaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-8078802

https://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/parkkienkeli/4017938

"Pysäköinninvalvojat ovat monesti todenneet, kuinka herkästi kansalaiset auttavat toisiaan pysäköintiasioissa. Useimmiten ylijäänyt aika luovutetaan seuraavalle pysäköijälle.

– Me emme ainakaan siihen puutu. Tärkeintä on, että lipuke on voimassa. Todelliset laupiaat samarialaiset ovat jopa lahjoittaneet tuntemattomalle kanssa-autoilijalle lisää aikaa, kun ovat huomanneet parkkisakon uhkaavan eikä kuskia näy missään, Anne Reunavuori Porin pysäköinninvalvonnasta sanoo."

Just tuommosten ymmärtämättömien tarkastajien takia pysäköinti menee siihen, että järjestelmä tunnistaa auton rekisterinumeron perusteella ja sitoo lipun siihen autoon. Homma menee toki helpoksi sikäli, että enää ei välttämättä tarvitse käyttää maksettua lippua lukijassa, vaan automatiikka avaa portin, kun ajat kohti.

Ja jos luulette, että tässä tapauksessahan se pysäköijä on maksanut vain sen ajan, mitä oli pysäköineenä, niin laskutus menee edelleen alkavan ajan mukaisesti esim 5€ alkava tunti.

Vierailija
167/200 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan käyttämättömän jonotusnumeroni automaatin päälle tai annan jollekin sopivalle tyypille. Jokainen ratkaiskoon itse mitä tekee, ei tästä voi väitellä mikä on oikein. Teen niinkuin itse hyväksi katson, enkä välitä roskiin heittäjien mielipiteistä. Oma tapani toimia heijastelee myös omaa asennettani elämään.

Vierailija
168/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lähimmälle tai laitan koneen päälle.Olen tehnyt työtä (jonottanut) saadakseni sen numeron.Jos en itse sitä käytä, haluan, että edes joku hyötyy mun tekemästä aikani uhrauksesta.

Vierailija
169/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan lähimmälle tai laitan koneen päälle.Olen tehnyt työtä (jonottanut) saadakseni sen numeron.Jos en itse sitä käytä, haluan, että edes joku hyötyy mun tekemästä aikani uhrauksesta.

Sähän saat sen numeron painamalla nappia eli kovin iso homma ei ole kyseessä. Sillä päätätkö jäädä jonottamaan ei ole mitään tekemistä sen numeron hankkimisen kanssa.

Vierailija
170/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se maksu suoritettu, vaikkakin jonkin toisen toimesta.

Vai tarkoittaako lain kirjain myös sitä, että jos henkilö A ajaa pysäköintipaikalle, mutta jos kyydissä ollut henkilö B kipaisee maksamaan pysäköinnin, niin on rikottu lakia - eihän tällöinkään itse pysäköijä ole maksanut pysäköintiään.

Vierailija
171/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertakaan nähnyt kenenkään jättävän käyttämättä jonotusnumeroa saatikka itselleni olisi tullut sellaista mieleenikään. Lienee siis hyvin harvinainen ilmiö. Mutta jos jostain syystä niin joutuisin tehdä, pyyhkäisisin lapulla anusta ja möisin eniten tarjonneelle.

Vierailija
172/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitän roskiin, koska on väärin että joku myöhemmin tullut pääsisi sillä kiilaamaan kauemmin odottaneiden edelle.[/quote]Samaa mieltä (jos ei voi tietää millainen ihminen sieltä tulee).

Jos jättää lapun jollekin, siitä on hyötyä vain yhdelle: sille joka tulee myöhemmin ja pääsee ohittamaan.

Mutta jos heittää lapun pois, siitä on hyötyä kaikille jo jonottaville, koska kaikki pääsevät nopeammin kuin muuten pääsisivät.

Ei kaikki pääse nopeammin, ainoastaan ne jotka ovat tulleet jonottamaan tämän lapun pois heittäneen jälkeen.

Vierailija
173/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko monta varalappua?

Vierailija
174/200 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekka-Rane kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se maksu suoritettu, vaikkakin jonkin toisen toimesta.

Vai tarkoittaako lain kirjain myös sitä, että jos henkilö A ajaa pysäköintipaikalle, mutta jos kyydissä ollut henkilö B kipaisee maksamaan pysäköinnin, niin on rikottu lakia - eihän tällöinkään itse pysäköijä ole maksanut pysäköintiään.

Ovelasti yritetään koko ajan kiertää sitä, että pysäköintimaksu on ajoneuvokohtainen maksu.

Vierailija
175/200 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että keskustelun luettua muutan tapani. Olen jättänyt lapun koneen päälle, iladuttaakseni. En ole tullut ajatelleeksi muiden kannalta. Virkailijallekin tosin ärsyttävää joutua turhaan huutelemaan, olisi kiva jotenkin saada tieto poistumisestani hänelle.

Vierailija
176/200 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että keskustelun luettua muutan tapani. Olen jättänyt lapun koneen päälle, iladuttaakseni. En ole tullut ajatelleeksi muiden kannalta. Virkailijallekin tosin ärsyttävää joutua turhaan huutelemaan, olisi kiva jotenkin saada tieto poistumisestani hänelle.

Laita twiitti.

Vierailija
177/200 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla sellainen silppuri jossa silputaan tärkeitä papereita. Jos käy niin että vuoronumero jää käyttämättä niin pidän lisuketta ensin pari päivää taskussa. Sen jälkeen silppuan lipukkeen työpaikan silppurissa ja poltan jäänteet. Näin varmistan että kaikki pääsevät omalla vuorollaan eikä kukaan pääse etuilemaan jos löytää käyttämättömän vuoronumeron vaikkapa roskiksesta.

Vierailija
178/200 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamalaa, jos jää lippu käyttämättä. Kamalaa metsiemme tuhlausta.

Vierailija
179/200 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kamalaa, jos jää lippu käyttämättä. Kamalaa metsiemme tuhlausta.

Se muste tässä on se ongelma.

Vierailija
180/200 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysäköintiaikaa saa antaa lahjaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-8078802

https://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/parkkienkeli/4017938

"Pysäköinninvalvojat ovat monesti todenneet, kuinka herkästi kansalaiset auttavat toisiaan pysäköintiasioissa. Useimmiten ylijäänyt aika luovutetaan seuraavalle pysäköijälle.

– Me emme ainakaan siihen puutu. Tärkeintä on, että lipuke on voimassa. Todelliset laupiaat samarialaiset ovat jopa lahjoittaneet tuntemattomalle kanssa-autoilijalle lisää aikaa, kun ovat huomanneet parkkisakon uhkaavan eikä kuskia näy missään, Anne Reunavuori Porin pysäköinninvalvonnasta sanoo."

Just tuommosten ymmärtämättömien tarkastajien takia pysäköinti menee siihen, että järjestelmä tunnistaa auton rekisterinumeron perusteella ja sitoo lipun siihen autoon. Homma menee toki helpoksi sikäli, että enää ei välttämättä tarvitse käyttää maksettua lippua lukijassa, vaan automatiikka avaa portin, kun ajat kohti.

Ja jos luulette, että tässä tapauksessahan se pysäköijä on maksanut vain sen ajan, mitä oli pysäköineenä, niin laskutus menee edelleen alkavan ajan mukaisesti esim 5€ alkava tunti.

Puhelinsovelluksella maksetaan minuutilleen se aika mikä on pysäköity